Garantinė priežiūra: ES nurodymai Lietuvai – nė motais? Pereiti į pagrindinį turinį

Garantinė priežiūra: ES nurodymai Lietuvai – nė motais?

2025-07-26 15:00 kauno.diena.lt inf.

ES yra priėmusi nutarimą, kad naują, garantinę, automobilio techninę priežiūrą galima atlikti ne tik autorizuotame autoservise. Nepaisant autoserviso statuso, garantija privalo išlikti. Kodėl Lietuvoje ši taisyklė realiai negalioja?

Skirtumas: nepriklausomi servisai naujam automobiliui techninės priežiūros paslaugas gali pasiūlyti apie 30 proc. pigiau.
Skirtumas: nepriklausomi servisai naujam automobiliui techninės priežiūros paslaugas gali pasiūlyti apie 30 proc. pigiau. / E. Ovčarenko/BNS nuotr.

Rizika dėl garantijos

Įstatymai sako viena, praktika rodo visai ką kita. Su tokia realybe susiduria automobilių savininkai mūsų šalyje.

Ne paslaptis, kad lankantis autorizuotame autoservise dauguma paslaugų gali kainuoti gerokai brangiau nei kitose to paties sektoriaus įmonėse. Į galutinę kainą įskaičiuojamas nepigus kiekvienos paslaugos ar remonto valandos įkainis. Taip pat – visi su tuo susiję kaštai, įskaitant antkainius dalims, kokybės standartus, garantiją, net žinomą įmonės vardą.

Nenuostabu, kad siekdami sutaupyti vairuotojai dairosi į pigesnius ar arčiau namų esančius autoservisus, tačiau to padaryti negali. Mat atliekant garantinę transporto priemonės apžiūrą bet kurioje pageidaujamoje įmonėje rizikuojama prarasti garantiją.

Draudžia susitarimus

ES Veikimo akto 101 str. pažymi, kad Europos ekonominėje erdvėje draudžiami karteliniai ar kitokio pobūdžio susitarimai, kurie gali trikdyti laisvą konkurenciją.

Konkurencijos taryba Lietuvoje daugiau nei prieš dešimtmetį išaiškino, kad tai galioja ir naujų automobilių importuotojams.

Pasak Konkurencijos tarybos Draudžiamų susitarimų tyrimo grupės vadovo Daumanto Grikinio, pagal ES taisykles, automobilio garantijos galiojimas negali būti siejamas su tuo, ar jo techninė priežiūra atliekama įgaliotame gamintojo autoservise, ar pasirenkamas kitas nepriklausomas atstovas.

„Bendra taisyklė yra ta, kad garantinės priežiūros laikotarpiu savininkas gali laisvai pasirinkti bet kokį kokybiškai paslaugas atliekantį autoservisą. Nuo to garantijos galiojimas neturėtų priklausyti“, – pabrėžė D. Grikinis.

Nuo to garantijos galiojimas neturėtų priklausyti.

Dirbtinės kliūtys

Patys gamintojai automobilių techninės priežiūros garantiniu periodu negali riboti. To neleidžia įstatymai. Tik svarbu, kad visi darbai būtų atliekami taip, kaip nurodo gamintojas.

Tačiau kai kurios kompanijos dirbtinai įpareigoja meistrus naudotis elektroninėmis sistemomis, prieinamomis tik autorizuotiems atstovams. Nepriklausomo autoservisų tinklo „Martonas“ direktoriaus pavaduotojas Mantas Rimkus atskleidė, kad dėl šios priežasties konkurencija yra dirbtinai eliminuojama.

„Atlikdami garantinių automobilių techninę priežiūrą akylai stebime gamintojo instrukcijas ir kai kuriais atvejais matome, kad tiesiog negalėsime visko įgyvendinti. Susiduriame su problema – neturime prieigos prie gamintojų elektroninių sistemų, kuriose matoma visa techninės priežiūros istorija. Nors atliekame tuos pačius darbus, kaip ir oficialūs autoservisai, mes savo atliktų darbų negalime įkelti į elektroninę knygelę. Tad negalime užtikrinti, kad klientas nepraras garantijos“, – aiškino M. Rimkus.

Reikalavimai įrangai

Nepriklausomų autoservisų atstovai skundžiasi, kad gamintojai automobilių patikrinimus riboja ir pertekliniais reikalavimais diagnostiniams kompiuteriams.

Spaudimas: gamintojai konkurenciją riboja pertekliniais reikalavimais diagnostiniams kompiuteriams ir kitai įrangai.

Pagal funkcionalumą užduotis puikiai atlieka dauguma kokybiškų kompiuterių, pavyzdžiui, vokiškasis „Bosch“. Tačiau garantinėse sąlygose reikalaujama, kad automobilis būtų tikrinamas specifinio prekių ženklo kompiuteriu, kuris prieinamas tik autorizuotiems autoservisams. Panašūs reikalavimai taikomi ir kai kuriems specifiniams įrankiams.

Tiesa, yra gamintojų, kurie leidžia prižiūrėti automobilius nepriklausomose dirbtuvėse. Nepriklausomi autoservisai kaip pavyzdį įvardijo „Volkswagen“ koncerną, kuris suteikia sąlygas jų automobilius prižiūrėti ir neautorizuotiems atstovams.

Jei garantiniu laikotarpiu automobilio eksploatacija nekelia didesnių rūpesčių, klausimų, kur transporto priemonė apžiūrima, nekyla. Tačiau ką daryti, jei ištikus gedimui oficialus atstovas nenori jo remontuoti pagal garantijos sąlygas, nes neva automobilis nebuvo prižiūrėtas oficialiame autoservise?

„Jeigu gamintojas nori panaikinti garantiją, padeda vartotojo teisių ir gamintojo garantinių sąlygų žinojimas. Pirmoji rekomendacija – labai atidžiai su jomis susipažinti, pasižiūrėti, kokiais atvejais gamintojas gali netaikyti garantijos. Dažnai garantijos galiojimas siejamas su netinkamos kokybės neautorizuotame autoservise atliktais darbais, o ne pačiu faktu, kad tai atlikta pas nepriklausomą remontininką. Tokiu atveju galima priminti atstovui, kad tokio garantijos panaikinimo, apie kokį kalbate, sąlygose nėra“, – patarė Konkurencijos tarybos atstovas Daumantas Grikinis.

Šešėliui – ne vieta

Tiesa, specialistai perspėja, kad norint garantinį automobilį patikėti nepriklausomiems remontininkams, reikėtų išlikti budriems.

Patartina atidžiai perskaityti automobilio garantines sąlygas, perspėti autoservisą, kad automobilis yra garantinis, taigi jį reikia apžiūrėti būtent taip, kaip numato gamintojas. Privalu išsaugoti visas sąskaitas ir dokumentus, detaliai žyminčius atliktus darbus.

„Mūsų rekomendacija klientams būtų rinktis autorizuotus autoservisus, kur dirba sertifikuoti mechanikai. Vis dėlto, jeigu tikrai yra būtinybė automobilį apžiūrėti kitur, mano patarimas būtų iš anksto ir labai aiškiai akcentuoti tam servisui, kad jums reikės oficialios sąskaitos. Tai neturi būti šešėlinis verslas, – sakė „Toyota Baltic“ pardavimų vadovas Arvydas Šinkūnas. – Privalote turėti įrodymą, kad už remontą susimokėjote, be to, turėtų būti pateiktas dokumentas, kuriame išvardyti visi atlikti darbai pagal gamintojo metodologiją, kurią rasti nesunku. Svarbu įsitikinti, ar tas autoservisas suvokia, kokia jam tenka atsakomybė už darbus. Ar jie sutinka, atsitikus garantiniam gedimui dėl neprofesionaliai atlikto darbo, turėti tam tikrų finansinių išlaidų.“

Tad negalime užtikrinti, kad klientas nepraras garantijos.

Provincija skriaudžiama

ES laisvo pasirinkimo taisykles sugalvojo ne veltui – pirmiausia dėl vartotojų patogumo. Žvelgiant į Lietuvą, tai turėtų suteikti daug pranašumų regionų gyventojams.

Dažnas autorizuotas autoservisas yra tik trijuose didžiausiuose miestuose. Vadinasi, naują automobilį nusipirkęs atokesnio Lietuvos miestelio gyventojas, kad atliktų techninę apžiūrą, turi sugaišti visą dieną važiuodamas iki autoserviso didmiestyje, laukdamas, kol bus atlikti darbai, ir grįždamas namo. Be to, su problemomis patekti į oficialų autoservisą susiduria ne tik atokių vietovių gyventojai.

„Turiu garantinę elektrinę „Kia“, dėl kurios techninės priežiūros reikia užsirašyti prieš mėnesį. Ta pati situacija su garantiniu remontu. Pavyzdžiui, pradėjo streikuoti oro kondicionieriaus sistema, reikia pakeisti vamzdelį ir kelis sandarinimo žiedus. Jau mėnesį laukiu, kol į Lietuvą pristatys reikiamas dalis ir meistrai galės mane priimti. Per tą mėnesį sugedo adaptyvi greičio kontrolė. Prašiau, kad po tų kelių savaičių, kai priims, sutvarkytų ir tai, bet autorizuotas autoservisas atsakė negalėsiąs pašalinti abiejų gedimų, nes darbuotojai tiesiog nespėja. Tad teks važiuoti ir laukti du kartus“, – savo istorija pasidalijo vilnietis Andžejus.

Nepatogumai: naują automobilį nusipirkęs atokesnio Lietuvos miestelio gyventojas, kad atliktų techninę priežiūrą, turi sugaišti visą dieną.

Paprasčiau, nei atrodo

Galimybė atlikti automobilio techninę priežiūra pas nepriklausomus remontininkus, kurie gali priimti gerokai greičiau, suteikia daugiau patogumo. Juolab kad nepriklausomi autoservisai veikia kiekviename Lietuvos mieste.

„Garantinio transporto techninė priežiūra tikrai nesudėtinga ir beveik niekuo nesiskiria nuo kitų automobilių, kurių garantija pasibaigusi. Daugelis autoservisų tai gali puikiai atlikti. Tiesiog reikia visus darbus daryti gamintojo nurodytomis procedūromis ir naudoti gamintojo nurodytas dalis ir skysčius“, – dėstė autoservisų tinklo atstovas M. Rimkus.

Kaip žinoma, autorizuotų autoservisų darbo įkainiai yra vieni didžiausių automobilių priežiūros rinkoje. Analogiški pagal kokybę nepriklausomi autoservisai dažnai gali naujo automobilio techninės priežiūros paslaugas pasiūlyti apie 30 proc. pigiau. Jų detalių antkainiai yra kur kas mažesni negu autorizuotų autoservisų, o paslaugų valandinis įkainis taip pat gerokai mažesnis.

Problemos dėl kokybės

Konkurencijos tarybos atstovas D. Grikinis teigė, kad kiekvienas gamintojas nurodo privalomų apžiūrų autoservise intervalus, detales, kurias privalu keisti praėjus konkrečiam eksploatavimo laikui.

Jo žodžiais, kol automobilio savininkas tinkamai ir laiku atlieka technines apžiūras, naudoja gamintojo nurodytas dalis, tol garantija turi galioti. Problema gali kilti tada, jei vairuotojas pasirenka atsitiktinį garažą, kuriame darbai atliekami nekokybiškai, ne pagal gamintojo nurodymus, naudojamos detalės ne tokios, kokias nurodo gamintojas. Tokiu atveju galima svarstyti apie garantijos atšaukimą.

„Šiuos klausimus reguliuoja ne tiek gamintojai, kiek ES direktyvos. Tačiau ne viskas taip paprasta. Didžioji mūsų parduodamų automobilių dalis yra hibridiniai, jų priežiūra neapsiriboja alyvos keitimu, yra sudėtingesnių procedūrų“, – aiškino „Toyota Baltic“ atstovas A. Šinkūnas.

Pašnekovas pabrėžė, kad gamintojo atstovai neriboja vairuotojų teisės atlikti priežiūrą ten, kur jiems patogu. Tačiau jei po tokios priežiūros aptinkama techninių problemų, vartotojui privalu turėti sąskaitas ir atliktų darbų sąrašą, kad autorizuotas atstovas galėtų įvertinti, ar apžiūros metu buvo atliktos visos reikalingos procedūros.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra