Ar ateityje prekybos centruose sutiksime pardavėjų? | KaunoDiena.lt

AR ATEITYJE PREKYBOS CENTRUOSE SUTIKSIME PARDAVĖJŲ?

Ir didesnėse, ir mažesnėse parduotuvėse mažėja įprastų kasų, kuriose aptarnauja pardavėjai. O prie jų ilgėja eilės. Užtat gausėja savitarnos kasų ir ten beveik nebūna grūsties. Kada ateis diena, kai pardavėjo apskritai nebepamatysime?

Kaip plečiasi savitarnos paslauga? Kiek pirkėjų ja naudojasi (gal jų daugėja geometrine progresija)? Kaip tokias permainas priima mažesni miestai ir miesteliai? Kokia dalis atsiskaito grynaisiais ir kortele? Kiek atsirado parduotuvių, kuriose yra tik savitarnos kasos? Ar toks aptarnavimo būdas neprivertė padidinti apsaugos darbuotojų? Kaip savitarna veikia vagių įpročius? Pasidomėjome tuo didžiuosiuose Lietuvos prekybos centruose.

Eilės tirpsta

Pasak "Maximos" operacijų vadovės Irtautės Ščerbavičienės, savitarnos sprendimai tampa vis aktualesni, mat stengiamasi, kad pirkėjai už pirkinius atsiskaitytų kiek įmanoma greičiau.

Šiuo metu iš viso Lietuvoje veikia 64 parduotuvės, kuriose yra įrengtos savitarnos kasos. Savitarnos kasų plėtra yra nuolatinė: jos yra įrengiamos naujai atidaromose didesnėse parduotuvėse, taip pat dar šiemet planuojame savitarnos kasas įrengti ir keliose mažiausio "Maxima X" formato parduotuvėse. Kitąmet savitarnos kasų plėtra apims ir naujai atidaromas, ir senesnes parduotuves, taip pat daugiau galimybių atsiskaityti už pirkinius turės mažiausio "Maxima X" formato parduotuvių klientai.

Klientų apklausos rezultatai rodo, kad net devyni iš dešimties savitarnos kasomis besinaudojančių klientų yra jomis patenkinti.

"Klientų apklausos rezultatai rodo, kad net devyni iš dešimties savitarnos kasomis besinaudojančių klientų yra jomis patenkinti, – sako I.Ščerbavičienė. – Pagrindinės priežastys, skatinančios pirkėjus rinktis šias kasas, yra greitesnis apsipirkimas (70 proc. apklaustųjų), patogumas perkant mažiau prekių (66 proc.) ir mažesnės eilės (50 proc.).

Absoliuti dauguma (94 proc.) apklausos dalyvių, kurie naudojasi savitarnos kasomis, atvykę į parduotuvę su artimaisiais, rekomenduotų jiems rinktis būtent šias kasas."

Šis pirkimo būdas vis populiarėja, tad ir tose parduotuvėse, kurioje jau yra savivarnos kasos, jų bus įrengiama dar daugiau. Prekybos tinklo atstovai kaip pavyzdį pateikia sostinės "Maxima Bazę".

Lojalių "Maximos" klientų apklausa rodo, kad beveik kas antras pirkėjas savitarnos kasoms (jos įrengtos ir didžiuosiuose Lietuvos miestuose, ir mažesniuose miesteliuose) teikia prioritetą ir jose atsiskaito už pirkinius bent tris kartus iš keturių.

Prekybos tinklo "Maxima" parduotuvėse atsiskaitymai mokėjimo kortele sudaro apie 40 proc. Suskaičiuota, kad kas penktas klientas, mokantis už pirkinius mokėjimo kortele, naudojasi bekontakčio mokėjimo galimybe. Taip atsiskaitydamas prie savitarnos kasų, pirkėjas dar labiau sutrumpina apsipirkimo laiką.

Parduotuvės be pardavėjų

"Maxima" tinkle parduotuvių, kur veiktų tik savitarnos kasos, nėra. "Rimi" irgi tokių neturi, "Iki" jų kol kas net neplanuoja. O štai "Norfa" jau turi tokių. Trakuose ir Gruzdžiuose veikia tik savitarnos kasos, įprastinių kasų nėra. Jose pirkėjams padeda konsultantai.

"Norfos" atstovo spaudai Dariaus Ryliškio teigimu, naujai atidaromose parduotuvėse dominuoja savitarnos kasos. Pavyzdžiui, liepos viduryje atidarytame prekybos centre Alytuje veikia šešios savitarnos ir tik dvi įprastinės kasos.

"Iš pradžių, kol pirkėjai (konkrečioje vietovėje) nepripratę prie naujovių, jų srautas savitarnos kasose yra mažesnis nei įprastinėse kasose, vėliau jis didėja (pirkėjai išmoksta ir įpranta apsitarnauti), kol pagaliau nusistovi, – paaiškino D.Ryliškis. – Tokia įvykiai klostosi tiek didesniuose, tiek mažesniuose miesteliuose. Rajonuose, kur vyresnių žmonių daugiau, šis procesas užima ilgesnį laiko tarpą."

Atsiskaitymai "Norfos" parduotuvėse banko kortelėmis sudaro apie 40 proc., o grynaisiais – apie 60 proc. Specialių tyrimų dar nebuvo, bet manome, kad panašus santykis yra ir atsiskaitant savitarnos kasose.

"Iki" buvo pirmoji

Prekybos tinklas "Iki" didžiuojasi savitarnos kasas Lietuvoje įdiegę pirmieji, dar 2008 m.

"Per šį laikotarpį pastebėjome, kad jomis dažniausiai naudojasi skubantys ir taupantys laiką pirkėjai, turintys savo prekių krepšeliuose keturias penkias prekes, – sakė prekybos tinklo "Iki" komunikacijos vadovė Berta Čaikauskaitė. – Šios kasos padeda pirkėjams taupyti savo laiką, jomis naudojasi tiek jauni, tiek vyresnio amžiaus žmonės. Apsipirkimas šiose kasose yra patogus neįgaliesiems, taip pat senjorai jomis naudojasi vis drąsiau.

Dalis mūsų pirkėjų be savitarnos kasų jau net neįsivaizduoja savo apsipirkimo ir itin vertina jų patogumą. Kartais, naudojantis jomis, apsipirkti galima net keletą kartų sparčiau. Be abejo, dalis pirkėjų tokių kasų vengia, nes baiminasi nemokėsiantys jose atsiskaityti. Vis dėlto mūsų darbuotojai visuomet būna pasirengę pamokyti ir padėti, jei naudojantis savitarnos kasomis kyla neaiškumų ar kas nors nepavyksta."

Šio tinklo parduotuvėse jau yra 100 savitarnos kasų "Iki Bitutė", o jomis naudojasi apie 40 proc. pirkėjų.

Kaip ir banko kortelėmis, savitarnos kasomis parduotuvėse labiau linkę naudotis jaunesni pirkėjai iš didesnių miestų. Tiesa, priešingai nei atsiskaitant kortele, naudojantis savitarnos kasomis paprastai perkama mažiau prekių, o atsiskaitymo sumos taip pat būna kuklesnės nei renkantis aptarnavimą įprastoje kasoje.

Pasak B.Čaikauskaitės, atnaujindami ar statydami naujas "Iki" parduotuves, įvertinamos savitarnos kasų plėtros galimybės. Ilgametė patirtis rodo, kad žmogiškasis faktorius išlieka labai svarbus pirkėjams.

Savitarnos kasų daugėja ir "Rimi" parduotuvėse. Šio prekybos tinklo viešųjų ryšių vadovė Giedrė Buivydienė tvirtino, kad šia greitesne atsiskaitymo paslauga naudojasi ne mažiau kaip penktadalis pirkėjų. Savitarnos kasose galima atsiskaityti tik banko kortelėmis.

Sąžiningų – dauguma

Prekybos tinklams dėl galimų vagysčių nereikėjo didinti apsaugos darbuotojų. "Maxima" įdiegė ir papildomus šiuolaikiškus apsaugos sprendimus, kurie padeda apsisaugoti nuo vagysčių. "Norfos" atstovas D.Ryliškis priminė, kad prie savitarnos kasų visuomet budi konsultantas, kuris, be pagrindinių darbų (pagalbos pirkėjams), atlieka ir apsaugininko funkcijas.

Anot G.Buivydienės, be abejo, pasitaiko vagysčių prie savitarnos kasas atvejų. Būna, kad pirkėjai netyčia įveda ne tą prekę, tačiau šie atvejai nėra masinis reiškinys ir "Rimi" darbuotojai nepastebi, kad tai didelė problema.

"Iki" tinkle diegiant savitarnos kasas žinota, kad jos gali tapti vagių taikiniu. B.Čaikauskaitė sako, kad dėl šios priežasties didelis dėmesys skirtas savitarnos kasų zonos priežiūrai: "Visas prekybos tinklo parduotuves saugo profesionalūs apsaugos darbuotojai. Savitarnos kasų sistema yra išmani, turinti visas apsaugos priemones. Prekių pirkimo procese yra tikrinamas ir palyginamas skenuotų prekių teorinis svoris su faktiškai ant savitarnos stalčiaus padėtų prekių svoriu. Visos savitarnos kasos turi naujos kartos įrangą su pinigų cirkuliacijos (angl. cash recycling) funkcija. Šios sistemos pagrindinis pranašumas – vienu metu atliekamos tiek grynųjų pinigų priėmimo, tiek išdavimo funkcijos. Be to, ši sistema turi sertifikuotą apsaugą nuo padirbtų pinigų, todėl mūsų pirkėjai, apsipirkdami savitarnos kasose, gali būti tikri, kad negaus padirbtų pinigų."

Rašyti komentarą
Komentarai (13)

Kaunietis verslininkas

Nesiruosiu niekada dar dirbti ir uz pardaveja, iskarto ignoruosiu toki prekybos centra.

Zose

Estijoj jau senai yra skeneriai kurie skenuoja prekes,vaikštai renkiesi prekes ir skenuoja,o prie kasos telieka sumokėti

Vanda

jaunesni gal ir moka savitarnos kasose bet vyresnio amžiaus žmonėms sunku susigaudyti ypač jei turi sveriamų prekių kur yra įvairių rūšių jei nebus kasininkų į tokį prekybos centrą neisiu
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS