-
Architektas G. Balčytis: architektūra – tai erdvių, ne plokštumų menas 1
Kuria ar griauna ji miesto tapatybę? Kokia apskritai turėtų būti šiuolaikinė architektūra? Ir koks paveldo likimas – ar paveldu laikomi statiniai dar gali atliepti šiuolaikinius poreikius?
G. Balčytis įsitikinęs – pastato fasadas yra svarbus pastato elementas, bet miestui jis nėra toks reikšmingas, kiek tai, kokią erdvę sukuria jo architektūra.
„Architektūra yra erdvių, o ne plokštumų menas. Dėl to ypatingai svarbu, kokią erdvę pastatas sukuria sau, šalia esančiai gatvei ir apkritai, kokią erdvę sukuria miestui“, – teigia jis.
Visgi architektas atkreipia dėmesį, kad neretai sukuriama architektūra turi stiprią išraišką ir akimirksnio žavesį, tačiau po dešimties metų jau atrodo pasenusi ir nebeįdomi.
„Kai pastatas nesukuria savo erdvės, po kurio laiko jis tampa bevertis. O tokią erdvę sukūrus, fasadas pasidaro nebe toks svarbus“, – sako G. Balčytis.
Kai kuriuos laiko ženklus belieka nugriauti
Dažniausi įženklinančiai architektūrai būdingi bruožai – įspūdingos formos ir konstrukcijos, išsiskiriančios iš kitų miesto objektų, ji atskleidžia ir pabrėžia miesto ar vietovės identitetą.
„Jeigu pavyksta, įženklinanti architektūra įgyja daugiau intencijų ir sluoksnių negu šiaip paprastas pastatas. Pastatas išlieka kaip to laikotarpio ženklas visam miestui, kuris atspindi ne tik architektūrą, bet ir kultūrą, istoriją“, – pastebi architektas, naujosios Kauno autobusų stoties autorius.
Būtent įženklinanti architektūra – pagrindinė šių metų Kauno architektūros festivalio („KAFe 2019“) tema. Šis festivalis – didžiausias periodinis architektūros renginys Lietuvoje –praėjusį šeštadienį prasidėjo ant vieno iš Kauno „landmark‘ų“ – nebaigto statyti „Britanikos“ viešbučio stogo, kurį greitai ruošiamasi nugriauti.
„Tai – vienas iš aukščiausių pastatų Kauno centre. Norėjome, kad festivalio atidarymo metu miesto bendruomenė turėtų galimybę pamatyti viską iš viršaus – iš ten, kur šiaip vaikščioti draudžiama“, – pasakoja G. Balčytis, „KAFe 2019“ projekto vadovas ir kuratorius.
Festivalio temą padiktavo ir visai neseniai Vilniuje Danielio Libeskindo suprojektuotas stiklinis dangoraižis Vilniaus centrinėje dalyje. Viešai abejojama, ar tokie pastatai atspindi ir kuria miesto tapatybę ir išskirtinumą, o galbūt atvirkščiai – ją naikina ir griauna?
„Diskutuojama, ar įspūdingų formų ir konstrukcijų, dideli, tačiau su aplinka disponuojantys pastatai yra būtent tai, ko šiandieninė visuomenė laukia ir tikisi iš architektų?, – sako G. Balčytis. – Galbūt įženklinančia architektūra galėtų būti įvardinti ne tik stikliniai bokštai ar „Gugenheimo“ muziejai, orientuoti vien į tarptautinius vardus, turistus ir verslo interesus?“
Viso festivalio metu jo organizatoriai kvies diskutuoti apie įženklinančios architektūros pastatus, visuomenės lūkesčius ir kaip turėtų atrodyti tokio tipo pastatai, kad jie taptų tikrais miestų ženklais, tuo pačiu darniai papildydami jau esamas urbanistines struktūras.
Kuo daugiau sluoksnių mieste – tuo jis įdomesnis
Kauno modernizmo architektūra tapo puikiu pavyzdžiu, kad naujai atrastas paveldas gali tapti miesto identiteto pagrindu. Šiemet „KAFe 2019“ keliant klausimą, ar įženklinanti architektūra kuria ar griauna miesto tapatybę, organizatoriai kviečia permąstyti ir tai, ką kasdien matome savo aplinkoje ir kūrybiškai pažvelgti į paveldo potencialą tapti aktualia šiuolaikinio miesto dalimi.
Pasak G. Balčyčio, šiuolaikinė architektūra turėtų maksimaliai atsižvelgti į labai greitai besikeičiantį visos planetos atšilimo procesą. „Kalbama apie tai, kad naujų pastatų jau nebereikia, tačiau būtina atnaujinti ar pakeisti senus pastatus – kad jie atitiktų šių dienų reikalavimus ir būtų tinkami ateičiai. Jei pastatą galima pritaikyti šiems laikams – tai kartu ir didelis privalumas, ir iššūkis architektams, nes pasaulis dar niekad taip greitai nesikeitė“, – teigia G. Balčytis.
Tam, kad įvairiems seniems pastatams ir paveldui būtų skiriamas didesnis dėmesys, Kauno architektūros festivalio metu vyksta Paveldo programa. Ji prasidėjo jau birželio mėnesį, kai kartu su italais buvo diskutuojama apie medinius pastatus Kauno centre, kurių dauguma – seni ir neprižiūrėti.
„Mes nesakome, kad juos greitai reikia nugriauti, atstatyti ar pakeisti – tiesiog norime atkreipti visuomenės dėmesį, kad mieste yra įvairių sluoksnių, ir kuo jų daugiau – tuo miestas įdomesnis. Visgi turime galvoti ne tik apie medinukų praeitį, dabartį, bet ir apie ateitį“, – tikina architektas.
Kai pastatas nesukuria savo erdvės, po kurio laiko jis tampa bevertis.
Pirmasis Lietuvoje paveldosaugos hakatonas
Šie klausimai bus tyrinėjami rugsėjo 27–29 d. KTU Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakultete organizuojamame pirmajame interaktyvios paveldosaugos hakatone Lietuvoje „Herithon‘19“. Renginio metu bus ieškoma inovatyvių sprendimų paveldo įveiklinimui Kauno mieste ir kūrybiškai pažvelgti į paveldo problematiką ir siekiama inicijuoti skirtingų sričių bendradarbiavimą vedantį darnios paveldo integracijos link šiandieniniame mieste.
„Kūrybinėse grupėse kartu su informacinių technologijų specialistais bus kuriamos programėlės, kurios galėtų padėti visuomenei suvokti mūsų turimą paveldą. Galbūt iš to atsiras kažkokia netikėta mintis, sukurtas startuolis, kuris galėtų populiarinti paveldu laikomus pastatus, – sako G. Balčytis. – Gal bus sukurta mobili aplikacija, kuri padėtų žmonėms surasti norinčiųjų prisidėti prie paveldo išsaugojimo“.
Renginio metu komandos ieškos sprendimų tiek praktiškiems paveldosaugos iššūkiams, tiek kurs galimas ikoniškų Kauno vietų transformacijas.
Visuomenės įsitraukimas nuolat didėja
Kiekvienas miestas, anot „KAFe 2019“ vadovo G. Balčyčio, norėtų turėti įženklinančios architektūros pastatą, tačiau architektai ne visada tokius pastatus projektuoja tinkamai. Visuomenei vis labiau domintis ir pageidaujant dalyvauti miestų plėtros procesuose, vieši architektūros klausimus aktualizuojantys renginiai ne tik labai reikalingi, bet ir sulaukia daug dėmesio.
„Visuomenės interesas yra labai didelis – įvairūs projektai sulaukia užklausų. Festivaliu norime parodyti, kad miestą kuria ne tik architektai, bet daug įvairių žmonių, tarp jų ir miesto gyventojai, su kuriais reikia derinti projektus“, – teigia G. Balčytis.
Vienas iš Kauno, kaip studentiško miesto, simbolių – KTU studentų miestelis, kurio teritorija itin reikšminga miesto dalis: čia susipina daug skirtingų interesų, kuriuos būtina išklausyti ir tinkamai moderuoti, susisteminus integruoti į ateities planus.
„KTU studentų miestelis suplanuotas ir pastatytas vadovaujantis modernistiniais principais. Vis tik, norint jame turėti gyvybingas viešąsias erdves, būtina aiškiai pažymėti jų ribas, nustatyti, kam šios erdvės priklauso, sukurti miestelio bendruomenei priimtinus erdvių naudojimo scenarijus, užtikrinti žmonių srautą ir sukurti visuomeninius traukos taškus“, – pastebi G. Balčytis.
Tam lapkričio 12–13 d. bus organizuojamos kūrybinės dirbtuvės, kur tiek studentai, tiek profesionalai, susiję su architektūra ir pramoniniu dizainu, galės siūlyti savo idėjas ir pasiūlymus, kuriant studentų miestelio vartų koncepciją, kuri atitiktų universiteto tikslus bei įvaizdį.
„Bus siekiama išgryninti originalią idėją, kuri atitiktų KTU studentų miestelio statusą. Tai gali tapti reikšmingu ženklu ateičiai, kad KTU – viena žinomų ir geriausių Lietuvos aukštųjų mokyklų“, – tikina architektas, KTU SAF docentas G. Balčytis.
Miestelio vartų idėjos gali apimti viską: nuo netradicinių architektūros formų iki inovatyvių atsinaujinančios energetikos ar išmanių technologijų koncepcijų, ar kitų meninių ir technologinių instaliacijų. Gimusios idėjos, pasak G. Balčyčio, gali įprasminti KTU savitą pastatų architektūrą, o gal ir tapti įženklinančios architektūros pavyzdžiu.
„Nors „landmark‘iniai“ pastatai suvokiami kaip dideli ir iš visur besimatantys, taip turi būti nebūtinai. Tikime, kad jie gali būti visiškai nedideli ir visiškai ne stikliniai, bet visų žinomi ir kuriantys miesto dvasią“, – atkreipia dėmesį „KAFe 2019“ vadovas G. Balčytis.
Tarptautinis architektūros projektas – Kauno architektūros festivalis („KAFe 2019“) – vyks iki lapkričio 30 d. Detalią organizuojamų renginių programą galima rasti internetiniame puslapyje http://kafe.lt/2019/.
-
Į Kauno panoramą – nuo monstro stogo 8
Laiptai, laiptai, laiptai
Prie įėjimo į teritoriją – apsaugos darbuotojai, tačiau įėjimas – atviras. Viduje pastato – būrelis žmonių. Laukia savo eilės, kada galės pakilti ant 46 metrų, kaip skelbiama, aukščio pastato stogo.
Registruotis į kas pusvalandį vykstančias ekskursijas buvo leidžiama po 20 žmonių, kad būtų galima užtikrinti jų saugumą.
Lipam. Laiptinė plati, specialiai šiai ekskursijai pritvirtinti turėklai. Kiekvieno aukšto laiptinės aikštelėse yra po didelį langą. Pro juos švilpė vėjas ir vėrėsi vis tolimesni vaizdai.
Jau iš anksto buvo skelbiama, kad ekskursijos metu nėra numatyta galimybė paklaidžioti po įvairius "Britanikos" užkaborius, tik užlipti ant stogo. Išėjimai iš laiptinės aukštuose buvo užtverti.
Laiptai, laiptai, laiptai. Gidė sakė, kad pastatas iš viso – 13 aukštų. Po daugybės jų pasiekėme laiptinės pabaigą, tačiau iki stogo dar reikėjo palypėti.
Cementinius laiptus, kurie vedė nuo pat pastato apačios, ir kuriais lipome vienas paskui kitą, pakeitė geležiniai siauresni laikini laiptai iki sekančio aukšto. Du žmonės užlipa, tik tuomet gali lipti kita pora.
Pasigedo aukštesnių pastatų
Užlipusių laukė apsaugos darbuotojai ir užtvaros, kurios neleido pavojingai prisiartinti prie pastato krašto. Vėl laiptai ir pagaliau stogas. Ant jo laukė Kauno panorama ir per kolonėles DJ leidžiama muzika. Ir aišku, saugumą užtikrinusios užtvaros.
Po asmeninių fotosesijų ir Kauno vaizdų įamžinimo beliko tiesiog dairytis ir mėgautis. „Kaip viskas atrodo arti. Per arti. Ir Parodos kalnas visai kitaip atrodo, Soboras atrodo lyg čia pat“, – kalbėjo pora, kurie dabar Kaune yra svečiai, tačiau kadaise jame studijavo. „Smagu prisiminti jaunas dienas. Sūnus užregistravo“, – sakė pora.
Įspūdžių nestokojo ir kiti ekskursijos dalyviai. „Įspūdingi vaizdai, tik aukštesnių pastatų trūksta“, – įvertino vienas vaikinų. Jis teigė esąs vilnietis, o į Kauną užsukęs pasimatyti su drauge. Į „Britaniką“ su ja ir kopė. Mergina ekskursija susidomėjo dėl savo profesijos – yra architektė.
Įspūdingi vaizdai, tik aukštesnių pastatų trūksta.
Ieškojo savo piešinių
Kai kurie telefonų iš rankų nepaleido ir lipdami žemyn. „Piešiniai kelia sentimentus“, – atsiprašydamas, kad stabdo eismą, sakė vienas vaikinas. Jis teigė, kad tai ne pirmas kartas, kai lankosi pastate. Ankstesnis vizitai buvo prieš daug metų, todėl smagu vėl grįžti ir pažiūrėti, kaip viešbutis atrodo dabar.
„Taip, mano piešiniai. Tie gražesni. Žiūriu, dar neužpiešė niekas“, – kalbėjo vaikinas, pridūręs, kad prieš ekskursiją manęs, kad bus leista pavaikščioti po pastatą, ne tik užsikelti ant stogo. Jo draugei ši viešnagė po pastatą – pirmoji.
Pasinaudojo proga
Du dešimtmečius riogsantis miesto centre griozdas matomas iš labai toli dėl išskirtinių savo gabaritų. Visą tą laiko masino ekstremalių pojūčių mėgėjus, kai kurie rizikuodami savo sveikata į teritoriją prasibraudavo savavališkai.
Vienai bendrovių paskelbus realius planus, kad „Britanika“ bus griaunama, o vietoje jos atsiras trečdaliu žemesnis viešbutis ir konferencijų centras, "KAFe 2019" festivalio organizatoriai nusprendė pasinaudoti proga, kol dar griovimo darbai neprasidėjo.
„Miesto plėtra geriausiai matosi į viską žvelgiant iš viršaus. Tą padaryti galima ir nuo Prisikėlimo bažnyčios, tačiau ji yra Naujamiesčio šone, tad iš "Britanikos" viešbučio atsiveria daug geresni Senamiesčio ir Naujamiesčio vaizdai“, – kalbėjo festivalio vadovas architektas Gintaras Balčytis, pridūręs, kad festivaliu ir kitomis pastangomis su kolegomis skatinąs gyventojus įsilieti į miesto planavimo procesą.
Niekas neabejoja, kad „Britaniką“ reikia arba sutvarkyti, arba griauti. Nuo jos stogo labai gerai matosi ir kitas miesto skaudulys. „Turime upę, turime tiltą, statybos prie „Žalgirio“ arenos, bus naujas administracinis centras. Bet prie žaliojo tilto yra labai didelė teritorija, puikioje vietoje. Buvusi „Pergalės“ gamykla jau kiek dešimtmečių taip ir stovi nenaudojama. Esu tikras, kad jai irgi kažkada ateis eilė“, – vylėsi G.Balčytis.
Jis rodė ir į kitą Nemuno pusę, kurioje – daug gamybinių teritorijų. „O tai juk miesto centro dalis. Va grūdų elevatorius. Iš tokių statinių pasaulyje padaro įdomiausius pastatus: kūrybinius, industrinius, kad ir viešbučius“, – minėtų teritorijų virsmą modeliavo G.Balčytis.
Šių metų "KAFe 2019" festivalio tema – "Įženklinta architektūra – kurianti ar griaunanti miesto tapatybę?" Renginių metu kviečiama diskutuoti, ar tikrai kiekvienas miestas turi turėti prie konkrečios vietos pritaikytą architektūrą, kokia ji turėtų būti, apžvelgti esamas architektūros tendencijas, kurti tai, kas padėtų išsaugoti architektūros vertybes.
Kauno architektūros festivalio renginių programą rasite puslapyje kafe.lt.