Klastotes sąmoningai perka kas dešimtas Lietuvos gyventojas | KaunoDiena.lt

KLASTOTES SĄMONINGAI PERKA KAS DEŠIMTAS LIETUVOS GYVENTOJAS

  • 4

Situcija: 81 proc. Lietuvos gyventojų teigia, kad žino, kas yra intelektinė nuosavybė ir jos apsauga, ir vos vienas iš dešimties (10 proc.) yra pirkęs prekių, žinodamas, kad tai klastotės. Panaši situacija yra ir ES, rodo šiemet ES intelektinės nuosavybės tarnybos (EUIPO) atliktas tyrimas apie Europos piliečių požiūrį į intelektinę nuosavybę. Nors duomenys leidžia daryti išvadą apie teigiamą visuomenės požiūrį į intelektinę nuosavybę, ekspertai pastebi, kad informacija apie tai pasiekia ne visus gyventojus, ypač jaunesnio amžiaus.

Aiški tendencija

Iš viso 83 proc. ES valstybių gyventojų žino apie intelektinę nuosavybę ir jos apsaugą, o 13 proc. yra sąmoningai įsigiję klastočių. Dar 15 proc. respondentų teigė, kad jie yra netyčia nusipirkę klastočių, nes buvo suklaidinti. Daug dažniau padirbtas prekes perka jaunesni gyventojai – 26 proc. 15–24 metų amžiaus tyrime dalyvavusių europiečių teigė, kad taip elgiasi.

Pasak Valstybinio patentų biuro (VPB) direktorės Irinos Urbonės, Lietuva neišsiskiria iš kitų ES šalių: žmonės perka klastotes, naudoja piratinį turinį, ir šią situaciją reikia keisti nuolat kalbant apie intelektinę nuosavybę ir jos apsaugą, kad visuomenėje atsirastų dar daugiau pagarbos intelektinės nuosavybės kūrėjams, o tarp pačių kūrėjų – didesnis noras ją saugoti. Į tai buvo orientuota ir neseniai pasibaigusi VPB kampanija „#RinkisKasTikra“ „Nebūk musė barščiuose. Neįklimpk“, skirta visuomenei ir verslui.

Jos metu buvo siekiama didinti intelektinę nuosavybę kuriančių asmenų, įmonių ir organizacijų suvokimą apie intelektinės nuosavybės apsaugos poreikį ir skatinti teikti paraiškas dėl dizaino, prekių ženklų registravimo, išradimų patentavimo

Požiūris: pasak I. Urbonės, svarbu, kad ir visuomenė suprastų, jog pažeidžiant intelektinę nuosavybę pagamintų prekių nevalia pirkti. / I. Urbonės asmeninio archyvo nuotr.

Interaktyvi akcija

Taip pat šia kampanija norėta informuoti visuomenę apie intelektinę nuosavybę plačiąja prasme. Į kampaniją įsitraukė žinomų visuomenės veikėjų, tarp jų – dainininkas, asociacijos LATGA narys Stano. 2023 m. lapkritį ir gruodį sostinės Vilniaus gatvėje specialiai įrengtame stende bendradarbiaujant su muitine buvo eksponuojama prekių ženklo „Burberry“ palto klastotė, dviejuose sostinės prekybos centruose buvo įrengti stendai kaip kvietimas išreikšti nuomonę atsakant į klausimą „Ar pirktum prekę, jeigu žinotum, kad tai klastotė?“ ir padedant žymeklį TAIP arba NE, t. y. ar žmonės pirktų prekę žinodami, kad tai klastotė, ar jos nepirktų.

„Šios akcijos duomenys, nors ir nėra reprezentatyvūs, vis dėlto parodė vis dar pernelyg atsainų visuomenės požiūrį į intelektinę nuosavybę – labai panašus lipdukų skaičius buvo priklijuotas ir pasisakant už klastočių pirkimą, ir prieš. Labai svarbu, kad ir visuomenė suprastų, jog pažeidžiant intelektinę nuosavybę pagamintų prekių nevalia pirkti, o intelektinės nuosavybės kūrėjai – kad ją reikia saugoti, nes niekas kitas to už juos nepadarys. Idėjas ir iš jų gimstančius kūrinius reikia įprasti saugoti taip pat, kaip rakinti namus kažkur išvykstant ar ant banko kortelės nerašyti jos PIN kodo“, – komentuoja VPB direktorė I. Urbonė.

Idėjas ir iš jų gimstančius kūrinius reikia įprasti saugoti taip pat, kaip rakinti namus kažkur išvykstant ar ant banko kortelės nerašyti jos PIN kodo.

Teisinė apsauga

Teisininkės Gretos Užkuraitės teigimu, tik tinkamai įregistruota intelektinė nuosavybė tampa apsaugota nuo galimų vagysčių.

„Dažnai intelektinės nuosavybės kūrėjai nepasidomi savo kūrinių apsauga ir galvoja, kad jei jie produktą ar dizainą sukūrė, jis automatiškai jiems priklauso ir yra saugomas. Taip pat neretai prekių ženklo, dizaino registravimas ar išradimo patentavimas atidedamas vėlesniam laikui. Intelektinę nuosavybę apsaugoti rekomenduojama nedelsiant, vos ją sukūrus, nes tai ne tik suteikia daugiau atpažįstamumo, žinomumo ir kreditingumo, bet ir suteikia teisinių priemonių ginti jos savininko teises ginčų ar vagysčių atveju“, – aiškina G. Užkuraitė.

VPB duomenimis, kiekvienais metais Lietuvoje pateikiama apie 2 tūkst. paraiškų dėl prekių ženklų registravimo, iki 100 – dėl išradimų patentavimo, apie 40 paraiškų – dėl dizaino registravimo.

VPB ir ateityje tęs švietėjišką kryptį apie intelektinės nuosavybės apsaugos būtinybę, ragins visuomenę nepirkti padirbinių, dalysis žiniomis, kaip juos galima atpažinti. Taip norima prisidėti prie suvokimo, kad klastotės daro žalą ne tik intelektinės nuosavybės kūrėjams, bet ir ekonomikai, kartu – visuomenei ir kiekvienam gyventojui.

GALERIJA

  • Klastotes sąmoningai perka kas dešimtas Lietuvos gyventojas
Asmeninio archyvo nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (4)

R

Tai tos apsaugos labai jau brangiai kainuoja. T.y. sumokėjus už kūrinio apsaugą, kūrinys pabrangsta, 2 ar net 3 kartus. Tidel nepirkite paveikslų už 10 eurų nes tai gali būti klastotė arba pavogtas nepirkite elektronikos Vilniaus autobusų stotyje, nes ten irgi klastotės. Pusė mobilių telefonų netgi parduodamų oficialiuose salonuose yra klastotės. Daugiausia klastočių ir sukuria rytų šalys arba Rusija, Ukraina, Baltarusija, lenkai. Jeigu ant pakuotės yra ženklas made in chainsa galite pirkti, nes gamintojas nebijo pasakyti , kad daiktas pagamintas Kinijoje , o ne Vokietijoje , bet pardirbtas priklijavis netikra etiketę. Kuo skiriasi vakarų daiktai nuo rytų, ilgaamžiškumu ir kokybė.

BRONISLOVAS

klastotes yra geresnes net kokybes uz originalus.kam moketi simtais ewru kai gali gera daikta nusipirkti uz desimt.o geriausia tai humanoj nusiperki uz du ewrus ir liuks.kai i humana atveza nauja asortimenta eiles kaip tsrs laikais nuo pat ryto.

Tuoj

bus nurodyta,ka ir uz kiek deveti,vartoti ir kokiu marsu i skerdykla avinams marsiruoti...
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS