-
Optimizmo architektūra: kaip Lietuvos nelaimė virto Kauno didžiuoju šansu 7
1919 m. bolševikams puolant Vilnių, Kaunas neplanuotai tapo laikinąja sostine ir taip miesto identitetas pamažu ėmė gana ryškiai keistis. Anot architektūros istorikų, per mažiau nei 20 metų Kaunas transformavosi į modernią, elegantišką sostinę. Ir architektūra čia atliko reikšmingą vaidmenį. Šis pokytis išsamiai aprašomas architektūros istorikės dr. Marijos Drėmaitės sudarytoje knygoje „Optimizmo architektūra. Kauno fenomenas, 1918–1940 m.“
Kaip leidinio pristatyme Vilniaus knygų mugėje pažymėjo M. Drėmaitė, optimizmo architektūra tikrai nėra nauja modernizmo srovė, tai labiau – sąmonės būsena. Optimizmas yra tarsi naujas požiūrio kampas, kuriuo galime žvelgti į laikinosios sostinės suklestėjimą. Optimizmą visų pirma galime įžvelgti to meto žmonių tikėjime geresne ateitimi po to, kai žlugo didžiosios Europos imperijos ir užgimė naujos (ar atsikūrė) valstybės. Tas tikėjimas ir tuo pačiu noras kurti savo nacionalinę kultūrą, anot tyrėjų, atsispindi ir architektūroje.
„Pastatai simbolizuoja postimperinį mąstymą, mentalitetą. Naujos valstybės <...> išnyra po šimtmečių buvimo imperijų sudėtyse. Ir jei didžiosios Europos valstybės į modernizaciją žvelgė kaip į ateitį be sienų, labai tarptautinę, su modernizmu ir futurizmu, tai naujose valstybėse, šalia to, kad joms modernizacija buvo kaip siekis atsikratyti imperinio palikimo, labai svarbus buvo ir nacionalinio savitumo siekis“, – sako M. Drėmaitė.
Kaip leidinio pristatyme pažymėjo buvęs kultūros ministras A. Gelūnas, apie optimizmą galime kalbėti ir todėl, kad kurti tuometinį Kauno veidą entuziastingai padėjo įvairių tautybių žmonės.
„Žmonės plūdo iš visos Lietuvos, žmonės važiavo iš Vilniaus, iš regionų ir dirbo kartu su tautinėmis bendrijomis, kurių Kaune buvo apstu. Tuo metu buvo 59 procentai lietuvių, 31 procentai žydų, 3 procentai vokiečių... Taigi tai buvo sėkmės istorija ir ta prasme, kad dirbo įvairių tautybių žmonės, lietuviai kartu su kitais. Net ir rusais, bėgančiais nuo bolševikų perversmo. Tokie architektai genijai, kaip Vladimiras Dubeneckis, kuris padėjo suprojektuoti karo muziejų, pritapo būtent Kaune. Jie perėmė tą optimizmo vajų“, – sako A. Gelūnas.
Laikinumas ir kasdienybės architektūra
Pasak M. Drėmaitės, nors ir labai sunku išskirti ribotą skaičių objektų, Kauno tarpukario fenomeną galima papasakoti per penkis simbolinius pastatus, tai – Vytauto Didžiojo karo muziejus, Kristaus Prisikėlimo bažnyčia, Karininkų ramovė, Prekybos, pramonės ir amatų rūmai ir Centrinis paštas. Tačiau visų Kauno modernistinių pastatų skaičius yra išties įspūdingas – teigiama, kad per mažiau nei 20 metų mieste iškilo apie 12 tūkst. pastatų, iš jų 7 tūkst. buvo gyvenamieji namai. Miestą per tą laikotarpį projektavo apie 400 žmonių.
Kauno centrinis paštas, LRT KULTŪROS laidos „Stop juosta“ stop kadras
Anot architektūros istorikės, svarbu pastebėti, kad būtent kasdienybės architektūros tuo metu atsirado itin daug. Kodėl naujoje sostinėje nepradėta statyti valstybinių institucijų? Knygos sudarytoja pažymi, kad, 1919 m. į Kauną persikėlus valdžiai, buvo manoma, kad tai tęsis neilgai.
„Kultūrinis ir valdžios elitas laukė, delsė, nes planavo, kad tuoj grįšim į Vilnių ir ten statysim savo sostinę, o Kaune investuoti nereikia. Tas aspektas, kad Kaune dominuoja kasdienybės architektūra, yra labai įdomus“, – sako M. Drėmaitė.
Anot Kauno modernizmo tyrėjo dr. Vaido Petrulio, žvelgiant į paprastus gyvenamuosius pastatus, verta pastebėti įdomų faktą, kad galiniai pastatų fasadai atrodo netgi modernesni nei reprezentacinė dalis, matoma iš gatvės pusės. Tad galima kalbėti apie Kauno modernizmo įvairialypiškumą ne tik tarp atskirų pastatų, bet ir to paties objekto kontekste.
„Modernizmo klasikinis sumanymas yra tas, kad visi fasadai lygūs ir pati architektūros esmė yra geometrinių tūrių žaismas. Kaunietiškas mentalitetas davė vaisių ir tas puošnumo ir reprezentacijos noras pagrindiniuose fasaduose atsispindėjo kaip šiokio tokio konservatyvumo dvelksmas. O galiniai fasadai – švarūs, gražūs, modernistiniai, bauhausiniai“, – sako architektūrologas.
V. Petrulio teigimu, jį stebina tai, kad to meto architektūros kultūra buvo kone aukštesnė nei šiandien.
„Beveik visi tie simboliniai pastatai buvo sukurti po konkurso, kartais netgi tarptautinio. <...> Vykdavo įvairūs ginčai dėl to, kokia turi būti architektūra, ar tie konkurso sprendimai teisingi, ar ne. Iš to galime pasimokyti ir šiandien. <...> To metu architektūros kultūra, tas norėjimas, optimizmas, kad galime sukurti kažką geriau, buvo netgi vertingesni nei tam tikrais atvejais pati kasdienybė“, – mano V. Petrulis.
Architektūros tyrėjas taip pat atkreipia dėmesį, kad 1938 m. buvo paskelbtas tarptautinis konkursas Valstybės rūmų statybai ir šiam konkursui, kurio į tris kalbas išverstos taisyklės išplatintos per įvairias ambasadas, buvo pateiktas net 51 projektas. Idėjų sulaukta tiek iš kaimyninių kraštų, tiek iš JAV ar net Rio de Žaneiro. Tiesa, komisija nerado, kam skirti pirmąsias tris prizines vietas, tad projektas neįgyvendintas.
„Buržuazinis lėkštumas“
Kaune augusio A. Gelūno nuomone, modernaus ir sėkmingai besivystančio Kauno istorija sovietmečiu nebuvo visiems taip ryškiai matoma, nes buvo užmaskuota tam tikru hedonistiniu įvaizdžiu.
„Kaip kaunietis, aš augau nematydamas nė vieno iš tų pastatų. Nežinojau, kad jie yra. Pro juos tiesiog praeidavome. Sovietams buvo patogu „užkamufliuoti“ tą Kauno sėkmę. Sovietai tarpukario Kauną pristatydavo kaip apykvailių buržuazinių poniučių ir ponų pasilinksminimo Konrado kavinėje vietą, su naiviomis Šabaniausko ir Dolskio dainelėmis. Kažkoks ištižęs hedonistinis buvimas. Nei apie ekonominę sėkmę, nei apie lėktuvus, nei apie statybų bumą, nei apie iš tarptautinių mokslų grįžusius architektus, nei apie sporto halę, kurią projektavo genialus litvakas Anatolijus Rozenbliumas, nebuvo nieko kalbama“, – sako Seimo narys.
Anot A. Gelūno, pastaruoju metu lietuviai jau ėmė prikėlinėti ne tik tai, ką reiškia tie modernizmo pastatai, bet ir ką reiškia visa Kauno sėkmės istorija, kurią buvo priimta pristatyti kaip „buržuazinį lėkštumą“.
Lenkų istorikai atvertė į modernizmą
Kalbant apie modernizmo turtų prikėlimą šiais laikais, kyla klausimas, kodėl būtent pastaraisiais metais atsirado susidomėjimas tuo, kas, atrodo, visąlaik buvo po nosimi. Pasak A. Gelūno, vienu svarbiausių postūmių buvo Kauno modernizmo kandidatūra Europos paveldo ženklui gauti ir jo suteikimas 2015 metais.
„Kai teikėme kandidatūrą Europos paveldo ženklui gauti, reikėjo siūlymų. Buvo keletas variantų. Bendravau su lenkų meno istorikais ir jie, kaip kažkada Kudirką supurtė Basanavičius, atversdamas į lietuvybę, taip mane lenkas atvertė į Kauno modernizmą, sakydamas, kad mes turime tokį turtą, stebuklą, tokį architektūrinį parką ir jo neprižiūrime. Tada pagalvojau, kodėl mes to nedarome? Ir kai 2015 metais Kaunas gavo tą ženklą, tai buvo nuostabus paskatinimas“, – prisimena Seimo narys.
Šiuo metu Kauno modernizmo architektūra yra įrašyta į UNESCO preliminarųjį paveldo sąrašą. Tiesa, tai kol kas yra tik pirmas žingsnis siekiant patekti į pagrindinį UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą.
Tarpukario laikotarpis kaip įkvėpimas ateičiai
M. Drėmaitės teigimu, Kaune tarpukariu iškilusi kokybiška architektūra tapo atspirties tašku ir kitais laikotarpiais gyvenusiems bei kūrusiems žmonėms.
„Paprastiems žmonėms, architektams, kultūros žmonėms tai padėjo palaikyti tapatybę, nepaisant to, kad didelė dalis tų namų savininkų nebegyveno savo namuose. <...> Visa ta architektūra liko kaip valstybės ir nepriklausomybės simbolis. Apie ją buvo pasakojama, ja aktyviai naudojamasi, ji buvo liečiama, ji simbolizavo ir statybos kokybę“, – sako M. Drėmaitė.
Kaunas tarpukariu, LRT KULTŪROS laidos „Stop juosta“ stop kadras
Architektūrologas V. Petrulis taip pat pastebi, kad sovietmečiu, kai „buržuazinį laikotarpį“ stengtasi sumenkinti, modernizmo idėjos toliau sėkmingai skleidėsi.
„Netgi vienas mus aplankiusių architektūros ekspertų iš užsienio sakė, kad vienas jūsų savitumų yra tai, kad sovietmečiu architektūroje buvo tęsiama ta tradicija. Bent jau dalyje pastatų. Tai rodo, kad tarpukario laikotarpis išliko kaip inspiracijos šaltinis“, – sako V. Petrulis.
Kauno modernizmo tyrėjas pažymi, kad neįprastai anksti modernizmo pastatai buvo netgi politiškai įteisinti.
„Jau 1972-aisiais per 20 procentų Kauno pastatų, kurie buvo vertinami dėl architektūros, buvo įtraukti į paveldo sąrašą. Pasauliniame kontekste, kad tokiais metais, sovietmečiu, modernizmas būtų politiškai įteisintas kaip paveldas, yra labai retas dalykas“, – pastebi V. Petrulis.
Anot architektūrologo, kadangi Kauno modernizmo architektūra atsiskleidžia įvairiausiais kampais, ji vis dar sugeba įkvėpti ir šiais laikais.
„Ji atsiskleidžia tūkstančiais veidų. Netgi tiek laiko jau besidomėdamas šia tema, kiekvieną dieną, jei einu Kaune mažiau lankoma gatve, visada atrandu kažką naujo. Nes galime kalbėti apie išlikusių detalių gausą. Gali kasdien ieškoti gražių kadrų, tai yra tiesiog estetinis malonumas. Ta architektūra labai atvira individualiam santykiui su žmogumi. Tai nėra paminklai, kurie tave slegia“, – apibendrina modernizmo tyrėjas.
Kartu su knygos „Optimizmo architektūra: Kauno fenomenas, 1918–1940“ pasirodymu Nacionalinėje dailės galerijoje startavo ir to paties pavadinimo paroda. 2018 metais ji taip pat bus eksponuojama UNESCO būstinėje Paryžiuje, festivalyje „Flux. Festival Lituano delle Arte 2018“, „Auditorium-Parco della Musica“ centre Romoje, Talino nacionalinėje bibliotekoje ir Vroclavo architektūros muziejuje.
-
90-ieji Lietuvoje: informacijos badas ir komiški eksperimentai 2
Sakoma, kad turi praeiti maždaug pora dešimtmečių, kol laikotarpis sugrįžta. Po tiek laiko žmonės jį vėl atranda. Prieš kurį laiką atėjo ir 90-ųjų eilė. M. Pelakauskas yra būtent vienas tų žmonių, su kuriuo galima apie tai kalbėti – jis prieš maždaug šešerius metus pradėjo tyrinėti 10-ojo dešimtmečio įdomybes ir apie tai rašyti. Dabar susidomėjimas išsiskleidė į tokius dalykus kaip tinklalapis „90puslapių“, nostalgiškai cituojantis žmonių atsiminimus, taip pat verta paminėti ir jo atstovaujamą 90-ųjų estetiką propaguojančią reklamos agentūrą „Faksimilis“.
Apie eksperimentus, vakarietiškų pakuočių kolekcionavimą, apie tai, kodėl daug kas nešiojo Šarlotės „Hornets“ kepurėles, apie tai, kaip dėl 15 sekundžių įdomaus siužeto tenka žiūrėti viso dešimtmečio žinių laidas, ko galime pasimokyti iš 10-ojo dešimtmečio ir ne tik – interviu su M. Pelakausku.
– Esate svetainės 90puslapiu.lt autorius, kurioje – žmonių atsiminimų nuotrupos iš to keisto periodo, kai „buvo visaip“. Kaip ir kada gimė puslapio idėja?
– Projektas „90puslapių“ yra atsiminimų archyvas, kolektyvinės atminties fragmentų kolekcija. Kolektyvas čia specifinis. Tai žmonės, kurie gimė „perestroikos“ laikais, matė ir išgyveno virsmą, augo jo metu. Tai dabartiniai 30-mečiai.
Projektas gimė kalbantis su bičiuliu. Kalbėjome apie vaikystę ir pastebėjome atsikartojimus, kurie buvo ir yra itin svarbūs. Apmąstai save ir prieini prie vaikystės. Neišvengiamai, nes tai svarus ir tvirtas visos asmenybės pagrindas. Daugiausia dėmesio skyrėme ne tam tikrų objektų prisiminimui (jais lengviausia skatinti atmintį, bet jie suteikia mažai naudos), o tam tikriems patyrimams ir pastebėjimams. Nuoširdžios frazės „nesiaukit, nesiaukit” ir po to atsakymas „nusiausiu, gražu čia pas jus“ įstrigo visiems. Tokių ir panašių pastebėjimų daug, tad į šį atsiminimų rinkimą įtraukėme visus norinčius, nors iš pradžių projektas nebuvo viešas, slapta rinkome atsiminimus ir tiek.
Tyčia vengiame kažkokių išvadų ir apibendrinimų. Nors ir įmanoma, bet nereikia.
„90puslapių“ atsiminimai
– Atstovaujate šiek tiek mistiškai „Faksimilis“ reklamos agentūrai, kuri propaguoja to meto estetiką, socialiniame tinkle savotiškai simuliuoja 90-ųjų realijas. Papasakokite, kuo ši agentūra užsiima.
– „Faksimilis“ reklamos firma – tai humoro projektas internete, fiktyvus veikėjas, įmonė, kuri galvoja ir veikia kažkur tarp 1992 ir 1998 metų. Su visa tuomete estetika, turiniu, forma, žodynu ir taip toliau.
Projektas gimė labai aiškiai užčiuopus 90-ųjų trendą ir tai buvo ne koks pokštas, o po itin rimto tyrimo, patikrinus kalną archyvinės medžiagos, gimęs Vilniaus dizaino kolegijos studentės baigiamasis darbas, kurio vadovu buvau aš. Mes susitarėme – jeigu ji apsigina ir gauna gerą pažymį, „Faksimilis“ gyvuoja toliau. Jis ir gyvuoja. Sėkmingai.
Veikia keli herojai, tačiau aiškus tik pagrindinis – firmos šefas Gintas, kuris dalina patarimus bei demonstruoja prabangų ir pramogų kupiną gyvenimą.
Iš esmės „Faksimilis“ pasakoja ir manipuliuoja hiperkapitalizmo idėjomis. Tai – totalinio kapitalizmo pavyzdys, vilnietiška reklamos firma, kuri gali viską. Už pinigus, be abejo. Pagrindinė medija mums yra feisbukas, apie kurį visai nekalbame, o vis nustembame dėl Interneto (iš didžiosios raidės) galimybių ir naudos. Veikia keli herojai, tačiau aiškus tik pagrindinis – firmos šefas Gintas, kuris dalina patarimus bei demonstruoja prabangų ir pramogų kupiną gyvenimą. Naudojame daug archyvinės medžiagos, daug turinio kruopščiai kuriame patys, labai aktyviai įsitraukia auditorija, kuri žaidžia pasiūlytą žaidimą ir kartais tai daro netgi geriau nei mes (labai smagu dėl to).
– Ar šis laikotarpis Lietuvoje pakankamai išdiskutuotas?
– Trumpai tariant – ne. Bet diskusijos vyksta. Kol kas diskutuoti sudėtinga, nes visi diskusijos dalyviai vienaip ar kitaip susiję su tuo laikotarpiu, daugiau ar mažiau jį romantizuoja ar gėdijasi jo, tad viskas itin subjektyvu. Įdomu, kad į diskusiją veliasi žmonės, gimę po to. Gal jie ir galėtų kiek racionaliau viską apžvelgti, bet kol kas jie tik vartoja laikotarpio mados aidus ir plačiau apie jį nekalba.
– Kaip vertinti to meto dokumentaciją – kiek jos turime ir kokia ji?
– Dokumentacijos itin daug, tik ji labai fragmentuota ir nesuskaitmeninta arba labai asmeniška ir ne vieša. Labai smalsu būtų pamatyti žmonių nuotraukų albumus, pačių filmuotą medžiagą, kažkokius mėgėjiškus garso įrašus.
Kiekvienas, bandantis kurti šia tema, susiduria su rimtais iššūkiais. Tas pats Rimantas Kmita, išleidęs puikią knygą apie tuos laikus („Pietinia kronikas“), praleido beprotiškai daug laiko vartydamas senus laikraščius, albumus, kalbėdamasis, prisimindamas, nors knygą rašė lyg ir iš asmeninės patirties.
– 90-ųjų tendencijos vienaip ar kitaip ateidavo iš Vakarų. Kaip mums Lietuvoje sekėsi perimti tuos pavyzdžius?
– Ateidavo pakankamai greitai, visų pirma per televiziją ir žurnalus (ypač lenkiškus apie muziką – „PopCorn“, „Bravo“ ir kitus), o su įgyvendinimu reikėdavo pasukti galvą. Tekdavo daug ką išrasti, pasidaryti pačiam. Daug įtakos turėjo ir įvairūs atsitiktinumai, pavyzdžiui, paslaptinga Gariūnų pasiūla, kuri visą šalį padabino ne tik Čikagos „Bulls“ kepuraitėmis (kas buvo logiška, nes tai buvo stipriausia pasaulio krepšinio komanda), bet ir Šarlotės „Hornets“, kurios nė vieno žaidėjo nežinojo tas kepuraites nešiojęs pilietis. Sunku logiškai suprasti, kodėl „Hornets“? Todėl, kad prekeiviai atsivežė iš Turkijos. Matyt, tik tiek.
– Galbūt dar mažai laiko praėjo, bet kartais atrodo, kad mes tą laikotarpį ignoruojame. Gal šiek tiek gėdijamės?
– Yra to gėdos jausmo. Informacijos stygius nestabdė žmonių, bet leido savaip interpretuoti, tad iš to gimė daug komiškų bei visai įdomių sprendimų. Tie eksperimentai buvo klaikiai smagūs, o šiais, visuotino gero įvaizdžio laikais, daug kas norėtų pamiršti savo darbus ir savo poelgius.
Kita vertus, manyčiau, gėda yra lietuvio varomoji jėga ir pagrindinė motyvacija. Kiemai gražūs ir puošti gėlėmis, kad gėda prieš kaimynus nebūtų. Pasipuošę į miestą einam tik tam, kad gėdos išvengtume. Dirbame stipriau ir uždirbti norime daugiau, matyt, irgi dėl to.
Dar mes labai susikoncentravę į ateitį, nes tikime, kad rytoj bus geriau, tai gal nėra to laiko dairytis atgal, reikia dirbti, judėti į priekį. Lietuviui nėra kada atsiminimus ar eilėraščius rašyti, reikia malkas kapoti, ruoštis šildymui.
– Karta, apie kurią kalbame, – žmonės, gimę 198* metais. Šiek tiek užkabinę sovietmečio pabaigos, bet augę ir brendę jau besikeičiančios santvarkos eroje, kai daug kas buvo nauja ir keista. Esate sakęs, kad visada save įvardijote kaip eksperimentinės kartos žmogų. Išplėskite šią mintį.
– Eksperimentinė, nes taip jau nutiko, kad viskas vyko keičiantis santvarkoms, tad viskas buvo nuolatos nauja, viskas buvo ne iki galo patikrinta, viskas buvo išbandoma. Net ir internetas gimė tuo pačiu metu, tad ir jį mes atradome, išbandėme, eksperimentavome.
Mes nuolatos tiriame mums siūlomą pasaulį, o vėliau jis tobulėja.
Visą savo gyvenimą girdžiu tą patį: „Šita programa yra išbandoma „ant jūsų“ – ką jūs turite pasakyti, kad ją patobulintumėme? Šie vadovėliai yra eksperimentiniai, netrukus pasirodys nauji. Ši knyga yra sovietinė, neskaitykite prakalbos. Ši knyga yra skirta amerikietiškai mokyklai, tad nenustebkite, jeigu ne viską suprasite. Šis gaminys yra eksperimentinis – sėskite ant jo.“
Mes nuolatos tiriame mums siūlomą pasaulį, o vėliau jis tobulėja. Šis procesas yra nuolatinis ir nekintamas. Mūsų karta ypatinga nebent tuo, kad daugeliu atvejų mes neturėjome kito pasirinkimo. Dalyvavome visuose eksperimentuose, tiesiog būdami konteksto aukomis. Dėl baisaus informacijos trūkumo patys savarankiškai eksperimentavome ir daug ką darėme taip, kaip supratome, ir iš čia gimsta puikus turinys, puiki Vakarų ir Rytų susikirtimo sintezė. Iš čia ir makaronai su pienu. Viskas stebino, viską norėjome išbandyti ir išbandėme. Eksperimentavome, buvome kantrūs, susikaupę ir disciplinuoti. Ir tuo pačiu į viską žiūrintys labai atsargiai.
– Kaip pats ieškote to meto įdomybių?
– Dažnas klausia to, manydamas, kad internete yra slaptas archyvas, kuriame viskas gražiai sudėta. Ne, tenka pasitelkti ir banalius, bet sunkius kelius turinio paieškai ir gamybai. Pavyzdžiui, kelionės į archyvą ar bibliotekas. Internete to turinio nėra daug, visas jis žinomas, tad tenka pavargti norint surasti unikalios medžiagos.
„YouTube“ kanale vienas asmuo yra sudėjęs viso dešimtmečio žinių laidas, blokais po keturias valandas, tai tenka ir jas pažiūrėti dėl 15 sekundžių įdomaus siužeto. Taip pat padeda medžiaga vokiečių, lenkų, rusų kalbomis, tų laikų turistų vizitai į Lietuvą, fotografavimas, filmavimas ir stebėjimasis. Juk mes irgi keliaudami fiksuojame tik tai, kas labai gražu arba labai keista. Tas labai keista ir domina.
– Prasidėjus kapitalistinei erai, daug dalykų parduotuvėse ar kioskuose, labiausia, aišku, vaikams, atrodydavo kone muziejiniai (rinkdavome įvairias vakarietiškas pakuotes ir pan.). Ką populiaru rinkti buvo jūsų aplinkoje?
– Mūsų kartos santykis su daiktais yra mažų mažiausiai įdomus. Mes turėjome mažai, tad daiktų troškimas ir vis dar gana didelis deficitas pavertė mus kolekcionieriais. Tuo metu rinkome viską, kas buvo reta ir nematyta: tuščias alaus ir limonado skardines (98 proc. kurių jau gaudavome tuščias), cigarečių pakelius, kramtomosios gumos popierėlius, lipdukus, praktiškai viską, kas buvo vakarietiška. Pavyzdžiui, per vienas Kalėdas prašiau Kalėdų senio „Snickers“ arba „Mars“. Gavau „Mars“, buvo pasaka. Popierėlio neišmečiau, įsidėjau į knygą „Čipolino nuotykiai“.
Ir tą patį bruožą esame atsinešę iki šių dienų. Mes norime būti savininkais (butų, mašinų, daiktų), tai mus ramina. O jaunesnė karta linksta ne į turėjimą, o naudojimą: dalinimasis mašinomis, „Uber“, buto nuoma.
– Kaip manote, ko dabar galime pasimokyti iš to savotiško laikotarpio?
– Didelio noro ir saiko jausmo. Man atrodo, kad šiais laikais žmonės gyvena neribotų galimybių laikais, visos tos galimybės atrodo pasiekiamos ir daugelis pradeda mėtytis, nebežino ko siekti ir nieko nesiekia, galiausiai nebeturi jokių svajonių ir norų.
Kita vertus, labai svarbu turėti saiko jausmą. Tiesiog dėl geresnės emocinės ir psichinės sveikatos.
– Ar dabartinis, pavadinkime, socialinių medijų ir startuolių laikmetis bus atsimintas taip pat nostalgiškai kaip ir 10-asis dešimtmetis? Mes, aišku, šališki šio periodo atžvilgiu, bet pabandykime pasvarstyti.
– Bijau, kad ateityje turėsime rimtų problemų su dabartinių laikų atsiminimais, nes dėl milžiniškų informacijos kiekių, aktyvaus gyvenimo bei pasitikėjimo technologija jau turime rimtų atminties problemų.
Pati technologija (pavyzdžiui, programėlė „Snapchat“) kuria bendravimą be archyvo, taigi ir be atminties. Visiems rekomenduoju pasikliauti jau patikrintais būdais ir laukti patikimesnių sprendimų. Patikrintas būdas yra, pavyzdžiui, ranka rašyti dienoraštį ne tik apie tai, kas įvyko, bet ir apie tai, kaip šiandien jautėmės.
– Pabaigai – penki dalykai, su kuriais jums asocijuojasi 10-asis dešimtmetis Lietuvoje.
– Naivumas, smalsumas, noras, saikas ir drąsa.