Baltas menininko Andriaus Butvilo šešėlis Pereiti į pagrindinį turinį

Baltas menininko Andriaus Butvilo šešėlis

2025-07-04 07:00

Į atmintį įstrigo aktorės Elžbietos Latvėnaitės išsakyta mintis: „Mane jaudina kamerinės erdvės.“ Tikiu, kad ji galvojo ne tik apie fizines erdves. Jaudulį sužadinti gali ir paveiksluose vaizduojamos erdvės. Kuo kūrinyje erdvė mažesnė, siauresnė, tuo intymesnis santykis mezgasi tarp kūrinio ir žiūrovo, nes prie darbo norisi prieiti arčiau, jį atidžiai apžiūrėti, galvoti apie kūrinį, būti su juo net išėjus iš galerijos ar muziejaus.

 Baltas menininko Andriaus Butvilo šešėlis
Baltas menininko Andriaus Butvilo šešėlis / Organizatorių nuotr.

Piešti šviesa

Personalines parodas Raudondvario pilies galerijoje, Gelgaudiškio dvare, „Remis Tattoo Gallery“ erdvėse, Radviliškio miesto kultūros centre surengusio menininko Andriaus Butvilo, kuriančio sausomis pastelėmis ir pasteliniais pieštukais, paveiksluose vaizduojama kamerinė erdvė turi ypatybę.

„Visi mano piešiniai gimsta juodame popieriaus lape, o piešimas juodame fone yra ypatingas, nes, kad būtų išgauta forma, piešiama šviesa. Kartais jaučiuosi kaip burtininkas, galintis prakalbinti tamsą. Juodame popieriaus lape gimsta mano istorijos ir pasakojimai apie paukščius, žmones, saulę ir ištisas galaktikas“, – sako menininkas.

A. Butvilas, kūryboje atverdamas erdvę šviesai, kartu su ja įleidžia ir baltą, grakštų, mąslų paukštį. Jis laikinai nutūpė galerijoje „Balta“, kurioje eksponuojama autoriaus personalinė paroda „Prisirišimas“.

Sugrįžimas į galeriją

„Šioje galerijoje 2016-aisiais vyko mano pirmoji personalinė paroda. Sugrįžtu į ją po devynerių metų su naujais kūriniais“, – pažymi menininkas.

Galimybė galerijoje „Balta“ rengti personalinę parodą A. Butvilui atsivėrė laimėjus galerijos organizuojamą tradicinį balto kūrinio konkursą. Menininko paveikslas „Šaulys“ pelnė daugiausia lankytojų, apsilankiusių galerijoje eksponuotoje konkurso parodoje, ir žiūrovų, balsavusių galerijos socialinių tinklų paskyroje, simpatijų. Pergalę balto kūrinio konkurse menininkui atnešusį kūrinį žiūrovai gali pamatyti ir personalinės parodos ekspozicijoje.

Kadangi autorius į galeriją „Balta“ sugrįžta antrą kartą, parodoje eksponuojamas 2016-aisiais pristatytas darbas „Apsikabinimas“. „Neseniai šį paveikslą perpiešiau, nes buvo detalių, kurios man ėmė nepatikti“, – atvirauja kūrėjas. Parodoje esantis piešinys „Born to be Wild“, kaip apibūdina A. Butvilas, – darbas iš praeities, nes pirmas jo eskizas buvo nupieštas tarp 2010–2015 m. Tačiau tik dabar pavyko eskizą perkelti ant popieriaus.

Ekspoziciją papildo ir nedidelio formato kūrinių reprodukcijos. Visgi personalinės A. Butvilo parodos branduolys – naujausi kūriniai.

Vizitinė kortelė

Kiekviename menininko paveiksle – jo paties išgyventi jausmai ir emocijos, kurias atpažinti žiūrovui iš dalies padeda kūrinių pavadinimai: „Susitikimas“, „Pokalbis“, „Apsikabinimas“, „Ramybės uostas“ ir kt. „Nepastebiu ir nesuprantu, iš kokio gylio kūriniai ateina“, – sako A. Butvilas.

Menininkas nesiekia, kad žiūrovas perimtų kūriniuose perteiktas būsenas, jausmus, emocijas: kiekvienas turįs atrasti ką nors savo, nes būtent tai skatina dialogą. Galbūt žiūrovui megzti pokalbį su kūriniais gali padėti žmogaus bruožų turinti balto paukščio figūra, kurią galima pavadinti vizitine autoriaus kūrybos kortele, padedančia lengvai atpažinti kūrėją ir jo darbus.

„Pirmieji paukščiai kūryboje atsirado studijų laikotarpiu, apie 2000-uosius. Jų piešimas buvo savotiškas būdas atsitraukti nuo to, ką privalėjau piešti ar tapyti paskaitose. Paukščiai buvo tai, ką galėjau kurti sau. Su laiku jie keitėsi – darėsi panašesni į žmogiškų savybių turinčias būtybes ir tapo tokie, kokie yra dabar“, – pasakoja A. Butvilas. Tiesa, su pagrindine figūra piešiniuose – paukščiu – savęs kūrėjas netapatina. Didelį pasitenkinimą menininkui teikia pats kūrybos procesas. „Didžiausias stebuklas įvyksta, kai tuščiame popieriaus lape išryškėja paveikslas“, – akcentuoja autorius.

Preciziškumo svarba

Per perspektyvą (ji dažniausiai – centrinė) kompozicijose perteikdamas tobulą harmoniją, proporcijų pusiausvyrą, pasirinkdamas minimalistines raiškos ir estetikos priemones, vaizduodamas dvi (retais atvejais – tris) identiškas (arba labai mažai viena nuo kitos besiskiriančias) paukščių figūras, rinkdamasis ramų koloritą, A. Butvilas tarsi parodo, kad pasaulis sukasi ne dėl energijos, kuriamos dviejų skirtingų polių, o dėl to, kad tos energijos atskirai neegzistuoja; kad nėra tokio momento, kada jos atsiskirtų; energijos nuolat sąveikauja, papildo viena kitą, susilieja.

„Kurdamas paveikslus iš pradžių labai ilgai eskizuoju ieškodamas tobulų proporcijų, formų, stabilumo. Esu labai skrupulingas ir pedantiškas kurdamas kompozicijas. Keli milimetrai ar netinkamas formos linkis gali (su)gadinti bendrą vaizdą. Kūrybos proceso metu būna daug pasiruošimo, matavimų, karpymų, sunaudoju daug trintukų. Kai pavyksta sukurti tobulą kompoziciją, tik tada leidžiu sau pereiti prie spalvų, tonų ir pustonių, šešėlių. Tokios estetinės kalbos pasirinkimas man leidžia popieriaus lape kurti skulptūriškas kompozicijas. Tačiau būna, kad ir kūrybos procese šauna nauja mintis, tuomet ką nors keičiu kompozicijoje ir nerimauju, kad galiu ją sugadinti“, – atvirauja menininkas.

Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad kūryba ir preciziškumas – nesuderinami dalykai. Tačiau preciziškumas A. Butvilo kūriniuose – lyg papildoma (savi)raiškos priemonė, leidžianti perteikti jausmą, kad pasaulis turi savo tvarką, yra stabilus, tobulai gražus.

Paukštis ir mažas žmogus

Personalinės parodos ekspozicijoje dėl šalia paukščio figūros pirmą kartą pasirodančio žmogaus išsiskiria „Autoportretas su paukščiu“. Autoportreto sukūrimas nėra atsigręžimas į save, noras pažvelgti iš šalies tą akimirką, kai pats menininkas yra labiausiai savimi – paniręs į kūrybos procesą.

„Paveikslas gimė karantino laikotarpiu. Socialiniame tinkle veikianti virtualioji meno platforma „Neatšaukti atidarymai“ paskelbė apie grupinę autoportretų parodą, kurioje nusprendžiau dalyvauti su nauju kūriniu. Eskizuodamas galvojau, kad šalia manęs turėtų būti pavaizduotas paukštis, nes balto paukščio figūra, galima sakyti, yra tarsi mano šešėlis. Baltas šešėlis. Kūrinyje nėra jokio paslėpto pasakojimo. Tiesiog baltas paukštis ir mažas žmogus šalia“, – sako A. Butvilas.

Kiekvienas kūrinys turi savo žiūrovą. Kiekvienas žiūrovas turi savo kūrinį. Galbūt užsukę į parodą „Prisirišimas“ atrasite savąjį. Arba jis atras jus.


Kas? A. Butvilo paroda „Prisirišimas“.

Kur? Galerijoje „Balta“ (M. Valančiaus g. 21).

Kada? Veikia iki liepos 30 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra