Intuityvūs atradimai
Įprastas įėjimas į "Kabinetą" užrakintas – publika eina pro centrines "Kauno kūrybinių industrijų centro" duris. "Toks buvo menininko pageidavimas", – paaiškina "Kabineto" vadovė, viena parodos rengėjų Rūta Stepanovaitė. Intriga sukuriama dar neįžengus į ekspozicijos erdvę.
Perėjus trumpą koridorių ir atvėrus sunkias metalines duris, įžengiama į T.Flyvholmo kūrybos lauką. Pristatomi keturi abstraktūs tūriniai objektai, kuriems panaudotos ne tik menininko kurtos detalės, bet ir vadinamieji "ready-made" objektai. Neatsitiktinai autorius norinčius pamatyti ekspoziciją žiūrovus į pirmą kartą Lietuvoje surengtą personalinę parodą atveda aplinkiniais keliais.
"Kūrybiniame procese menininkas analizuoja turimus objektus, ieškodamas jų tarpusavio ryšių, tačiau kartu pats procesas yra intuityvus. Todėl menininko idėjos parodos kūrimo eigoje mutavo, keitėsi", – pasakoja R.Stepanovaitė.
Atvykęs į Kauną T.Flyvholmas jį tyrinėjo: aiškinosi istorinius, politinius, kultūrinius įvykius, daug laiko praleido vaikščiodamas po miestą pėsčiomis, bendraudamas su miestiečiais. "Buvo justi, kad autoriui svarbus kontekstas, kuriame jis kūrė, dėl šios priežasties pati kūryba transformavosi pagal aplinką, kurioje tuo metu buvo menininkas", – pastebi pašnekovė.
Iki šiol vos keletą kartų lankęsis Lietuvoje, T.Flyvholmas stebino puikia orientacija svetimame mieste: "Jis puikiai jautėsi Kaune. Nesinaudodamas žemėlapiais atrasdavo tokių vietų, kurių miestiečiai ne(be)pastebi."
Inspiruoti kūrybai
Klajojimas miesto gatvėmis, atokiais kiemais neplanuojant maršruto ir nežinant kitos judėjimo krypties, o tiesiog dairantis ir atrandant kūriniams tinkamus objektus, – menininko kūrybinio proceso dalis. Ji lygiai tokia pat svarbi ir reikšminga kaip analitinis procesas, prasidedantis komponuojant atrastus ir paties kurtus daiktus į erdvines instaliacijas.
Paprasti kasdieniai daiktai: surūdiję kanistrai, pieno bidonai, virvės, žvyras ir kt., sujungti su autoriaus kūriniais, sudaro bendrą visumą, kuri yra nepriklausoma nuo menininko.
"Autorius nesiekia kuriamo meno konceptualizuoti, žiūrovui siųsti konkrečių žinučių, kažką teigti. Tai šiek tiek disonuoja su tuo, kad kiekvienas daiktas menininko erdvinėse abstrakcijose turi savo istoriją, tačiau autorius nėra linkęs jų atskleisti. Kūrėjo siekis – abstrakčią idėją instaliuoti į erdvę ir leisti ją užbaigti pačiam žiūrovui. Tai sietina ir su "Kabineto" veiklos koncepcija – žiūrovas, atėjęs į parodą, nepaliekamas vienas nežinioje – per parodą yra kuriamas individualus santykis su juo", – pasakoja kuratorė.
Pratęstos mintys
Sukurti savas istorijas ar pasakojimus publikai inspiracijų yra tikrai daug.
"Kiekvienas daiktas, esantis menininko kūriniuose, turi autentišką istoriją, jam tai svarbu. Tai iliustruoja parodoje esantys kanistrai: vienas jų buvo rastas galiniame Kauno baikerių klubo kieme; kitame, 50 metų senumo kanistre buvo laikomas aviaciniai degalai, kai veikė Kauno aviacijos gamyklos aerodromas Aleksoto rajone. Istorijų daug, jos įvairios, todėl vieniems žiūrovams tai paroda apie Kauną, kurioje išdėlioti atskiri miesto fragmentai, kitiems tai pasakojimas apie karą ir t.t.", – atskleidžia R.Stepanovaitė.
T.Flyvholmui svarbu skleisti vizualinę informaciją apie parodą kuo platesniam žiūrovų ratui – jis vertina vietinį kontekstą, tačiau žiūri į jį neapribodamas savęs geografinėmis koordinatėmis, todėl ir žiūrovui sukuria lauką, kurį jis gali tyrinėti, atsiribodamas nuo bet kokių išorinių nuorodų.
Kas? Paroda „Mud Drum”.
Kur? Menų erdvėje "Kabinetas" (A.Mapu g. 20).
Kada? Veikia iki kovo 7 d.
Naujausi komentarai