Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis | KaunoDiena.lt

LEGENDINĖS OPERETĖS „SILVA“ SUGRĮŽIMAS – SU STAIGMENOMIS

Į Kauną sugrįžta legendinė operetė "Silva". Žymiausias vengrų ir austrų kompozitoriaus Imre's Kalmano kūrinys jau ne pirmą kartą atgyja Kauno valstybinio muzikinio teatro scenoje. Šįkart žiūrovai sulauks staigmenų – veiksmas persikelia į dinamiškuosius 1935 m., tad šiek tiek nutols nuo klasikinio žanro.

Režisierės Rūtos Bunikytės teigimu, svarbiausias tikslas yra papasakoti dramatišką čardašo karalienės istoriją taip, kad joje atsirastų ir netikėtų momentų. Tad scenoje gims nauji veikėjai ir jų istorijos, sukurdamos daugiaplanį veiksmą ir nušviesdamos pagrindinių herojų gyvenimo aplinką.

Trys divos

Kunigaikštį Edviną pamilusią varjetė artistę Silvą įkūnys net trys solistės: Raminta Vaicekauskaitė, Marija Arutiunova ir Ieva Goleckytė. Skirtingos jų patirtys lems, kad Silva į sceną žengs vis kitokia.

Vis dėlto, žiūrovų visame pasaulyje pamilta artistė išliks temperamentinga, ryžtinga, nebijanti kovoti dėl mylimojo. Prieš dešimt metų varjetė divos vaidmenį jau kūrusi R.Vaicekauskaitė neabejoja, kad šį kartą pavyks atskleisti dar daugiau čardašo karalienės spalvų.

"Silva visada užėmė svarbią vietą mano širdyje, – pripažino solistė. – Tai buvo antrasis vaidmuo, kurį atlikau Muzikiniame teatre. Tiesa, anuomet dar neturėjau tiek patirties, tad Silva buvo kiek kukli, susikausčiusi. Ji scenos deivė, turinti pakankamai akiplėšiškumo rėžti tiesą į akis, tačiau kartu elegantiškesnė ir rafinuotesnė už dažną kilmingąją. Manau, kad dabar esu pakankamai subrendusi parodyti šį herojės įvairialypiškumą."

Ne vienus metus kurdama čardašo karalienės vaidmenį solistė pastebėjo, kad žiūrovai visada leipsta juokais per tas pačias operetės scenas.

"Visiems labiausiai patinka scena su Leopoldu, kurioje jis pasakoja apie savo genealoginį medį ir gumbus galvoje – žmonės kiekvieną kartą tiesiog lydosi. Apskritai, itin sunku sugadinti šią klasikinę operetę – muzikiniai tekstai yra tiesiog puikūs – gilūs, prasmingi, juose vienas per kitą pinasi jausmai, nepalikdami abejingų. Sakyčiau, kad Silva yra profesionaliausias moters vaidmuo visoje operetės žanro istorijoje", – neabejojo ji.

Laisvė kurti

Artistės M.Arutiunova ir I.Goleckytė publikai puikiai pažįstamos iš vaidmenų miuzikluose ir operetėse, tačiau Silvą jos įkūnys pirmą kartą.

Jaunosios kartos solistei I.Goleckytei – tai jau trečioji I.Kalmano operetė, kurioje ji atlieka pagrindinį vaidmenį. Prieš tai mergina įkūnijo našlę Fedorą "Misteryje X" ir Maricą "Grafaitėje Maricoje".

"Silva skiriasi nuo Fedoros ir Maricos: ji nekilminga, tad jos nevaržo tam tikros luomo taisyklės. Viena vertus, ši artistė scenoje yra tikra diva, gebanti sužavėti kiekvieną, tačiau kartu ji paprasta, žemiška moteris, pamilusi kilmingą kunigaikštį. Tad ir į ją persikūnydama stengiuosi tai pabrėžti. Maricos istorija panaši, bet atvirkštinė – kaip ir Silva, ji yra ryžtinga, jausminga moteris, tačiau pamilsta nekilmingą vyrą, tad jos abi iš dalies kenčia dėl savo socialinės padėties", – siužetų viražus nupasakojo solistė.

Miuzikluose "Džekilas ir Haidas" ir "Adamsų šeimynėlė" įsimintinais vaidmenimis žibėjusi M.Arutiunova džiaugėsi laisve kurti Silvą tokią, kokią įsivaizduoja. "Repeticijų pradžioje nustebau dėl režisierės sprendimo suteikti tiek laisvės, kadangi buvau įpratusi prie konkretesnių nurodymų. Vis dėlto puiku, kad yra galimybė atsigręžti į save ir surasti sau tinkamą prieigą prie vaidmens. Pradėjusi kurti savo Silvą, sulaukiau paskatinimo: taip ir toliau, šis kelias tau tinka. Tad ir laikausi tam tikros krypties, ieškau sau priimtino kelio, prižiūrint režisierei", – kūrybinės virtuvės paslaptis atskleidė M.Arutiunova.

Konfliktinis elito ir tokios ryškios asmenybės susidūrimas žmones traukė visais laikais. Meilės tema visada buvo svarbi, ypač skaudu, kai jai iškyla kliūčių.

Primins filmą

R.Vaicekauskaitė ir I.Goleckytė sutartinai pritaria: laisvė kūrybiniame procese itin svarbi. "Iš pradžių operetės scenas vaidinau taip, kaip kadaise – prieš dešimt metų, tačiau greitai supratau, kad reikia viską keisti, atrasti naujų krypčių, – repeticijų pradžią prisiminė R.Vaicekauskaitė .– Šiame procese man labiausiai patinka, kai prasideda kūrybinis etapas. Tada nemiegi naktimis ir mąstai, kokiais būdais geriausiai sugebėtum atskleisti savo herojų. Kai atėjus į rytinę repeticiją ir išbandžius tai, ką sugalvojai, puikiai pavyksta, aplanko didžiausias malonumas." Jeigu nebūtų kūrybinės laisvės, nepavyktų tinkamai išpildyti vaidmens.

I.Goleckytės nuomone, režisierės sprendimas Silvos istoriją pateikti kitaip nei iki šiol, buvo labai reikalingas ir savalaikis. "Raminta šį vaidmenį jau yra kūrusi anksčiau, o mes su Marija esame jaunosios kartos artistės, tad natūralu, kad visos trys ieškome naujovių, norime laisvės. Žmonės mėgsta šią operetę, joje skambančią muziką galėčiau pavadinti klasikiniais hitais – net ir išėmus iš konteksto juos galima atlikti koncertuose, muzika puikiai atpažįstama. Džiugu, kad publika turės progą pamatyti čardašo karalienę kitomis akimis", – džiaugėsi solistė.

M.Arutiunova pastebėjo, kad šiųmetis "Silvos" pastatymas netgi šiek tiek primena miuziklą, kadangi yra nutolęs nuo klasikinės operetės principų. "Spektakliui netrūks mažesnių istorijų, smulkių pasakojimą kuriančių personažų, pokštų, kas ir būdinga operetei. Kita vertus, visi įpratę matyti čardašo karalienę su tautiniais drabužiais, pūstais sijonais, o šįkart pasirodysime gana atvirais kostiumais, veiksmas netgi kiek primins senuosius Holivudo filmus. Režisierė nusprendė, kad bus vaizduojamas 1935 m. laikotarpis, tad atsitrauksime nuo XIX a. Manau, kad šis pokytis žiūrovams bus be galo įdomus", – intrigavo artistė.

Nepraranda aktualumo

Kodėl net ir praėjus 100 metų nuo pirmosios operetės premjeros, ji vis dar išlieka tokia populiari? Pasak Silvos vaidmens atlikėjų, kalta visada aktuali konfliktiškos meilės tema.

"Anuomet artistės negalėjo būti kilmingos, vis dėlto istoriniai duomenys rodo, kad dauguma kunigaikščių ir baronų vesdavo būtent jas, – atskleidė M.Arutiunova. – Konfliktinis elito ir tokios ryškios asmenybės susidūrimas žmones traukė visais laikais. Meilės tema visada buvo svarbi, ypač skaudu, kai jai iškyla kliūčių. Operetėje pabrėžiamas konfliktas šeimoje – Silvos mylimojo Edvino artimieji nepritaria jųdviejų sąjungai. Manau, kad tokių istorijų pasitaikydavo ne tik praeityje – jas galime stebėti ir dabar. Be abejo, didelės vertės operetei suteikia ir nuostabi muzika."

R.Vaicekauskaitės nuomone, didžiausią operetės išskirtinumą sudaro jos profesionalumas: "Silvą" ji galinti palyginti nebent su Johanno Strausso "Šikšnosparniu". "Veikalo siužetinė, dramaturginė ir muzikinė linijos tiesiog tobulos. Puikiai parašyti dialogai atskleidžia Silvos charakterio įvairiapusiškumą, gebėjimą keistis, būti įžūliai ir kartu  rafinuotai. Ne veltui operetė išlieka aktuali ir virpina žmonių širdis, net ir praėjus šimtmečiui", – atkreipė dėmesį solistė.

Pastatymo istorija

"Silva" ("Čardašo karalienė") buvo pradėta rašyti 1913 m., kai vieniečiai Leo Steinas ir Bela Jenbachas pasiūlė kompozitoriui I.Kalmanui pjesę "Tegyvuoja meilė". Entuziastingai pradėtą darbą nutraukė Pirmasis pasaulinis karas – beprasmiška kurti himną meilei, kai Europoje griaudėja patrankos, o laikraščiai nuolat spausdina žuvusiųjų sąrašus.

Tačiau po nedidelės pauzės, 1915 m. lapkričio 17 d. Vienos "Johann Strauss" teatre įvyko "Čardašo karalienės" premjera. O po jos – triumfo žygis per apkasais išraustą Europą. Operetė buvo pastatyta visuose, net ir skirtingose barikadų pusėse kariavusių šalių teatruose. Lietuva ,,Silvą" pirmą kartą išvydo 1946 m. Kauno muzikinio teatro scenoje.

GALERIJA

  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
  • Legendinės operetės „Silva“ sugrįžimas – su staigmenomis
Laimio Steponavičiaus nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS