Kaunas – kelyje į rimtąją operą | KaunoDiena.lt

KAUNAS – KELYJE Į RIMTĄJĄ OPERĄ

Operetės ir miuziklai laikinojoje sostinėje pamažu traukiasi iš kelio operai – šį lapkričio savaitgalį į Kauno muzikinio teatro sceną vėl, kaip ir pačioje sezono pradžioje, sugrįš dvi komiškos ir viena rimta opera, skambės populiariausios arijos bei duetai.

Neįprastas sezonas

Kai Kauno valstybinis muzikinis teatras (KVMT) naująjį sezoną rugsėjį pradėjo dviejų vienaveiksmių italų kompozitorių komiškų operų premjera, teatro direktorius Benjaminas Želvys tuomet paaiškino: „Tuo galime tik didžiuotis. Juk bene pirmą kartą teatre per sezoną suplanavome pastatyti daugiau operų nei miuziklų ir operečių. Tai byloja apie teatro kolektyvo brandą.“

Šimtmečiu nutolusių nuo mūsų dienų komiškų operų – Gioachino Rossini „Vedybų vekselis“ ir Giacomo Puccini „Džanis Skikis“ – pastatymas KVMT – tikrai ne vienadienis reiškinys. Statydamas tokias operas, anot B.Želvio, teatro kolektyvas augina ne tik savo meistriškumą, bet ir siekia prijaukinti Kaune rimtą operą.

„Einame jos link nuo operečių ir miuziklų per komiškas operas“, – sakė teatro vadovas.

Panašumai ir skirtumai

G. Rossini „Vedybų vekselis“ priklauso brandaus klasicizmo, o G. Puccini „Džanis Skikis“ – vėlyvojo verizmo laikotarpiams, tačiau abu kūriniai linksmai, su nemaža doze sarkazmo pasakoja, kaip godumas kartais užvaldo net ir dorai atrodantį pilietį, o nedorybės sulaukia dėsningo atpildo.

Abiejų operų režisierius Nerijus Petrokas, dirigentas Julius Geniušas, scenografas Sergejus Bocullo, vaizdo instaliacijos – Akvilės Malanjinaitės, kostiumų dailininkė Diana Kuzmickaitė. Operose dainuoja: Tomas Ladiga, Liudas Mikalauskas, Gediminas Maciulevičius, Kristina Siurbytė, Mindaugas Zimkus, Raimondas Baranauskas, Ramūnas Urbietis, Andrius Apšega, Tadas Girininkas, Giedrius Prunskus, Egidijus Bavikinas ir kt.

G. Rossini savo pirmąją operą „Vedybų vekselis“ rašė, klestint belkanto stiliui, žėrint vokalo technikai. Nors G. Puccini operos „Džanis Skikis“ muzikinė kalba modernesnė, veiksmas prisodrintas gyvenimiškų situacijų, tačiau abi operos yra panašios netikėtais siužeto posūkiais, melodinga muzika. Abiejose apsiribojama vien solistais ir orkestru, atsisakant operoms būdingo choro.

Intriga žiūrovui

Anot šias komiškas operas diriguojančio Juliaus Geniušo, tokio žanro kūriniai lengvai prieinami net ir nieko apie operą neišmanantiems žiūrovams. Minėtų operų instrumentinę ir vokalinę kalbą dirigentas spaudoje yra nusakęs dailės terminais.

„Jei „Vedybų vekselis“ – aštriu pieštuku atliktas grafikos darbas, tai „Džanis Skikis“ – ryškių potėpių ekspresionistinė drobė. Atlikėjai tą patį vakarą dainuoja skirtingų muzikinių stilių operas, o tai yra kietas riešutėlis ir dainininkams, ir intriga žiūrovui“, – sakė J. Geniušas. Dirigentas kartu pažymėjo, kad nežino šmaikštesnio operos kūrinio už „Džanį Skikį“, kuriame gausu satyros, farso ir net juodo humoro.

Pasak abiejų operų režisieriaus Nerijaus Petroko, jų siužetuose pasakojama, kaip jaunos poros už savo romantišką meilę grumiasi nelygioje, o kartais – ir naivioje kovoje su miesčioniška ir net grobuoniška aplinka. Režisierius stengėsi veiksmą, vykusį prieš kelis šimtmečius, suaktualinti, perkeldamas jį į šiuos laikus.

Operų savaitgalis

Siekdamas užsibrėžto tikslo – pripratinti teatro žiūrovą prie rimtos operos, KVMT kolektyvas lapkričio pradžioje parengė koncertą, skirtą Giuseppe Verdi 200-osioms gimimo metinėms ir pakvietė į rusų kompozitoriaus Nikolajaus Rimskio-Korsakovo operą „Caro sužadėtinė“, rodytą pagal antrą kartą drauge vykdomą Kauno teatro ir estų tarptautinio operos festivalio „PromFest“ projektą.

Lapkričio–gruodžio mėnesių sandūroje teatras pakvies žiūrovus į „Operų savaitgalį“, kuriame bus galima pasiklausyti jau minėtų komiškų operų „Vedybų vekselis“ ir „Džanis Skikis“ bei rimtos Ruggero Leoncavallo operos „Pajacai“, kurią atveš Baltarusijos nacionalinis muzikinis teatras.

Baigiamasis koncertas

Gruodžio 1-ąją „Operų savaitgalį“ vainikuos baigiamasis šio ciklo koncertas, kuriame dalyvaus Kauno ir Minsko teatrų geriausi dainininkai, Kauno teatro choras ir baleto artistai.

Teatro simfoniniam orkestrui diriguos vyriausiasis dirigentas Julius Geniušas, dirigentai Jonas Janulevičius, Virgilijus Visockis. Koncerto programoje pamatysime ir išgirsime svečius iš Baltarusijos Iriną Kučinskają (sopranas), Sergejų Podovalovą (tenoras), Artiomą Chomičionoką (baritonas), Aleksandrą Gelachą (tenoras), Lesią Liut (sopranas), Kauno valstybinio muzikinio teatro solistus Ramintą Vaicekauskaitę, Gitaną Pečkytę, Eugenijų Chrebtovą, Tadą Girininką, Mindaugą Zimkų ir jauną, bet jau nemenką gerbėjų būrį surinkusią dainininkę Eglę Šidlauskaitę.

Programoje skambės arijos ir duetai iš kompozitorių G. Donizetti, G. Rossini, G. Verdi, G. Bizet, P. Čaikovskio, J. Massenet, G. Puccini, R. Leoncavallo operų.

Opera primena teatro istoriją

Dabartinis KVMT dėmesys operai – nėra tik drąsus kolektyvo sumanymas. Opera – tai kertinis akmuo šio teatro istorijoje, jos lopšys.

Šiame teatre 1920 m. Kipras Petrauskas kartu su Juozu Tallat-Kelpša ir kitais Lietuvių meno kūrėjų draugijos nariais įkūrė Operos vaidyklą (Operos teatrą), kur pastatė ir pirmąjį scenos veikalą – „Traviatą“.

Tik 1940 m. lapkričio 27-ąją čia buvo įkurtas operetės teatras, tačiau tęsdamas senas operos ir baleto tradicijas, šis kolektyvas jau 1948 m. čia parengė pirmą baleto vakarą, o 1951 m. – pirmąją operą.

Rašyti komentarą
Komentarai (1)

O

MUMS PATINKA OPERETES IR MIUZIKLAI.

SUSIJUSIOS NAUJIENOS