-
Profesorius: miestas turi būti atsisukęs į upę veidu, o ne sklypų galais ar sandėliukais 46
Pokyčiai – būtini
„Užpernai ir pernai, kuomet vyko aštrios diskusijos ir protesto renginiai, nukreipti prieš Nemuno krantinės Šančiuose sutvarkymo projekto detalizavimą ir paruošimą realizacijai, laikiausi neutralios pozicijos, viešai nepalaikiau nė vienos pusės. Tai buvo nelengva, nes ir viena, ir kita pusė, žinodami, kad esu nuoširdus Šančių patriotas, per gyvenimą sukaupęs nemažą profesionalaus urbanisto patirtį, labai laukė mano nuomonės. O ją – tvirtai susiformavusią, turėjau iš karto, bet nenorėjau nors kiek nusverti argumentų lėkštelės, daryti įtakos besiklostančiai nuostatai.
Dabar, kai viešai, oficialiai, išsamiai, kartu su patrauklia vizualizacija paskelbta galutinė minėto projekto medžiaga, nematau pagrindo toliau slėpti savyje nė kiek nesusvyravusios nuomonės“, – kalbėjo nuo vaikystės Žemuosius Šančius puikiai pažįstantis ir vis dar į juos sugrįžtantis J. Vanagas.
Jurgis Vanagas/Kauno m. savivaldybės nuotr.
Buvusio ilgamečio šančiškio įsitikinimu, yra bent kelios priežastys, kodėl Kranto alėjos prieigose turėtų padvelkti permainų vėjai.
„Miestas turi būti atsisukęs į upę veidu, o ne sklypų galais, sandėliukais ar tualetais. Didmiesčiu tekančios upės pakrantė, jos suplanavimas, užstatymas ir architektūra, ne tik centre, bet ir visu perimetru, vaizdžiai tariant, negali priminti „apspurusio rankogalio“.
Čia yra būtinas teritorijos apkantavimas, įrengiant kelią su suplanuota žaliąja priekrantės teritorija, erdviomis pėsčiųjų ir dviračių trasomis, važiuojamosios dalies praplėtimu automobiliams parkuoti, poilsio aikštelėms, taip pat saugioms perėjoms iš gyvenamosios zonos iki akvatorijos“, – planuojamus pokyčius Nemuno krantinėje komentavo prof. habil. dr. J. Vanagas.
Reikalingas geresnis susisiekimas
Architektūros kritiko teigimu, atsižvelgiant į sparčiai besiplečiančią teritoriją, numatyti pokyčiai ženkliai pagerintų susisiekimą, mat dabar ne vieną kilometrą besitęsiantis žvyrkelis kelia akivaizdžių nepatogumų. Ypač vietos gyventojams.
Šiuolaikiniame pasaulyje tokie pokyčiai yra daromi.
„Urbanistine, gatvių tinklo prasme, tokia didelė teritorija negali būti pasiekiama vienintele esama gatve – A. Juozapavičiaus prospektu. Jai yra būtinas ne tik funkcinis „dubleris“, bet kartu su juo ir neišvengiamai ryški miesto masyvo išvažiuojamoji trasa“, – pridėjo patyręs architektas, humanitarinių mokslų habilituotas daktaras.
Tačiau J. Vanagas pabrėžė, kad numatytas atnaujintas kelias turi užtikrinti maksimalų saugumą, įrengiant iškiliąsias pėsčiųjų perėjas, greitį ribojančius ženklus bei kitas priemones. Projektuotojai būtent tai yra numatę atnaujintuose projektiniuose pasiūlymuose – iki menkiausių smulkmenų sutvarkytą nemagistralinę D kategorijos, 5,5 m pločio gatvelę, kuria galės važiuoti tik specialusis transportas ir lengvieji automobiliai.
„Jeigu įmanoma intensyviausiose eismo vietose maksimalų saugumą užtikrinti įrengiant iškiliąsias perėjas, greitį ribojančius kalnelius ar ženklus, taip pat gerą apšvietimą, potenciali problema bus išspręsta. Šiuolaikiniame pasaulyje tokie pokyčiai yra daromi. Pateikta Nemuno krantinės sutvarkymo projekto medžiaga, mano nuomone, atitinka svarbiausius tokių miesto dalių suplanavimo reikalavimus“, – neabejojo prof. J. Vanagas.
Kauno m. savivaldybės nuotr.
Nuotolinis pristatymas kauniečiams
Savo viešą kreipimąsi vietos gyventojams ir Kauno miesto savivaldybei atsiuntęs kaunietis nusiteikęs savo nuomonę pristatyti ir viešai. Kovo 23 d. 17 val. vyks pristatymas gyventojams, kuriame kauniečiai tiesiogiai internetu galės detaliau susipažinti su projektiniais pasiūlymais, išgirsti atsakymus į visus rūpimus klausimus bei pareikšti savo nuomonę.
Pagal projektuotojų atliktas naujausias korekcijas, įvertinus šančiškių išreikštus norus bei argumentus, Kranto alėjoje vietoje dulkėto žvyrkelio nusidriektų 1673 metrų tvarkingas ir saugus kelias. Greta jo – daugiau žalumos. Taip pat numatyta įrengti papildomų vietų automobiliams, lauko treniruoklių bei vaikų žaidimo aikšteles. Taip pat suplanuoti praplatinti ir tarpusavyje atskirti pėsčiųjų bei dviračių takai, patogūs pandusai judėjimo negalią turintiems žmonėms ir mamoms su vežimėliais. Įgyvendinant projektą, dalį daugiabučių gyventojų pasieks centralizuotas šildymas.
Nemuno krantinės gatvė Kauno miesto bendrajame plane buvo numatyta dar 1929 metais ir išlikusi iki šių dienų. Tiesa, suprojektuota jos atkarpa nuo A. Juozapavičiaus prospekto pasieks Kranto 11-ąją g. ir ties ja užsibaigs.
Kauno m. savivaldybės nuotr.
Šalyje tęsiantis karantinui ir vadovaujantis Aplinkos ministerijos rekomendacija, viešinimo procedūra numatyta pasitelkiant internetinę vaizdo transliaciją. Dalyvių prisijungimas: bit.ly/RegistracijaGyventojams (nuoroda aktyvuosis likus valandai iki renginio).
Gyventojai susipažinti su parengtais projektiniais pasiūlymais gali ir Kauno miesto savivaldybės svetainėje: bit.ly/NemunoKrantine.
-
Pokyčiai Kranto alėjos prieigose: pigesnė šiluma ir patogus susisiekimas 65
Atsižvelgus į vietos bendruomenės pastabas, parengtas naujas teritorijos palei Nemuną sutvarkymo projektas. Kranto alėjos daugiabučius pasieks centralizuotas miesto šildymas, o greta namų suplanuotos patogios parkavimo aikštelės, vietos gyventojams skirtas kelias, šiuolaikiški pėsčiųjų bei dviračių takai. Didelis dėmesys skirtas ir aplinkos sutvarkymui: daugiau vaikų žaidimo aikštelių, nauji želdiniai, patogus bei kiekvienam prieinamas patekimas prie upės.
Teritoriją tvarkys kompleksiškai
„Pernai pristatę Nemuno krantinės gatvės atnaujinimo projektą sulaukėme išties nemažai diskusijų, pastabų ir komentarų. Į juos atsižvelgėme ir kartu su projektuotojais parengėme naujus teritorijos sutvarkymo sprendinius, su kuriais pakviesime susipažinti visus kauniečius“, – sakė Kauno savivaldybės Miesto tvarkymo skyriaus vedėjas Aloyzas Pakalniškis.
Kauno m. savivaldybės vizualizacija
Šančių teritorija itin pastebimai pradėjo plėstis dar XIX a. viduryje – pramoninė veikla klestėjo, tad aplink vis gausiau kūrėsi fabrikų darbininkai. Kiek vėliau čia iškilo Kauno tvirtovės kareivinių kompleksas, o tarpukariu tai buvo apskritai vienas sparčiausiai besiplėtusių Kauno priemiesčių, ilgainiui priartėjęs prie miesto centro.
Dabar atėjo eilė visu gražumu suspindėti šioje teritorijoje esančiai Nemuno krantinės gatvei, kuri ilgą laiką stokojo dėmesio. Ligšiolinis dulkantis žvyrkelis nepuošia šios erdvės, o vietos gyventojai į savo namus Kranto alėjoje iki šiol priversti vinguriuoti siauromis gatvelėmis ir ten pat turi statyti savo automobilius.
Tikslas tik vienas ir labai konkretus – kompleksiškai sutvarkyti ir paversti šią vietovę patogia erdve, kuri būtų prieinama visiems.
Greta besidriekiantis vienas pirmųjų Kaune dviračių takas jau senokai tapo svarbia jungtimi tarp skirtingų miesto dalių ir nebeatlieka pilnavertiškos savo funkcijos – dėl nepakankamo pločio jame negali saugiai išsitekti pėstieji ir dviratininkai. Jų srautai šiltuoju metų laiku čia pastebimai išaugę.
„Pokyčiai vyksta visame mieste, tad Žemieji Šančiai – ne išimtis. Matome, kad šiame mikrorajone apsigyvena vis daugiau jaunų šeimų, čia pat kuriasi įmonės. Atitinkamai turi vystytis ir visa teritorija. Tikslas tik vienas ir labai konkretus – kompleksiškai sutvarkyti ir paversti šią vietovę patogia erdve, kuri būtų prieinama visiems.
Tikime, kad gyventojai įvertins tuos privalumus, kuriuos numatė projektuotojai: atskiri dviračių ir pėsčiųjų takai, saugi gatvelė su iškiliosiomis perėjomis, daugiau žalumos, į bendrą aplinkos visumą integruotos parkavimo aikštelės, vaikų žaidimų ir kitos laisvalaikio erdvės bei Nemuno link vedantys pandusai, kuriais patogiai galės naudotis ir žmonės su judėjimo negalia ar mamos su vežimėliais“, – numatomus pokyčius vardijo Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Paulius Keras.
Pigesnis šildymas šimtams šeimų
Pokyčiai Nemuno krantinės gatvėje prasidės nuo požeminių darbų. Iki šiol Kranto alėjoje esantys 9 daugiabučiai namai šiluma apsirūpindavo iš gamtinėmis dujomis kūrenamų nusidėvėjusių katilinių. Tiek už jų priežiūrą, tiek už suvartotas dujas apie 400 namų ūkių turėdavo gerokai patuštinti kišenes. Naujų katilinių įrengimas būtų kainavęs dar daugiau.
Dėl to dalis daugiabučių gyventojų prieš kelerius metus kreipėsi į bendrovę „Kauno energija“ dėl galimybės prisijungti prie centralizuoto šilumos tiekimo tinklo. Kiti kol kas tokią galimybę dar svarsto. Pigesnė šiluma apsisprendusius šančiškius turėtų pasiekti dar šiemet. Skaičiuojama, kad prisijungus prie miesto tinklų, sąskaitos už šildymą sumažės maždaug dešimtadaliu.
„Siekiant prijungti namus prie centralizuoto šilumos tinklo, „Kauno energija“ įtraukė šią investiciją į planą. Ji nustatyta tvarka bus derinama su Valstybine energetikos reguliavimo taryba bei kitomis institucijomis.
Prijungus minėtus daugiabučius namus prie centralizuoto šilumos tiekimo tinklo, jų gyventojai už šilumą mokės vieną mažiausių kainų Lietuvoje“, – patikino bendrovės generalinis direktorius Tomas Garasimavičius.
Gyventojams nebereikės rūpintis kelių dešimtmečių senumo dujinių katilų atnaujinimu, eksploatacija bei reguliaria priežiūra. Šilumos punktų įrengimas daugiabučiuose atsieis bemaž trečdaliu pigiau nei esamų katilinių atnaujinimas.
Patogesnis susisiekimas
Centralizuoto šildymo trasos nutiesimas į daugiabučius prie Nemuno krantinės g. – tik dalis infrastruktūrinių pokyčių, kurie laukia vietos gyventojų ir čia užsukančių svečių. Įrengus komunikacijas po žeme, kompleksiškai bus sutvarkyta ir visa teritorija.
Nuo A. Juozapavičiaus prospekto iki Kranto 11-osios g. ruošiamasi iš pagrindų atnaujinti 1673 metrų ilgio žvyrkelį. Numatyta įrengti iškiliąsias sankryžas ir pėsčiųjų perėjas, kelio ženklus eismo saugumui užtikrinti, geresnį apšvietimą. Dviejų eismo juostų, 5,5 m pločio gatve nebus galima važiuoti sunkiasvorėms transporto priemonėms.
Po rekonstrukcijos teritorija ir toliau išsaugos žalumą. Aplinką papuoš dar daugiau medžių ir kitos augalijos.
Kauno m. savivaldybės vizualizacija
„Dabartinis žvyrkelis palei krantinę – prastos būklės, be aiškių ribų. Dėl to kyla nemažai netvarkos. Automobiliai vietomis statomi kur papuola, o transporto judėjimas tokiu keliu apskritai gali būti pavojingas aplinkiniams. Suprojektuota gana siaura gatvė iš esmės tarnaus vietos gyventojų poreikiams, nes, atvažiuojant nuo A. Juozapavičiaus prospekto, kitas jos galas pasibaigs ties Kranto 11-ąja gatve, todėl magistralinio judėjimo čia nebuvo ir negalės būti“, – sakė Miesto tvarkymo skyriaus vedėjas A. Pakalniškis.
Atsižvelgus į bendruomenės poreikius prie Kranto alėjoje esančių daugiabučių ir rekonstruotos gatvės atsiras daugiau vietos aplinkinių gyventojų transporto priemonėms. Prie namų įrengus gana erdvias aikšteles, bus išspręsta problema ir dėl galimų Kelių eismo taisyklių pažeidimų, kuomet automobiliai būdavo statomi ant žalios vejos ir kitose neleistinose vietose. Be to, kilus incidentui, ši Žemųjų Šančių vieta taps greičiau pasiekiama specialiųjų tarnybų transportui.
Dviratininkams ir pėstiesiems
Greta kelio numatyta rekonstruoti esamą dviračių taką prie Nemuno. Jis bus išplatintas iki 2,5 metrų. Pėsčiųjų maršrutai drieksis atskirais šaligatviais. Pastarieji bus ne siauresni nei 1,5 m ir atsišakos bei tęsis iki pat daugiabučių. Visi takai bus pritaikyti žmonėms su specialiaisiais poreikiais.
Nuo Nemuno krantinės gatvės iki pėsčiųjų ir dviračių takų nusileisti bus itin patogu – projektuojami pustrečio metro pločio pločio pandusai su apsauginėmis tvorelėmis. Šlaitus numatyta sutvirtinti, keliose vietose įrengiant laiptus.
Šalia Nemuno krantinės ruošiamasi įrengti ir lauko treniruoklių bei vaikų žaidimo aikšteles, lietaus nuotekų tinklą su vandens surinkimo šulinėliais, šiuolaikišką LED apšvietimą. Įrengus tokią infrastruktūrą, ženkliai pagerės susisiekimas su vaizdinga upės pakrante.
Poilsio zonoje prie Nemuno planuojamos persirengimo kabinos, nauji suoliukai ir kita mažoji architektūra, tarnausianti aplinkinių gyventojų ir svečių poilsiui. Sutvarkyta ir išgražėjusi erdvė greta Kranto alėjos užtikrins geresnę gyvenimo kokybę ne tik esamiems, bet ir būsimiems šio mikrorajono naujakuriams.
Nuotolinis pristatymas internetu
Dėl šalyje paskelbto karantino ribojant renginius uždarose patalpose, gyventojų supažindinimas su rengiamu projektu gali būti organizuojamas tik nuotoliniu būdu. Tam numatyta pasitelkti vaizdo transliaciją internetu.
Vadovaujantis Aplinkos ministerijos rekomendacija dėl viešinimo procedūrų karantino metu, viešas svarstymas elektroninėmis ryšio priemonėmis vyks kovo 23 d. 17 val. Dalyvių prisijungimas: bit.ly/RegistracijaGyventojams (nuoroda aktyvuosis likus valandai iki renginio).
Susipažinti su parengtais projektiniais pasiūlymais galima nuo kovo 5 d. iki kovo 23 d. Kauno miesto savivaldybės svetainėje: bit.ly/NemunoKrantine.
Klausimai ir pasiūlymai dėl rengiamo projekto teikiami iki kovo 23 d. el. paštu rita.nageliene@kaunotiltai.lt arba raštu, adresu AB „Kauno tiltai“ Projektavimo skyriaus vadovei Ritai Nagelienei , Ateities pl. 46, LT-52502, Kaunas. Teikiant pasiūlymus projektuotojui turi būti nurodyta fizinio asmens vardas, pavardė arba juridinio asmens pavadinimas, el. pašto adresas bei kiti ryšio duomenys, pasiūlymo teikimo data ir motyvai.