V. Kurpienė: daugeliui Kalėdos tarsi suteikia teisę persivalgyti | KaunoDiena.lt

V. KURPIENĖ: DAUGELIUI KALĖDOS TARSI SUTEIKIA TEISĘ PERSIVALGYTI

"Norėjau parašyti lengvai pritaikomą knygą, kuri įkvėptų keistis", – sako neseniai pasirodžiusios, bet jau perkamiausiųjų lentynoje atsidūrusios knygos "Liekna visam gyvenimui" autorė Vaida Kurpienė. Sertifikuota mitybos specialistė primena, kad per šventes nebūtina persivalgyti, o sveikos mitybos pokyčius verta pradėti ne nuo Naujųjų, o jau dabar.

Įkvepianti asmeninė istorija

Knygoje "Liekna visam gyvenimui" aprašyta dešimties žingsnių programa. Į ją V. Kurpienė sudėjo esminius sveikos mitybos ir geros savijautos patarimus. "Pavyzdžiui, visi žino, kad reikia gerti vandens, bet ne visi tai daro. Knygoje yra skyrius, kuriame paaiškinama, kaip šią užduotį vandens negeriančiam žmogui įgyvendinti lengvai ir paprastai, kaip atpažinti, kai mūsų kūnui trūksta vandens", – dalijasi autorė ir rekomenduoja knygą skaityti neskubant, kas savaitę – po skyrių.

Knygoje pateikiama ir konkrečių pavyzdžių, kaip viskas pasikeitė, pradėjus kai kurias praktikas. "Labai smagu, kad žmonės sutiko dalytis savo istorijomis, nes jos įkvepia", – sako V.Kurpienė.

Dietetikos (maitinimosi mokslo) specialistė neslepia, kad įsijausti į rašytojos amplua buvo nelengva, pasirodžius knygai, jos vyras feisbuke juokavo, kad šeima susilaukė trečio kūdikio. "Nebuvo paprasta ją parašyti, nes labai norėjau įdėti į ją svarbių dalykų, kuriuos pati esu ne kartą patikrinusi ir kurie iš tiesų veikia", – sako sveikos gyvensenos šalininkė.

Rašoma knyga pažadino ir pačios V.Kurpienės išgyvenimus. "Kai redaktorė atsiuntė suredaguotą mano asmeninę istoriją, ją skaitydama verkiau. Mano gyvenime buvo visokių niuansų", – neslepia autorė, šiandien sulaukianti daugybės padėkų už įkvėpimą keistis.

Vaida kadaise svėrė 24 kg daugiau nei šiandien ir kovojo su ūmia atopinio dermatito forma. Pasiekti geresnę fizinę ir dvasinę savijautą nebuvo lengva – svorį metė tris kartus. Tačiau lemtingas ir nebesugrąžinęs senųjų kilogramų buvo tik pastarasis bandymas prieš aštuonerius metus, kai moteris pradėjo iš tiesų save mylėti ir laikytis sveikos mitybos principų. Pakeitus mitybos įpročius, palengvėjo ir odos liga.

Pozityvaus bendravimo nauda

V.Kurpienė apgailestauja dėl įsisenėjusio požiūrio, kad Kalėdų šventė tarsi suteikia teisę persivalgyti. "Šventės iš kartos į kartą perduodavo asociacijas su gausesniu maisto stalu ir galimybe sočiau pavalgyti. Tik gyvenimas dabar pasikeitęs, maisto mes kasdien, ne tik per šventes, turime daugokai", – sako mitybos ekspertė.

Šventinio persivalgymo išvengti labai paprasta, daugiau laiko skiriant bendravimui su šeima, nepainiojant jo su valgymo procesu. "Kai bendraujame ir kartu valgome, mes nesimėgaujame maistu, nes skubame. O kai tiesiog valgome prie pietų ar vakarienės stalo, 100 proc. mėgaujamės maistu, gerai kąsnį sukramtome, tik tada padedame šakutę ir peilį į šoną ir pabendraujame. Jei norime vėl valgyti – valgome, bet susitelkdami į maistą", – palygina V.Kurpienė.

Tradiciniai Kūčių patiekalai – silkė, grybai, daržovės – puikūs ir tarpusavyje puikiai dera, nereikia ieškoti kažkokių įmantrių patiekalų. Tik juos gamindami naudokite mažiau riebalų, mažiau sukepkite daržoves.

Prie šventinio stalo paprastai sėdima ilgiau, todėl pašnekovė ragina vis pakilti nuo užstalės. "Pereikite į kitą vietą, kur tiesiog bendrausite, išgersite arbatos ar vandens, – pataria sveikos mitybos specialistė ir ragina atkreipti dėmesį į tai, kas svarbiausia. – Daugiau bendraukite, juk kasdienybėje tam pristingame laiko. Pasidalykite, kokie buvo šie metai, kokios jūsų svajonės ateinančiais, ką kartu norėtumėte nuveikti, paprašykite senelių pasidalyti prisiminimais, papasakoti apie jų vaikystės tradicijas. Mes labai dažnai kalbamės apie tai, kas blogo nutinka, o šventės yra puiki proga pasikalbėti apie gerus dalykus."

Neperkraukite stalo

V.Kurpienė pastebi dar vieną klaidą, kurią dažniausiai daro lietuviai ir kurios ji jau kelerius metus nebedaro. "Kūčioms ir Kalėdoms paruošiame maisto lyg visam būriui žmonių, nors prie stalo sėda gerokai mažiau. Turime įvertinti, kiek iš tikrųjų jų bus. Prigaminę per daug valgių, jų likučius dar ilgai valgome, o maisto ilgiau negu dvi dienas jau nereikėtų laikyti šaldytuve", – primena specialistė.

Ji taip pataria iš anksto apsvarstyti, ką gaminsite. "Tradiciniai Kūčių patiekalai – silkė, grybai, daržovės – yra puikūs ir tarpusavyje puikiai dera, nereikia ieškoti kažkokių įmantrių patiekalų. Tik juos gamindami naudokite mažiau riebalų, mažiau sukepkite daržoves. Ant stalo padėkite raugintų daržovių, kopūstų, padarykite daržovių salotų – pavyzdžiui, ropių, ridikų, griežčių, petražolių šaknų su morkomis. Vartokite tradicines šaknines daržoves, kurios nuo senų laikų buvo auginamos Lietuvoje. Galiausiai vietinės daržovės mažiau kainuoja", – pastebi V.Kurpienė.

"Dar patarčiau ant stalo dėti mažiau kūčiukų – jie neturi būti valgomi dubenėliais. Ir kisieliaus mažiau išsivirkite, nes jis yra desertas", – pataria mitybos ekspertė.

Permainos – ne nuo rytojaus

Visiems, kurie ateinančių Naujųjų Metų proga ketina sau pasižadėti numesti svorio, V.Kurpienė siūlo pasižadėjimų neatidėlioti ir juos duoti jau prieš Kūčias.

"Mes be reikalo nepasižadame anksčiau – vadinasi, jau ketiname persivalgyti. Žmonės įsivaizduoja, kad yra juoda arba balta – arba aš persivalgau, arba nevalgau. Bet kuriuo atveju tai yra kraštutinumai, kurių tikrai nereikia. Jeigu mes padarome sprendimą, kad pradedame keisti – ne sau draudžiame, o sąmoningai renkamės. "Ar aš tikrai noriu šito patiekalo?" "Ar tikrai nesijaučiu sotus?" "Ar tuo, ką darau šiandien, būsiu patenkintas rytoj?" Tai labai paprasti klausimai, kurie kartais priverčia susimąstyti ir sustoti. Čia nėra draudimų, tiesiog klausimai, ar tikrai verta, ar tikrai to nori, ar tikrai džiaugsiesi rytoj. Nes ta viena diena praeis ir niekada nebegrįš", – neabejoja sveikos mitybos specialistė.

Daug kas galvoja, kad sunkiai dirba ir gali sau leisti suvalgyti ką tik nori, tačiau V.Kurpienė visada sako: "Jei manote, kad suvalgydami kažką skanaus save apdovanojate, pagalvokite, ar ryte būsite patenkinti ta dovana. Kai mes pradedame sau drausti – labai norime. Bet kai susimąstome, ar tikrai labai to norime ir ar tikrai tai labai skanu, situacija pasirodo esanti kitokia."

Ji artėjančių švenčių proga linki gyventi šiandien. "Nustokime ko nors laukti – kol pabaigsite projektą, remontą, paaugs vaikai, uždirbsite daugiau. Pagalvokite, ką galite sau padaryti šiandien ir kaip galite tai padaryti, nekeičiant aplinkos, nes ji nesikeičia. Nustokite atidėlioti. Geriau truputį padarykite šiandien, o ne pirmadienį ar nuo sausio 1 d.", – sako V.Kurpienė.

V.Kurpienės taisyklės, kaip išvengti persivalgymo

• Prieš šventes ir Kūčių vakarienę nebadaukite, kiek įmanoma laikykitės įprasto režimo: papusryčiaukite, priešpiečiams suvalgykite vaisių, vėliau – negausius pietus. Taip prie Kūčių stalo atsisėsite nekankinami alkio ir suvalgysite daug mažiau.

• Prieš sėsdami prie stalo išgerkite puodelį šiltos arbatos. Taip skrandis iš dalies prisipildys ir greičiau pasijusite sotūs. Tarp valgymų gerkite daug vandentiekio ar mineralinio vandens, geriausia kambario temperatūros ar šiltesnio. Jei valgant norisi atsigerti, užsigerkite šilta arbata arba šiltu vandeniu. Gerdami šaltą stabdote virškinimą.

• Pirmiausia valgykite skrandyje neužsibūnančius patiekalus: vaisius, neriebų desertą. Vaisius valgykite tik iš pradžių ar praėjus porai valandų po kito maisto. Suvalgę vaisius kaip desertą po pagrindinių patiekalų, jausitės apsunkę, triks virškinimas.

• Sultys nelygu vaisiams. Tai yra maistas, o ne gėrimas. Atminkite, kad sultys, net ir namie spaustos, turi daugybę kalorijų ir cukraus. Pagalvokite, kas jums mieliau: suvalgyti ką nors ar atsigerti sulčių?

• Jei labai norisi riebaus ir kaloringo deserto, įsidėkite 1/3 porcijos, kiek valgo kiti. Valgykite mažais kąsneliais – tokio kiekio tikrai pakaks gomuriui pamaloninti ir kartu sutaupysite kalorijų.

• Kuo mažiau padažų! Juose dažnai slypi daugiau kalorijų nei pačiame patiekale. Be to, riebalai stabdo virškinimą, jausitės apsunkę.

• Valgykite kuo daugiau šviežių daržovių. Keturguba nauda – suteikia sotumo jausmą, mažai kalorijų, šviežiose daržovėse yra natūralių fermentų, padedančių skaidyti maistą ir skaidulinių medžiagų, stumiančių maistą virškinimo traktu žemyn.

• Visko tik po truputį. Jei akys labai visko nori – įsidėkite visko po nedidelį šaukštą ir valgykite mažais kąsneliais, gerai sukramtydami ir skanaudami. Prieš pasipildydami lėkštę antrąkart palaukite 10–15 min. Kai tik pasijausite sotūs, pasakykite sau "stop" bent porai valandų.

• Jei tik yra galimybė, pasirinkite mažesnę lėkštę – mažiau vietos prikrauti maistui, mažiau ir suvalgysite.

• Gerai sukramtykite. Taip greičiau pasisotinsite ir geriau maistą suvirškinsite.

• Pakalbinkite stalo kaimynus – kramtant kalbėtis nemandagu, taigi turėsite mažiau laiko valgyti ir puikiai praleisite laiką.

• Alkoholis – vartokite kiek įmanoma mažiau. Jis išbalansuoja gliukozės kiekį kraujyje, o dėl šios priežasties pasijuntate labai alkani, ypač kitą dieną. Be to, alkoholis, vartojamas su baltyminiu maistu, stipriai apsunkina ir sulėtina virškinimą, sutrikdo miegą.

• Apsivilkite siaurus drabužius, susijuoskite diržu – jei ne skrandis, tai bent drabužiai jus ribos (juokiasi).

GALERIJA

  • V. Kurpienė: daugeliui Kalėdos tarsi suteikia teisę persivalgyti
  • V. Kurpienė: daugeliui Kalėdos tarsi suteikia teisę persivalgyti
Rašyti komentarą
Komentarai (7)

Onute

Ko visi draskotes,juk niekas nestovi salia ir neuzkisa burnos.Valgykit,mielieji ,valgykit kiek tik telpa,juk paskui ,kai baigsis sventes negalesit tiek valgyti,nes pradesit lipti ant svarstykliu.o kad ragina nepersivalgyti,nekreipkit demesio,nes ir kudieji nori pasireklamuoti,ziuriekit kiek daug atsirado kurie pergyvena uz mus.O mes nepasiduokim jiems ir prisikimskim skrandzius kiek telpa.O is tikro juk mes zmones ir mums duotas protas,tai pagal prota viskas ir vyksta. Skaniu kalediniu patiekalu ir sveiko proto.

Valgymas

Vienas iš didžiausių malonumų

besmegenis is USA

valgymas yra vienas is gyvenimo malonumu.Tai naudokimes juo,su sventemis tautieciai ir maziau klausykite visokiu -isciu ale patarimu
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS