Kas į priekį veda greitai augančius Lietuvos startuolius | KaunoDiena.lt

KAS Į PRIEKĮ VEDA GREITAI AUGANČIUS LIETUVOS STARTUOLIUS

Sparčiu augimu pasižymintiems verslo startuoliams nėra paprasta įveikti sunkiausią pirmų 3 metų laikotarpį – dažnas jaunas verslas neišgyvena ilgiau. Vienas šių dienų startuolių sėkmės garantų – galimybė būti aktyviu bendruomenės dalyviu ir mokytis iš svetimų klaidų bei sėkmės istorijų, ko neturėjo pirmieji Lietuvos startuoliai, rašoma pranešime spaudai.

„Norint, kad Lietuvos startuolių ekosistema būtų stipri, svarbu skatinti naujų startuolių kūrimąsi, palengvinti sąlygas ankstyvosios stadijos startuoliams, didinant jų išgyvenamumą. Startuolių bendruomenė yra žavi tuo, kad startuolių kūrėjai noriai dalijasi žiniomis bei patirtimis, mokosi vieni iš kitų. Šiuo metu Lietuvoje jau turime nemažai startuolių, kurie sėkmingai įveikė sunkiausią pirmų 3 metų laikotarpį, įgavo pagreitį, o jų pavyzdžiu gali sekti kiti. Sėkmingus startuolius sukūrę verslininkai kuria naujus startuolius, prisijungia prie kitų komandų ir taip dalijasi ypač vertinga savo patirtimi bei žiniomis“, – sako Roberta Rudokienė, VšĮ „Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos skatinimo padalinio „Startup Lithuania“ vadovė.

Pasak jos, prie startuolių kūrimosi ir veiklos sėkmės pastaraisiais metais prisideda įvairūs jiems skirti nemokami renginiai – nuo vadinamųjų kūrybinių dirbtuvių (angl. – hackathon) iki didžiausio startuolių renginio Lietuvoje „Startup Fair“, kur yra unikali galimybė sukurti kažką inovatyvaus ir naujo ar pakartoti kitų sėkmę.

Vienas sėkmingiausių pavyzdžių – jau daugiau nei 3 metus veikianti lietuvių sukurta įmonė „CUJO Al“. Ji kuria dirbtinio intelekto ir mašininio mokymosi technologija paremtus sprendimus telekomunikacijų bendrovėms ir namų vartotojams. Kompanijos padalinio Baltijos šalyse „CUJO Baltic“ kokybės užtikrinimo padalinio vadovas ir vienas įmonės įkūrėjų Kęstutis Pakalniškis sako, kad jų sėkmė slypėjo ne pritrauktose investicijose, o talentuose ir komandai suteiktoje laisvėje drąsiai kurti.

K. Pakalniškis išskiria kelis sėkmingo startuolio požymius. „Visų pirma, produktas turi spręsti realią problemą, o žmonės turi norėti produktą naudoti. Tai yra labai paprasta formulė, kuri aprėpia ir technologiją, ir plėtrą. Greitai augančias kompanijas dažnai vienija tokie faktoriai kaip produkto ar paslaugos paklausumas, rinkos potencialas, greita reakcija į poreikius ir pokyčius, sėkminga talentų pritraukimo sistema, gebėjimas pritraukti investicijas ir teisingai paskirstyti išteklius“, – dėsto K. Pakalniškis.

Jis atkreipia dėmesį, kad sparti plėtra reikalauja daug resursų, todėl norint drąsiai planuoti pirmiausia reiktų apsidairyti savo biure. „Jeigu turite 150 komandos narių, neplanuokite darbų, kuriuos vargiai galėtų įgyvendinti 700 darbuotojų“, – sako jis.

Startuoliams būtina aiškiai apsibrėžti savo prioritetus ir jų laikytis. „Atminkite, jūs turite mažai resursų ir nedaug laiko, todėl pasirinkite vieną nišą ir joje tapkite geriausiais. Taip pat reikia nebijoti klysti. Visko, ką sugalvojote, tikrai neįgyvendinsite. Į savo procesus įtraukite tyrimus (angl. R&D, Research and Development), beta testavimą ir išbandykite savo teorijas praktikoje“, – pataria K. Pakalniškis.

K. Pakalniškio vertinimu, Lietuvos startuoliai ir komandos yra stiprios technologiškai, tačiau net surinkus stiprią komandą, galimybė sukurti naują išskirtinį produktą liks neišnaudota, jeigu komandos nariais nebus pasitikima ir jie negalės priimti sprendimų savarankiškai. „Lietuvai dar reikia daugiau verslumo, o tai atsiras tik su atsinaujinusiu ir atviru požiūriu į komandą. Žmonės yra pasirengę daug dirbti tam, kad pasiektų tikrai įkvepiančių rezultatų, kuriais norės didžiuotis. Todėl nereikia bijoti eksperimentuoti ir drąsiai kurti“, – pažymi jis.

Apie esminius motyvus, kurie prisidėjo prie startuolio „CUJO Al“ augimo ir kaip iš nedidelio verslo pavyko išaugti iki kompanijos, kurios produktai naudojami visame pasaulyje,  K. Pakalniškis pristatys nemokamame startuolių renginyje „Startup Fair. Growth“. Šiemet 6-ą kartą vyksiantis startuolių renginys „Startup Fair. Growth“ vyks gegužės 16–17 d. technologijų parke „Vilnius Tech Park“.

Rašyti komentarą
Komentarai (3)

Kęstas

Ko reikia, kad Europa gautų naudos iš skaitmeninės revoliucijos? "AnnaLee Saxenian, Michaelis Porteris ir kiti atrado inovacijų ekonomikos sudedamąsias dalis, tokias kaip puikios mokyklos, stiprus rizikos kapitalas, stiprūs talentų rezervai, darbo mobilumas ir motyvuotumas. Tai yra faktoriai, skatinantys verslininkus susivienyti ir rizikuoti. Šalys, siekiančios inovacijų, turėtų padvigubinti pastangas, skatinančius šį verslumą ir vietos savivaldą. Pavyzdžiui, vyriausybės galėtų palengvinti bendrovių pasirinkimą būti nepriklausomomis, o ne anksti didžiųjų IT monopolijų nupirktomis.

Kęstas

Šalys taip pat galėtų dirbti su privačiuoju sektoriumi, siekiant sumažinti e-trintį, kuri neleidžia šalims kurti stiprią skaitmeninę ekonomiką. Šalyse, kuriose mažiau e-trinties balų, interneto ekonomika, kaip dalis BVP, yra dvigubai didesnė nei šalyse, kuriose yra daugiau e-trinties balų. Trintis mažinančios priemonės apima infrastruktūros gerinimas, pvz., gerinant interneto prieigą ir interneto greitį; pakankama kvalifikuota darbo jėga; tobulesnės internetinės mokėjimo sistemos; patikimesnis duomenų saugumas; ir palanki šalies politika. Taip pat būtų prasminga kurti skaitmeninę bendrąją rinką Europoje ir kitur."

Kęstas

Svarbiausia, ką šalys ir jų ekonominės sąjungos pradeda suvokti, yra tai, kad skaitmeninėje revoliucijoje pagrindinę vertę sukuria vartotojai, šių šalių piliečiai, generuodami informaciją skaitmeninės revoliucijos rezultatų vartojimo metu. Būtų naivu tikėtis, kad ši vietinių vartotojų sukurta vertė liks neapmokestinta šalyje, kurioje ji sukuriama. Kadangi skaitmeninės revoliucijos rezultatai turi ir karinį pritaikymą, šalys (pvz., JAV), pradeda stabdyti technologijų platinimą ir vagystes kitose šalyse (pvz., Kinijoje). Kas norės saugumo 21-ame amžiuje, turės šias technologijas vystyti pačios. Nuorodas ir platesnį aptarimą galima rasti, guglinant žodžius apie mokslą-studijas-ekonomiką.

SUSIJUSIOS NAUJIENOS