Kinijos investicijos pasaulyje auga sulig kiekvienais metais. Antai Pakistane kinų pastangomis atnaujinamas aukščiausiai virš jūros lygio esantis greitkelis.
Stato Šilko kelią
Kaip rašo vokiečių "Der Spiegel" – "kinai žino, kad trumpalaikės investicijos anksčiau ar vėliau atneš ilgalaikį pelną".
Vadovaudamiesi šia nuostata kinų darbininkai pluša Pakistaną ir Kiniją jungiančiame kelyje. Jis vadinamas Karakoramo keliu ir yra Šilko kelio dalis.
Tiesa, darbas – ne iš lengvųjų, nes kelias yra aukštai kalnuose. Susiduriama su daugybe sunkumų, vienas jų – nepakeliamas karštis dieną ir šaltis naktį, taip pat nuošliaužos.
"Der Spiegel" žurnalistai, apsilankę kalnuotame Pakistano regione, išvydo kelis viename kelio ruože dirbančius pakistaniečius ir kinus.
Darbininkai stebėjo, kaip jų bosas Li dirba geltonu ekskavatoriumi.
Netrukus Li sustojo, o ekskavatorių pastatė visai šalia beveik kilometro gylio įdubos. Iššokęs iš mašinos jis surėkė: "Štai, kaip tai daroma. Yra klausimų?"
Indams kelia nerimą
Karakoramo kelio ilgis – 1,3 tūkst. kilometrų. Jis statytas praėjusio amžiaus 6–7 dešimtmečiais.
Šiuo keliu nuo Kašgaro miesto uigūrų autonominiame regione, Kinijos vakaruose, galima nukakti iki pat Pakistano sostinės Islamabado.
Kol kas tai siauras žvyruotas kalnų keliukas, tačiau kinai siekia paversti jį moderniu greitkeliu, kai kur – net keturių juostų.
Šio kelio dalis Kinijoje – jau baigta, tačiau Pakistane laukia dar daug darbo. O ir sąlygos čia prastesnės.
Indija reiškia nerimą
Fazalas ur Rehmanas, Strateginių studijų Islamabade instituto Kinijos ekspertas, pabrėžė, kad kinų interesas – prekyba.
"Pekinui šis kelias svarbus, nes kinai galės daugiau eksportuoti į Pakistaną, o tada – į pasaulį per Pakistano Karačio uostą", – sakė ekspertas.
Maža to, šalia greitkelio kinai jau planuoja tiesti ir dujotiekį, kuris, jei viskas bus gerai, turėtų driektis iki pat Irano.
Tiesa, Indija, Kinijos ir Pakistano priešininkė regione, išreiškė savo susirūpinimą glaudžiais Pekino ir Islamabado santykiais.
Pasak Delio, pastatę greitkelį kinai bus pajėgūs transportuoti juo karinę techniką iki Indijos vandenyno.
Tačiau inžinierius Li sakė, kad įtarimai dėl projekto nepagrįsti.
"Mus visuomet kas nors kaltina, kad turime piktų kėslų", – juokėsi kinas.
Saugumas statybos regione gerokai sustiprintas. Kinų darbininkus prižiūri gausios Pakistano policijos pajėgos ir kariuomenė. Anot Pakistano pareigūnų, norima išvengti darbininkų grobimo, kad Kinija nenutrauktų projekto.
Kelią užvertė nuošliauža
Kinai koordinuoja statybas, tačiau šiame projekte dirba ir pakistaniečių darbininkų. Jų yra apie 15 tūkst., o kinų – 20 tūkst.
Pekinas visiškai finansuoja projektą, todėl kelias juokais vadinamas kinų dovana pakistaniečiams.
Tiesa, neišvengta ir nelaimių. Pasak oficialių duomenų, statybose žuvo 800 pakistaniečių ir 82 kinai. Vieni smarkiai nukentėjo sprogdinant uolas, kiti nugarmėjo į gilius tarpeklius.
Skaičiuojama, kad projektas Kinijai kainuos apie 400 mln. dolerių. Tačiau Li neabejoja projekto nauda: "Kai baigsime, kelionė iš Islamabado iki Kinijos ir Pakistano sienos truks jau ne 30 valandų, kaip anksčiau, o daugiausia 20."
Nors buvo planuojama, kad darbus statybininkai baigs jau kitais metais, tokias viltis palaidojo didelė nuošliauža.
Ji užvertė kelis kaimus ir užtvenkė vieną kalnų upę. Jos vietoje atsirado ežeras, jis pavadintas Atabadu.
Pasak inžinieriaus Li, 22 kilometrai kelio atsidūrė po vandeniu.
"Dabar visi, kurie nori nusigauti iš Pakistano į Indiją, turi vežtis valtį", – sakė Li ir pridūrė, kad kito sausumos kelio nėra.
Tiesa, Kinijos inžinieriai sugalvojo, kad ežerą aplenks iškasdami tunelį. Pasak Li, tai statybininkams reiškia dar mažiausiai kelerius metus sunkaus darbo.
Visgi statybos neturėtų trukti ilgai, nes kinai turi geros technikos, o reikalingas medžiagas, pavyzdžiui, plytas tunelio statybai, pasigamina čia pat.
Pakistano statybininkai džiaugiasi kinų interesu jų šalyje. Jie ne tik turi darbo, bet ir kaupia patirtį.
Naujausi komentarai