Evaldas Česnavičius dvejus metus studijavo Holivude. Lietuvis sėmėsi žinių bene grasiausioje pasaulyje specialiųjų efektų profesionalų kalvėje – "Gnomon School of Vissual Effects".
Pamatė virtuvės užkulisius
Įspūdinga laivų bombardavimo scena filme "Perl Harboras" nufilmuota nedideliame tvenkinyje.
Kad pagrindinis "Keistos Bendžamino Batono istorijos" veikėjas Bradas Pittas būtų techniškai pajaunintas ir stulbinamai pasendintas, teko laukti dešimt metų.
Jei nori kino menininkų bei garsiausių specialiųjų efektų kūrėjų būti pavadintas šikniumi, kurk filmą kaip "Transformerių" režisierius Michaelis Bay'us.
"Holivude sužinojau daug kino filmų paslapčių", – šypsojosi "Šokių dešimtuke" išgarsėjusios Jurgitos Česnavičiūtės brolis.
Dalyvavo "Oskarų" nominacijoje
Vakaro kino teatre, kuriame buvo išrinkti trys "Oskarų" nominantai už specialiuosius efektus, E.Česnavičius ir kiti specialiųjų efektų kūrimo besimokantys studentai neužmirš visą gyvenimą. Dvi valandos eilėje? Niekis, numojo ranka Evaldas. Nominacijų rinkimo ceremonija jam padarė didelį įspūdį. "Eidamas raudonu kilimu pamaniau, kad ne veltui trankiausi po pasaulį ir intensyviai mokiausi Holivude", – sakė E.Česnavičius.
"Keista Bendžamino Batono istorija", "Geležinis žmogus" ir "Tamsos riteris". Tame vakarėlyje specialiųjų efektų ir kino kūrėjai bei komisijos nariai išrinko tris nominantus. "Filmo "Keista Bendžamino Batono istorija" paskelbimą nominantu visi sutiko stovėdami ir plodami. Šiam filmui iš anksto pranašavo sėkmę. Jis ir laimėjo "Oskarą", – pasakojo E.Česnavičius.
Galimybės sukurti tikroviškus ir meniškus efektus filmas laukė dešimt metų. E.Česnavičius neslepia susižavėjimo kūrėjais: "Bradas Pittas maudėsi vonioje, bet iš tikrųjų ten nebuvo vandens, jis nesišukavo pražilusių ilgų plaukų, o raukšlėtas jo veidas, šukuosena buvo sukurti naudojant kompiuterinę techniką."
Laivų mūšiai – tvenkinyje
Holivude kaunietis bendravo su filmo "Auksinis kompasas", "Šrekas", "Kung Fu Panda", "Wall-E. Šiukšlių princo istorija", "Matrica" ir kitų filmų specialiųjų efektų kūrėjais, lankėsi "Sony", "Disney", "Dreamworks", "Image Metrics" kompanijose ir stebėjo, kaip yra kuriami filmai.
"Tai buvo antrosios "Matricos" dalies meno direktoriaus kurtos eskizų kopijos, pagal kuriuos buvo kurti kompiuteriniai efektai", – E.Česnavičius džiaugėsi laimėjimu loterijoje.
Už Atlanto Evaldas lankėsi ir prie tvenkinio, kuriame buvo filmuojami garsių Holivudo filmų vandens mūšiai. Juose kovėsi, sproginėjo ne tikri laivai, o šimtus kartų mažesnės miniatiūros!
"Dažnai tikrosios žvaigždės lieka už kadro", – įsitikino E.Česnavičius, išskyręs pirmą kartą filme "Terminatorius II" atsispindinčią būtybę sukūrusį Paulą de Bevecką, "Auksinio kompaso", "X žmonės", "Betmeno", "Supermeno", "Konstantino", "13 kario" ir daugelio kitų filmų specialiųjų efektų režisierių Michaelą Finką bei savo mokytoją Keviną Hudsoną, kuris 12 metų dirbo "Sony" kompanijoje. Vienas paskutiniųjų jo darbų – filmo "Aš esu legenda" monstrų kūrimas.
Per daug – negerai
"Jei nori kurti š... , kurk kaip Michaelas Bay'us", – E.Česnavičius juokiasi ir neslepia, kad "Transformerių" kūrėjas iš daugelio specialiųjų efektų profesionalų sulaukia daug kritikos ir riebių keiksmažodžių.
Taip, jo filmai pritraukia daug žiūrovų ir uždirba daug pinigų, tačiau meno ten nėra: "Ten tiek daug efektų, chaoso, kad nespėji ir nežinai, kur žiūrėti. Man patinka "Keista Bendžamino Batono istorija". Žinau, kad ten begalė puikių kompiuteriais sukurtų efektų, tačiau jų nepastebi, o tik mėgaujiesi filmu."
E.Česnavičius įsitikino, kad garsiausi Holivudo režisieriai daugumą scenų kompiuteriu kruopščiai suplanuoja iš anksto, o tai sutaupo ne vieną milijoną. Dabar filmuose itin svarbu komandinis darbas, todėl kartais itin gabūs, tačiau arogantiški specialiųjų efektų kūrėjai nesugeba išgarsėti be juodą darbą atliekančių kolegų."
Tik 3D formate
Jau pusmetį Holivude filmai kuriami tik 3D formatu. Tam vienu metu filmuojama akių lygyje greta sustatytomis dviem filmavimo kameromis.
Filmuose, kuriuose gausu specialiųjų efektų, aktoriai guldomi į specialų 3D ir net 4D skenerį. Naujausios technologijos filmo eigoje jau leidžia juos pakeisti kompiuterio sukurtais vaizdais: kai aktoriui reikia bėgti, šokinėti per kliūtis, natūralų vaizdą pakeičia kompiuterinis.
Šiais metais prieš Kalėdas perversmą kuriant specialiuosius efektus turėtų įvykdyti 200 mln. dolerių biudžeto fantastinis Jameso Camerono filmas "Avataras".
Svajoja apie "Hobitą"
"Baltoji gulbė" ("White Swan"). Taip vadinasi pirmasis, tiesa, trumpametražis filmas, kuriame E.Česnavičius buvo specialiųjų efektų režisieriaus padėjėjas: "Itin aukštos kokybės vaizdus anglies kasykloje Belgijoje filmavome "Red" kameromis. 6 min. filmo efektus kūrėme pusmetį!"
Šio mėnesio pabaigoje pasirodysiantis filmas turėtų apkeliauti daugybę festivalių. Atvirkščiai tariami aktorės žodžiai, ant cukraus vatos purškiamas vanduo ir atgal atsukami filmavimo vaizdai: "Įsivaizduoji, koks efektas? Atrodo, tarsi vata auga iš žemės..."
Kokie tolesni jauno vyro planai? Rudenį E.Česnavičius ketina vykti į Londoną – į Europos specialiųjų efektų kūrimo sostinę: "Čia efektus dažnai kuria net ir Holivudo filmams."
Bet E.Česnavičiaus ketinimai siekia toliau nei Londonas. Jis svajoja apie darbą Singapūre, Japonijoje. Be to, Naujoje Zelandijoje jau bus filmuojama įspūdingosios trilogijos "Žiedų valdovas" priešistorė – "Hobitas".
"Jie jau pradeda rinkti darbuotojus", – svajingai sako E.Česnavičius. Taip, jis jau galvoja ir apie Naująją Zelandiją.
Naujausi komentarai