„Auksinis scenos kryžius“ – našta, kuri neslegia | KaunoDiena.lt

„AUKSINIS SCENOS KRYŽIUS“ – NAŠTA, KURI NESLEGIA

  • 0

Aukščiausias kūrybos viršukalnes pasiekę teatralai įšventinti į scenos riterius

Kovo 27-osios Lietuvos teatralai ir teatrui prijaučiantieji kasmet laukia ne tik norėdami paminėti Tarptautinę teatro dieną, bet ir nekantraudami sužinoti, kas pripažinti scenos riteriais, pelniusiais „Auksinius scenos kryžius“.

Geriausių Lietuvos teatralų rinkimai ir apdovanojimai rengiami nuo 1992 metų. Per šiuos metus tradicija keitė formą, vietą, pavidalą ir materialiąją išraišką. Buvo aišku tik viena: tradicija turi išlikti, o apdovanojimo ceremonija būtinai turi vykti kovo 27-ąją, Tarptautinę teatro dieną.

Posūkiai tradicijos kelyje

Nuo 1995 iki 2002 metų geriausieji praėjusio sezono įvairių teatro sričių menininkai buvo apdovanojami skulptoriaus Stanislovo Kuzmos sukurtomis „Kristoforo“ statulėlėmis, o šventę rengė Teatro ir kino fondas prie Lietuvos teatro sąjungos. Prie „Kristoforo“ teatralai ir teatro mylėtojai jau buvo įpratę, tačiau pati apdovanojimo šventė, jos meninis lygis ėmė kelti vis daugiau abejonių ir diskusijų. Jų rezultatas – Kultūros ministerijos valia tradicijos kelyje įvykęs ryškus posūkis.
2002–2003 metais atsisakyta „Kristoforo“ statulėlių, o geriausieji sezono teatralai buvo apdovanojami Lietuvos kultūros ministerijos piniginėmis premijomis, kurias sudarė 5 tūkstančiai litų. Netrukus paaiškėjo, kad vien piniginių premijų neužtenka, kad prie jų reikia dar kažko, kas įprasmintų apdovanojimą ir būtų gal net brangiau už pinigus.
2004 metais nutarta geriausius teatralus rinkti keturiolikoje nominacijų. Teatrinio sezono lyderiams pradėti teikti Rūtos Ničajienės sukurti „Auksiniai scenos kryžiai“ ir 5 tūkstančių litų premijos. Nominacijų sąrašas išaugo iki septyniolikos pozicijų, nes lėlių teatro kategorija buvo atskirta nuo teatro vaikams kategorijos, taip pat teikiama dar viena – Padėkos premija, kurią gauti yra itin didelė garbė.
Nuo 2007 metų premijos išaugo iki 7150 litų.
Į ,,Auksinį scenos kryžių” įkomponuotas 1930 m. įsteigtas Valstybės teatro garbės ženklelis, kuriuo tarpukario Lietuvoje buvo apdovanojami labiausiai nusipelnę teatro menininkai.
Šiuo metu „Auksinis scenos kryžius“ yra aukščiausias Lietuvos teatro apdovanojimas.

10 dienų, kurios intrigavo

„Auksinio scenos kryžiaus“ apdovanojimus kuruoja Kultūros ministerija. Profesionalaus scenos meno darbų vertinimo komisija „Auksinio scenos kryžiaus“ nominantus paskelbė kovo 17 dieną. Tad laiko diskusijoms, svarstymams, argumentams „už“ ir „prieš“ kiekvieną iš ilgo sąrašo į „Kryžių“ pretenduojantį asmenį buvo į valias.
Nors tie svarstymai negalėjo nulemti komisijos sprendimo, visuose teatruose ir aplink juos palaikė „aukštą temperatūrą“ ir intrigavo. Toji intriga, didžioji kasmetinė Lietuvos teatro mįslė gražiai švietė ir vakar vakare į teatrą besirenkančių svečių veiduose. Beveik visi mintyse turėjo susirašę asmeninius laureatų sąrašus, neabejojo savo pasirinkimu, tad tradiciškai visi nebuvo vienodai patenkinti komisijos verdiktu, kas, jos manymu, praėjusį teatro sezoną geriausiai reprezentavo Lietuvos teatrą, kas nuveikė didžiausius darbus ir pasiekė aukščiausias kūrybos viršukalnes.

Sezono lyderis

Komisiją šiemet sudarė septyni žmonės: teatro kritikės Audronė Girdzijauskaitė, Šarūnė Trinkūnaitė, muzikologės Gražina Daunoravičienė, Audronė Žiūraitytė, menotyrininkas Helmutas Šabasevičius (pirmininkas), lėlių teatro režisierė ir dailininkė Julija Skuratova, scenos menų vadybininkė Ada Paukštytė.
Pasak H.Šabasevičiaus, komisijos darbo grafikas buvo „tirštas“. Du mėnesius jos nariai intensyviai važinėjo po Lietuvos teatrus siekdami susipažinti su atskirų kūrėjų ir kūrybinių grupių darbais, pretenduojančiais į „Auksinius scenos kryžius“, tačiau priimti galutinį sprendimą vis tiek nebuvo paprasta. Ankstesniais metais komisijos buvo dukart didesnės ir nesiskundė darbo stoka.
Paprašytas apibendrinti praėjusių metų Lietuvos teatrų sezoną, komisijos pirmininkas teigė negalįs jo pavadinti įsimintinu – būta ir geresnių. Kai kuriose kategorijose ryškesnių darbų visai nebuvo arba buvo nedaug. Akivaizdu, kad sezono lyderiu tapo J.Vaitkaus Jaunimo teatre pagal Petro Vaičiūno pjesę pastatytas spektaklis „Patriotai“. „Patriotai“ susirinko ir daugiausia „Auksinių scenos kryžių“.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)