Regione sujudintos uostų rinkliavos | KaunoDiena.lt

REGIONE SUJUDINTOS UOSTŲ RINKLIAVOS

Arši konkurencija tarp rytinės Baltijos uostų tai vienur, tai kitur verčia koreguoti uostų ir laivų rinkliavas.

Lengvata davė naudos

Klaipėdos uoste per 2018 metus laivų rinkliavos buvo koreguotos kelis kartus, bet labai epizodiškai.

Paskutinė korekcija įvyko pernai lapkritį, kai buvo sumažintos rinkliavos į Klaipėdos uostą atplaukiantiems dideliems konteineriniams laivams. Buvo nuspręsta, kad ir kokio dydžio konteinerinis laivas beatplauktų į Klaipėdos uostą rinkliava jam būtų skaičiuojama nuo ne didesnės, kaip 60 tūkst. tonų bendrosios talpos.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos ekonomikos ir finansų direktoriaus - vyriausiojo finansininko Martyno Armonaičio teigimu ši lengvata per trumpą laiką atnešė didžiulę naudą Klaipėdos uostui, nes smarkiai padaugėjo atplaukiančių didelių konteinerinių laivų.

„Uosto direkcijos pajamos dėl konteinerinių laivų praėjusiais metais smarkiai padidėjo nepaisant to, kad buvo įvestos lubos dideliems laivams. Tuo pačiu įgyvendintas ir teisingumas. Dideli konteineriniai laivai Klaipėdos uoste dar negali būti pilnai pakraunami. Todėl ir nuspręsta, kad jie mokės už realią dalį, kuri gali būti pakraunama ar iškraunama iš laivų pagal dabartinį uosto pajėgumą“, - teigė jis.

Atsirado naujų reisų

Per 2018 metus Klaipėdos uosto rinkliavos iš viso buvo koreguotos tris kartus. Pirma korekcija įvyko pernai kovą. Tuomet buvo sumažintos rinkliavos ne mažiau kaip vieną kartą per savaitę į Klaipėdos uostą atplaukiantiems keleivius ir krovinius gabenantiems linijiniams jūrų keltams.

Anot M.Armonaičio, tai lėmė, kad birželį iš Klaipėdos į Švedijos Treleborgo uostą atidaryta nauja reguliari „TT-Line“ kompanijos keltų linija.

Į tai sureagavo ir pagrindinė Klaipėdos uosto jūrų keltų laivybos kompanija „DFDS Seaways“. Ji padidino reisų skaičių į Švedijos Karlshamno uostą. Tai reiškia, kad sumažinusi rinkliavas jūrų keltams, Uosto direkcija nuostolių nepatyrė, nes atsirado nauji papildomi reisai.

Pernai  Klaipėdos uoste nuo laivo, navigacinės ir krantinės rinkliavų buvo atleisti maži suskystintųjų gamtinių dujų tanklaiviai, kurie uoste įsipila dujų iš SGD saugyklos. Kol kas nėra duomenų, kaip ši naujovė paveikė SGD vartojimą Klaipėdos uoste, nes ir tokias dujas priimantis tanklaivis uoste pradėjo dirbti tik nuo šių metų pradžios.

Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacija buvo pateikusi dar platesnį rinkliavų mažinimo siūlymų paketą. Tačiau kokius nors ryškesnius pakeitimus buvo nuspręsta daryti tik atlikus Klaipėdos uosto konkurencingumo studiją. Dalis uosto verslininkų mano, kad didesnių korekcijų nereikėtų daryti, nes Klaipėdos uosto rinkliavos iš esmės yra geros.

Latvijoje kilo rinkliavos

Lyginant Klaipėdos uosto rinkliavas su kaimyniniais uostais dažniausiai kliūdavo tai, kad gerokai mažesnės, atskiriems laivams besiskiriančios ir keliais kartais, rinkliavos esančios Ventspilio uoste.

Ar iš tiesų taip? Kai kuriose srityse atskirų Latvijos uostų rinkliavos gali būti lankstesnės nei Klaipėdos. Yra skirtinos rinkliavų reguliavimo sistemos. Lietuvoje jas nustato Susisiekimo ministerija, Latvijoje - pačių uostų valdytojai.

Nuo šių metų sausio 1 dienos Ventspilio uoste įvyko tam tikrų pokyčių dėl rinkliavų. Visos rinkliavos ir paslaugų mokesčiai šio uosto valdybos sprendimu vidutiniškai padidinti 8 procentais. Aiškinta, kad tai padaryta siekiant kompensuoti su infliacija susijusias išlaidas. Bet gali būti ir gilesnių priežasčių. Ventspilio uosto krova per pastaruosius metus smarkiai krito, jis sunkiai laikosi, todėl ieškoma papildomų pajamų.

„Ventspilio savivaldybės administracija renka uosto mokesčius ir rinkliavas už atplaukiančius laivus, kad galėtų prižiūrėti ir plėtoti uosto infrastruktūrą - prieplaukas, laivybos maršrutus, krovos zonas, užtikrintų laivybos eismo saugumą. Uosto mokesčiai ir rinkliavos yra pagrindinis pajamų šaltinis Ventspilio savivaldybei“, - teigta išplatintame pranešime dėl rinkliavų didinimo.

Didindama mokesčius ir rinkliavas Ventspilio uosto administracija ramino, kad jie vis tiek išliks mažiausi rytinės Baltijos jūros regione.

„Artimiausiuose konkuruojančiuose uostuose - Rygoje, Liepojoje, Taline, Klaipėdoje ir Silamejoje rinkliavos ir uosto mokesčiai bus iki 40 proc. didesni nei Ventspilyje“, - teigta pranešime.

Rašyti komentarą
Komentarai (3)

Tai kad

Siandien rinkliavu dydziai nelabai itakauoja srautus.. labaiu atsizvelgiama i geopolitika, sankcijas ir terminalu pajegumus su gelezinkelio tarifu..

taip

pasvajok durneli...sudas,ne uostas!

taip yra

Klaipėdos uostas - pats geriausias

SUSIJUSIOS NAUJIENOS