Visuotinio taupymo laikus skelbianti būsimoji valdžia turės daug darbo. Ypač ministerijoms pavaldžiose bendrovėse, kur valdiškų pinigų, atrodo, niekas neskaičiuoja.
Autoūkio kažkodėl neužtenka
Redakcija gavo dokumentų, rodančių, kad esant krizei Vidaus reikalų ministerija (VRM) švaisto biudžeto pinigus, sau priklausančių automobilių remontą patikėdama tarpininkams, kurie už paslaugas susižeria dideles sumas.
Toks veiklos modelis gal ir nekeltų abejonių, tačiau paaiškėjo, kad VRM turi savo autoūkį ir dirbtuves, kuriose remontuojami ministerijos automobiliai.
Žinoma, VRM autoūkio meistrai visų automobilių suremontuoti negali. Bet ir nereikia. Pavyzdžiui, naujus automobilius remontuoja ir prižiūri juos pardavusių bendrovių servisai.
VRM autoūkio remonto dirbtuvėse pluša net penkiolika darbininkų. Jie darbo nestokoja. Pasak VRM autoūkio direktoriaus pavaduotojo Gedimino Sakalausko, čia remontuojami ir VRM, ir Policijos departamento automobilius.
Pasak jo, dabar dirbtuvėse daugiausia keičiamos padangos, tepalai. Kitą savaitę darbo sumažės, todėl meistrai mielai priims klientus iš šalies.
"Galima, mes tokias paslaugas teikiame. Bet dar nebaigėme savų darbų, kitą savaitę baigsim, tada prašom", – "Vilniaus dienai" atviravo G.Sakalauskas.
Klientu prisistatęs "Vilniaus dienos" žurnalistas pasiteiravo, kiek kainuotų, pavyzdžiui, pakeisti alyvos filtrą. Darbas, neskaičiuojant detalės kainos, paprastam piliečiui atsieitų 30 litų.
Nebrangu. Tačiau VRM pigios pačios valdomo autoūkio paslaugos netinka. Ministerijai automobilius remontuoja viešus konkursus laimėję tarpininkai.
Puiki verslo schema?
Redakciją pasiekė dvi sąskaitos faktūros už policijos generalinio komisaro pavaduotojo Kęstučio Lančinsko automobilio "Škoda Superb" remontą. Vieną išrašė "ARX Autoservisas", kuris ir remontuoja naujas "Škoda", kitą – bendrovė "Martonas". Pastaroji įmonė atsakinga už VRM autoūkio priežiūrą ir remontą.
"Įmonė "Martonas" nesivargina tvarkyti automobilių – jei tai "Škoda", veža į "Škodos" servisą, jei "Audi" – atitinkamai.
Svarbiausia jiems perrašyti sąskaitą faktūrą taip, kad kodai atitiktų, o kainos būtų gerokai didesnės. Ir kelių procentų nuolaida padaroma "dėl akių". Tai ne vienus metus vyksta su VRM žinia, o kas paskui pinigus dalijasi – nežinia, – kalbėjo dienraščiui sąskaitas atnešęs asmuo, nenorintis būti viešai įvardytas. –
Yra ir daugiau tokių sąskaitų, bet jos kruopščiai saugomos. Jau šitas gauti buvo sunku. Visi galai užglaistomi."
Kaina kilo lyg ant mielių
Sąskaitose nurodytų kainų skirtumas bado akis: "Martonas" už alyvos filtrą "ARX Autoservisui" mokėjo 54,95, o VRM įmonei – jau 93,66 lito, oro filtras ministerijai pabrango nuo 66,15 iki 111,5 lito, degalų filtras – nuo 150,85 iki 257,81 lito, salono filtras – nuo 40,11 iki 70,47 lito.
Iš viso už automobilio sutvarkymą "Martono" vardu sumokėti 936 litai, o ministerijai pateikta 1461 lito sąskaita. "Penkių šimtų litų antkainis – dar nedaug, juk čia smulkiai tepatvarkyta. Patikėkite, dar ne tiek "Martonui" nubyra", – tikino dienraščio šaltinis.
Faktus vadina sąmokslu
"Martono" direktorius Rimas Lekys teigė, kad šios sąskaitos faktūros – bandymas sukompromituoti įmonę.
"Škodos" servise sąskaitą išsirašęs asmuo – net ne mūsų darbuotojas. Nežinau, kaip servisas jam sąskaitą išrašė – su jais esame sudarę sutartį ir tik keturi asmenys iš "Martono" turi teisę pasirašyti mūsų vardu. Paskui jis su to serviso sąskaita atvyko pas mus ir darbuotojams liepė perrašyti sąskaitą autoūkiui "Martono" vardu. Nežinau, kaip jam tai pavyko, bet sąskaitą gavo", – savo versiją pasakojo R.Lekys.
Tuo sąmokslas neva nesibaigė.
"Gavęs sąskaitas jis iškart nubėgo pas ministerijos vadovybę – atseit, žiūrėkit, ką "Martonas" daro. O paskui ir jūs šitą informaciją gavote. Kodėl jis automobilį ne "Martone" remontavo? Juk mes esame konkursą laimėję ir tvarkome VRM automobilius. Jam viskas čia būtų kainavę ne 900, kaip "ARX autoservise", o 400–500 litų. Tas vairuotojas tikriausiai koks nors pasamdytas operatyvininkas, kad kaip Štirlicas elgėsi. Čia siekiama mus apjuodinti", – sąmokslo teoriją dėstė pašnekovas.
Anot jo, ministerijai už "Škodos" remontą mokėti beveik pusantro tūkstančio nereikėjo. Esą "Martono" vardu išrašyta sąskaita anuliuota abipusiu sutarimu.
Įvesta griežta kontrolė
VRM autoūkio direktorius Petras Šinkūnas pritarė "Martono" direktoriaus nuomonei, kad tai – suplanuotas sąmokslas.
"Kas porą metų skelbiame viešą konkursą, kurio nugalėtojas remontuoja mūsų automobilius. Jis privalo pasiūlyti kuo mažesnę kainą, visas pateiktas sąskaitas tikriname, ar jos nėra per didelės. Ta, apie kurią kalbate, mūsų filtrų neperėjo – kilo įtarimų, juos aiškinomės. "Martoną" tikriname labai griežtai", – tikino P.Šinkūnas.
Ar nebūtų pigiau automobilius remontuoti be tarpininkų?
"Matote, čia tas pats, kaip namą statyti: pasamdai vieną rangovą, o jis samdosi kitus, kad duris įstatytų ar apdailą atliktų. Taip ir su automobiliais – kartais reikia subrangovų. Nesigiliname, ką samdo "Martonas" – svarbu, kad viskas atitiktų per konkursą nustatytas kainas. Šią įmonę ir visas gaunamas sąskaitas griežtai kontroliuojame", – kartojo P.Šinkūnas.
Šįkart remontuotas naujas automobilis, neįtrauktas į konkurso sąrašus, nes įsigytas vėliau. "Kiekvienas automobilis registruojamas, aprašomos visos detalės ir jų remonto kaina. Automobilių, kurių nėra sąrašuose, priežiūros kainą sunkiau kontroliuoti, bet stengiamės. Tikrinam sąskaitas – nepaliekam palaidos balos", – įtikinėjo VRM autoūkio vadovas.
Anot jo, kartais išties sunku patikrinti, ar pinigai mokami ne už orą, ypač kai atliekami diagnostikos darbai: "Viena reiškia nupirkti ir pakeisti kokias nors detales, kurių kaina žinoma, o visai kas kita, kai tikrinama elektronika. Visą dieną gali ieškoti ir gedimo nerasti, bet už paieškas irgi reikia sumokėti", – kalbėjo P.Šinkūnas.
Naujausi komentarai