-
Klaipėda – Europos jaunimo sostinė 2021: jaunimą supažindina su socialiniu verslu
Viena iš „Social Entrepreneurship Cycle 2020“ mentorių bei organizatorių Indrė Razbadauskaitė-Venskė teigia: „Siekiame, jog šio ciklo renginiai ne tik supažindintų dalyvius su socialinio verslo kryptimi, bet ir įkvėptų juos prisijungti, palaikyti ar netgi sukurti savo socialinius verslus ir iniciatyvas“.
Pirmame renginyje „Social Entrepreneurship Cycle #1“ buvo dalintąsi socialinio verslumo tendencijomis bei naujienomis pasaulyje ir Lietuvoje. Dalyviai klausė dviejų pranešėjų temas apie socialinių verslų praktiką užsienyje: Helene Pfeil („Agate center“, Slovakija) ir Katrin Puetz („(B)energy“ įkūrėja, Vokietija).
Taip pat, LCC bendruomenę sudaro žmonės iš viso pasaulio, tad labai džiaugiamės, jog turėjome galimybę organizuoti du pirmuosius renginius anglų kalba, kurie pritraukė daugiau nei pusšimtį dalyvių.
Po pranešimų kartu su Jurgita Ribinskaite-Glatzer („Geri Norai“ vadove), Auste Černiauskaite („Coolūkis“ bendraįkūrėja, Lietuvos socialinio verslo asociacijos atstove), Karolina Mažetyte (socialinio verslo entrepreneure, TedX pranešėja, knygos „A mile in our shoes: stories of global journeys“ bedraautore) ir Rasa Viederyte (Klaipėdos universiteto profesore, projektų vadove) jaunimas diskutavo apie socialinio verslo poreikį Lietuvoje ir Skandinavijoje, dalinosi gerosiomis praktikomis bei akcentavo augantį socialinio verslo poreikį bei susidomėjimą Klaipėdos regione.
Antrame renginyje ir dirbtuvėse dalyviai susipažino su „CUP CUP“ ir „MAMADU“ socialiniais verslais bei iniciatyvomis. Jaunimas nagrinėjo jų pateiktas situacijas ir siūlė savo rekomendacijas.
Į renginių ciklo pasiruošimą aktyviai įsiliejo ir visa LCC universiteto bendruomenė, rektorė Marlene Wall pasveikino visus dalyvius pirmame renginyje, verslo katedros vadovas Douglas Puffert dalyvavo antrame ciklo renginyje. Taip pat, organizatorių komandą sudaro aktyvūs LCC studentai, kurie tiki, jog ši tema yra reikalinga jaunimui ir supažindina bei atveria galimybes į verslo pasaulį.
Vienas iš „Social Entrepreneurship Cycle 2020“ mentorių bei organizatorių Femi Odebiyi pažymėjo: „Pradėję organizuoti renginį kartu su komanda supratome, jog norime paskleisti žinią apie socialinį verslumą kuo plačiau. Taip pat, LCC bendruomenę sudaro žmonės iš viso pasaulio, tad labai džiaugiamės, jog turėjome galimybę organizuoti du pirmuosius renginius anglų kalba, kurie pritraukė daugiau nei pusšimtį dalyvių.“
Organizatorių komanda sulaukė didelio susidomėjimo iš įvairių pasaulio šalių: Vokietijos, Ukrainos, Nigerijos, Danijos, Dubajaus ir kitų. Pirmasis ciklas anglų kalba taip pat padėjo pritraukti užsienio socialinių verslų atstovus. Galiausiai, organizatoriai pastebėjo, jog toks renginių formatas taip pat prisidėjo prie didesnio projekto „Klaipėdos – Europos Jaunimo Sostinės 2021“ garsinimo, dalyviai domėjosi, kaip Klaipėda laimėjo šį titulą ir ko bus galima tikėtis kitais metais.
Per paskutinįjį socialinio verslumo renginį bei dirbtuves „Social Entrepreneurship cycle #3“ dalyviai galės iš arčiau susipažinti, kas yra socialinis verslas, kokius iššūkius patiria bei turės galimybę parengti bendrines rekomendacijas dvejiems socialiniams verslams bei iniciatyvoms: „Spalvoto Meduolio Diena“ ir „Textale“.
Geriausias rekomendacijas pateikę ir aktyviausi dalyviai džiaugsis vertingais prizais. Prizinis fondas sudarytas iš socialinių verslų gaminamos produkcijos: „Share the Light“, „Ūkai“, „Pirmas Blynas“, „Žalia krautuvėlė“. „Taip, mes remiame ir skatiname socialinį verslą Lietuvoje“, – pasakojo renginio organizatorė I. Razbadauskaitė–Venskė.
Renginyje nemokamai gali dalyvauti visi, registracija: https://forms.gle/bG3JGKm72WjX2mwv5.
-
Lietuva – mažytė laboratorija socialiniams verslams 1
Gegužės 5 dieną vyko pirmasis nuotolinis seminaras, kuriame dalyvavo rekordines socialines iniciatyvas savo sąraše skaičiuojantis dainų autorius ir atlikėjas Jurgis Didžiulis, „Kaunas IN“ vadovas Tadas Stankevičius ir socialinis inovatorius, „Teeenshapers“ įkūrėjas Artiomas Šabajevas.
Socialiniam verslui reikia širdies
Pirmajame nuotoliniame seminare atlikėjas J. Didžiulis galėjo nustebinti ne vieną, kuris nėra susipažinęs su jo kitomis visuomeninėmis veiklomis. Pasirodo, jog jis yra ne tik dainų autorius ir dainininkas, bet ir ne vienos socialinės iniciatyvos autorius, o verslumas tiesiog užkoduotas kraujyje.
„Mano šeima – verslūs žmonės. Mano senelis buvo labai sėkmingas, turtingas verslininkas sunkiosios pramonės srityje. Mano tėvas taip pat kurį laiką dirbo toje srityje, dirbo aviacijoje – buvo pakankamai gerai įsisukęs į verslo pasaulį. Todėl mano šeima į mane visada žiūrėjo kreivai, nes turėjau kitokias ambicijas ir kitokius tikslus. Kai 2010 metais, po mūsų dalyvavimo „Eurovizijoje“, sakiau, kad noriu kažko naujo ir planavau mokytis filosofiją ar psichologiją, mano šeima ragino pasirinkti kažką kitą. Taip pasirinkau verslo vadybos magistrantūros studijas. Pabaigus studijas kažkas tarsi pasikeitė mano galvoje – anksčiau gal kiek kreivai žiūrėjau į verslą. Tačiau tada supratau, kad verslas yra kaip bet koks kitas įrankis, tarkime, ginklas. Juk viskas priklauso nuo žmogaus, kuris tą įrankį naudos – apsisaugojimui ar puolimui. Dėl to šiandien aš labai skatinu menininkus, aktyvistus, žmones, kurie nori kažką pakeisti, patiems įsisavinti verslumo įgūdžius ir daryti pokyčius verslo pavidalu“, – kalbėjo žinomas vyras.
Prakalbęs apie socialinį verslą, J. Didžiulis buvo linkęs į jį pažvelgti šiek tiek plačiau – pasak jo, visas verslas yra socialus, nes yra daromas dėl žmonių norų, poreikių. Be to, įmonės veikla taip pat vykdoma su žmonėmis, vystomi tam tikri santykiai.
„Problema yra ta, kad yra tam tikros technikos, kurios optimizuoja procesus. O procesų optimizavimas dėl pelno dažniausiai vyksta žmonių sąskaita. Ypač kai mes kalbame apie visokių žaliavų naudojimą ar taršą. Džiugu, kad čia požiūris jau keičiasi – tai ypač ryšku užsienyje. Svetur žmonės ėmė suvokti, kad jeigu verslas nesusigrąžins į save humaniškumo, neatsižvelgs į gamtą, atsiras tam tikros politinės korekcijos. Todėl verslas bando veikti greičiau, būti humaniškesnis. Lietuvoje šių pokyčių dar šiek tiek trūksta. Manau, kad mes, išlindę iš Sovietų Sąjungos, norėjome turėti pinigų, buvome ištroškę materialumo – dėl to mes truputį vėluojame vytis šias tendencijas. Tačiau mes turime puikias galimybes čia įvesti įvairias socialines naujoves, pavyzdžiui, į rinką atnešti produktą. Lietuvoje jį išbandyti yra gerokai lengviau nei užsienyje – yra labai daug įmonių, kurios tam tikrą koncepciją patikrino Lietuvoje, o po to produktą eksportavo. Vienas geriausių pavyzdžių –„Vinted“, – apie šalies socialinio verslo perspektyvas renginyje kalbėjo jis. Tuo tarpu Lietuva buvo įvardyta kaip mažytė laboratorija, kurioje galima patvirtinti, kad tam tikras produktas rinkoje gali puikiausiai gyvuoti.
J. Didžiulis
Vis tik, diskutuojant apie socialinį verslą, jo vaidmenį visuomenėje J. Didžiulis neneigė, kad šis modelis gali klaidinti žmones.
„Remiantis viena tradicine verslo vadybos teorija, įmonės pagrindinė socialinė atsakomybė yra generuoti pelną. Ir labai daug verslininkų taip žiūri – kaip galima painioti pinigus su morale? Ir tam tikra prasme jie – teisūs. Bet jei mes į socialinę atsakomybę žiūrime kaip į pridėtinę vertę, atsiranda visai kitų galimybių. Yra ir kita mokykla, kuri kalba apie papildomos vertės kūrimą visuomenei. Manau, kad „Facebook“ – vienas geriausių pavyzdžių, nes jis suteikia daug svarbių socialinių paslaugų. Tačiau socialine prasme ir kaina yra didžiulė – visuomenėje keičiasi empatijos rodikliai, vienišumo indikatoriai didėja, kartais žmonės dėl socialinių tinklų gali ir depresija susirgti. Aš manau, kad socialiniam verslui reikia širdies, jautrumo, emocinio intelekto ir empatijos“, – teigė jis.
Socialinių verslų reikalingumui pritarė ir „Kaunas IN“ vadovas T. Stankevičius, nes, pasak jo, jie sprendžia visuomenei aktualias problemas, pasitelkdami novatoriškus sprendimus.
„Tokios iniciatyvos skatina žmonių sąmoningumą, o kuriantys asmenys tobulina savo kompetencijas. Kalbant apie socialinių verslų situaciją Kaune, šiandien ji gera, tačiau vietos tobulėjimai taip pat yra daug. Reikia pasidžiaugti Kaune startavusiomis ir į kitus miestus bei užsienį išsiplėtusiomis iniciatyvomis, tokiomis kaip „ChangeMakersON“, dėl kurių yra kuriama ir puoselėjama visa socialinio verslumo ekosistema, o Kaunas – žinomas kaip šios srities lyderis Lietuvoje“, – džiaugėsi jis.
Vyks trimis etapais
Programos „Change4Future“ iniciatorių „ChangeMakers’ON“ įkūrėja Simona Šimulytė teigia, kad ši dvejų metų programa bus naudinga abiem pusėms – ir pradedantiems verslininkams, kuriems reikia pagalbos idėją bandant paversti stabiliu verslu, ir visuomenei, kurioje vis dar yra įvairiausių problemų.
„Tik bendromis jėgomis mes galime kurti pokytį. Būtent dėl to prieš daugiau nei keturis metus ir gimė idėja burti socialinių inovatorių bendruomenę „ChangeMakers’ON“. Iki šiol mes esame suorganizavę keturis „ChangeMakers’ON“ hakatonus, tiek pat vasaros stovyklų ir padėjome keliasdešimčiai socialinių verslų sustiprinti savo paslaugas ar produktus ir ieškoti pradinio finansavimo verslo įgyvendinimui“, – sakė S. Šimulytė.
Programą sudaro trys etapai: internetiniai seminarai, hakatonas, akseleravimas. Pasak organizatorių, pirmajame etape norima padėti žmonėms suprasti, ar jie nori vystyti socialinį verslą, kokia yra jo vertė ne tik visuomenei, bet ir pačiam verslo kūrėjui. Tuo tarpu į antrąjį etapą – hakatoną – pateks tik atrinktos komandos, kurios norės savo sugalvotą idėją su ekspertų pagalba plėtoti toliau.
„O trečiajame etape vyks akseleravimo programa, kurios metu rinkoje įsitvirtins net 15 naujų socialinių verslų. Vis dar sklando daugybė mitų, kad socialinis verslas negali būti pelningas. Jis gali ir privalo toks būti. Kuo sėkmingesnis verslas – tuo didesnį poveikį jis gali kurti visuomenei. Tad, šios programos misija ir yra sulaužyti nusistovėjusius mitus bei padėti socialiniams inovatoriams sukurti finansiškai stabilius verslus, juos išlaikyti rinkoje. Visos akseleravimo programoje dalyvausiančios komandos turės galimybę pasinaudoti ekspertų konsultacijomis už 8000 eurų, taip pat įsigyti įrangos už 7000 eurų“, – programos privalumus pabrėžė jos vadovė.
Programoje laukiami visi susidomėjusieji – registruotis ir dalyvauti galima čia.
Socialinio verslo vystymo programa „Change4Future“ yra įgyvendinama, vykdant projektą „Socialinio verslo pradžios paskatos ir kūrimosi skatinimas Kauno apskrityje“ (08.5.1-ESFA-K-853-01-0018). Ji yra dalinai finansuojama Europos socialinio fondo lėšomis.