"Permainų muzikoje" – B.Kutavičiaus oratorijos

"Permainų muzikoje" – B.Kutavičiaus oratorijos

2009-09-22 23:59
Atlikėjai: B.Kutavičiaus oratorijas atliks kamerinis choras "Aidija", vadovaujamas R.Gražinio.
Atlikėjai: B.Kutavičiaus oratorijas atliks kamerinis choras "Aidija", vadovaujamas R.Gražinio. / admin

Klaipėdos koncertų salės scenoje rytoj vyks magiški Broniaus Kutavičiaus oratorijų ritualai.

Suvokiant savo šaknis

Kamerinis choras "Aidija", vadovaujamas Romualdo Gražinio, atliks kompozitoriaus oratorijas "Iš jotvingių akmens" ir "Magiškas sanskrito ratas". Dar skambės lietuviškos sutartinės (aranžuočių autoriai – Juozas Gruodis, Kazimieras Viktoras Banaitis, Vytautas Montvila), ne vieną kūrėjų kartą maitinęs muzikos šaltinis. Programoje dalyvaus aktorė ir režisierė Birutė Mar.

Pirmąją savo oratoriją "Panteistinę oratoriją" B.Kutavičius sukūrė beveik prieš 40 metų. Prieš tris dešimtmečius jis parašė "Paskutines pagonių apeigas". Toliau sekė "Iš jotvingių akmens" (1983) ir "Pasaulio medis" (1986). Taip susidarė oratorijų tetralogija – unikalus reiškinys, kurį istoriniais 1990-aisiais papildė penktoji oratorija "Magiškas sanskrito ratas" .

Tuo metu, pasak muzikologo Edmundo Gedgaudo, "visa tauta alsavo natūralia reikme suvokti savo šaknis, įtvirtinti savo tapatumą. Lyg būtų pabudęs tautos savisaugos instinktas, suvokta galimybė ištverti tik savo kultūros dėka. Kažkas tuos dalykus turėjo išreikšti… B.Kutavičius buvo tarsi mediumas, tarsi ne savo vieno, o didžiulės tautos dalies vardu jis privalėjo ten eiti…"

Paveikus garsų teatras

B.Kutavičiaus oratoriniai opusai Lietuvos muzikos istorijos ir visuomenės raidai turėjo didžiulę įtaką. Juose geriausiai išryškėja kompozitoriaus braižo savitumas. Kutavičiškas laiko ir erdvės traktavimas, muzikos vizualumas, teatriškumas bei rituališkumas, pulsuojančiais ritmais įtraukiantis į muzikinį vyksmą, labiausiai imponuoja klausytojams. Oratorijų ritualuose, ko gero, slypi didžiausia B.Kutavičiaus garsų teatro poveikio jėga.

"Tai, ką daro B.Kutavičius, nėra vien muzika – tai dalykai, kuriuos galima įjungti į gyvenimą. Mes, atlikėjai, nebūtume ištvėrę pusės metų, jeigu mūsų darbas būtų buvęs vien sausas partitūros realizavimas. Čia tarsi integruota kultūros visuma. Ši muzika keičia mūsų mąstymą, skatina tobulėti. Suvokti, kad darbo, įdėto į šios partitūros realizavimą, dėka prasmingai gyveni, nes tos pastangos kompensuoja vertybių ilgesį. Mums tai – kryptis, kaip reikia gyventi, gyvenimo ir bendravimo būdas", – kadaise kalbėjo Vilniaus naujosios muzikos ansamblio vadovas kompozitorius Šarūnas Nakas. Būtent šiam ansambliui ir buvo sukurtos oratorijos "Iš jotvingių akmens" ir "Magiškas sanskrito ratas".

Tapo "vizitine kortele"

"Iš jotvingių akmens" skirta vokaliniam ansambliui ir senoviniams liaudies instrumentams (akmenys, buteliai, skudučiai, lumzdelis, šiaudo birbynė, kanklės, smuikas, armonika).

Oratorija prasideda mušant ritmą tikrais akmenimis (akmuo senovės tikėjimuose reiškia mirusiojo apsaugą) – tarsi kviečiant jotvingių dvasios jėgą. Šiame kūrinyje B.Kutavičius pažadino tik žodžių nuotrupomis gyvos tautos prisiminimą, kartu atskleisdamas kultūrų kilimą: nuo elementarių jos pavidalų iki totalaus šedevro – liaudies dainos, kurioje, tarytum rasos laše, spindi tos kultūros skaistus ir gyvybingas grožis.

Pirmoje dalyje panaudoti 3 jotvingiams priskiriami sakiniai, antroje – liaudies daina "Pūtė vėjas ąžuoluosnan". Iškilusi iš garsų bei kalbos ji išsiskleidžia kaip tobulo dvasingumo žiedas.

Nepriklausomybės atkūrimo priešaušryje ir pirmaisiais jos metais Vilniaus naujosios muzikos ansamblis su dideliu pasisekimu šią oratoriją atliko daugelyje Europos šalių ir Kanadoje. Tai, ko gero, daugiausiai kartų užsienyje skambėjęs mūsų kompozitoriaus kūrinys, savotiška lietuvių naujosios muzikos "vizitinė kortelė."

Sukelia nerealumo įspūdį

Oratorija "Magiškas sanskrito ratas" parašyta pagal Sigito Gedos tekstą dainuojantiems ir grojantiems (kanklėmis, skudučiais, birbynėmis, metalofonais, varpeliais) atlikėjams.

Kaip instrumentą kompozitorius panaudojo ir senovinį darbo įrankį – linų brauktuvą. Pasikartojimo, gyvenimo rato simbolį išryškina kai kurių kūrinio dalių ištisiniai kanonai. Ypač įdomi ir originali yra grafinė partitūrų rašyba – saulės, akies, korio, laiptų, žvaigždės formos dalys. Keistų kanonų muzika sukelia nerealumo įspūdį ir nuolat sukasi erdvėje, savaip primindama garsų galaktiką. Kompozitorius ją įvardijo kaip "vėlių muziką".

S.Geda yra sakęs: "B.Kutavičius nemažai parašė muzikos pagal mano žodžius. Tačiau niekad nesu nė vieno teksto rašęs specialiai jam. Jis atsirinkdavo, kas būdavo reikalinga. (...) B.Kutavičius labai jaučia literatūrą ir poeziją, sakinio struktūrą, žodį, turi tikrą intuiciją. (...) Kompozitoriaus kūryba nedingsta mūsų girdimos muzikos sraute. Jos garsai įgyja keleriopą jėgą."

"Iš tiesų B.Kutavičiaus muzika giliai įsiskverbia į sielą senovinių liaudies dainų išraiška, užburia savo neįprastu skambėjimu. Kiekvienas susitikimas su ja tampa įvykiu, paliekančiu ryškias emocijas ir keičiančiu mąstymą. To siekia ir festivalis "Permainų muzika", – tvirtino jo meno vadovė kompozitorė Loreta Narvilaitė.

B.Kutavičiaus oratorijos Klaipėdos koncertų salėje (Šaulių g. 36) vykstančio festivalio "Permainų muzika" scenoje skambės trečiadienį, 18 val.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų