„Plartforma“: gyvas menų laukas Pereiti į pagrindinį turinį

„Plartforma“: gyvas menų laukas

2015-08-14 10:55 kauno.diena.lt inf.
„Plartforma“: gyvas menų laukas
„Plartforma“: gyvas menų laukas / Dmitrijaus Matvejevo nuotr.

10-asis tarptautinis menų festivalis „Plartforma“, uostamiestyje šią savaitę prasidėjęs įspūdingu prancūzų trupės „Barolosolo“ cirko pasirodymu ir istoriją bei dabartį jungiančia šokio ekskursijų „Keliaujančios bažnyčios. Klaipėda / Mėmelis“ dėlione, kitą savaitę tęs savo programą, kviesdamas pasinerti į kūrybinių sprendimų įvairovę jau nuo ketvirtadienio, rugpjūčio 20-osios, ir mėgautis iki pat sekmadienio, rugpjūčio 23-iosios, vakaro. 

Šiuolaikinės operos intriga

Klaipėdos publikai „Plartforma“ pristatys vieną labiausiai nominuotų šiuolaikinės operos projektų – operą 10-čiai kasininkių, prekybos centro garsams ir fortepijonui „Geros dienos!“ (aut. Vaiva Grainytė, Lina Lapelytė, Rugilė Barzdžiukaitė). Spektaklis pristatytas Šanchajaus tarptautiniame šiuolaikinio teatro festivalyje ACT, šiuolaikinio muzikos teatro ir naujosios operos festivalyje „Prototype“ Niujorke, teatro festivalyje „Auksinė kaukė“ Maskvoje ir daugelyje kitų meno forumų. 2013 m. Tarptautinis teatro institutas operą atrinko į konkurso „Music Theatre NOW“ finalą, kur spektaklis buvo įvertintas „Globe Teana-Theatre Observation“ prizu. 2014 m. ši opera apdovanota Auksiniu scenos kryžiumi kaip geriausias 2013 m. lietuvių autorių pastatymas.

Operos siužetą sudaro kasininkių mintys – atskiri likimai, slepiami po dirbtinės šypsenos ir mechaniško aptarnavimo – „Laba diena!“, „Ačiū!“, „Geros dienos!“ – kauke. Kasdienybėje nematomos, beveidės, robotus primenančios pardavėjos, operoje veikia kaip ryškūs personažai. Prekybos centro atmosferą atkuria dienos šviesos lempų ir aplinkos garsų instaliacija. Pagrindinis operos garsas – nuolatinis pypsėjimas, lydintis skenuojamą prekę. Jis tai prityla, tai garsėja, tačiau niekada nesiliauja. Opera bus rodoma rugpjūčio 21 d. 18.30 val. Klaipėdos kultūros fabrike.

Po virtualią realybę

Muzikinę liniją tęs ir spektaklis „59'Online“. Keturių Auksinio scenos kryžiaus nominantų – Loretos Vaskovos, Ritos Mačiliūnaitės, Dainiaus Jankausko ir Povilo Laurinaičio bendras darbas – tai minties kelionė po virtualią realybę, kurioje komanda klausia: kas gali nutikti per 59 minutes internete? Kūrėjai priklauso būtent tai kartai, kurių pirmieji meilės prisipažinimai įvyko sms-ais, skyrybos – email-ais, barniai – skype-ais, žinių įgijimas – googl-e, muzikinis tobulėjimas – youtube-yje. Spektaklyje naudojami ir jungiami skirtingi muzikos žanrai: rap, electro, folk, dainuojamoji poezija. Muzika atliekama ne tik tradiciniais jos instrumentais, bet ir kompiuterių klaviatūromis, mobiliaisiais telefonais. Spektaklis vyks rugpjūčio 20 d. 18 val. Kultūros fabrike.

Festivalio publikos dėmesio tikisi ir klaipėdiečių Apeirono teatras. Spektaklio „Ištikimieji“ (rež. Greta Kazlauskaitė) veikėjai – du individai, pasirinkę vienatvę. Atsiribojęs nuo socialinio bendravimo jaunas, nepripažintas rašytojas bando sukurti genialų kūrinį – „epą, šlovinantį jo praeitį“. Uždaroje pagrindinio veikėjo aplinkoje sukasi tik ateities vizijomis gyvenanti, jį mylinti moteris. Jų gyvenimas realybėje, čia ir dabar, tėra tyla ir egzistencinis liūdesys, tik savo iliuzijose jie patiria pilnatvę. „Ištikimieji“ – rugpjūčio 22 d. 18 val. Apeirono teatre.

Kai kovoji vienas

„Plartformos“ šokio lauke šiemet pristatomas lietuvių choreografo, jau kurį laiką gyvenančio Suomijoje, Andriaus Katino solo kūrinys „Work“ (rugpjūčio 21 d. 20.15 val. jachtų angare Pilies uoste). Tai – asmeninis portretas, lėtai tampantis struktūrų peizažu. Tarp darbo kaip reiškinio ir darbo kaip asmeninės patirties tuo pačiu metu egzistuoja lūžis ir sintezė. Abu įsikūniję asmenyje, jie primena apie išnaudojimą, asmeninius prisiminimus, efektyvumą ir savirefleksiją. Šioje sceninio kūrinio versijoje choreografas norėjo sutelkti dėmesį į tingaus kūno ir tapatybės konstravimo aspektus, kurie per darbą sukuria asmeninę visatą.

Apie buitinę kasdienybę ir žmogaus kovą su pačiu savimi, kai kovoji vienas, bus kalbama ir klaipėdiečių performanso „Happy Birthday“ (aut. Inga Kuznecova ir Rasa Drukteinytė) premjeroje rugpjūčio 21 d. 17 val. jachtų angare Pilies uoste. O Prancūzų institutas Lietuvoje pristatys asociacijos „Société Protectrice de Petites Idées” naujojo cirko ir plastiškai minimalaus šokio spektaklį „Cow Love“ (rugpjūčio 22 d. 20 val. jachtų angare Pilies uoste), prancūziškos muzikos dūzges su dj Charlesu Denner do Brazil (rugpjūčio 22 d. 22 val. „Meat Lovers Pub“) ir dramatišką režisieriaus Stéphane'o Cazeso filmą „Omblina“ (rugpjūčio 23 d. 18 val. Kultūros fabrike).

Trys projektai – šeimoms

Šiemet festivalyje siūlomi net trys projektai šeimoms. Pačius mažiausius – vaikus iki trejų metų – pradžiugins net du norvegų spektakliai. Trupė „Dybwikdans“, jau daugiau nei 15 metų kurianti vaikams, pakvies net į šešis spektaklio „Lopšelis“ (choreogr. Siri Dybwik) seansus (mat šiame spektaklyje labai ribotas žiūrovų skaičius) – rugpjūčio 22 d. 10, 11, 12 ir 15, 16, 17 val. Klaipėdos parodų rūmuose.  „Lopšelis“ yra interaktyvi instaliacija tiems, kurie dar tik pradeda vaikščioti. Balto kupolo viduje vaikai ir jų tėveliai iš karto įtraukiami į vaidinimą be žodžių, kur skulptūriniai objektai, garsai ir gražūs kostiumai sukuria stebuklingos patirties lauką.

Į stebuklingą gamtos pasaulį ves spektaklis „Korp Korp“ (rugpjūčio 20 d. 10, 11 ir 12 val. jachtų angare Pilies uoste), kuriame šokėjos Annika Ostwald ir Ida Uvaas intriguoja jauniausius žiūrovus atrasti taktilinę, abstrakčią pasaulio scenografiją, sukurtą skulptoriaus Carlo Nilsseno-Love ir praturtintą gyvybingos kompozitoriaus Jenso L.Thomseno muzikos. Čia nėra kėdžių, publika gali laisvai judėti patalpoje, atsisėsti kur nori, liesti ir atrasti. Po spektaklio vaikai kviečiami pažaisti ir apžiūrėti veiksmo erdvę. Ateik! Klausyk, matyk, jausk, girdėk, šok! Atrask!

O vyresnius nei šešerių metų vaikus turėtų sudominti naujausias režisieriaus Šarūno Datenio lėlių ir gyvo kino spektaklis „Mergaitė su degtukais“, kuris bus rodomas rugpjūčio 22 d. 11 ir 13 val. Klaipėdos kultūros fabrike. Tai pirmasis Lietuvoje lėlių spektaklis, vykstantis naudojant „gyvą“ filmavimo techniką. Kūrėjų komanda pasirinko populiarią H.K.Anderseno pasaką „Mergaitė su degtukais“, bylojančią aktualiomis, tačiau nelengvomis temomis: nepritekliaus šeimoje, žmonių abejingumas kito nelaimei ir sumaterialėjusios visuomenės problema, mirtis ir pomirtinis pasaulis. Spektaklio scenografiją sudaro sumažintas miesto maketas, kuriame vaidina lėlės ir vyksta visas veiksmas. Jis išplečiamas jį gyvai filmuojant ir vaizdą iškart projektuojant ekrane. Tokiu būdu galima pritraukti ir parodyti dalykus, kurie įprastiniame lėlių vaidinime tampa nepastebimi, bei suteikti spektakliui daugiau kinematografiškumo ir akcentuoti dėmesį į detales. Vaikai patys tampa proceso dalyviais, kurdami įvairius kinematografinius efektus – sniegą, vėją, objektų judesius ir kt.

Ant pusiausvyros rato

Galiausiai festivalį rugpjūčio 23 d. 20 val. jachtų angare Pilies uoste vainikuos trupės „DonGnu“ judesio spektaklis „N.A.R.G.“ (Danija). Pasitelkus šokį ir milžinišką pusiausvyros ratą, spektaklyje atskleidžiami fizinės išraiškos būdai ir galimybės. Norėdami išlaikyti pusiausvyrą scenoje, keturi šokėjai turi pasitelkti visą fizinę išraišką, kai jie varžosi dėl galios ar siekia tarpusavio pusiausvyros bei harmonijos. Jų kova veda žiūrovus į nesustabdomą tikrų emocijų kelionę, kur balansuojama nuo uždaro ir intymaus santykio iki drastiškos smurto galios, ir stebina plastikos bei vaizdo aiškumu.

Menininkų grupės „Žuvies akis“ organizuojamas festivalis vyksta buvusioje uosto teritorijoje miesto centre, prie Klaipėdos piliavietės. Šiemet dalis projektų pristatomi ir neseniai duris atvėrusiame uostamiesčio Kultūros fabrike. Unikali urbanistinė bei istorinė aplinka kūrybiniams darbams suteikia netikėtų sprendimų galios, o žiūrovams – neišdildomų įspūdžių erdvę. Šiųmečiame festivalyje pristatoma 16 projektų iš Lietuvos, Norvegijos, Danijos, Suomijos, o bendradarbiaujant su Prancūzų institutu Lietuvoje bus nušviestas šiuolaikinės prancūzų kultūros laukas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra