Dėstytojų kūrybos rinktinė ir tapybiška Dievo istorija | KaunoDiena.lt

DĖSTYTOJŲ KŪRYBOS RINKTINĖ IR TAPYBIŠKA DIEVO ISTORIJA

  • 2

Šį penktadienį Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose atidaromos dvi naujos parodos: 17 val. – Vilniaus dailės akademijos (VDA) Telšių fakulteto dėstytojų kūrybos paroda „80+20“, 18 val. – kaunietės dailininkės Eglės Velaniškytės tapybos paroda „Aš ateinu“, po kurią šeštadienį 12 val. pati autorė ves ekskursiją.

„80+20“ – reikšmingoms datoms

VDA Telšių fakulteto dėstytojų kūrybos paroda „80+20“ dedikuota dviem reikšmingoms datoms: pirmosios žemaičių dailininkų kūrybos parodos 80-mečiui ir VDA Telšių fakulteto įkūrimo 20-mečiui.

Kai šiuolaikinis menas neišvengiamai veikiamas globalizacijos ir niveliacijos procesų, grįžimas prie ištakų, pasaulėžiūros ir pasaulėjautos deklaravimas parodoje nėra laikomas vien siauru regioniškumo propagavimu. Skaičių 80 ir 20 suma simboliškai atsigręžia į Lietuvos valstybės nepriklausomybės šimtmečio minėjimą. Tad į žemaičių, aukštaičių ir kitų regionų menininkų parodas reikėtų žvelgti kaip į vieną šiuolaikinio Lietuvos meno apraiškos formų, kuria siekiama išlaikyti ir propaguoti ne tik etnines, bet ir bendras nacionalines, kultūros, etikos, estetikos ir kitas vertybes.

Parodos „80+20“ kolekciją suformavusi ašis yra institucinis identitetas. Dėstytojo ir menininko santykis – visada diskursyvus, dažnai kategorizuojamas akademinio formato nuostatomis. Tokie varžantys aspektai nemotyvuoja kūrybinės potencijos, greičiau atvirkščiai – skatina nusišalinti į tylius ir intymius savirealizacijos aktus. Dėstytojas / menininkas, nepriklausomai nuo savo pareigybių, vis dėlto labiau linkęs identifikuotis meno formomis. Ši paroda paneigia mąstymo ar nerašytų taisyklių stereotipus ir kviečia žiūrovus smalsiai tyrinėti.

Parodoje pristatoma 13-os VDA Telšių fakulteto dėstytojų kūryba – tekstilės, šiuolaikinės juvelyrikos, skulptūros, objekto meno, tapybos, instaliacijos ir kt. darbai, apeliuojantys į laiko ir vietos santykį. Gilūs savo koncepcija ar idėjiniu požiūriu kūriniai, atlikti iš parankių ar paklusnių medžiagų, atskleidžia menininkų potencialą ir savirealizacijos poreikį. Pristatomų kūrinių monochrominis koloritas su minimaliu spalvos proveržiu kuria vientisą ekspoziciją ir leidžia pamatyti gana ilgą ribų diapazoną bei medžiagiškumo įvairovę.

Savo kūrybą parodoje „80+20“ pristato dėstytojai / menininkai: prof. Petras Gintalas, prof. Romualdas Inčirauskas, prof. Remigija Vaitkutė, doc. Beata Zdramytė, doc. Albertas Gedvilas, doc. Neringa Poškutė-Jukumienė, doc. Tomas Vaičaitis, dr. Salomėja Jastrumskytė, lekt. menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis, prof. Zita Inčirauskienė, lektoriai Bangutis Prapuolenis, Gintaras Gailius, taip pat eksponuojami prof. Vytauto Mockaičio (1958 – 2011) darbai.

Parodos kuratorė – N.Poškutė-Jukumienė.

Apie VDA Telšių fakultetą

VDA Telšių fakulteto įkūrimo užuomazgos siekia 1926 m. įkurtos amatų mokyklos laikus. Vėlesniais dešimtmečiais mokykla buvo ne kartą reformuota, keisti jos pavadinimai. 1998 m. ji tapo VDA dalimi. Turėdama gilias tradicijas, ši mokymo įstaiga nuolat atvira šiuolaikinių idėjų vystymui bei technologinių inovacijų galimybėms. VDA Telšių fakultete šiuo metu veikia trys katedros: Metalo plastikos katedra, jungianti metalo meno ir juvelyrikos bei skulptūros studijas, Dizaino katedra, jungianti gaminio dizaino, baldų dizaino ir restauravimo, aprangos dizaino studijas, bei Dailės pagrindų ir teorijos katedra, teikianti kiekvienam būsimam menininkui būtinų teorinių žinių iš bendrosios meno istorijos, teorijos, estetikos bei konkrečios jo pasirinktos specialybės sričių.

E.Velaniškytė: „Aš ateinu“

Pirmoji klaipėdiečių pažintis su tapytojos E.Velaniškytės kūryba įvyko 2010-aisiais, kai menininkė Klaipėdos galerijoje eksponavo savo darbų parodą „Belaukiant paveikslo“. Po devynerių metų į uostamiestį menininkė sugrįžta su 2016-aisiais pradėtu tapyti paveikslų ciklu „Aš ateinu“, padiktavusiu ir parodos pavadinimą, bei kitais kūriniais. Parodoje eksponuojami ir tapytojos dukters Miglės Borisevičiūtės piešiniai.

Ciklo „Aš ateinu“ drobėse E.Velaniškytė pasakoja Dievo istoriją, greta Jo vaizduodama šeimos narius, artimuosius, atmintyje įstrigusius nepažįstamuosius. Kurdama skaudžias, ribines situacijas atskleidžiančias scenas, tapytoja atveria sakralumo netobulumą ir priartina Dievą prie žmogaus. Šios temos atsiradimo priežastis menininkė atskleidė viename interviu: „2015-ųjų rudenį netapiau, nes ir viduje, ir išorėje buvo tamsu, skaičiau daug istorinės tematikos knygų ir tada man pasidarė gėda, supratau, kad šventumas ir Jėzus Kristus atėjo pačiu laiku, nes mūsų istorija yra labai katastrofiška. (...) Paroda yra apie mus, žmones, bet sąmoningai suformuluota per religinę tematiką.“

E.Velaniškytės kūrybai būdinga ekspresyvi tapybinė kalba, žemiškų tonų ir pustonių paletė, nuskaidrinta auksinio švytėjimo, išryškinančio dinamiškas paveikslų kompozicijas. Bet dinamika darbuose nėra ryškiai išreikšta, energinga, kadangi kyla ne iš pasipriešinimo ar kovos – ji padeda atskleisti dabarties akimirką, sklidiną rimties, susitaikymo ir vilties.

Pasak menotyrininkės Miglės Munderzbakaitės, „figūrinę tapybą plėtojančios menininkės kūrybos centre, su retesnėmis išimtimis, išlieka žmogus. (...) E.Velaniškytės žmogus įsitraukęs į įvairias gyvenimo situacijas – skaudžias, gąsdinančias, kupinas rimties, ramybės ir, priešingai, nerimastingumo. Iš drobės žvelgiančios figūros, nors ir įrėmintos į religinį naratyvą, dažnai pasiskolintos iš menininkės aplinkos. Kūriniuose galima atrasti tapytojos šeimos narius, kolegas. (...) Pastaraisiais metais tapyti kūriniai atskleidžia ne tik E.Velaniškytės produktyvumą, bet ir tam tikrą kūrybinį proveržį. Parodoje galima pastebėti didesnės vaizduojamų figūrų dinamikos, judesio. Anksčiau dominavusį gana nuosaikų, ramų koloritą keičia ryškesni spalvų kontrastai, drąsesni teptuko mostai, aštresni potėpiai. E.Velaniškytės tapyboje dažni geltonos, auksinės spalvos atspalviai pasipildo darbais, kuriuose dominuoja ekspresyvi mėlyna. Parodoje esama kūrinių, kurie tarsi vaduojasi iš susikaustymo, tvarkingumo, vietoj jo pasiūlydami įtampą, minties intensyvumą ir ekspresiją.“

Apie autorę

E.Velaniškytė gimė Kaune, 1976 m. baigė Kauno keturmetę vaikų dailės mokyklą, 1976–1982 m. studijavo Vilniaus dailės institute, Tapybos katedroje, nuo 1992 m. Lietuvos dailininkų sąjungos narė. Autorines parodas pradėjo rengti 1980 m., jungtinėse parodose dalyvauja nuo 1979 m.

Menininkė ne tik tapo, bet ir užsiima pedagogine veikla – Kauno paveikslų galerijoje rengia edukacines pamokas, taip pat dalijasi tapybos technikos žiniomis, ugdo būsimus jaunuosius menininkus.

E.Velaniškytė – vadinamosios Lūžio kartos atstovė, sukūrė atpažįstamą, išskirtinį stilių, pasižymintį figūrinės tapybos plėtojimu ir profesiniu meistriškumu. Tapytoja priklausė garsiajam menininkų kursui (Š.Sauka, V.Paukštė, P.Griušys, A.Petrašiūnaitė). XX a. 9-ojo dešimtmečio viduryje ji, kaip ir daugelis to meto jaunų dailininkų, pasitraukė iš miesto. Kartu su disidentu Justinu Mikučiu, kuris Dailės institute dirbo pozuotoju, jie keliavo po Lietuvą, studijavo gamtą, rinko liaudies meną.

Kai kalbama apie menininkės kūrybą, neretai akcentuojamas itin kūrybiškas ir kokybiškas Salako atsiskyrėlės periodas. E.Velaniškytė 15 metų (1985–2000) praleido Salako seniūnijos Sabalunkų kaime (Zarasų r.), sename giminės vienkiemyje. Salake susiformavo jos stilius ir temos – ekspresyvi, niūrių žemiškų spalvų tapyba ir personalizuotos biblinės temos.

Abi parodos veiks iki vasario 3 d.

KKKC Parodų rūmų (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) darbo laikas: trečiadienį–sekmadienį 11–19 val. (valstybinių švenčių dienomis nedirba).

GALERIJA

  • R.Inčirauskas. Hipertenzija. 2019.
  • Z.Inčirauskienė. Ona mano Madona. 2018.
  • S.Jastrumskytė. Euklidas XV. 2015.
Organizatorių nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (2)

Senukas iš laipėdos

Viso straipsnio neperskaičiau, užteko vieno sakinio : "Parodos „80+20“ kolekciją suformavusi ašis yra institucinis identitetas." Apie ką čia, apie pleistru užklijuotą bambą. Sorry šis straipsnis skirtas tik Klaipėdos miesto menininkų "elitui". Klausimas kiek jų - 10-20. Čia iš serijos menininkai - menininkams.

eik tu sikt

kaip grazu,,..........

SUSIJUSIOS NAUJIENOS