Zuikiai prisitaikė prie naujovių

Zuikiai prisitaikė prie naujovių

2003-10-04 09:00

Viešasis transportas

Zuikiai prisitaikė prie naujovių

Jau mėnesį mieste veikia trijų autobusų parkų (dviejų privačių ir municipalinio) vienodų bilietų bei vieningos kontrolės sistemos. Šios priemonės – savivaldybės įsteigtos viešosios įstaigos “Klaipėdos keleivinis transportas”, kuri ir įdiegė naujovę, darbo pasekmė. Kokie dabar viešojo transporto reikalai, ar sumažėjo zuikių?

Įvedė vieningą kontrolę

Vasarą buvo atleisti ir miesto Autobusų parko, ir privačių ”Gintarinio vairo” bei “Pajūrio autobusų” parkų konduktoriai. Konduktoriai-kontrolieriai autobusuose prekiavo bilietais ir vykdė kontrolę. “Klaipėdos keleivinis transportas” miesto autobusuose pradėjo kurti savą kontrolės sistemą.

Klaipėdos autobusų parke jau seniai ketinta atsisakyti etatinių kontrolierių – prieš 11 mėnesių su saugos firma “Falck security” buvo pasirašyta sutartis.

Apsaugos darbuotojo lydimos Autobusų parko kontrolierės pradėjo tikrinti bilietus. Be profesionalių saugos darbuotojų neapsiėjo ir naujoji įstaiga. “Klaipėdos keleivinis transportas” sudarė sutartį su saugos agentūra “Argus”, priėmė savų kontrolierių (tarp jų daugiausia buvusių Klaipėdos autobusų parko kontrolierių) ir ėmėsi kontroliuoti.

Zuikių nesumažėjo

“Klaipėdos keleivinio transporto” kontrolės tarnybos viršininkės Alos Galaibos duomenimis, rugsėjį buvo išaiškinta 1960 keleivių, važiavusių be bilieto. “Daugiausia keleivių be bilietų važinėja centre, 4, 6, 8, 9, 10 maršrutų autobusuose, - sakė A.Galaiba. – Pasikeitus kontrolės sistemai, zuikių skaičius liko toks pat. Tiesiog jie važinėja skirtingais autobusais, maršrutais ir laiku. Nepaisant naujovės, keleivių skaičius mieste liko toks pat.” A.Galaiba palygino išaiškintų keleivių be bilietų situaciją rugsėjį su ankstesne – ilgą laiką ji vadovavo Klaipėdos autobusų parko kontrolierių tarnybai. 450 bilietų neturėjusių keleiviai per mėnesį sumokėjo 5 700 Lt baudų. Kiti 1510 keleivių be bilietų, nesumokėję baudų vietoje, pasak A.Galaibos, raštu bus kviečiami į “Klaipėdos keleivinio transporto” biurą. “Galimybė, kad visi zuikiai ateis į biurą, nedidelė, todėl iš anksto sudarėme sutartį su teismo antstoliais dėl baudų išieškojimo”, - teigė A.Galaiba.

Daugiausia jaunuolių

A.Galaibos nuomone, zuikiai dažniausiai yra jauni ir asocialūs žmonės, darbingų ir pagyvenusių žmonių tarp jų – mažuma. Tai patvirtino ir saugos tarnybos “Argus” direktoriaus pavaduotojas Nerijus Toliušis, vos mėnesį susiduriantis su keleivių be bilietų problema: “Stebėtina, tačiau mažiausia zuikių - spūsties valandomis, ryte ir vakare. Tuo metu dauguma keleivių važinėja su daugkartiniais nuolatiniais bilietais”. Kontrolierių tarnybos darbuotojai teigė, kad tarp pensininkų pasitaiko tokių, kurie sąmoningai delsia pažymėti bilietus arba stengiasi juos “pramušti” du kartus. Moksleiviai be bilietų aktyviau važinėja po pietų, 14-16 valandomis.

“Didžiausios problemos prasideda vakare, kai, be išgėrusių jaunuolių, į autobusus sėda asocialūs žmonės, narkomanai”, - pastebėjo A.Galaiba. Reiduose kontrolieres lydintis saugos agentūros “Argus” darbuotojas Juozas Jurgutis teigė, jog neretai tenka raminti kompanijas jaunuolių, kurie iššaukiančiai elgiasi tik būdami daug kartų didesnėse kompanijose.

Reidai mieste

Kontrolieriai reidus rengia kasdien. Juose nuolat dalyvauja dvi brigados: po tris kontrolieres ir vieną apsaugos darbuotoją-vairuotoją iš “Argus”. Brigados po miestą važinėja dviem mikroautobusais. Vienas mikroautobusas nudažytas į akis nekrentančia pilka spalva, kitas – su užrašais, rodančiais, jog jis priklauso agentūrai “Argus”. Per dieną patikrinama 50-60 autobusų.

Brigada autobuso laukia stotelėje. Pro visas trejas duris įlipa po vieną kontrolierę, apsaugos darbuotojas lieka gatvėje, kad sugautų išbėgantį zuikį. O bilietų neturintys keleiviai, ypač jauni, bando bėgti. Spalio 2 dieną “Alksnynės” stotelėje teko matyti, kaip iš autobuso kontrolieriaus išvestas 16-17 metų vaikinas, pasinaudojęs tuo, jog apsaugos darbuotojas tuo metu išvedė kitą zuikį, leidosi į kojas. Prieš pabėgdamas, vaikinas, tikriausiai patyręs važinėtojas be bilietų, užsimovė gaubtą. “Medžiotojai” sugautus zuikius nuveda į savo mikroautobusą, kur šie sumoka baudą. Jeigu keleivis pinigų neturi arba atsisako mokėti, visi zuikiai nugabenami į artimiausią policijos skyrių, kur nustatoma jų asmenybė ir gyvenamoji vieta.

Bauda - 10-20 Lt.

Saugos tarnybos “Argus” direktoriaus pavaduotojas Nerijus Toliušis sakė, kad kontrolieriams tenka ne tik išaiškinti keleivius be bilietų, bet ir paimti negaliojančius dokumentus. Kaip tvirtino N.To-liušis, rugsėjį keleiviai pateikė 15 negaliojančių dokumentų, pretenduojančių į lengvatas ar patvirtinančių asmenybę. Tai dokumentai su pasibaigusiu galiojimo terminu, be antspaudo, su perklijuota nuotrauka ir nelaminuoti moksleivių pažymėjimai, suklastoti invalidų ir tremtinių pažymėjimai, Lietuvos piliečių pažymos, išduodamos pametus pasą, įmonių leidimai.

Kovos perspektyvos

Kaip teigė kai kurie keleiviai, per pastaruosius mėnesius kontrolierių darbo kokybė tikrai pagerėjo. “Mandagios ir dalykiškos moterys”, - apibūdino kontrolieres Andrius J. “Kontrolieriai dirba nelengvą darbą”, - pastebėjo Leonas D. Anksčiau daugelis konfliktų tarp keleivių ir kontrolierių kildavo todėl, kad keleiviai nespėdavo nusipirkti bilietų iš vairuotojo bei jų pažymėti. Pasak kontrolierių Vilmos Vitkienės ir Danutės Daugilienės, dabar jos klausia vairuotojo, kada konkretus keleivis įlipo į autobusą, kada pirko bilietą. Dabartinės keleivių ir bagažo vežimo taisyklės kontrolierėms suteikia veiksmų laisvę – jos gali leisti pažymėti bilietą to nespėjusiam padaryti keleiviui.

“Su jaunais keleiviais be bilietų reikia kovoti ne tik baudomis, bet ir lanksčia kainų politika, - mano A.Galaiba. – Todėl mūsų viešoji įstaiga įvedė dar dviejų rūšių bilietus moksleiviams, kurie pagal kišenę visiems tėvams. Visą mėnesinį galiojantis bilietas kainuoja 12 Lt, darbo dienomis – 8,40 Lt. Įvedus šių dviejų rūšių bilietus, tarp šios kategorijos keleivių “zuikių” iškart sumažėjo.” “Galiausiai mūsų užduotis ne tik bausti, - teigė N.Toliušis. – Keleivis turi suvokti, kad už važiavimą reikia mokėti.”

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų