-
Patarė, kaip neįstrigti eilėje pas gydytoją 1
Pirmiausia, sunegalavus reikia kreiptis į savo šeimos gydytoją, dirbantį toje pirminėje sveikatos priežiūros įstaigoje, kurioje žmogus yra prisirašęs. Svarbu žinoti, kad pacientai turi teisę patys pasirinkti tiek sveikatos priežiūros įstaigą, tiek šeimos gydytoją. Jei žmogus yra apsidraudęs privalomuoju sveikatos draudimu, o įstaiga turi sutartį su teritorine ligonių kasa (TLK), pacientas sveikatos priežiūros paslaugas gauna nemokamai.
Šeimos gydytojas, įvertinęs paciento sveikatos būklę, prireikus gali siųsti pacientą gydytojo specialisto konsultacijai. „Išduodant siuntimą, pacientas turi būti informuojamas, kuriose bent 3 įstaigose yra teikiamos atitinkamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos. Pacientas pats pasirenka, kurioje iš jų pageidauja gauti siuntime nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas. Svarbu taip pat nepamiršti užsiregistruoti pas gydytoją specialistą per 30 dienų, nes tiek laiko galioja siuntimas“, – primena VLK Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus vedėjo pavaduotoja Vaida Momkuvienė.
Jos teigimu, pacientas, turintis siuntimą, gali pats pasirinkti gydytoją specialistą bet kurioje sveikatos priežiūros įstaigoje, turinčioje sutartį su jo gyvenamosios vietos TLK dėl reikalingų paslaugų teikimo. O siunčiantis gydytojas turi suteikti informaciją pacientui, kur tokios paslaugos teikiamos. Be to, informacija apie sveikatos priežiūros įstaigas, sudariusias sutartis su TLK, yra skelbiama visų TLK interneto svetainėse.
„Ligonių kasos atlieka laukimo eilių gydymo įstaigose, su kuriomis sudaro sutartis, stebėseną ir kas mėnesį iš jų gauna duomenis apie eiles. Šie duomenys rodo, kad paprastai yra galimybė rasti specialistą, pas kurį tektų laukti trumpiau, jei pacientai rinktųsi jį pagal laukimo trukmę. Todėl visuomet patariame žmonėms rinktis sveikatos priežiūros paslaugas ten, kur laukimo eilė yra trumpiausia“, – sako V. Momkuvienė. Kaip tai padaryti?
Informaciją apie eiles galima gauti paskambinus telefonu į gydymo įstaigas ir jų informacinėse sistemose. Taip pat ji yra talpinama TLK interneto svetainėse, kur laisvos vietos yra grupuojamos pagal gydytojo specializaciją ir pagal gydymo įstaigą. Tokiu būdu tampa dar paprasčiau sužinoti, kokioje gydymo įstaigoje ir pas kokį specialistą laukimo eilė yra trumpiausia.
TLK interneto svetainėse informacija apie eiles pas gydytojus specialistus skelbiama čia:
Taip pat pacientai VLK interneto svetainėje www.vlk.lt turi galimybę stebėti endoprotezavimo operacijų bei medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo (tiek vaikų, tiek suaugusiųjų) laukimo eiles bei pasirinkti tą Lietuvos gydymo įstaigą, kurioje laisvų vietų yra daugiausiai. Visą šią informaciją galima rasti skyrelyje „Apie eiles“.
VLK primena, kad pacientui užsiregistravus pas gydytoją, tačiau negalint atvykti sutartu laiku, apie savo neatvykimą gydymo įstaigai reikia pranešti bent prieš parą. Gydymo įstaiga, žinodama, kad pacientas neatvyks, galės pasiūlyti tuo laiku pasinaudoti kitam šių paslaugų eilėje laukiančiam žmogui, rašoma pranešime spaudai.
-
Eiles gydymo įstaigose lemia ne tik specialistų trūkumas
Kiekvienas esame atsakingi, kad eilės mažėtų
Viena pagrindinių priežasčių - nemažai užsiregistravusių pacientų, neatvyksta į priėmimą ir apie tai nepraneša. Tokiu būdu atimama galimybė kitiems pacientams paslaugas gauti greičiau. Remiantis VšĮ Antakalnio poliklinikos statistikos duomenimis, vidutiniškai net 22 proc. per dieną užsiregistravusių pacientų neatvyksta.
Šeimos gydytojas ar gydytojas specialistas?
Kita priežastis, kodėl formuojasi eilės, asmuo prašo ar net reikalauja specialisto konsultacijos, kai pagal indikacijas ji nepriklauso. Svarbu prisiminti, jog šeimos gydytojas dirba vadovaudamasis šeimos gydytojo norma, jo kompetencijos yra labai plačios. Būtent šeimos gydytojas vertina paciento būklę ir priima sprendimą dėl gydytojo specialisto konsultacijos poreikio. „Dažnai pastebime, jog šeimos gydytojų siuntimai pas gydytojus konsultantus nepagrįsti, neatitinka reikalavimų. Matome, kad apie 30 proc. pacientų iš viso nereikėjo siųsti konsultantams. Pagal savo kompetenciją jų problemas galėjo ir privalėjo išspręsti patys šeimos gydytojai. Dėl to įgyvendinome naują tvarką, kai specialistai, pas kuriuos yra didžiausios eilės – kardiologai – prieš konsultaciją įvertina paciento ligos istoriją ir konsultacijos būtinumą“, – teigia VŠĮ Antakalnio poliklinikos direktorius Evaldas Navickas.
Kiekvienam pacientui svarbu prisiminti, kad asmuo, turėdamas siuntimą gydytojo specialisto konsultacijai, nebūtinai turi kreiptis į gydymo įstaigą, kurioje jis yra prisirašęs. Pacientas gali kreiptis į bet kurią kitą gydymo įstaigą, turinčią sutartį su Vilniaus teritorine ligonių kasa. Pacientų patogumui informacija apie laukimo eiles pateikiama Vilniaus teritorinių ligonių kasų tinklapyje. „Eilių pas specialistus priežastis yra ir specialistų trūkumas. Spręsdami dėl emigracijos mastų kylančias problemas turime priimti nepopuliarius sprendimus“, – galiojančią tvarką apibūdina E. Navickas.
Patekti į mokamą konsultaciją galima greičiau, kodėl?
Dažnai pasirodančios publikacijos internetinėse žinių svetainėse inicijuotos pačių pacientų kaltinant gydymo įstaigas noru pasipelnyti, ilgų eilių nesuvaldymu rodo, kad daugeliui pacientų yra nežinoma ir sunkiai suprantama gydytojų specialistų paslaugų teikimo tvarka ir galimybės.
Kyla klausimas, kodėl paslaugų tinklelyje yra galimybė užsiregistruoti mokamai paslaugai, tačiau pacientas negali tą dieną gauti norimos paslaugos nemokamai.
Antakalnio poliklinika, kaip ir daugelis gydymo įstaigų dirba sutarties su Teritorinėmis ligonių kasomis (TLK) pagrindu. Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos išplatintame pranešime spaudai teigia: „Jei žmogus kartą per mėnesį moka (arba už jį darbdavys ar valstybė sumoka) PSD įmokas, visos jam reikalingos sveikatos priežiūros paslaugos yra apmokamos PSDF biudžeto lėšomis. Todėl pačiam apdraustajam už jas papildomai mokėti nereikia“. Tokia informacija klaidina pacientus, nes realybė yra kitokia. Sutartyje, kurią su TLK pasirašo gydymo įstaiga, numatomos paslaugų teikimo sąlygos ir fiksuota suma už kurią įstaiga gali suteikti paslaugų privalomuoju sveikatos draudimu draustiems pacientams.
Įvertinus sutartinę sumą, skirtą specialistų konsultacijoms, poliklinikos direktoriaus įsakymu yra patvirtinta, kiek kasdien suteikiama gydytojų specialistų konsultacijų apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) ir kiek jų suteikiama mokamų (kadangi paprastai gydytojo darbo laikas yra ilgesnis, nei reikalinga suteikti numatytas konsultacijas apmokamas iš PSDF).
Kadangi iš PSDF apmokamų paslaugų poreikis viršija TLK garantuojamas galimybes, Antakalnio poliklinika prisiima finansinę riziką ir suteikia nemokamų paslaugų daugiau nei numato sutartis su TLK.
„Deja, galiojantys teisės aktai numato, kad suteikus gydytojų specialistų konsultacijų už didesnę sumą nei nurodyta sutartyje, net jei suteiktos paslaugos bus apmokėtos, jos bus apmokėtos tik dalinai: už konsultacijas, kurių metu atliekamos manipuliacijos – numatytas 70 proc. dydžio paslaugos apmokėjimas, o jei konsultacijos metu papildomi tyrimai neatliekami – apmokama tik 25 proc. teisės aktuose numatytos paslaugos kainos“, – sveikatos apsaugos sistemos apmokėjimo tvarką pristatė E. Navickas