Finansų krizė lietuvius išmokė racionalumo, blaivesnio požiūrio į gyvenimą ir protingesnio vartojimo. Tiesa, tai labiau galioja tai gyventojų grupei, kuri ir taip krizę išgyveno palyginti lengvai. Kiti išlaidauti norėtų, tačiau negali.
Kaip kas išgyveno?
9 proc. gyventojų krizė nepalietė, 47 proc. mano, kad atsilaikė sėkmingai, 25 proc. jaučiasi krizės paliesti, o 19 proc. – sutriuškinti. Tokius rezultatus gavo komunikacijos agentūrų bendruomenės "United Agencies" ir rinkos tyrimų bendrovės SIC ekspertai, atlikę tyrimą "Lietuvos anatomija: kas pasikeitė po krizės?".
Analogišką tyrimą komunikacijos agentūros buvo atlikusios ir 2008-ųjų pabaigoje, krizei dar tik prasidedant. Palyginus abiejų tyrimų rezultatus matyti, kad per ketverius metus įvyko nemažai pokyčių ne tik gyventojų piniginėse, bet ir galvose.
"Visuomenė jau juda tolyn ir tikrai pasikeitusi. 2008 m. mes, kaip tauta, buvome lėtesni, už mažiau darbo tikėjomės daugiau atlygio. Dabar mes nebesitikime, kad ką nors duos valdžia, stengiamės savimi pasirūpinti patys, mažiau vartojame, lengviau atsisakome vartoti", – pristatydama tyrimą vakar sakė bendrovės SIC tyrimų strategijos vadovė Rūta Gaudiešienė.
Tačiau lietuviai taip pat pradėjo mažiau bendrauti, užsidarė savo rate, pasidarė piktesni ir ciniškesni. Pavyzdžiui, 2008 m. dauguma apklaustųjų teigė, kad įtampą įveikia ir atsipalaiduoja būdami su vaikais, šeima, bendraudami su draugais. Šiemet tokių atsakymų sumažėjo, tačiau daug populiaresni tapo kiti du įtampos įveikimo būdai – sportas ir alkoholio vartojimas. Pastarąjį kaip atsipalaidavimo būdą įvardijo net 30 proc. daugiau apklaustųjų nei prieš ketverius metus.
Dvi Lietuvos
Tiesa, tyrimo autoriai pripažįsta, kad galima kalbėti ne tik apie dvi – 2008-ųjų ir 2013-ųjų – Lietuvas, bet ir apie aiškią takoskyrą tarp dviejų visuomenės grupių dabartinėje Lietuvoje. Vaizdžiai kalbant, viena visuomenės grupė pirkti ir vartoti gali, bet nebenori, kita – nori, bet negali.
Pirmajai grupei priskiriami tie, kurie krizės iš esmės net nepajuto arba jau išmoko jos pamokas ir optimistiškai žvelgia į ateitį. Tokiems žmonėms mėnesio pabaigoje nekyla problemų apmokėti sąskaitas, jiems nereikia taupyti investicijų į vaikų ateitį, mažiau lėšų skirti pramogoms. Jie gali sau leisti įsigyti įvairesnių ir brangesnių daiktų, tačiau paradoksas – to nebenori.
"Žmonės už nieką nebenori mokėti papildomai. Ekologija? Nesąmonė. Lietuviška produkcija? Koks skirtumas. Be to, lietuviams ne tokie svarbūs pasidarė prekės ženklai. Taip, mes mėgstame "Apple" ir "Samsung", bet, kalbant apie visa kita, alus – pigesnis, o ne garsesnio gamintojo, televizorius pigesnis ir t. t.", – teigė komunikacijos konsultantas, bendrovės "VRP Hill+Knowlton Strategies" valdybos pirmininkas Mykolas Katkus.
Kita vertus, prie to prisidėjo ir patys prekybininkai, nes, anot M.Katkaus, kaip su žmonėmis kalbėsi, taip ir atsilieps. "Jeigu pažiūrėtume, kokias reklamas pastaraisiais metais rodė televizijos, sudaro įspūdis, kad Lietuvoje vyksta nuolatinis išpardavimas", – juokavo komunikacijos ekspertas.
Pasak jo, nuolat akcijomis gyvenantys prekybininkai patys pripratino gyventojus pirkti pigesnes prekes.
Tiesa, prie mažesnio šios gyventojų grupės noro vartoti prisideda ir tai, kad tai jauni ir vidutinio amžiaus žmonės, kurie gyvena technologijomis, aktyviai dalyvauja socialiniuose tinkluose, o čia socialinis statusas kuriamas ir perkamas ne daiktais, bet ryšiais bei potyriais.
"Jei nufotografuosi naują šaldytuvą ir nuotrauką įdėsi į feisbuką, tai nebus taip įdomu, kaip nusifotografuoti kokioje nors ypatingoje vietoje. Žmonės daugiau pinigų išleidžia ne daiktams, o potyriams", – teigė M.Katkus.
Nereikalingi žmonės
Antrajai visuomenės grupei tyrimo autoriai priskyrė gyventojus, kurie sakosi esą krizės pažeisti ar sutriuškinti. Šiems žmonėms mėnesio pabaigoje paprastai trūksta lėšų sąskaitoms apmokėti, tenka taupyti net būtiniausiems produktams. Paprastai tai vyresnio amžiaus, provincijoje gyvenantys žmonės. Nors, pasak tyrimo autorių, brangūs daiktai šiems žmonėms yra vertybė, tačiau ko nors įsigyti jie negali sau leisti.
Skiriasi ne tik abiejų visuomenės grupių finansinė padėtis, bet ir psichologinė būsena bei požiūris į ateitį. Pirmieji teigė, kad krizė jau baigėsi ar tęsis dar metus, o antrieji mano, jog situacija negerės dar mažiausiai penkerius metus.
"Jie niekur neina, nieko neskaito, paskendę liūdesyje, vieniši. Nemėgsta savo darbo, bet nežino, ką daryti", – apie šiuos žmones sakė R.Gaudiešienė.
Beje, nors savo finansus ir asmenines perspektyvas gyventojai vertina skirtingai, paklausti, ką mano apie Lietuvos ekonominę situaciją, tiek krizę sėkmingai įveikę, tiek nuo jos nukentėję optimizmu netryško ir šalies padėtį įvertino prastai.
Nors įprasta manyti, kad per krizę labiausiai nukentėjo pensininkai, darbo netekę ar mažesnes pajamas gaunantys žmonės, tyrimas parodė, jog psichologinei žmonių būsenai įtakos turi ne tik finansinė padėtis. Įdomu, jog nemažai žmonių krizė paveikė taip, kad dabar jie jaučiasi "niekam nereikalingi". Taip save apibūdino net 61 proc. moterų, kurios ištekėjo labai jaunos, turi vaikų ir sėdi namie.
Absoliuti dauguma tokių moterų teigė, kad turėdamos galimybę daug ką gyvenime darytų visiškai kitaip.
Naujausi komentarai