Pirmiausia – balti dūmai, netrukus – liepsna Pereiti į pagrindinį turinį

Pirmiausia – balti dūmai, netrukus – liepsna

2025-07-20 23:00
„Kauno diena“, pagd.lrv.lt inf.

Kas atsitiks, jei nenaudojamą automobilio ličio bateriją ar akumuliatorių išmesime į buitinių atliekų konteinerį? Dėl cheminių medžiagų sudėties įtrūkusios ar kitaip mechaniškai pažeistos atliekos gali užsidegti, netgi sprogti.

Nelaimės: šių elektrinių dviračių šeimininkai užtruko ieškodami gesintuvo.
Nelaimės: šių elektrinių dviračių šeimininkai užtruko ieškodami gesintuvo. / „Instagram“ asociatyvios nuotr.

Gedimą išduoda ir kvapas

Grėsmes patvirtino gaisrai Vilniaus regioninėje atliekų rūšiavimo gamykloje, Kauno kogeneracinėje jėgainėje, Tauragės rajone.

Aplinkos ministerija primena: visada svarbu laikytis gamintojo nurodymų – nenaudoti pažeistų, sušlapusių ar kitaip mechaniškai paveiktų baterijų. Jokiu būdu negalima jų ardyti, spausti ar remontuoti patiems: pastebėjus net ir smulkių gedimų ar kilus įtarimų (pavyzdžiui, įkraunant įrenginys kaista labiau nei įprastai, išsipučia ar iš jo sklinda traškesys, keistas kvapas), dėl remonto kreiptis tik į profesionalus.

Be to, negalima krauti baterijų ant lovos, kilimo, negalima jų laikyti arti atviros ugnies, radiatorių, kitų aukštos temperatūros šaltinių ar automobilių salonuose karštą dieną.

Įkraunant naudoti tik tam skirtus originalius įkroviklius, nepalikti įkraunamų baterijų per naktį, pasirūpinti, kad jos neperkaistų ar nebūtų perkraunamos, – tai ne tik trumpina jų tinkamumo naudoti laiką, bet ir didina gaisro ar sprogimo riziką.

Gesinti – sudėtinga

Ličio baterijos paprastai žymimos simboliu „Li“, užrašais „Lithium“, „Li-ion“ arba „Li-poly“.

Gaisrinės saugos specialistų teigimu, ličio jonų baterijų sukeliami gaisrai yra itin pavojingi, nes išplinta labai greitai, jos dega intensyviai ir sudėtinga užgesinti, nes dažniausiai būna integruotos prietaiso viduje ir apsaugotos nuo išorės poveikio.

Gaisro pradžia – specifinė. Pirmiausia iš baterijos skverbsis daug baltų dūmų, po kurio laiko plykstelės liepsna.

Nerekomenduojama važinėti elektriniais paspirtukais lyjant.

Elektrinius paspirtukus, riedžius ar dviračius patariama naudoti atsargiai, kad baterijos nepatirtų smūgių ar nebūtų kitaip mechaniškai pažeistos. Būtina vengti drėgmės, todėl nerekomenduojama važinėti elektriniais paspirtukais ar dviračiais lyjant.

Nelegalai nesutramdomi?

Aplinkos apsaugos instituto (AAI) specialistų duomenimis, Lietuvoje eksploatuojamose visų kategorijų elektrinėse transporto priemonėse yra daugiau kaip 11 tūkst. t elektrinių transporto priemonių baterijų, kasmet susidaro daugiau kaip 1 tūkst. t šių atliekų, tačiau 2022-aisiais atliekų tvarkytojai priėmė tik 1,86 t.

7–10 metų naudotos elektromobilių ir hibridinių transporto priemonių ličio baterijos gali išlaikyti 70–80 proc. pradinės talpos ir būti panaudotos kitiems tikslams, tačiau, anot ekspertų, 99 proc. elektromobilių baterijų šiuo metu išardomos nelegaliai.

Kol gamintojų ir importuotojų atsakomybės teisinis reglamentavimas neužtikrins nuoseklaus atliekų tvarkymo finansavimo, nelegalus verslas toliau kels grėsmę aplinkai ir žmonėms.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra