Tankais į Ukrainą – per apkvailintas smegenis | KaunoDiena.lt

TANKAIS Į UKRAINĄ – PER APKVAILINTAS SMEGENIS

  • 0

Likus kelioms savaitėms iki invazijos į Ukrainą, Kremliaus propagandininkai stengėsi įtikinti šalies auditoriją, kad Rusija yra verčiama gelbėti tautiečius. Tokią išvadą priėjo DebunkEU.org tyrėjai, išnagrinėję Kremliaus kontroliuojamų televizijos kanalų laidas.

Propaganda pureno dirvą

DebunkEU.org atlikta dviejų Kremliaus kontroliuojamų televizijos kanalų laidų „Laikas parodys“ (rus. „Время покажет“, kanalas Первый канал) ir „60 minučių“ (rus. „60 минут“, kanalas Россия-1) analizė atskleidė, kad pasitelkiant karą ir neapykantą etniniu pagrindu kurstančią retoriką buvo bandoma pateisinti invaziją į Ukrainą.

Analizės objektu tapę kanalai, Первый канал ir Россия-1, yra vieni pagrindinių Kremliaus propagandos mechanizmo dalių. Kito DebunkEU.org tyrimo duomenimis, pernai iš Rusijos valstybės biudžeto žiniasklaidos priemonėms buvo skirta apie 1,5 mlrd. dolerių.

„Tris savaites iki karo pradžios šių laidų studijose vykusių diskusijų pagrindu buvo teiginys, kad Rusija nesiruošia nieko pulti – grėsmę neva kelia Vakarai, kurie savo vasalą Ukrainą farširuoja moderniais ginklais ir kelia isteriją žiniasklaidoje“, – sako DebunkEU.org vyr. analitikė Laima Venclauskienė.

Dažnai skambėjo ir pareiškimų, kad Rusija taikiai gina savo interesus, tačiau Vakarų tiekiami ginklai neabejotinai bus panaudoti prieš Donbase gyvenančius etninius rusus, kurie esą jau aštuonerius metus patiria genocidą – tokiu atveju Kremliui neliks nieko kito, kaip gelbėti savo tautiečius.

Kūrė priežastį karui

Peržiūrėję tris savaites iki karo transliuotas laidas (32 epizodus, pasirodžiusius vasario 1–22 d.), DebunkEU.org analitikai išskyrė keturis strateginius tikslus, kuriuos Kremlius galėjo bandyti pasiekti savo komunikacija.

„Vidinei auditorijai skirtas informacinis laukas pirmiausia buvo naudojamas planuojamam puolimui prieš Ukrainą pateisinti: sukurti priežastį karui, casus belli, kad niekas neabejotų dėl būtinybės surengti vadinamąją karinę operaciją“, – sako L.Venclauskienė.

Pasak analitikės, svarbiausia televizijos žiūrovams suteikti pretekstą kovoti su „nacistine, fašistine Ukrainos valdžia“ ir „ginkluotais radikalais“, ginti Donbase gyvenančius etninius rusus ir (arba) Ukrainos gyventojus, kurių dauguma patiria neteisėtai į valdžią atėjusio Volodymyro Zelenskio režimo priespaudą.

Pastarasis motyvas buvo naudojamas siekiant įsitikinti, kad auditorija palaikys Ukrainos vyriausybės pakeitimą Kremliaus kontroliuojamu marionetiniu režimu.

„Be to, melaginga ir klaidinanti informacija apie Ukrainos neva vykdomus išpuolius ir planuojamas teroristines atakas naudota tam, kad auditorija lengviau susitaikytų su praradimais ir juos matytų kaip būtinas, neišvengiamas aukas“, – teigia DebunkEU.org analitikė.

Tyrimas parodė, kad lygiagrečiai su šiais teiginiais kalbėta ir apie tai, kaip Vakarai manipuliuoja Ukraina, taip siekdami naudos sau. Taip siekta priversti auditoriją patikėti, kad invazija į Ukrainą yra būdas ginti jų pačių interesus, ir sustiprinti pasitikėjimą Putino režimu – visa kaltė dėl bet kokių vidaus problemų permetama ant klastingo, mitologizuoto priešo.

Nei etikos, nei teisės

Savo teiginius laidų vedėjai ir kviestiniai ekspertai nevengė grįsti naudodami tiesioginius įžeidinėjimus, dažnai su seksualine potekste, ir neapykantos kalbą, kurie gali būti vertinami kaip prieštaraujantys Tarptautinio pilietinių ir politinių teisių pakto 20 straipsniui, pagal kurį „bet kokia karo propaganda draudžiama įstatymu“ ir „kiekvienas tautinės, rasinės ar religinės neapykantos kurstymo atvejis, kai yra skatinama diskriminacija, nesantaika ar smurtas, draudžiamas įstatymu“.

Anot L.Venclauskienės, televizija, kaip medija, yra ypač palanki propagandai skleisti – valstybei naudingos žinutės gali būti perteikiamos naudojant žodines, rašytines, garsines ir vaizdines priemones.

„Be to, televizijos turinys yra pasiekiamas vienu pultelio mygtuko paspaudimu – 2020 m. apklausos duomenimis, būtent taip naujienas gauna 73 proc. Rusijos gyventojų, iš kurių daugiau nei pusė pasitiki televizija. Todėl nenuostabu, kad Rusijos televizijai priskiriamas žargoninis terminas – „zombodėžė“ (rus. Зомбоящик)“, – sako analitikė.

Siekiama, kad žiūrovai jaustųsi taip, tarsi jų tėvynės vyriausybė ir kariuomenė darytų kažką didingo ir svarbaus.

Kurstė mesianizmą

Peržiūrėję į tyrimą įtrauktą turinį, DebunkEU.org analitikai išskyrė 43 žinutes, kurios buvo suskirstytos į šešis naratyvus, susijusius su Ukraina ir (arba) nukreiptus į Ukrainą. „Žvelgiant į tai, kaip pasiskirsto naratyvai, galime daryti išvadą, kad prieš prasidedant karui abi televizijos laidos daugiau dėmesio skyrė Rusijos konfliktui su Vakarais, o Ukraina labiau minėta šios priešpriešos kontekste“, – sako L.Venclauskienė.

Vakarai užsiima manipuliacijomis ir rengia sąmokslą prieš Rusiją pirmavo pagal paminėjimų skaičių – taip buvo pateikiama eskaluojama įtampa tarp Rusijos ir Ukrainos, kaip neva Vakarų sukurtas suktas planas.

Antrasis pagal populiarumą naratyvas – Rusija privalo gelbėti žmones. „Šia žinute žaidžiama su emocine „Rusija prieš Vakarus“ konflikto puse – siekiama, kad žiūrovai jaustųsi taip, tarsi jų tėvynės vyriausybė ir kariuomenė darytų kažką didingo ir svarbaus“, – sako DebunkEU.org analitikė. Šiame kontekste ypač dažnai buvo pabrėžiama, kad Donbase gyvena Rusijos piliečiai, kuriuos ukrainiečiai esą naikina vien todėl, kad jie yra rusai.

Kalbėdami apie visus Vakarų lyderius ir Ukrainos prezidentą ar kitus šalies atstovus, laidų vedėjai ir svečiai nesivargino laikytis elementarios žurnalistinės etikos – pavyzdžiui, vienas laidos „60 minučių“ svečias išjuokė Ukrainos prašymą gauti daugiau ginklų sakydamas, kad „jie prašė Javelinų, o gavo vazelino“. Tokia retorika buvo vartojama ir laidose, kuriose aptiktas naratyvas, kad Ukrainos valdžia yra nekompetentinga, nacistinė ir nepriimtina.

Dar vienas paminėtinas naratyvas – Ukraina yra netikra ir (arba) žlugusi valstybė. „Tiek laidų vedėjai, tiek į jas pakviesti ekspertai labai stengėsi sumenkinti Ukrainos valstybingumą, teigė, kad Ukraina yra dirbtinai sukurta valstybė (atkartojant ne kartą skambėjusius Vladimiro Putino pareiškimus), kuri pardavė savo suverenitetą ir nepriklausomybę už Vakarų paramą, o Ukrainos prezidentas V.Zelenskis tėra klounas, pasodintas į prezidento rūmus, kad sukurtų Ukrainos valstybingumo įspūdį“, – sako L.Venclauskienė.

Gairės: karas Ukrainoje, propaganda, Rusija
Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS