-
LLRI: jei nebus priimtas sprendimas dėl kainų indeksavimo viešuosiuose pirkimuose, projektai stos
„Vartotojų kainos Lietuvoje augo 17 proc., bet gamintojų kainos šiuo metu yra 28 proc. aukštesnės nei prieš metus. Tai reiškia, kad visi gamintojai atsiduria pavojingose žirklėse, kai jiems brangsta praktiškai visi įsigijimai, tačiau ar pavyks perkelti tą brangimą galutiniam vartotojui, niekas nežino“, – teigė E. Leontjeva šią savaitę vykusiame Seimo Ateities komiteto forume.
LLRI vadovė aiškina, kad šalia dažnai minimų logistikos sutrikimų ir žaliavų brangimo svarbu paminėti du infliacijos šaltinius – pinigų masės augimą ir paklausos skatinimą, taip pat dirbtinius darbo rinkos apribojimus. Pasak jos, valdžios dalyvavimas infliacijos procesuose neturėtų būti paneigiamas.
Jei nebus priimtas universalus ir visuotinis sprendimas dėl kainų indeksavimo viešuosiuose pirkimuose, projektai stos, kaltųjų paieškos persikels į teismus.
„Viešieji pirkimai ir valdžios įsipareigojimai yra išskirtinė sritis. Joje formulė „derėkitės ir nusiderėkite“ neveikia, nes valstybės institucijų pusėje nėra subjekto, kuris galėtų derėtis, kuris turi tam įgaliojimų, gali pasverti sąnaudas ir kaštus, prisiimti atsakomybę“, – sakė E. Leontjeva.
Ji tikino, kad, neradus sprendimo dėl kainų indeksavimo, dar labiau pabrangs valstybės projektai – keliai ir statybos, kai kurių jų įgyvendinimas visai nutrūks, dalis privačių įmonių bankrutuos, o kitos stabdys veiklą. Anot LLRI vadovės, kainų indeksavimas viešuosiuose pirkimuose turi būti besąlygiškas.
„Jei nebus priimtas universalus ir visuotinis sprendimas dėl kainų indeksavimo viešuosiuose pirkimuose, projektai stos, kaltųjų paieškos persikels į teismus. Kiekvienas valstybinis užsakymas atitraukia išteklius iš privačios ekonomikos, didina išteklių deficitą ir kainas“, – įsitikinusi E. Leontjeva.
Statybos ir kelių tiesimo įmonės penktadienio vidurdienį pusdieniui buvo sustabdžiusios darbus valstybinės reikšmės ir visuomeninės paskirties objektų statybvietėse ir keliuose. Lietuvos statybininkų asociacijos ir asociacijos „Lietuvos keliai“ inicijuota akcija „#stabdome statybą“ siekta atkreipti dėmesį į Vyriausybės ir jai pavaldžių įstaigų – perkančiųjų organizacijų – nenorą ir delsimą imtis veiksmų dėl drastiškai pabrangusių žaliavų indeksuoti statybų kainas arba ieškoti kitų sprendimų, kurie bendrovėms padėtų išvengti nuostolingos veiklos, tęsiant darbus pradėtuose projektuose.
Statybos pusdieniui buvo stabdomos maždaug aštuoniasdešimtyje statybos objektų visoje Lietuvoje. Skaičiuojama, kad, Vyriausybei nesiimant koordinuotų veiksmų problemai spręsti, artimiausiu metu gali nutrūkti daugiau nei 150 valstybės objektų statybos visoje Lietuvoje, kurių projektų vertė – daugiau nei 300 mln. eurų.
-
Įsigalioja Skaidriai dirbančiojo ID statybininkams: ką būtina žinoti?
Kas yra skaidriai dirbančio asmens identifikavimo kodas ir kas jį privalo turėti?
Tai „Sodros“ informacinėje sistemoje suformuotas kodas, patvirtinantis, kad asmuo dirba pagal darbo sutartį, yra savarankiškai dirbantis, komandiruotas į Lietuvą ar dirba pagal civilinę sutartį, jei yra mažosios bendrijos vadovas. Skaidriai dirbančiojo ID kodą privalo turėti visi statybvietėje statybos darbus atliekantys asmenys: dirbantys pagal darbo sutartį ar vykdantys savarankišką veiklą, pagal civilinę sutartį dirbantys mažosios bendrijos vadovai, taip pat komandiruoti į Lietuvą darbuotojai.
Asmuo, dirbdamas pagal kelias darbo sutartis, ar besiverčiantis savarankiška veikla, gaus po atskirą kodą kiekvienai darbo sutarčiai (kiekvienam socialinio draudimo pas atskirą draudėją atvejui) ir kiekvienai savarankiškai veiklai, kurią asmuo vykdo kaip skirtingo statuso savarankiškai dirbantis asmuo, pavyzdžiui, veikla, įsigijus verslo liudijimą, ir veikla pagal individualios veiklos pažymą.
Kode bus užšifruoti šie duomenys: darbuotojo statusas, jo vardas, pavardė, darbdavio (draudėjo) pavadinimas, juridinio asmens kodas (jei jo neturi – draudėjo kodas), o jeigu darbdavys (draudėjas) yra fizinis asmuo – draudėjo vardas ir pavardė.
Kaip gauti skaidriai dirbančiojo ID kodą?
Savo skaidriai dirbančiojo tapatybės kodą gali gauti kiekvienas asmuo prisijungęs prie asmeninės „Sodros“ paskyros gyventojui http://inx.lv/hPlS arba asmeniškai atvykęs į bet kurį „Sodros“ priimamąjį. Skaidriai dirbančiojo ID kodas išduodamas iškart – asmuo, prisijungęs prie „Sodros“ informacinės sistemos, kodą gali atsisiųsti realiuoju laiku.
Taip pat darbuotojui skaidriai dirbančio asmens tapatybės kodą galės gauti darbdavys, prisijungęs prie savo „Sodros“ paskyros draudėjui http://inx.lv/hPZP. Vienos užklausos metu darbdavys gali atsisiųsti daugiau nei vieną skaidriai dirbančio asmens identifikavimo kodą.
Skaidriai dirbančiojo ID kodą galima atsisiųsti įrenginyje (mobiliajame telefone, kompiuteryje ir pan.) arba atsispausdinti ant popieriaus.
Kas ir kaip tikrins skaidriai dirbančio asmens identifikavimo kodą?
Pareigą tikrinti kodą turės Valstybinė darbo inspekcija, Valstybinė mokesčių inspekcija, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, policija, taip pat statytojas (užsakovas) ar jo vienas įgaliotas rangovas.
Kodas bus tikrinamas mobiliojo įrenginio pagalba nuskaitant QR kodą. Tam tikslui bus naudojama nemokama mobili programėlė, kurią tikrintojai galės atsidaryti interneto naršyklėje savo mobiliajame telefone, planšetėje ar kituose įrenginiuose: https://www.sodra.lt/tikrinti.
Pareigos ir atsakomybė
Darbdavys turi užtikrinti, kad visi jo darbuotojai, atliekantys statybos darbus, turėtų skaidriai dirbančiojo ID kodą ir jį pateiktų nelegalaus ir nedeklaruoto darbo kontrolės institucijoms (Valstybinei darbo inspekcijai, Valstybinei mokesčių inspekcijai, FNTT, policijai), statytojui (užsakovui) arba jo vienam įgaliotam rangovui.
Statytojas (užsakovas) arba jo vienas įgaliotas rangovas turi užtikrinti, kad visi statybvietėje esantys asmenys būtų identifikuoti: statybos darbus atliekantys darbuotojai, savarankišką veiklą vykdantys asmenys bei kiti statybvietėje esantys asmenys, neatliekantys statybos darbų.
Kiti, statybvietėje esantys asmenys, kurie neatlieka statybos darbų, statybvietėje gali būti tik turėdami statytojo (užsakovo) ar jo vieno įgalioto rangovo nustatytą identifikavimo priemonę ir užregistruoti, nurodant jų atvykimo į statybvietę pradžios laiką bei atvykimo priežastį.
Pagal Administracinių nusižengimų kodeksą, už skaidriai dirbančiojo ID kodo neturėjimą darbuotojas, atliekantis statybos darbus, bus baudžiamas nuo 50 iki 150 eurų, už pakartotinį – nuo 150 iki 250 eurų bauda.
Administracinių nusižengimų kodekse yra ir administracinė atsakomybė darbdaviui (fiziniam asmeniui) ar darbdavio (juridinio asmens) atstovams, taip pat priimančiosios Lietuvos įmonės vadovui ar jo įgaliotam asmeniui tais atvejais, kai šie subjektai neužtikrins, kad jų ar siunčiančiųjų įmonių darbuotojai turėtų skaidriai dirbančiojo ID kodus. Bus skiriama bauda nuo 500 iki 1100 eurų, už pakartotinį pažeidimą – nuo 1100 iki 2550 eurų.
Siekiant suteikti laiko prisitaikyti prie naujos tvarkos, galios dviejų mėnesių pereinamasis laikotarpis, kurio metu kontrolės institucijos nebaus darbuotojų ir darbdavių, jei darbuotojas neturės ID kodo, taip pat užsakovų ar jų įgaliotų rangovų už asmenų identifikavimo statybvietėje pažeidimus, jeigu dėl techninių priežasčių nebus galima suformuoti ir išsiimti skaidriai dirbančio asmens ID kodo arba nebus galima skaidriai dirbančio asmens identifikuoti pagal ID kodą. Išsamią informaciją apie skaidriai dirbančiojo ID galima rasti http://inx.lv/hPYY.