Prekybos milžinai keičia žmonių likimus Pereiti į pagrindinį turinį

Prekybos milžinai keičia žmonių likimus

2008-05-13 14:59

“Kauno diena” pasidomėjo, kokią įtaką smulkiajam verslui daro didieji prekybos centrai

“Kauno diena” pasidomėjo, kokią įtaką smulkiajam verslui daro didieji prekybos centrai 

Nedidelių parduotuvių, įvairių paslaugų teikimo įmonių, taip pat kavinių bei restoranų savininkai vieningos nuomonės dėl didžiųjų prekybos centrų plėtros neturi. Jie pasidaliję į dvi stovyklas: vieni skaičiuoja padidėjusias pajamas, kiti, dar net neprasidėjus “Akropolio” statybai, mąsto apie darbuotojų atleidimą.  

Gerai ne visiems  

Netoli prekybos giganto “Molas” esančio baro “Gaidukas” vadovė Rima Sucharevičienė dėl prekybos centro atidarymo nedžiūgauja. Ji kalbėjo rimtai, buvo matyti, kad vadovę slegia nemaži rūpesčiai. “Nežinome, kas bus ateityje. Lankytojų sumažėjo perpus”, - kalbėjo jau dešimt metų veikiančio baro direktorė. Anksčiau šis baras Kaune garsėjo skaniausiai iškeptais viščiukais. Dabar jame trūksta jaukumo. Čia ne visur švaru, o vos įėjus jaučiamas nemalonus kvapas. R.Sucharevičienė priminė, jog baras vertėsi neblogai tada, kai “Molas” dar tik buvo statomas. “Čia dažnai laiką leisdavo statybininkai”, - sakė ji. Moteris tvirtino, kad ir alus, ir cigaretės “Mole” yra pigesni negu “Gaiduke”. Tai neišvengiamai atsiliepia pajamoms. “Kol kas dirbame”, - reziumavo direktorė.  

Prisitaikė  

Tuo tarpu kitos K.Baršausko gatvėje įsikūrusios parduotuvės ir kavinės katastrofiško verslui sprogimo nepajuto. Buitinę techniką siūlančios “Saulitos” savininkai teigia, jog dirbti nepasidarė sunkiau.

“Nuotaikos neblogos. Atvirkščiai, po “Molo” atidarymo pas mus užsuka daugiau žmonių”, - “Kauno dienai” sakė Jolita Savukynienė. Septynerius metus didmenine prekyba besivertusi įmonė šiemet save priskiria mažmenininkams. “Kaip dirbsime toliau, dar anksti kalbėti, - pritarė jai direktorius Rolandas Savukynas. - Gal bus aiškiau pavasarį, bet pagyvėjimą jaučiame jau dabar”.

Antra vertus, savininkams teko sumažinti darbuotojų skaičių maždaug perpus. Tuo tarpu kaimynystėje įsikūrusi kavinė “Alfreda” neatsisakė nė vieno darbuotojo. Atvirkščiai, kavinukė ketina plėstis. Administratoriaus teigimu, savininkai nusipirko už sienos esantį butą, todėl jau rengiamasi rekonstrukcijai.

“Viską lemia rinkos dėsniai. Atsidarius “Molui” pakilo nekilnojamojo turto kainos, žmonių pas mus ateina daugiau, net vietų kartais pritrūkstame, - “Kauno dienai” sakė ponas Vidas. - Tik štai atvažiuojantiems automobiliu lankytojams nėra kur pasistatyti transporto priemonių”. Jo nuomone, “Mole” automobilių stovėjimo aikštelė yra per maža.  

Nemalonios tendencijos  

Darbo rinkos analitikai pabrėžia teigiamą mažmeninės prekybos milžinų plėtrą. Kauno darbo biržos direktoriaus Augustino Keturakio teigimu, vien per biržą “Molas” pageidavo įdarbinti apie 60 darbuotojų. Daugiausia pardavėjų, valytojų, elektrikų, siuvėjų.

“Tačiau dalis žmonių darbą rado ir per skelbimus”, - įsitikinęs A.Keturakis. Jis suabejojo tik pačių darbo vietų kokybe, nes prekybos centruose dirbantys žmonės paprastai gauna nedidelį atlyginimą, o darbdaviai jiems kelia aukštus reikalavimus.

Prekybos gigantų neigiamą įtaką smulkiajam verslui pabrėžia Kauno regiono smulkiųjų ir vidutinių verslininkų asociacijos prezidentė Laima Mogenienė.

“Oponentai gali sakyti, kad maisto parduotuvėlės ar barai bankrutuoja dėl negabių vadybininkų ar dėl nesugebėjimo reorganizuoti verslą. Tačiau bankrotą nulemia daug priežasčių, - “Kauno dienai” tvirtino L.Mogenienė. - Vis dėlto tendencijos, kad ten, kur atsidaro “Maxima”, aplink užsidaro mažos parduotuvės, - nepaneigs niekas.”  

Bandys konkuruoti  

Gruodžio 12-ąją Savanorių prospekte numatoma atidaryti “Hyper Maxima”. Tačiau nedidelių maisto prekių parduotuvių čia jau nėra. Priešais prekybos gigantą vienintelės išlikusios ekologiškų produktų krautuvės darbuotoja Zita Kornikienė sakė labiausiai bijanti, kad didės nuomos kaina. Ji mano, kad prekių asortimentu gal ir pavyks išlaikyti konkurenciją su milžinu. “Jei tokias pačias prekes “Hyper Maxima” pardavinės pigiau, jų apskritai prekyboje neturėsime. Prekiausime kitomis, - sakė moteris. - Bet baisiausia ne tai”.

Ji nuogąstavo, kad, atidarius “Hyper Maximą”, savininkai reikalaus iš parduotuvės mokėti didesnę nuomą. “Suprantate, mes nežinome, ką reikės daryti, juolab kad turime savo klientų ratą”, - pastebėjo Z.Kornikienė. Šalia naujojo prekybos centro yra nedidelių parduotuvių.  

Pokyčiai akivaizdūs  

Nekilnojamojo turto agentūros “Ober-Haus” Kauno filialo vadovas Vytautas Bankauskas sutinka, kad Mindaugo prospekte atsidarius “Akropoliui” šalia jo turėtų padidėti butų ir sklypų kainos, bet tai priklausys nuo to, kaip pasiskirstys pirkėjų srautai.

“Akropolis” bus skirtas ne tik kauniečiams. Atvykusieji iš prekybos centro eis pasivaikščioti ir po miestą”, - neabejoja V.Bankauskas. Tai palanku arti “Akropolio” dirbantiems verslininkams. Jis pridūrė, kad dėl prekybos giganto atsiras geresnė dirva ir smulkesniam verslui, ypač tam, kuris papildys paslaugų infrastruktūrą.

“Tačiau apie tai kalbėti dar anksti. Kaip rodo praktika, nekilnojamojo turto kainų augimas pastebimas tik po kelių mėnesių”, - kalbėjo V.Bankauskas. Agentūros vadovas pastebėjo, kad prie neseniai atidaryto “Molo” jaučiama padidėjusi nekilnojamojo turto paklausa, jo kainos šiek tiek šoktelėjo.  

Nuotaika slogi  

Gedimino gatvėje, netoli “Kauno audinių” fabriko, kurio teritorijoje kitais metais prasidės “Akropolio” statyba, yra vos viena maisto prekių parduotuvė. Nors ją nuo būsimo “Akropolio” skiria maždaug 300 m, parduotuvės savininkė sakė, jog, atidarius prekybos gigantą, jos verslas tikriausiai žlugs.

“Tada mes nebedirbsim. Patalpos nuosavos, todėl jas greičiausiai išnuomosiu, bet kur dėsis mergaitės - nežinau”, - kalbėjo Raimonda Valionienė. Šioje nedidelėje parduotuvėje dirba 5 moterys. Kai kurios iš jų sakė gyvenančios šia diena, nes nežino, kas bus rytoj.

Apie 90 proc. kalbintų žmonių neabejoja, jog prekybos milžinų statyba labiausiai naudinga vartotojui. Prekybos centruose produktų kainos beveik visada yra mažesnės, nes tiekėjai taiko nemažas nuolaidas stambiems prekybininkams. Tuo tarpu smulkieji verslininkai priversti prisitaikyti - vieni turi iš esmės reorganizuoti savo verslą, o kiti siūlyti netgi nemokamas paslaugas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų