KAINOS
Brangsta dyzelinas
Automobilių, naudojančių dyzeliną, savininkai sunerimę – per pastaruosius mėnesius nepaliaujamai brangsta dyzelinas. Rugsėjį litras dyzelino kainavo 2,01-2,05 Lt, visą spalį kainų kartelė tvirtai laikėsi ties 2,05-2,09 Lt žyma. Praėjusią savaitę dyzelinas mieste vėl pabrango. Vakar litras dyzelino kainavo jau nuo 2,06 iki 2,12, o kai kur – net iki 2,14 Lt. Kodėl brangsta šie degalai?
Degalų kainos priklauso ir nuo degalinės tipo: kuras pigesnis automatinėse, brangesnis – degalinėse, turinčiose etatinių darbuotojų. Todėl kiekvieno mėnesio “kainų šakutė” – apytikslis darbdavių išlaidų atlyginimams skirtumas.
Naftos produktų mažmeninės prekybos rinkos specialistai mano, jog yra kelios dyzelino brangimo priežastys. “Lukoil Baltija servisas” Klaipėdos atstovybės vadovas Alfonsas Zaliapūgas teigė, kad degalai brangsta nežymiai, tai susiję su dyzelino didmeninių kainų didėjimu: “Dyzelinas brangiau parduodamas bendrovės “Mažeikių nafta” sandėliuose. Naftos perdirbimo įmonėje visada sakoma, kad naftos produktų brangimas susijęs su naftos žaliavos pabrangimu pasaulio biržoje”. Tai netiesiogiai patvirtina ir pranešimai iš Londono biržos – viskas prasidėjo lapkričio 6-ąją, kai naftos barelis pabrango 1,5 JAV dolerio. Naftos brangimo pasaulyje priežastis – prieš tradicinę šalies, didžiausios naftos importuotojos, šildymo sezono pradžią JAV sandėliuose sumažėjo naftos atsargos. Tarp brangimo priežasčių specialistai nurodo ir šalių naftos eksportuotojų organizacijos sprendimą lapkritį ir galbūt dar kartą gruodį 3,5 proc. sumažinti naftos tiekimą pasaulio rinkai.
Tačiau kodėl Lietuvos degalinėse pradėjo brangti dyzelinas, nors benzino kainos liko tokios pat? Ir benzinas, ir dyzelinas Mažeikių įmonėje gaminami iš tos pačios naftos. Visose Lietuvos degalinėse taip pat parduodami mūsų šalyje pagaminti degalai. Pasak Klaipėdos naftos produktų prekybos rinkos specialistų, kainodarai įtaką daro ir konkurencinė kova tarp Lietuvos mažmeninėje rinkoje veikiančių kompanijų, ir valstybės akcizų politika. Konkurencinė kova dažniausiai reiškiasi nemotyvuotu naftos produktų mažmeninių kainų sumažinimu prieš šventes ar kokių nors įvykių pradžią.
Lietuvos Vyriausybė ne kartą pareiškė planuojanti nuolat didinti dyzelino akcizą. Ši politika niekada nebuvo paslaptis. Akcizo didinimas aiškinamas tuo, jog būtina dyzelino kainą Lietuvoje sulyginti su jo kainomis ES šalyse, nes to reikalauja tarptautiniai susitarimai. Dėl šios priežasties ne kartą buvo didinamos dyzelino kainos, pavyzdžiui, prieš metus litras pabrango maždaug 15 centų. Dyzelino pabrangimas buvo viena priežasčių, kodėl Klaipėdoje pavasarį pabrango viešojo transporto paslaugos. Miesto gamybininkų nuomone, didelė dyzelino kaina daugiau ar mažiau turės įtakos daugumos produktų ir paslaugų, susijusių su vežimais ir prekių pristatymu, kainoms.
Naujausi komentarai