-
Paskutinė savaitė pamatyti jaunųjų tapytojų darbus MO muziejuje
O kaip savo dalyvavimą konkurse vertina šių metų geriausieji? Kokius šiuolaikinės tapybos bruožus pateikdami naujausius savo darbus konkursui jie išskiria? Mintimis dalijasi šių metų konkurso nugalėtojas Dominykas Sidorovas ir specialaus paminėjimo laureatė Erika Povilonytė.
Apdovanojimas – injekcija tikėti savimi
Šių metų „Jaunojo tapytojo prizo“ konkurso nugalėtojas D. Sidorovas jau netrukus pasinaudos pirmuoju laimėjimu – skris į du mėnesius truksiančią rezidenciją Šiaurės menininkų centre Dale, Norvegijoje. D. Sidorovas teigia, kad šiuo metu jam tobulai tinka šiuolaikinio menininko Tom Sachs mintis, jog apdovanojimas už gerą darbą yra dar daugiau darbo.
„Man šis apdovanojimas yra atsakomybė ir motyvacija. Jaunojo tapytojo prizas – didelė injekcija bei jėga tikėti savimi ir dirbti. Rezidencija Norvegijoje – man nauja patirtis. Tikiuosi, kad ji paliks teigiamą įspaudą mano tolimesnei kūrybai“, – sako D. Sidorovas.
Šiuo metu Prancūzijoje gyvenančiai specialaus paminėjimo laureatei E. Povilonytei konkursas buvo grįžimas su savo kūryba į Lietuvą.
„Savo tapyba siekiu stebuklingumo ir apkerėjimo. Todėl komisijos paminėjimas už nuotraukoms nepavaldų, tačiau tik realybėje savo subtilumu ir skulptūriškumu atsiskleidžiantį tapybos darbą Nudité man yra pats taikliausias įvertinimas. Tai didelis dvasinis postūmis kūrybiniame kelyje. Gautas apdovanojimas yra patvirtinimas, kad judu tinkama linkme ir jos nereikia paleisti“, – teigia E. Povilonytė.
Erika Povilonytė. / Muziejaus nuotr.
E. Povilonytė taip pat priduria, kad smagu būti įvertintai ne tik profesionalų komisijos, bet ir susirinkusių žiūrovų. „Kai kūryba liečia ne tik tave patį, bet ir kitus, tada rodos, kad ji tikrai reikalinga“, – priduria ji.
Paroda – šiuolaikinės tapybos koncentratas
„Jaunojo tapytojo prizas“ – galimybė kasmet pamatyti, kokia yra šiuolaikinė Baltijos šalių menininkų tapyba, ką jaunieji tapytojai kuria savo studijose, kokiomis nuotaikomis gyvena ir kas jiems yra aktualu. Ką apie šiuolaikinę tapybą mano konkurso dalyviai?
„Jauni kūrėjai ir kūrėjos sąmoningai ir nesąmoningai dažniausiai reflektuoja įvairias tendencijas. „Jaunojo tapytojo prizo“ paroda – lyg viso to koncentratas, sumažintas plataus pasaulio tendencijų rinkinys. Manau, kad šiuolaikinė tapyba yra atgimime. Ji traukia vis daugiau žmonių. Šių metų finalininkų darbai puikūs, visi kūrėjai atrodo užsispyrę, įdomūs ir atkaklūs. Jų darbuose matau pozityvumo, nebūtinai optimizmo, bet tikėjimo, smalsumo ir jėgos, nukreiptų į kūrybinį darbą“, – teigia šių metų konkurso nugalėtojas.
E. Povilonytė priduria, kad tapyba yra sena kalba, tačiau tikrai nenunykstanti: „Savo unikalumu, radikalumu ir nebijojimu kurti asmeninio alfabeto šiuolaikiniai tapytojai leidžia tapybai klestėti. Man atrodo, kad dabar tapyba yra kaip niekada plati, srauni ir veržli. Stebiu ją ir stebiuosi“.
Muziejaus nuotr.
Menininkai prisistato ir vaizdo pasakojimuose
Iki sausio 30 dienos MO muziejuje dar galima pamatyti visus 15 šių metų konkurso finalininkų darbus. Menininkai taip pat sukūrė ir save pristatančius trumpus vaizdo pasakojimus. Jie kalba apie savo kūrybą, įsileidžia į studijas ir kviečia drauge apsilankyti mėgstamose vietose. Vaizdo pasakojimus galima pamatyti ČIA.
Šių metų konkurso finalininkai: Arnolds Andersons (LV), Gytis Arošius (LT), Kazimieras Brazdžiūnas (LT), Aurelija Bulaukaitė (LT), Siiri Jüris (EE), Madara Kvēpa (LV), Lisette Lepik (EE), Edvinas Mikulskis (LT), Erika Povilonytė (LT), Indrė Rybakovaitė (LT), Justīnė Seile-Urtāne (LV), Greta Šležaitė (LT), Dominykas Sidorovas (LT), Denisa Štefanigova (EE), Mantas Valentukonis (LT).
Menininkus vertino tarptautinė komisija
Muziejaus nuotr.
Tryliktą kartą organizuojamas „Jaunojo tapytojo prizo“ konkursas – vienas svarbiausių meno renginių Baltijos šalyse. Nuo 2009 metų vykdomo projekto tikslas yra ne tik pristatyti visuomenei kylančius menininkus, bet ir padėti meno kolekcininkams bei kuratoriams atrasti naujų talentų Baltijos šalyse. Konkursas orientuotas į meninį išsilavinimą turinčius ar jo siekiančius kūrėjus iki trisdešimties metų.
Šių metų konkurse jaunųjų menininkų darbus vertino tarptautinė komisija: meno istorikas, Norvegijos Nordic Artists Centre Dale rezidencijų centro direktorius Arild H. Eriksen, MO muziejaus kuratorė Gabrielė Radzevičiūtė, Estijos KAI meno centro meno vadovė Karin Laansoo, kino ir videomenininkas, skulptorius Deimantas Narkevičius, latvių tapytoja ir konkurso „Jaunojo tapytojo prizas 2013” laimėtoja Zane Tuča bei meno istorikė Mėta Valiušaitytė.
Konkurso organizatoriai: Julija Dailidėnaitė ir Vilmantas Marcinkevičius, koordinatorės: Gabrielė Radzevičiūtė ir Ieva Stasevičiūtė, grafikos dizainerė – Akvilė Paukštytė, parodą įrengė Dominykas Šavelis.
-
Naujas parodos patyrimo būdas: MO muziejui sukūrė unikalų audiopasakojimą
Fikcinis audiopasakojimas įneša ne tik humoro į parodos patyrimą, bet ir kviečia sekti herojų istorijomis, ieškoti asmeninių sąsajų. Audiopasakojimo kūrėjai atvirai dalijasi, kuo išskirtinis yra šis pasakojimas, kaip atskiros istorijos susijungia į visumą bei atskleidžia juos labiausiai palietusias istorijas. Kokios jos? Visas sukurtas istorijas galima atrasti ČIA.
Pasakojimų herojai – ne tik pagrindiniai veikėjai
Fikcinio audiopasakojimo kūrėjai iš visų parodoje eksponuojamų kūrinių turėjo atsirinkti konkrečias fotografijas ir sukurti jų veikėjų pasakojimus. Kodėl pasirinktos šios fotografijos? Ir kodėl istorijose kalbasi iš pirmo žvilgsnio nebūtinai pagrindiniai herojai?
„Tikslingai nusprendėme kurti nuotraukose nebūtinai aiškiai matomų, ne pirmame plane esančių, kartais sunkiai įžiūrimų, kartais tik numanomų žmonių istorijas. Todėl jos skamba kaip vaizduotėje veikiantis siužetas. Įsivaizdavome žmones, paskutinę akimirką išėjusius iš kadro ar į jį patekusius atsitiktinai. Mąstėme apie istorijas, kurios galėjo vykti iki nuotraukos ar tęstis po jos. Įsivaizdavome ne tik nuotraukose matomas šventes, bet ir nuotrauką, kaip šventę – pasitempti, susišukuoti įpareigojančią akimirką, kaip galimybę susiburti, susitikti, o vėliau – kaip galimybę prisiminti“, – sako M. Nastaravičius.
Muziejaus nuotr.
Atskiros istorijos – vieno pasakojimo dalys
Ne sykį visas parodoje eksponuojamas nuotraukas peržiūrėję kūrėjai teigia atsirinkę keliolika, iš kurių sudėliojo pasakojimo dramaturgiją – įvykius, jų kontekstus, konkrečius personažus ir jų tarpusavio ryšį.
„Kiekvieną istoriją šiame gide išgirstame tarsi kaip atskirą, savarankišką, bet kartu jos veikia, viliamės, ir kaip visuma – kaip iš trumpų fragmentų sudaryta bendruomenės istorija, vykstanti ne tiek pačiose nuotraukose, kiek pasakojančių žmonių atmintyje“, – teigia M. Nastaravičius.
„Buvo svarbu ne tik sukurti istorijas pagal nuotraukas, buvo įdomu ieškoti, kaip jas sujungti į vienos bendruomenės pasaulį, savotišką nuotraukų bendrą „anapusybę“, kurioje visi dalyviai vienaip ar kitaip yra susiję. Taip bandome pakviesti parodos lankytoją smalsauti, gal kiek nepabijoti parodoje pasiklysti ir interpretuoti joje eksponuojamas nuotraukas pagal savo pasaulėjautą, arba tiesiog mėgautis fikcija“, – pasakoja J. Tertelis.
Kūrėjų istorija – favoritė?
Ar MO muziejaus fikcinio audiopasakojimo kūrėjai išskirtų vieną istoriją – favoritę?
Režisierius J. Tertelis teigia: „Visos istorijos mane veikė. Ir kiekviena tai darė skirtingai. Ar žmogus žygiuoja orkestre, ar pasakotojas, kuris galiausiai paaiškėja, kad net nėra žmogus, ar mergina susijaudinusi svarsto atsisukti ar ne, šūktelėjimas iš kitos nuotraukos, ar raudonas saulėlydis – kiekvienoje randu dalį savęs ar man artimų žmonių“.‘
M. Nastaravičius išskiria vieną konkretų pasakojimą – sesers, prisimenančios brolio vestuves istoriją, sukurtą Andrew Miksio fotografijai iš ciklo „DISKO“. Šį audiopasakojimą galima išgirsti ČIA.
Muziejaus nuotr.
O kas yra šventė audiopasakojimo kūrėjams?
Parašę ne vieną istoriją MO muziejaus parodoje „Permainų šventė“ eksponuojamoms nuotraukoms, fikcinio audiopasakojimo autoriai atskleidžia, kas jiems patiems yra šventė.
„Šventė man yra laikas, kai dažniau nei įprasta sugebu būti ne kažkur kitur, o būtent šventėje. Ir būti joje ne tik fiziškai“, – teigia M. Nastaravičius.
J. Tertelis pasakoja: „Jei galvoju apie šventę, matau daug nuoširdžių, nekontroliuojamų šypsenų, džiaugsmingų akių, inertiškumą ir keistus, bet malonius netikėtumus. Tai nebūtinai nutinka per šventes, bet galėtų nutikti ir dažniau nei šventės. Kartais nutinka netikėtai, neplanuotai. Kartais, kai ryte saulė šviečia”.
Daugiau švenčių – MO muziejaus parodoje „Permainų šventė“
Daugiau fotografijų, kuriose įamžintos įvairios šventės, MO muziejus kviečia pamatyti fotografijos parodoje „Permainų šventė“. O jas visas naujais kontekstais patirti padės jau pristatytas fikcinis audiopasakojimas. Jį atrasti galima ČIA.
Paroda „Permainų šventė“ yra pirmasis bandymas Lietuvoje į šventę pažvelgti taip plačiai – ką, kaip ir kodėl šventėme bei švenčiame ir kaip tai fiksuojama fotografijoje.
-
MO išrinktas svetingiausiu ir draugiškiausiu Europos muziejumi 1
Geriausio Europos muziejaus apdovanojimai (angl. European Museum of the Year Award – EMYA) įsteigti 1977 m. Europos Tarybos. Šių apdovanojimų tikslas įvertinti Europos muziejų kompetenciją ir išskirtinumą. Be pagrindinio laimėtojo skelbiami ir atskirų kategorijų nugalėtojai. MO muziejus apdovanotas Europos draugiškiausio ir geriausią ryšį su auditorija puoselėjančio muziejaus prizu – Portimão muziejaus prizu (Portimão Museum Prize).
„Šis apdovanojimas mums be galo brangus. Nuo pat muziejaus atidarymo negailėdami jėgų dirbame tam, kad į muziejų ateinantys žmonės jaustųsi laukiami. Muziejų kuriame kaip atvirą erdvę diskusijoms, susitikimams, vietą, kurioje galima sužinoti, patirti, įsikvėpti“, – teigia MO muziejaus direktorė Milda Ivanauskienė.
Šis apdovanojimas mums be galo brangus. Nuo pat muziejaus atidarymo negailėdami jėgų dirbame tam, kad į muziejų ateinantys žmonės jaustųsi laukiami.
Portimão muziejaus prizas skirtas MO muziejui, pabrėžiant jo išskirtinį atsidavimą siekiant kultūrinio ir intelektinio prieinamumo. Akcentuojama, kad MO yra muziejus, sukuriantis įkvepiančią patirtį kuo platesniam lankytojų ratui, suteikiantis jiems galimybę patirti šiuolaikinio meno ir šiuolaikinio gyvenimo santykį. Daugiau apie Portimão muziejaus prizą ir MO muziejaus virtualų pristatymą galima rasti čia.
2020 metų apdovanojimuose varžėsi 61 Europos muziejus. Be pagrindinio Europos metų muziejaus 2020 titulo laimėtojo – Stapfernhaus muziejaus Šveicarijoje, paskelbti penki skirtingų kategorijų laimėtojai bei skirti septyni specialūs paminėjimai.
Europos metų muziejaus apdovanojimai praėjusiais metais dėl pandemijos buvo atšaukti, taigi šiemet jie surengti virtualiai ir apdovanojimų metu paskelbti geriausi ne tik 2020, bet ir 2021 metų muziejai bei atskirų kategorijų nugalėtojai. 2021 metų apdovanojimuose varžėsi 27 Europos muziejai. Europos metų muziejumi 2021 tapo nacionalinis bioįvairovės centras „Naturalis“ Leidene, Olandijoje. Draugiškiausiu 2021 metų muziejumi (tokioje pačioje kategorijoje kaip ir MO muziejus 2020 metais) paskelbtas Gruuthusemuseum muziejus Briugėje, Belgijoje.
Visi nugalėtojai ir jų kategorijos skelbiami čia.