„Atsirado naujas pasiūlymas skirti lėšas geležinkelių elektrifikavimui. Tai yra didelės apimties projektas, kuris finansuojamas ir iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų. Tiesiog būtų papildomas finansavimas (RRF lėšomis – BNS)“, – Seimo Biudžeto ir finansų komiteto posėdyje trečiadienį sakė ministerijos Investicijų departamento vyriausiasis patarėjas Paulius Baniūnas.
„Į RRF dedame tam tikras atskiras projekto dalis, kurios yra nerizikingos. Kai kurios jau pabaigtos ar baigiamos“, – kalbėjo jis.
Anot ministerijos atstovo, RRF lėšomis būtų elektrifikuojamas geležinkelio ruožas nuo Kaišiadorių iki Klaipėdos.
P. Baniūnas sakė, kad elektrifikavimas turėjo būti baigtas dar 2022 metais, tačiau jis vėluoja dėl karo Ukrainoje padarinių, sutrikusių tiekimo grandinių ir pabrangusių medžiagų bei darbų.
Anot jo, RRF lėšomis finansuojama projekto dalis būtų užbaigta iki 2026 metų vidurio.
Įmonės „LTG Infra“ užsakymu Ispanijos bendrovių „Elecnor“ ir „Instalaciones Inabensa“ konsorciumas šiemet tęsia daugiau nei 457 mln. eurų vertės geležinkelio ruožo Vilnius–Klaipėda elektrifikavimą įrengiant 363 km kontaktinį tinklą. Ruože Kaišiadorys–Klaipėda 2025-ųjų pradžioje buvo atlikta apie 70 proc. darbų.
Rodiklius reikia pasiekti 2026-aisiais
Pasak P. Baniūno, šį ir kitus RRF investicijų plano patikslinimus Europos Komisija (EK), tikimasi, oficialiai patvirtins iki birželio.
Atsirado naujas pasiūlymas skirti lėšas geležinkelių elektrifikavimui. Tai yra didelės apimties projektas, kuris finansuojamas ir iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų.
„Šiuo metu su EK tęsiame neformalias derybas. Tikimės, kad jas per kovo mėnesį pabaigtume ir pateiktume atnaujintą keitimo planą oficialiai. Tikimės, kad su EK bus neformaliai viskas sutarta iki tol, plano oficialus tvirtinimas neturėtų užtrukti, procedūros atliktos per balandį ir gegužę“, – Seimo komitete sakė ministerijos atstovas.
Anot jo, ministerija siūlo perskirstyti RRF plano investicijas – be 52,18 mln. eurų geležinkeliams, dar 60,41 mln. eurų norima skirti dviračių takams, 38,55 mln. eurų – energijos kaupimo įrenginiams.
Tuo metu 60,14 mln. eurų norima mažinti investicijas į viešas elektromobilių įkrovos stoteles, 51,44 mln. eurų – į netaršų transportą, 24,55 mln. eurų – į privačias įkrovos stoteles, 16 mln. eurų – į durpynų atkūrimą.
Lietuva RRF lėšas gauna pasiekusi tam tikrus su EK sutartus rodiklius – P. Baniūno teigimu, 94 iš jų jau įgyvendinti, dar liko 124, iš kurių 61 tikslinamas.
Tikslinami ir penki su mokesčiais susiję rodikliai, kuriais Lietuva atsisakytų neefektyvių lengvatų, pakeistų nekilnojamojo turto mokestį bei progresyviau apmokestintų pajamas.
Pasak P. Baniūno, norint gauti RRF lėšas, pakeitimai turėtų įsigalioti 2026 metais: „Turime užtikrinti, kad pakeitimai įsigaliotų 2026 metais, nes 2027 metais RRF jau pasibaigęs ir tada gali būti didelė problema, kad (EK – BNS) nepripažintų pakeitimų tinkamais.“
Dėl galutinai nepasiekto su mokesčių lengvatomis susijusio rodiklio Briuselis pernai gegužę neišmokėjo Lietuvai 8,7 mln. eurų paramos iš įšaldytos 26 mln. eurų RRF subsidijos.
Iš RRF plano Lietuvai numatyta iš viso 3,8 mlrd. eurų. Valstybės kontrolės teigimu, šalis jau yra gavusi 1,8 mlrd. eurų, arba 47 proc. šios paramos.
Naujausi komentarai