Dažnas darbuotojas skundžiasi blogu darbdaviu. Tačiau retas susimąsto, kad darbo aplinka priklauso ne tik nuo darbdavio, bet ir nuo jo paties. Geriausiais Lietuvos darbdaviais išrinkti verslininkai sako, kad gero darbuotojo pasamdymas dar negarantuoja gerų darbo rezultatų.
Atsakingos abi pusės
"Best Employers" tyrimą atliekanti verslo konsultacijų ir mokymų įmonė "OVC Consulting" praėjusią savaitę paskelbė geriausius Lietuvos darbdavius. Šiame tyrime kritinę respondentų masę sudaro įmonių darbuotojai, kurie geriausiais šių metų darbdaviais išrinko bendroves "Danske Bank", "Lietuvos draudimas" ir "Roche Baltic Pharmaceuticals".
Šių įmonių vadovai dienraščiui pasakojo, kad vieno recepto, kaip užsitarnauti darbuotojų palankumą, nėra, tačiau tai daryti būtina. Nes tik savo darbu patenkinti žmonės kuria didesnę pridėtinę vertę ir veda įmonę į sėkmę.
"Darbuotojas gali būti patenkintas savo darbu ir įsitraukęs į organizacijos veiklą. Jis gali būti patenkintas, bet neįsitraukęs, ir atvirkščiai. Tai yra visuma. Darbuotojas turi su malonumu siekti tų tikslų, kuriuos užsibrėžė jis ir organizacija, turi su malonumu ateiti kiekvieną dieną į darbą. Jis turi jausti, kad dirbdamas kasdienį darbą šį tą organizacijai reiškia ir gali paveikti organizacijos sprendimus", – apie tai, kaip turėtų jaustis darbuotojas įmonėje, kalbėjo "Danske Bank" Lietuvoje generalinis direktorius Gintautas Galvanauskas.
Jis paaiškino, kad per darbo pokalbį, bendraudamas su galimu darbuotoju, atkreipia dėmesį į daugelį aspektų, ne tik į kandidato kvalifikaciją, kaip dažnokai manoma. Žinoma, kvalifikacija taip pat svarbi. Darbdaviui rūpi žinoti, ar darbuotojas gebės atlikti visas pareigas, kurias nori prisiimti, pretenduodamas į tam tikrą poziciją. Tačiau taip pat per pokalbį bandoma sužinoti, ar darbuotojas bus aktyvus organizacijos narys, ar jis tikrai nori dirbti ir dalyvauti organizacijos vykdomose veiklose, kartu siekti tikslų.
"Toliau yra pats procesas. Paties darbuotojo įsitraukimas. Jei nusamdei gerą darbuotoją, dar nereiškia, kad jis duos tą rezultatą, kurio tu tikiesi. Jam turi būti sudaryta tinkama aplinka, terpė. Jis turi pasireikšti. Jeigu darbdaviai tikrai sudaro sąlygas, tada jis iš tiesų gali duoti tai, ko įmonei reikia", – darbdavio pareigas apibūdino G.Galvanauskas. Jis taip pat patikslino, kad nusamdžius labai gerą darbuotoją, bet nesukūrus reikiamų sąlygų darbuotojas gali atrodyti prastas ir neatitikti reikalavimų. Tad bendras rezultatas priklauso tiek nuo darbdavio, tiek nuo darbuotojo.
Svarbiausia – noras
G.Galvanauskui pritarė ir "Lietuvos draudimo" generalinis direktorius Kęstutis Šerpytis.
"Aš nežinau, ar yra gerų darbdavių ir gerų darbuotojų. Visi žmonės savaip geri, savaip blogi. Visi mes turime savo pliusų ir savo minusų", – neutralią savo poziciją aiškino K.Šerpytis.
Tačiau jis tvirtino, jog kartais tie žmogaus minusai būna tokie, kad trukdo atlikti darbą tinkamai. Tokiu atveju ir rezultatas nėra toks, kokį jis galėtų pasiekti ir kokio trokšta pati organizacija.
"Yra toks kaip ir juokelis: aš kiekvieną naują darbuotoją, atėjusį dirbti į "Lietuvos draudimą", pasveikinu žodžiais "sveiki atvykę į pragarą". Ir tikrai stengiuosi užkurti pragarą tiems žmonėms, kurie neiniciatyvūs. Man tokie labai nepatinka. Kurie tingi, kurie nenori ir nėra alkani pergalių, kuriems nežiba akys. Tiems aš tikrai stengiuosi padaryti pragarą. Ir atvirkščiai, kurie yra labai motyvuoti, kurie yra labai energingi, kurie siekia karjeros, pirmiausia, sau siekia karjeros, eina į priekį, ne laukia, kol jam duos kokią nors komandą, kad ką nors padarytų, bet pats imasi veiklos, tiems žmonėms yra rojus", – savo darbo politikos neslėpė direktorius.
Jis taip pat paaiškino, kad dažnai darbdaviai samdo ne tuos darbuotojus, kurie turi nepriekaištingą kvalifikaciją, bet tuos, kurie yra iniciatyvūs, turi norą dirbti. Jei žmogus nori dirbti, jį galima išmokyti, kaip tai daryti, bet mokančio dirbti žmogaus neišmokysi siekti tikslų, jei jis to neturi.
"Mes samdome dėl požiūrio, o išmokyti mes visko išmokysime. Manau, draudimas gana sudėtinga sritis. Bet mes išmokysim. Mums svarbiausia požiūris. Jeigu žmogus yra kovotojas, nori eiti į priekį, viskas su juo bus gerai", – sakė K.Šerpytis.
Vieno būdo nėra
Na, o norintiems būti patikimais ir mylimais darbdaviais reiktų palinkėti kantrybės. Abu pašnekovai tvirtino, kad kelias stengiantis tapti geru darbdaviu labai ilgas, o to siekimas turi vykti nuolatos.
"Buvimas geru darbdaviu nėra viendėmenis faktas. Negalėčiau sakyti, kad mes nesistengiame ar stengiamės, bet tai tikrai yra ilgo proceso rezultatas. Mes iš tikrųjų organizacijoje darome didžiulius pokyčius. Stengiamės įtraukti į organizacijos veiklą kuo daugiau darbuotojų. Tai iš tikrųjų leidžia pasiekti tuos rezultatus, kuriuos mes norėtume pasiekti", – sakė G.Galvanauskas apie "Danske Bank" požiūrį ir pridėjo, kad siekimas tapti geru darbdaviu turi tapti visiškai natūraliu procesu, darbo dalimi. Tik taip, direktoriaus teigimu, organizacija gali tapti ir patikima darbdave, ir lydere savo srityje.
"Savaime niekas neatsiranda, – pritarė K.Šerpytis. – Todėl tai tikrai ilgalaikis procesas. Šiai organizacijai aš ilgokai vadovauju, bet ji visą laiką keičiasi. Mums darbuotojas visada buvo vienas pagrindinių veiksnių."
Vieno gero patarimo naujai įsikūrusioms organizacijoms nė vienas iš pašnekovų įvardyti negalėjo. Jų teigimu, patarimų reiktų duoti labai daug, o dažniausiai kiekviena organizacija turi kreipti dėmesį į savo individualią padėtį. Todėl vienos organizacijos pozicija gali būti visiškai netinkama kitai. Tačiau pašnekovai sutarė dėl viena: reikti kreipti daug dėmesio į savo darbuotojus.
"Svarbiausia reaguoti į tai, ką sako darbuotojas. Daugelis organizacijų vykdo savo darbuotojų apklausas, bet mažai kas į tai kreipia dėmesį ar pagal tai daro kokius nors veiksmų planus. Mūsų požiūris į apklausas labai rimtas. Reikia kreipti dėmesį į tai, ką pasako darbuotojas, kurio vieta organizacijoje silpna. Mes tai tobuliname. Turime labai rimtą požiūrį į tai, kad nuolat reikia tobulinti savo organizaciją ir kurti ją tokią, kokioje žmonės norėtų dirbti", – "Lietuvos draudimo" požiūrį paaiškino Personalo departamento direktorė Virginija Matukienė.
"Organizacijos iš tikrųjų turi įtraukti darbuotojus, gauti grįžtamąjį ryšį iš to įtraukimo ir matyti, kokių pokyčių reikia padaryti papildomai. Taigi tai yra ilgas ilgas kelias. Apibūdinti vienu žodžiu, vienu sakiniu ar vienu kriterijumi turbūt būtų labai sudėtinga", – tvirtino G.Galvanauskas.
Darbuotojams sukuria antrus namus
Nors atliekant įvairias apklausas, kurios pasaulio įmonės laikomos geriausiomis darbdavėmis, gaunami skirtingi rezultatai, dažnai tarp geriausiųjų patenka tos pačios bendrovės, skiriasi tik jų pozicija sąraše. Šios įmonės išsiskiria iš kitų ne tik savo pasiektais rezultatais, bet ir kuriama darbo aplinka, darbuotojams teikiamomis privilegijomis.
Jau ne vienus metus geidžiamiausio darbdavio pozicijų neužleidžia bendrovė "Google". Ji pirmoje pozicijoje atsidūrė ne veltui.
"Google" būstinės garsėja visame pasaulyje. Spalvingu ir labiau namus nei darbovietę primenančiu interjeru įmonė neapsiriboja. Ji darbuotojams įkuria sporto sales, kuriose galima ne tik pasimankštinti su treniruokliais, bet ir paplaukioti baseine, pažaisti krepšinį. Norintiems atsipalaiduoti skirtos poilsio zonos, kuriose darbuotojai gali atsigauti nuo streso masažo kėdėse. Retai "Google" būstinėje pamatysite įprastą darbo stalą.
Tačiau interjeras nėra vienintelė paskata dirbti šioje įmonėje. "Google" žmogiškųjų išteklių biuras aktyviai dirba, kad darbuotojai įmonėje būtų laimingi. Nusprendusi pakelti atlyginimus bendrovė pirmiausia apklausė savo darbuotojus, kokiu būdu jie norėtų gauti tuos papildomus pinigus: kaip didesnį atlyginimą ar kaip premiją, o tik tada paskelbė, kiek ir kaip didės alga.
Bendrovė ištyrė, kad valgyklos eilėje jos darbuotojai turėtų praleisti ne daugiau kaip tris minutes. Tokiu būdu jie netaps irzlūs dėl ilgo laukimo, bet turės laiko susipažinti su kitais įmonėje dirbančiais žmonėmis. Tokiam pačiam tikslui visose "Google" būstinių valgyklose statomi tik ilgi stalai. Darbuotojai yra priversti bendrauti, susipažinti su žmonėmis, prie kurių niekada nebūtų priėję koridoriuje. Taip darbuotojus vienija bendras ryšys.
Dažnai tarp geidžiamiausių darbdavių patenka ir "Microsoft", nors pastaruoju metu dėl besikeičiančios technologijų rinkos ši bendrovė pradedama vertinti negatyviau.
"Microsoft" būstinėse vaizdas gana panašus, kaip ir "Google". Interjeras primena namus. Darbuotojai per pietų pertrauką gali žaisti stalo tenisą, tinklinį, stalo žaidimus. Muzikos grupės kviečiamos groti gyvai, kad darbuotojams būtų sukurta geresnė aplinka.
Šios įmonės darbuotojai tarp geriausių vertybių įvardijo ne atlyginimą, o pagarbą, darbo ir asmeninio gyvenimo suderinamumą, tai, kokį darbą bei kaip reikia dirbti ir kokie yra bendradarbiai. Taigi už pinigus svarbiau tapo darbe sukurta atmosfera, galimybė išreikšti save.
IBM, taip pat patenkanti į geriausių darbdavių sąrašą galbūt negali pasigirti tokiu jaukiu interjeru, tačiau tam įtakos turi ir bendrovės veiklos sritis.
Naujausi komentarai