Penktadienio išpuoliai buvo įvykdyti Prancūzijos sostinei sustiprinus saugumą ir ruošiantis olimpiados atidarymo ceremonijai, kurioje tikimasi sulaukti 300 tūkst. žiūrovų ir daugybės svarbių svečių.
Į ką taikytasi?
Dėl gaisrų, kurie paveikė Prancūzijos traukinių tinklo Atlanto, šiaurinę ir rytinę linijas, buvo atšaukta reisų ir vėlavo traukiniai – tokiu metu, kai vasaros atostogų kelionių eismas yra ypač intensyvus.
„Šį ankstyvą rytą prieš SNCF (nacionalinio geležinkelių operatoriaus) įrenginius buvo įvykdyti koordinuoti ir parengti sabotažo veiksmai“, – pareiškė ministras pirmininkas Gabrielis Attalis (Gabrielis Atalis).
SNCF generalinis direktorius Jeanas-Pierre'as Farandou (Žanas Pjeras Farandu) sakė, kad užpuolikai padegė „kanalus, kuriais nutiesta daugybė (šviesolaidinių) kabelių“. Šiais kabeliais perduodama saugos informacija mašinistams arba valdomi bėgius keičiančių punktų varikliai.
Ką tai paveikė?
Manoma, kad per savaitgalį tai paveiks apie 800 tūkst. keleivių, nes padaryta didelė žala ir jai pašalinti reikia daug darbo.
Prancūzijos geležinkelių tinklas šį savaitgalį turėjo būti labai apkrautas ne tik dėl olimpinių žaidynių, bet ir dėl to, kad žmonės grįžta iš vasaros atostogų arba išvyksta atostogauti.
„Geležinkelių tinklui gresia didžiulės ir rimtos pasekmės“, – pridūrė G. Attalis.
SNCF keleivių vežimo paslaugų skyriaus vadovas Christophe‘as Fanichet (Kristofas Fanišė) sakė, kad traukiniai, kursuojantys tarp Paryžiaus ir Prancūzijos šiaurės bei rytų, vėluoja nuo pusantros iki dviejų valandų.
„Prašome žmonių neiti į stotį, nes jei negavote iš mūsų žinių, jūsų traukinys nevažiuos“, – pareiškė jis žurnalistams.
Iš keturių traukinių, turėjusių vežti sportininkus į Paryžių, atvyko tik du. Vienas vėlavo, o ketvirtoji sportininkų grupė turėjo būti įsodinta į kitą traukinį, sakė SNCF.
Viena pagrindinių tinklo atšakų – linija į Prancūzijos pietryčius – išvengė išpuolių.
Greitųjų traukinių operatorė „Eurostar“ pranešė, kad jos tinkle, jungiančiame Prancūziją, Jungtinę Karalystę, Belgiją, Nyderlandus ir Vokietiją, bus atšauktas maždaug kas ketvirtas reisas, įskaitant reisus iš Paryžiaus į Londoną.
Kitų kelionė užtruks ilgiau, nes traukiniai važiuos įprastomis linijomis, nepritaikytomis greitiesiems traukiniams.
Kas bus dabar?
Pasak SNCF vadovo J. P. Farandou, yra labai daug susietų kabelių, o remontuoti juos reikia po vieną, rankiniu būdu. Tokiam darbui reikia šimtų darbuotojų.
Tačiau ankstyvą penktadienio popietę transporto ministras Patrice'as Vergriete'as (Patrisas Vergrietas) teigė, kad kai kurie traukiniai jau važiuoja, o iš Paryžiaus Monparnaso stoties – sostinę su Bordo ir Atlanto vandenyno pakrante jungiančios linijos galinės stoties – išvyksta kas trečias traukinys.
Jis taip pat paragino žmones neiti į stotį neturint kelionės patvirtinimo.
Monparnaso stotyje keleiviai laukė informacijos, o švieslentėse buvo rodoma, kad traukiniai vėluoja daugiau kaip dvi valandas.
„Tikimasi, kad įprastas eismas bus atnaujintas pirmadienį, liepos 29 dieną“, – buvo parašyta vienoje švieslentėje išvykimo salėje.
Paryžiaus transporto tinklas RATP po išpuolių geležinkeliuose taip pat veikia padidinto budrumo sąlygomis, sakė tinklo vadovas Jeanas Castexas (Žanas Kasteksas), apsilankęs vienoje kontrolės stotyje.
Kas kaltininkai?
SNCF vadovas J. P. Farandou teigė, kad centrinėje Prancūzijoje geležinkelio darbuotojai, vykdę naktinės techninės priežiūros darbus, pastebėjo pašalinius asmenis, kurie, jiems iškvietus policiją, pabėgo.
P. Vergriete'as sakė, kad įtartini žmonės buvo pastebėti su vanais ir kad išpuolių vietose rasta padegimui skirtų priemonių. Pasak ministro, tai buvo „šlykšti nusikalstama ataka“.
Prancūzijos žvalgybos tarnybos stengiasi nustatyti sabotažo kaltininkus, naujienų agentūrai AFP sakė saugumo šaltinis. Panaudotas padegimo būdas priminė ankstesnius kraštutinių kairiųjų veikėjų išpuolius, pridūrė šaltinis.
Rugsėjį dėl geležinkelio kabelių kanalų padegimo kilo chaosas Šiaurės Vokietijoje, o pareiškimas apie prisiimamą atsakomybę buvo paskelbtas vienoje kraštutinių kairiųjų svetainėje.
Kokių teisinių veiksmų imamasi?
Paryžiaus prokurorė Laure Beccuau (Lor Bekiujo) pareiškime nurodė, kad Prancūzijos sostinės prokuratūra pradėjo tyrimą dėl įtariamo bandymo pakenkti „pagrindiniams nacionaliniams interesams“.
Atliekant tyrimą, taip pat bus vertinama įtariama organizuotos gaujos padaryta žala ir išpuoliai prieš automatizuotą duomenų apdorojimo sistemą.
Jos pareiškime sabotažo veiksmai apibūdinami kaip „tyčinė žala, padaryta SNCF objektams naktį iš 2024 metų liepos 25-os į 26-ąją“.