Pigių mašinų sukeltas pagyvėjimas aprimsta

Pigių mašinų sukeltas pagyvėjimas aprimsta

2004-02-11 09:00

Naudotų automobilių rinka

Pigių mašinų sukeltas pagyvėjimas aprimsta

Sumažėjus JAV dolerio kursui, mūsų prekiautojų naudotais automobiliais akys nukrypo į Ameriką, kur daugumos prekių ir paslaugų kainos liko tos pačios. Naudotų automobilių rinkos žinovai sako, kad 2003 metai buvo pelningi - dolerio vertė Lietuvoje nukrito iki 2,70 Lt, todėl į šalį galima buvo sėkmingai importuoti amerikietiškas mašinas.

Įvedė apribojimų

Tačiau 2004 metų pradžioje kai kurie rinkos specialistai pastebėjo, jog sumažėjo prekyba naudotomis amerikietiškomis mašinomis. Šiai kategorijai priskiriami ne tik Amerikos vidaus rinkai pagaminti automobiliai, bet ir importuoti iš Vakarų Europos, Japonijos, kurie pritaikyti vietos reikalavimams (spidometras rodo ne kilometrus, bet mylias, raudoni posūkių žibintai, kitoks priekinių žibintų šviesos sklaidos kampas, sustiprinti stovai ir kt.).

Yra keletas priežasčių, dėl kurių sumažėjo prekyba, tačiau ne vartotojų susidomėjimas pačiomis amerikietiškomis mašinomis.

Kai kurių naudotų automobilių prekybos aikštelių Minijos g. savininkai “Klaipėdai” tvirtino, kad prekybai amerikietiškomis mašinomis neigiamą įtaką padarė valdžios sprendimas nuo sausio 1-osios uždrausti Lietuvoje eksploatuoti automobilius, neatitinkančius Europos Sąjungos reikalavimų. Mašinų iš Naujojo pasaulio pertvarkymas ir pritaikymas Europos reikalavimams - papildomos išlaidos, kurios gali neatsipirkti. Todėl kai kurie prekiautojai buvo priversti skubėti iki 2003 metų gruodžio 31 dienos Lietuvoje įregistruoti reikalavimų neatitinkančius automobilius. “Vos šis verslas pradėjo duoti neblogas pajamas, iškart ėmė kaišioti pagalius į ratus, - piktinosi vienos aikštelės savininkas. - Biurokratai sugalvoja sau darbo. Kas bloga atsitiks, jeigu posūkio signalas bus raudonas, o ne oranžinis, ar žibintai švies tiesiai, o ne kampu, kaip Europoje? Nemanau, kad didžiosios automobilių valstybės specialistai kvailesni už Europos biurokratus.”

Automobiliams, pagamintiems ne ES šalyse, taikomi kiti apribojimai, tarp jų - muito įstatymai.

Vilioja pigumu

Kai kurie rinkos žinovai tvirtina, kad šias diskriminacines priemones galima paaiškinti logiškai. Europa laikosi protekcionizmo, tai yra savo rinkos gynimo, politikos. Svarbiausias naudotų amerikietiškų automobilių privalumas mūsų rinkoje - jų sąlygiškas pigumas, palyginti su automobiliais iš Europos. Keletas pavyzdžių. 2002 metų “Chevrolet Malibu” (3 l tūrio V6 variklis), sumokėjus muito mokestį, mūsų rinkoje kainuoja apie 30 tūkst. Lt, 1999 metų “Dodge Stratus” (2,5 l) - apie 18 tūkst. Lt (tai maždaug “Audi” 4 ar 6 klasės automobiliai).

Vienos stambiausių Šiaurės vakarų Lietuvos automobilių turgavietės “Antaniškės” Radviliškyje direktorius Algirdas Lukošius taip pat sakė, kad pirkėjams svarbiausias sąlygiško amerikietiškų automobilių pigumo faktorius: “Galiu pateikti pavyzdį. 2001 metų “Suzuki Grand”, skirtą Amerikos rinkai, siūlė už 10 tūkst. dol. Manau, tai tipiška kaina.” Pasak A. Lukošiaus, žmonės aktyviai perka amerikietiškas mašinas, tačiau viskas priklauso nuo gamybos metų ir papildomos įrangos - labiau perka apynaujus automobilius. Tokias mašinas perka ne tik NVS, bet ir Lietuvos piliečiai.

Amerikietiški automobiliai pas mus atpigo ne tik dėl dolerio kurso svyravimo. Bendrovės “BRC Klaipėda” vadovas Donatas Krasickas sakė, kad JAV labiausiai paplitusių markių automobiliai, kaip “Chevrolet”, “Ford”, “Dodge”, negaminami nedidelėmis partijomis, pagal konkretų užsakymą ar skirtingų komplektuočių, kaip Europoje. Todėl automobiliai tampa pigesni. JAV įprasta pagaminti didelę partiją skurdžios komplektuotės mašinų su vienos ar dviejų rūšių varikliais. Amerikoje rečiau nei Europoje ar Japonijoje žemos klasės automobiliuose montuojama papildoma įranga, pavyzdžiui, ratų antiblokavimo sistema.

Lietuvoje nežinomi

Kokius amerikietiškus automobilius renkasi Lietuvos gyventojai, kas tai lemia? Naudotų automobilių prekybos aikštelių savininkai mano, kad pas mus geriausiai perkami amerikietiški minivenai “Chrysler Voyager” ir “Ford Windstar”, sedanai “Ford Scorpio” ir “Chrysler Stratus”. Tačiau ne visi pirkėjai žino, kad “Chrysler” turi gamyklą Austrijoje, kurioje gaminami tipiški europietiški “a la America” stiliaus automobiliai.

“Dabar amerikietiškus automobilius jeigu ir perka, tai tik tokius, kuriuose galima sumontuoti detales iš europietiškų analogų. Iš manęs amerikietiškas mašinas prastai perka. Vieną jų pardavinėjau pusmetį”, - skundėsi vienos aikštelės darbuotojas. Lietuvos vartotojai bijo nerasti reikiamos detalės arba ją pagal specialų užsakymą gauti už trigubą kainą. 1994 metų amerikietiškos “Honda Civic” savininkas savo mašinai ilgai ieškojo priekinio stiklo, nes europietiškos “Hondos” netiko.

Už 1993 metų “Chrysler Voyager” (3,3 l) pas mus prašoma 8 000 Lt, 1995 m. - 10 500 Lt, 1997 m. (2,4 l) - 21 500 Lt, 1998 m. “Ford Windstar” (3 l) - 17 500 Lt, 1998 m. “Ford Scorpio” (universalus kėbulas, 3 l) - 16 000 Lt, 2001 m. visureigį “Toyota 4 Runner” (3,4 l) - 37 000 Lt. “Lincoln”, “Mercury”, “Plymouth”, “Cadillac”, “Pontiac”, “Saturn” laikomi vidaus rinkos markėmis, į Europą patenka tik kaip importas ar prabangos prekė.

Gabena konteineriais

Amerikietiški automobiliai į Lietuvą patenka jūra konteineriuose - po du viename. Dideliuose Europos uostuose konteineriai perkraunami ir siunčiami į Klaipėdą. Vieno konteinerio siuntimas į Klaipėdą kainuoja pusantro tūkstančio dolerių. Tokiu būdu į Lietuvą patekę automobiliai dažniausiai būna įdaužti, todėl šalies automobilių turgavietėse jie gana pigūs. JAV įdaužtos mašinos perkamos iš draudimo kompanijų, specializuotų aikštelių arba privačių asmenų.

Antrosios kategorijos amerikietiškos mašinos į Lietuvą patenka tradiciniu būdu - mašinvežiais iš Vakarų Europos. Šie automobiliai buvo skirti Amerikos rinkai, tačiau dėl įvairių priežasčių jūra atgabenti į Europą. Jie jau būna pritaikyti Europos standartams. Dažniausiai šios mašinos įdaužtos (kitaip net negali būti - visas Lietuvos naudotų mašinų verslas grindžiamas įdaužtų mašinų remontu ir pardavimu Rusijos piliečiams).

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų