Automobilio rida vėl taikinyje | KaunoDiena.lt

AUTOMOBILIO RIDA VĖL TAIKINYJE

Seimo nariai kartais staiga ima ir susirūpina šalies automobilių parko būkle. Štai konservatorius Kęstutis Masiulis siūlo taisyti techninės apžiūros atlikimo taisykles ir automobiliams, kurių pakitusi rida, nustatyti privalomą ekspertizę.

Išgasdintų klastotojus

Parlamentaro įsitikinimu, automobiliams, kurių rida sumažėjo po paskutinio patikrinimo, siūloma atlikti privalomą ekspertizę, kuri paaiškintų, kodėl pasikeitė automobilio odometro duomenys.

"Į techninės apžiūros stotis pristatomos transporto priemonės, kurių rida būna sumažėjusi, palyginti su paskutiniu apsilankymu. Beveik visais atvejais tai būna ridos klastojimo atvejis, tačiau techninės apžiūros specialistai tiesiog įrašo naują rodmenį į protokolą. Gal vertėtų reikalauti, kad tokiu atveju automobiliui būtų atliekama ekspertizė, kuri atskleistų ridos rodmenų sumažėjimo priežastis ir tik po to transporto priemonei būtų toliau leidžiama dalyvauti eisme? Po tokio reikalavimo įvedimo ridos mažėjimo atvejų sumažėtų 95 proc.", – įsitikinęs parlamentaras.

Į techninės apžiūros stotis pristatomos transporto priemonės, kurių rida būna sumažėjusi, palyginti su paskutiniu apsilankymu.

K.Masiulis ir anksčiau yra teikęs siūlymų, kaip sumažinti ridos klastojimo atvejų. Vienas jų – Seime priimtas įstatymas, kuriuo ridos klastojimas buvo pripažintas nusikaltimu, tačiau pats parlamentaras tvirtina, kad nors ridos klastojimo atvejų sumažėjo, tokia veikla nesiliauja.

Už saugaus eismo politikos vykdymą Lietuvoje atsakinga Susisiekimo ministerija (SM) dienraščiui atsiųstame atsakyme tvirtina, kad nemato prasmės keisti taisykles.

"Vertinant Seimo nario K.Masiulio siūlymą konstatuotina, kad šiuo metu galiojančios teisinio reguliavimo priemonės sudaro pakankamas sąlygas transporto priemonių pirkėjams pasitikrinti odometro rodmenis, o nustačius jų neatitikimo atvejus kreiptis į teisėsaugos institucijas su prašymu pradėti ikiteisminį tyrimą", – teigia ministerijos specialistai.

Nuobaudos jau numatytos

Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse (BK) tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims nustatyta atsakomybė už transporto priemonės ridos suklastojimą (už tai numatyta bauda arba areštas, arba laisvės atėmimas iki dvejų metų).

Privalomosios techninės apžiūros (TA) kontrolieriai Centralizuotoje duomenų bazėje pažymi kiekvienos atvykusios transporto priemonės ridą. Įtarus pastarosios klastotę, gali būti kreipiamasi į teisėsaugos institucijas dėl transporto priemonės techninės ekspertizės (TE) skyrimo. Tokį sprendimą priima ikiteisminio tyrimo teisėjas ar teismas, jei būtinas specialus tyrimas galimos nusikalstamos veikos aplinkybėms nustatyti.

Be to, jau daugiau kaip dešimtmetį Lietuvoje galioja nuostata, kad Kelių transporto priemonių registre (KTPR) žymima ir transporto priemonės rida (kilometrais) jos pardavimo, perleidimo ar identifikavimo metu. Nuo 2015 m. spalio 26 d. Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie SM viršininko įsakymu nustatyta, kad motorinės transporto priemonės pirkimo-pardavimo sutartyje nurodyti motorinės transporto priemonės ridą – odometro rodmenis yra privaloma.

Ministerijos specialistai taip pat pažymi, kad asmenys įsigyjantys automobilį ir abejojantys, ar pardavėjas nurodo tikslius odometro rodmenis, gali juos patikrinti Lietuvos TA įmonių asociacijos "Transeksta" interneto svetainėje www.vta.lt, žinant transporto priemonės identifikavimo (VIN) kodą ir registracijos dokumento numerį, galima peržiūrėti TA istoriją ir ridą TA metu.

Bergždžias darbas

Techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" specialistai pastebi, kad padėtis yra kiek sudėtingesnė, todėl vien tik atliekant ekspertizę permainų pasiekti greičiausiai nepavyktų.

"Transeksta" informacinėje sistemoje kaupiami duomenys leidžia daryti prielaidą, kad šiuo metu Lietuvos keliais važinėja apie 15 tūkst. lengvųjų automobilių, kurių rida sprendžiant iš 2017-aisiais ir 2015-aisiais surašytų patikros protokolų yra sumažėjusi daugiau nei 30 tūkst. km. Tačiau akivaizdu, kad yra daugybė transporto priemonių, kurių odometrų "paklaidos" kur kas didesnės. Tačiau net ir susidūrus su akivaizdžiais odometro parodymų klastojimo atvejais (dėl objektyvių priežasčių prireikus keisti prietaisų skydelį naujame odometre turėtų būti nustatomi realūs parodymai), tolesni veiksmai nėra apibrėžti jokiais teisės aktais. Todėl visų pirma reikėtų užtikrinti informacijos keitimąsi tarp atskirų institucijų ir iš esmės peržiūrėti kontrolės mechanizmą.

Dabar pasigirdę siūlymai tokiais atvejais skirti ekspertizę iš tiesų būtų bergždžias darbas ir beprasmis pinigų leidimas, nes kaip rodo patirtis, odometro parodymai koreguojami prieš automobilį parduodant. Jei toks sandoris įvyksta praėjus, tarkim, pusmečiui ar metams po paskutinės techninės apžiūros, apie apgavystę naujasis automobilio šeimininkas atitinkamai sužinotų po metų ar pusantrų ir turėtų nebent teorines galimybes peradresuoti pretenzijas pardavėjui. Tačiau absoliučia dauguma atvejų siūloma ekspertizė niekaip neapsaugotų pirkėjo nuo apgavystės ir niekaip neatgrasytų pardavėjo nuo pagundos klastoti ridą, siekiant pelningiau parduoti autromobilį. Greičiau priešingai – kartą apgautas žmogus patirtų papildomų nuostolių ir sugaištų laiko atlikdamas ekspertizę.

Sisteminis tikrinimas

Bene vienintelis būdas iš tiesų užkirsti kelią odometro parodymų klastojimui – oficialiai fiksuoti ridą atvykus į "Regitrą" įregistruoti automobilio ir kiekvieno vizito į servisą metu. Padėtis keistųsi tik imantis kompleksinių priemonių ir pradėjus realiai įgyvendinti automobilių remonto įmonių priežiūrą (reikalavimai servisams jau seniai užfiksuoti "Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme") bei pradėjus keistis duomenimis su tų šalių, iš kurių į Lietuvą atgabenami naudoti automobiliai, transporto priemonių registrus administruojančiomis institucijomis. Galbūt galėtų būti numatyta prievolė patikrinti duomenis techninės apžiūros metu keičiantis savininkams. Tik realizavus šiuos sprendimus būtų galima atsekti, kada ir kaip kito rida, kas už tai yra atsakingas, o pirkėjas ir pardavėjas turėtų galimybę išsiaiškinti visus ginčytinus klausimus drauge.

Kol kas "Transeksta" gali rekomenduoti, žinant identifikacinį numerį, patikrinti automobilio techninės būklės istoriją bei fiksuotą ridą TAIS duomenų bazėje ir tokiu būdu išvengti nusivylimo, įsigijus lūkesčių neatitinkančią mašiną.

Rašyti komentarą
Komentarai (2)

Gytis

Visikai sutinku, kad tik sisteminis tikrinimas pades isgyvendinti sia yda, tik reikualinga, kad Lietuvos biurokratai nustotu isradineje dvirati. Reikia tik nuosirdaus noro isspresti problema karta ir visam laikui ir pasidairyti kaip analogiski klausimai isspresti pirmaujanciose ES salyse, o ne sapalioti apie nesibaigiancias brangiausias ekspertizes. Absurdas kai siais IT technologiju laikais vyksta tokios bevaises diskusijos.

mikas

yra, kad suka 100000 km

SUSIJUSIOS NAUJIENOS