Autistą auginančiam tėvui šokas: mokyklos socialinė pedagogė pagrasino Vaiko teisių tarnyba | KaunoDiena.lt

AUTISTĄ AUGINANČIAM TĖVUI ŠOKAS: MOKYKLOS SOCIALINĖ PEDAGOGĖ PAGRASINO VAIKO TEISIŲ TARNYBA

„Esu vienišas tėvas ir auginu sūnų, turintį autizmo spektro sutrikimą. Mokykloje jis mokosi pagal specialią programą, tačiau jam nesiseka bendrauti su vaikais – jie jį erzina, o tada sūnus puola muštis. Dėl šios priežasties mokyklos darbuotojai jį siuntė pas vaikų psichiatrą, tačiau pažyma apie vizitą nepasiekė šeimos gydytojo, tad ir mokyklos. Mokyklos socialinė pedagogė man grasina iškviesti Vaiko teisių tarnybą, nes aš neva nesirūpinu sūnumi. Patyriau šoką – ką man daryti?“, – sunkiai žodžius renka daugiavaikis tėvas Vitalijus (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai yra žinoma).

Gyvenimas gali apvirsti aukštyn kojomis

Šilutėje gyvenantis daugiavaikis tėvas pasakojo, kad nemalonus pokalbis su Šilutės Žibų pradinės mokyklos darbuotoja įvyko dėl nepristatytų pažymų. Anot vyro, pas vaikų psichiatrę Klaipėdoje sūnus buvo užregistruotas praėjusių metų lapkričio mėnesį. „Gruodžio pradžioje įvyko vizitas. Vaikų psichiatrė paklausinėjo sūnų ir sakė, kad atsakymą nusiųs šeimos gydytojui. Šeimos gydytojas atostogavo, buvo Kalėdos, Naujieji metai ir užsitęsė reikalai su atsakymu. Nežinau, ar dėl pandemijos, ar kitų priežasčių, bet vaikų psichiatrės atsakymai šeimos gydytojo nepasiekė, – pasakojo pašnekovas. – Praėjusią savaitę paskambino iš mokyklos ir paprašė atnešti pažymą. Šeimos gydytojas teigė jos paieškosiantis, ieškojo savaitę, bet nerado. O tada mane mokyklos socialinė pedagogė – pavardės neatsimenu, tačiau ją pažįstu iš išvaizdos – užsipuolė. Šaukė ir grasino, kad iškvies man Vaiko teisių tarnybą. Aš stovėjau pasimetęs: kai prisižiūri, kai vaikus atiminėja be rimtos priežasties, tai išsigandau. Įsivaizdavau, kad grįšiu iš darbo ir neberasiu vaiko. Sūnų labai myliu ir išsigandau, kad gyvenimas gali apvirsti aukštyn kojomis.“

Vitalijus atviras – ši mokykla jam labai patinka, jį tenkina ugdymo procesas, iki šio įvykio su mokyklos darbuotojais sutarė gerai, tad toks nemalonus pokalbis jį paliko be žado. Anot vyro, pirmoje klasėje sūnui socialinė pedagogė prilygo tarsi mamai, mat pastaroji užsienyje gyvena jau penkerius metus.

Šaukė ir grasino, kad iškvies man Vaikų teisių tarnybą. Aš stovėjau pasimetęs: kai prisižiūri, kai vaikus atiminėja be rimtos priežasties, tai išsigandau. Įsivaizdavau, kad grįšiu iš darbo ir neberasiu vaiko.

„Mokykloje sako, kad sūnus – žvėriukas. Esmė tokia: jie teigia, kad sūnui reikia kažkokių vaistų ir įsivaizduoja, kad prigirdžius vaistų apdujęs vaikas pamokose sėdės ramiai. Jis juk berniukas, judrus, namuose su juo normaliai pavyksta susitvarkyti. Sūnus pasakoja, kad jį vaikai erzina, o jis turi jėgos ir susimuša“, –  tėvas tikina, kad vaikai erzino, o berniukas mušdavosi, stumdydavosi ir anksčiau. Anot pašnekovo, berniukas be priežasties nesimuša – jėgą naudoja, kai jį stipriai suerzina.

„Tokių vaikų nuotaikos labai greitai keičiasi, tad reikia mokėtis su jais elgtis – apsikabinu ir viskas būna gerai. Ant jo šaukti negalima, nes tada jo akys tik didėja, didėja ir sūnus gali pulti į isteriją. Jam reikia daug meilės ir švelnumo, nes jis geras vaikas, – apie mažametį pasakoja Vitalijus.  – Mokytis jam sekasi gerai, ypač matematika, lietuvių kalbą supranta prasčiau – prašo pagalbos ir laukia patvirtinimo.“

Vitalijus tikina, kad iki šiol vaiką pas gydytojus vežė ne kartą, dėl autizmo spektro sutrikimų prieš porą metų teko gulėti ir ligoninėje Vilniuje. „Jam gerti vaistų gydytojai nerekomendavo, jį reikia saugoti nuo kitų vaikų, nes jis, matyt, nori dėmesio, o tada kyla konfliktai“, – pasakojo daugiavaikis tėvas, kurio kiti vaikai jau yra pilnamečiai.

