Vyriausybei pateikti Susisiekimo ministerijos inicijuoti Keli eismo taisyklių (KET) pakeitimai, kuriais siekiama labiau apsaugoti vaikus kelyje ir sumažinti eismo įvykiuose nukenčiančių vaikų skaičių.
Elementarus supratimas
Marta Muižienė kiekvieną rytą savo 5-erių dukrelę veža į darželį, o pirmoką sūnų į mokyklą. Automobilyje abu jie sėdi ant galinės sėdynės padedamų paaukštinimų ir prisisega saugos diržais, skirtais suaugusiesiems.
"Nebūtina? – nustebo moteris, išgirdusi, kad pagal dabar galiojančias KET paaukštinimai vaikams, sėdintiems ant galinės sėdynės, nebūtini. – Maniau, kad reikia. Be to, kai vaikai sėdi be paaukštinimų, saugos diržas spaudžia jiems kaklą."
Moteris tikino, kad kol vaikai buvo mažesni, juos vežiojosi specialiose kėdutėse pagal amžių.
"Jie priprato, kad mašinoje visada būna prisegti saugos diržais, todėl niekada neniurzga ir neatsikalbinėja. Kartais ir mane subara, jei pamirštu prisisegti", – pasakojo M.Muižienė.
Pasenę saugumo reikalavimai
Pagal šiuo metu galiojančias Kelių eismo taisykles, 3 metų ir vyresnius vaikus, vežamus ant galinės automobilio sėdynės, leidžiama prisegti saugos diržu, skirtu suaugusiesiems, arba naudoti kitas prisegimo priemones.
Jaunesnius kaip 3 metų vaikus leidžiama vežti ant galinės automobilio sėdynės tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse.
Jaunesnius kaip 12 metų ir žemesnius kaip 150 cm vaikus leidžiama vežti ant priekinės lengvojo automobilio, autobuso sėdynės ar krovininio automobilio kabinoje tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose atitinkamos grupės sėdynėse.
Susisiekimo ministerija numato tikslinti vaikų vežimo automobiliais tvarką, pagal kurią visi vaikai iki 135 cm ūgio, apie 9–10 metų, būtų vežami naudojant tik specialias jų ūgiui ir svoriui pritaikytas atitinkamos grupės sėdynes. To reikalauja bendros ES taisyklės. Kai kuriose ES valstybėse specialios sėdynės būtinos iki 150 cm ūgio vaikams.
Saugumo garantas
"Reikėtų atkreipti dėmesį, kad svarbiausia čia ne vaiko amžius, o ūgis", – aiškino Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis. "Visiems įprastas saugos diržas negali tinkamai apsaugoti vaikų dėl jų mažesnio ūgio, kitokio kūno sudėjimo, svorio", – tęsė vedėjas.
V.Pumputis neslėpė, kad Lietuvoje nebuvo atlikti išsamūs tyrimai, kaip užtikrinti didesnį vaikų saugumą automobilyje. "Rengdami patikslinimus rėmėmės sėdynių vaikams gamintojų atliktais tyrimais ir Europos valstybių patirtimi", – KET tikslinimo motyvus dėstė V.Pumputis.
Saugaus eismo skyriaus vedėjas pabrėžė, kad be specialios kėdutės arba vadinamojo paaukštinimo saugos diržas juosiasi vaikui per kaklą. Automobiliui atsidūrus ekstremalioje situacijoje, staigiai stabdant, diržas gali užveržti vaikui kaklą.
"Padariniai gali būti tragiški – kaklo lūžis arba tiesiog uždusimas", – aiškino V.Pumputis. Vaikui sėdint ant paaukštinimo, diržas vaiką prilaiko per petį.
Autobusiukai taptų ryškesni
Kitas svarbus pakeitimas, skirtas saugiai vežti vaikus mokykliniais autobusais. Siūloma išsamiau aprašyti vaikus lydinčių asmenų ir mokyklinių autobusų vairuotojų pareigas, patikslinti ir papildyti mokyklinių autobusų ženklinimo reikalavimus.
"Mokykliniai autobusai turi būti dar labiau pastebimi tarp kitų transporto priemonių", – neabejojo V.Pumputis.
Numatoma uždrausti mokykliniais autobusais vežti daugiau vaikų, nei yra įrengtų sėdimų vietų, neleisti vežti stovinčių vaikų. Siūloma įpareigoti vaikus lydintį asmenį pasirūpinti, kad vaikai saugiai įliptų ir išliptų iš autobuso. Lydintieji jaunesnius nei 10 metų vaikus turėtų juos pervesti, jei reikia, į kitą kelio pusę.
Mokykliniuose autobusuose numatoma įrengti įspėjamąsias mirksinčias oranžines šviesas, kurios būtų įjungiamos tik vaikams įlipant ir mirkčiotų paeiliui kairiajame ir dešiniajame transporto priemonės šonuose.
Sėdynės pagal svorį ir ūgį
0 grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 10 kg;
0+ grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 13 kg;
I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg;
II grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 15 iki 25 kg;
III grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 22 iki 36 kg.
Pagal KET
Naujausi komentarai