-
Teismas panaikino sprendimą dėl knygos „Kabinetas 339“ reklamos pažeidimų 2
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pernai rugpjūtį priėmė nutarimą, kad reklamuojant šią knygą buvo pažeistas Reklamos įstatymas, nes be tuometinio premjero Sauliaus Skvernelio sutikimo buvo minimi jo vardas ir pavardė. Portalui tuomet buvo skirtas įspėjimas.
Teismo teigimu, tarnyba tai padarydama viršijo savo kompetenciją, nes „sprendė dėl galimo privataus pobūdžio asmeninės neturtinės teisės pažeidimo, o ne dėl reklamos adresatų (vartotojų ar visuomenės) intereso pažeidimo“.
„Be to, VVTAT nepagrįstai besąlygiškai taikė Reklamos įstatyme nustatytą draudimą naudoti vardą ir pavardę, neatsižvelgdama į saviraiškos ir teisės skleisti informaciją laisvę. VVTAT nenustatė, kokie interesai ir vertybės būtų pažeistos, jeigu būtų apribota saviraiškos ir informacijos skleidimo laisvė“, – rašoma teismo pranešime.
Taip pat pažymėta, kad žinomo asmens vardo ir pavardės naudojimas, susijęs su jo vieša veikla, nepažeidžia privatumo.
Portalas anksčiau yra skelbęs, kad tarnyba nagrinėjo tuometinio premjero S. Skvernelio skundą, kuriame teigiama, kad knygos „Kabinetas 339“ reklamoje be jo sutikimo naudojama nuomonė, atvaizdas, pažeidžiama garbės ir orumo bei dalykinė reputacija.
Tuo metu portalas tvirtino, kad žurnalistų Dovydo Pancerovo ir Birutės Davidonytės rašytos knygos reklamoje panaudotas meninis darbas – knygos viršelis su pieštu siluetu, o pateikta garso ištrauka – iš viešo posėdžio Seime.
Šis teismo sprendimas per 30 dienų gali būti skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.
-
Koronavirusas: apgaulingos reklamos ir pranešimai internete
Melagingi teiginiai apima tokias šiuo metu aktualias prekes, kaip medicininės kaukės, respiratoriai, dezinfekavimo priemonės ir kt. Reaguodama į tai, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) įspėja apie dažniausius prekybininkų triukus.
Klaidina dėl savybių
Kai kurie pardavėjai nepagrįstai priskiria prekei savybes, kurių prekė neturi. Pavyzdžiui, kaukės iš audinių (neopreno, lino, trikotažo) pristatomos kaip galinčios apsaugoti nuo virusų ir COVID-19, nors iš tiesų šios negali būti prilyginamos medicininėms kaukėms ir nuo virusų neapsaugo. Kosmetikos gaminiai reklamuojami kaip turintys dezinfekcinių savybių, nors šiomis savybėmis nepasižymi. Maisto papildai ir kiti produktai reklamuojami kaip turintys prevencinių ar nuo COVID-19 gydančių savybių, nors gydomosiomis ir ligų prevencinėmis savybėmis gali pasižymėti tik vaistiniai preparatai. VVTAT primena, kad patikrinti informaciją apie vaisto registraciją galima vaistinių preparatų informacinėje sistemoje: https://vapris.vvkt.lt/vvkt-web/public/medications.
Skatina kuo greičiau nusipirkti
Jei reklamoje pastebimi raginimai kuo skubiau įsigyti prekę, pavyzdžiui, internetinės parduotuvės svetainėje rodomas tiksintis laikrodis, arba reklamoje naudojami tokie teiginiai kaip „Nelauk, kol bus per vėlu“, „Dar turime!“ ir pan., tokie veiksmai gali turėti agresyvios komercinės veiklos požymių ir tokiu pardavėju geriau nepasikliauti.
Išskiria prekę iš kitų
Nepagrįstas prekių išskyrimas iš kitų panašių prekių yra draudžiamas, tačiau kai kurie pardvėjai siekia sustiprinti reklamuojamo produkto naudą ir nepaiso šio draudimo. Pavyzdžiui, reklamose naudojami tokie teiginiai, kaip „šis respiratorius padės“, „geriausia kaina“, „garantuojame geriausią kainą“ ir kt. Kiekvienu atveju pardavėjas privalo pagrįsti tokius teiginius konkrečiais įrodymais.
Naudojasi gydytojų ar žymių asmenų atvaizdais
VVTAT įspėja vengti pardavėjų, kurie siūlo prekes bei paslaugas, žadančias apsaugoti arba pagydyti nuo COVID-19. Tokių prekių ir paslaugų reklamose dažnai pasinaudojama tariamų gydytojų ar medicinos įstaigų rekomendacijomis, naudojami žinomų asmenų vardai bei atvaizdai.
Daugiau informacijos ir patarimų apie apgaules internete kviečiame sekti VVTAT svetainėje http://vvtat.lt/apgavysciu-internete-prevencijos-savaite/685 bei Europos vartotojų centro Lietuvoje svetainėje www.ecc.lt.
-
VVTAT apie pažeidimus: feisbuke siūloma įsigyti „stebuklingų“ priemonių nuo viruso
Nuo karantino paskelbimo pradžios VVTAT sulaukė daugiau nei 200 pranešimų dėl galimai reikalavimų neatitinkančių dezinfekcinių priemonių ir apsauginių kaukių.
Dažniausiai prekybininkų piktnaudžiavimas susijęs su klaidinančiais teiginiais, priskiriant prekėms nebūdingas savybes, nepagrįstai didelėmis tokių prekių kainomis, taip pat ženklinimo pažeidimais. Visais atvejais VVTAT tikrina pateiktą informaciją ir imasi veiksmų pažeidimams pašalinti. Tam tikrais atvejais VVTAT pakako kreiptis dėl ženklinimo ar vartotojams pateikiamos informacijos trūkumų pašalinimo, 43 atvejais pradėti patikrinimai.
Ypač dažnai pažeidimai pastebimi „Facebook“ socialiniame tinkle. Netikrose paskyrose vartotojams siūloma įsigyti „stebuklingą“ poveikį žadančių priemonių nuo COVID-19 – dezinfekcinių skysčių, apsauginių kaukių, testų ir net vaistų šiam virusui pagydyti.
Dažniausiai tai fiziniai asmenys, kurie tinkamai neįvertina gaminio paskirties ir prekiauja tokiomis prekėmis siekdami pasipelnyti. Vėliau nustatyti tokius pardavėjus sudėtinga, o didžioji dalis paskyrų greitai tampa nebeaktyvios. VVTAT kaskart bando susisiekti su asmenimis bei įspėja dėl teisės aktus pažeidžiančios veiklos, kurią būtina nutraukti.
VVTAT įspėjo bendroves, kurios prekiavo ne dezinfekcinėmis priemonėmis, tačiau jų pavadinimuose naudojo skiemenį „DEZ“ („DEZ-IN“, „DEZ-80“ ir pan.), taip pat VVTAT kreipėsi į draudžiamą dezinfekcinių skysčių išpilstymo veiklą vykdančius pardavėjus.
Registruotų dezinfekantų gamintojai pranešė apie prekybą galimais falsifikatais, todėl VVTAT pataria atidžiai rinktis šias priemones ir prieš perkant patikrinti interneto svetainėje, ar perkamas dezinfekantas yra autorizuotas.
Pastebėjusius reikalavimų neatitinkančias dezinfekcines ar apsaugines priemones, raginama apie tai pranešti el. p. tarnyba@vvtat.lt kartu pateikiant kuo daugiau žinomos informacijos, t. y. produkto ženklinimo, pakuotės, aprašymo ar interneto svetainės nuotraukas.