Paklausus, ar vyrui iki šiol teko susidurti su Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos specialistais, jis neneigė, kad su tarnybos darbuotojais teko pabendrauti, kai skyrėsi su žmona, ir maždaug prieš 14 metų. Šeima į šios tarnybos akiratį pateko dėl kito sūnaus ir dukros, tačiau šiuo metu šios tarnybos specialistai pagalbos vyrui neteikia.

„Mokyklos darbuotoja sako, kad aš nesirūpinu vaiku, tačiau juk aš ir į darbą turiu eiti, maistą pirkti, mokesčius mokėti, – teigė vyras. – Septintą vaiką auginu, aš negeriu, nerūkau, kitų žalingų įpročių neturiu, tai nėra ko manęs mokinti. Visi mano vaikai – tvarkingi.“

Vitalijus teigė dėl reikalingų pažymų pakartotinai skambinęs ir šeimos gydytojui, ir sūnų konsultavusiai psichiatrei.

Asociatyvi freepik.com nuotr.

Prašė pažymos

Šilutės Žibų pradinės mokyklos direktorė Elena Šarkienė portalui pasakojo, kad šiam berniukui mokykla nori padėti gauti ugdymą, atitinkantį jo specialiuosius poreikius. Anot pašnekovės, vaikas buvo įvertintas tarnybų ir buvo prieita prie išvados, kad mokiniui reikia apsilankyti pas vaikų psichiatrą.

„Socialinė pedagogė paprašė pristatyti psichiatro pažymą, nes berniukas agresyvėja, jis tampa nebevaldomas, jo pasiekimai smunka, tad norime jam pagelbėti: sužinoti, kaip prie vaiko prieiti, kokius būdus ir metodus pritaikyti, parinkti ugdymą, atitinkantį jo poreikius, gal vaikui būtų paskirtas medikamentinis gydymas. Mes nežinome, kaip dirbti, o kadangi tėtis yra įstatyminis vaiko globėjas, jis turi užtikrinti, kad sūnus gautų normalų ugdymą. Kitu atveju mes privalėsime kreiptis į tarnybą“, – sakė E. Šarkienė. Šilutės Žibų pradinės mokyklos direktorė teigė, kad mokykloje mokosi 300 vaikų ir klausė, kas liks kaltas, jei vyro sūnus sužalos kitą mokinį.

Socialinė pedagogė paprašė pristatyti psichiatro pažymą, nes berniukas agresyvėja, jis tampa nebevaldomas, jo pasiekimai smunka, tad norime jam pagelbėti.

„Darėme viską, ką galėjome. Jei ne mokyklos pastangos, tėtis būtų nieko nedaręs, nes jis nesiorientuoja, kur reikia kreiptis, ką sakyti, tad mūsų mokyklos darbuotojų, socialinės pedagogės, specialistų, vaiko gerovės komisijos dėka viskas buvo sudėliota taip, kaip vaikas būtų užrašytas vizitui pas gydytoją. Tėtis nepristato medikų pažymų, manau, kad jis nieko ir nedarė. Tad kaip mes galime pagelbėti vaikui – esame įstumti į kampą“, – pasakojo E. Šarkienė. 

Anot jos, mokinio tėvas dabar jau teigė paskambinęs visur, kur reikia, ir pažadėjo artimiausiu metu pažymas į mokyklą pristatyti.

„Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos jam nereikėjo išsigąsti. Jei jis būtų pristatęs visus dokumentus, ši situacija nebūtų kilusi. Tėčiui reikėjo daugiau kontaktuoti su mokyklos darbuotojais, o ne siuntinėti juos toli, toli, aiškinti, kad neturi laiko“, – sakė mokyklos vadovė.

Anot pašnekovės, specialus ugdymas mokykloje yra taikomas šešiems mokiniams. Jie mokyklą lanko ir karantino metu. „Mačiau, kad rajone daugėja tokių vaikų, tad šiais mokslo metais pirmą kartą suformavome tokį darinį. Šiems vaikams reikia tikrai didelės pagalbos, jiems turi būti pritaikytas ugdymas, priemonės ir aplinka. Yra klasės mokytojas ir mokytojo padėjėjas, kuris dirba vaiku klasėje. Taip pat yra ir specialioji klasė. Dabar specialiosios klasės mokiniams ugdymas vyksta kontaktiniu būdu – paslaugas teikia socialinis pedagogas, logopedas, psichologas ir spec. pedagogas. Visą šią pagalbą berniukas gauna, – aiškino E. Šarkienė. – Vaikui reikia režimo, namuose jis jo neturi. Jam reikia priežiūros, o jis iš mokyklos pats vienas grįžta namo ir būna vienas. Pas mus specialiųjų poreikių vaikus tėvai atveda į mokyklą ir pasiima iš mokyklos, o šis vaikas tokios kontrolės neturi. Vaikui patinka kompiuteriai ir žaidimai, tačiau šią veiklą reikia riboti, o tėtis to nedaro. Berniukas yra išpuoselėtas, tvarkingas, sušukuotas, švarus, bet jam reikia priežiūros pagal jo poreikius. O tėtis to suteikti negeba.“

Tarnybai šeima nėra žinoma

Klaipėdos apskrities Vaiko teisių apsaugos skyriaus patarėja Šilutėje Indra Pranaitienė portalui teigė, kad ši šeima tarnybai nėra žinoma, o mokykla dėl berniuko netinkamos priežiūros taip pat nesikreipė. 

„Šiandien, po jūsų kreipimosi (portalo kauno.diena.lt žurnalistės, aut.pats.), vaiko teisių apsaugos specialistai nedelsiant susisiekė su tėvu, mokyklos atstovais ir tarpininkauja sprendžiant iškilusią problemą. Specialistai išklausė, kas tėvą neramina, aiškinosi, ar vaikas gauna švietimo specialistų teikiamą pagalbą, ypač karantino laikotarpiu. Tarnybos atstovai suteikė visą informaciją, kur galima kreiptis pagalbos, paliko savo kontaktinius duomenis“, – teigė I. Pranaitienė.

Tėvas neatsisako bendradarbiauti su specialistais, esant poreikiui, sutinka nuvežti vaiką pakartotinėms konsultacijoms.

„Pabendravus su tėvu, paaiškėjo, kad vaikas gauna ugdymo įstaigoje visą reikalingą švietimo pagalbą. Tėvas neatsisako bendradarbiauti su specialistais, esant poreikiui, sutinka nuvežti vaiką pakartotinėms konsultacijoms. Tėvas taip pat sutinka bendradarbiauti su mokyklos administracija ir tikina, kad gavęs rekomendacijas, jas iškart pristatys ugdymo įstaigai. Mokyklos atstovai laukia minėtų rekomendacijų iš gydymo įstaigos, kad žinotų, kaip padėti vaikui sklandžiai dalyvauti ugdymo procese, – teigė tarnybos atstovė ir pridūrė – Mokyklos administracijos atstovai, įtardami apie galimai pažeidžiamas vaiko teises, turi teisę ir pareigą pranešti apie tai teritoriniam Vaiko teisių apsaugos skyriui.“

Vaiko teisių apsaugos specialistai pažadėjo domėtis tolimesne šio atvejo eiga.

Rašyti komentarą
Komentarai (25)

X

Autizmas ne sloga... iš to kylantis elgesys irgi. Psichologo/psichiatro konsultacija nepadės. Medikamentinis slopinimas yra normali praktika, kuomet vaikas patenka į bendro ugdymo įstaigą ir joje nėra tiesioginės-kontaktinės nuolatinės priežiūros, kuri galima specialiojoje mokykloje (kurioje ne durniai, o taip pat vaikai su įvairiais įgimtais sutrikimais). Jo elgesys iššaukia ir kitų moksleivių atoveiksmį, kuris galiausiai suformuoja bendrą nuomonę apie jį ir vaikas tampa patyčiu auka. Jokia tolerancija čia nepadės, nes visada bus žiūrinčių į jį negatyviai, o pakanta bus dirbtinė. Tai - tik pradinė mokykla, taigi, problemų ateitį gali daugėti, o tėčio ir specialistų dėmesio poreikio daugėt. Tėčiui reiks priimti tvirtesnius sprendimus nei iki šiol. Gaila ir tėčio, ir vaiko, ir vaiko klasiokų, nes kaip suprantu, ugdymo procesas dėl elgesio pokyčių/paūmėjimų klasėje šlubuoja ir destabilizuoja klasės emocinę būklę.

Vaiko Psichologas Eimantas

Perskaičiau straipsnį, suprantu, kad galbūt ne viskas jame paminėta, bet tikiuosi, kad esmę supratau. Iš tiesų tai pradėčiau nuo to, kad vaikas turi sunkumų ir juos reikėtų spręsti. Sprendimo būdai yra net keli, o vaikų teisės gali ir palaukti. Vaikui greičiausiai yra sunku adaptuotis, tiek prie mokymosi, tiek prie vaikų, tiek prie kitų dalykų. Vaiko Gerovės Komisija galėtų padėti šiuo klausimu - rekomenduoti kreiptis į psichiatrus dėl individualaus mokymosi. Tas leistų vaikui būti kai kurias pamokas su klase, kai kurias su individualia mokytoja mokykloje ar namuose, priklausomai nuo susitarimo, galbūt būtų galima kartais nuvežti vaiką ir į dienos centrą - priklauso nuo galimybių ir noro. Taip pat su tuo turėtų dirbti daug psichologė. Taip pat su vaiku ir jo sunkumais gerai būtų psichologei supažindinti klasės tėvus ir jų vaikus. Yra ir kita medalio pusė, bet komentaruose neleidžia plėstis... Trumpai: girdžiu ir nedarbą su vaiku kai jis buvo mažesnis. Kodel? nebeleidzia plestis

Pantera

Tos socialinės pedagogės pilnos ambicijų ir glušos.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS