Šiuo metu kelias nuo Pabradės iki Vilniaus apmokestintas nėra, tačiau jau nuo liepos 1 dienos už jį keleivinis ir krovininis transportas turės susimokėti.
Tad kol kas stabdydami kelyje nuo Pabradės iki Vilniaus sunkvežimį, pareigūnai tikrina, ar nenudilusios padangos, ar tvarkingi kiti dokumentai. Tačiau keliuose, už kuriuos reikia mokėti jau dabar, to nepadarę vairuotojai pagaunami labai dažnai. Didelė dalis jų – užsieniečiai.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
„Vairuotojai sako, kad nežinojo, kad turėjo valdžia sumokėti. Pasiteisinimų begalė, kiekvieną dieną išgirstame vis skirtingų, vis juokingesnių“, – pasakojo Lietuvos transporto saugos administracijos inspektorius Rytis Nemeikšis.
Vairuotojų nuomone, daugiau mokesčių jie nenori.
„Jeigu kalbame apie mokamus kelius, tai visų pirma reikia kalbėti apie kelių kokybę. Keliai baisūs, didžioji dalis – baisu, kas darosi“, – sakė vienas vairuotojas.
„Aišku, kad ne. 14 eurų už dieną – jei visą savaitę, tai kiek reikia mokėti? Nereikia“, – tvirtino kitas.
Tikrinamas vairuotojas iš Lenkijos taip pat norėtų mokėti tik už kokybiškus kelius.
„Jei keliai geri ir patogūs, galima už juos mokėti. Tačiau tik jei pinigai būna skirti būtent tiems keliams remontuoti. O šiaip Lietuvoje tikrai daug prastų kelių – yra ir gerų, bet tie, ne pagrindiniai, dažnai prastos būklės“, – teigė jis.
Dabar vinjetę, tai yra vienos dienos važiavimo Lietuvos keliais mokestį, būtina įsigyti tik važiuojant 19 magistralinių kelių – maždaug 1,7 tūkst. kilometrų. Nuo liepos mėnesio mokamais taps dar 1,1 tūkst. kilometrų.
„Visi žino kelius, kurie neapmokestinti ir kuriais galima pravažiuoti. Tai sukelia Lietuvos žmonėms didžiulę problemą, nes tais keliais yra naudojamasi, už jų naudojimą nėra mokama, o jie laužomi. Valstybė neturi papildomo finansavimo, kaip juos suremontuoti arba atstatyti“, – aiškino susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
Padidinus mokamų kelių skaičių, per šį pusmetį papildomai planuojama surinkti vos 4 milijonus eurų. Per metus iš vinječių surenkama 70 milijonų.
„Praktiškai skaičiuojame, kad šiais metais per dieną be vinjetės pažeidimus padaro apie 1 tūkst. vairuotojų. Tai pakankamai didelis skaičius – pusė iš jų yra užsieniečiai. Visi tie pažeidimai yra fiksuojami kameromis“, – teigė Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius Genius Lukošius.
Baudos nemažos – nuo 700 iki 1 tūkst. eurų. Pirmą kartą galima atsipirkti puse minimalios baudos – 350 eurų.
„Jiems siunčiami protokolai – lygiai taip pat kaip už greičio viršijimą siunčiami lietuviams. Užsieniečiai stabdomi kelyje ir tada jiems surašomi nusižengimo protokolai“, – kalbėjo G. Lukošius.
Vežėjai rėžia tiesiai – daugėjant mokamų kelių, brangs pervežamos prekės. Gali brangti ir tarpmiestinių autobusų bilietai.
„Keleivių vežėjai į plėtrą žiūri santūriai, nes jeigu jie kels iš karto kainas, supraskime – ir taip tų keleivių mažai. Bet jei sąnaudų nepadengs, savaime aišku, kainos bus keliamos“, – tikino vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas.
Ministras įsitikinęs, kad bilietai nebrangs.
„Mokamų kelių plėtra ir keleivių vežimas šiuo etapu niekaip nesusiję. Nuo liepos 1 dienos jokie bilietai nebrangs“, – aiškino jis.
Jei bus dar papildoma apkrova pagrindiniams keliams – situacija bus apgailėtina.
Nuo kelių mokesčio atleisti su traktoriais dirbantys ūkininkai, taip pat priemiestiniai keleiviniai autobusai. Tad jei važiuojama iš vienos savivaldybės į kitą – mokesčio mokėti nereikės. Apmokestinami tik autobusai, kertantys trijų savivaldybių ribas.
„Jeigu, pavyzdžiui, autobusas važiuoja į Klaipėdą, jis jau bus, tikėtina, mokėjęs už kelius, už tą mokamą, kuris buvo iki šiol apmokestintas. Jam jokio pokyčio nebus, nes dienos vinjetė galios ir šituose keliuose“, – sakė Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius.
Vežėjai taip pat įsitikinę, kad sumažėjus nemokamų kelių, dauguma sunkvežimius vairuojančių pasirinks magistralinius kelius. Todėl važiuoti jais bus dar nepatogiau.
„Važiuojant į Palangą nejauku, kai dviem eilėmis lenktyniauja du vilkikai ir vienas kito niekaip nesugeba aplenkti. Jei bus dar papildoma apkrova pagrindiniams keliams – situacija bus apgailėtina“, – piktinosi vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas.
Vinječių sistema, kai mokama už dieną, Europoje nepopuliari. Daugumoje valstybių mokama už nuvažiuotus kilometrus. Susisiekimo ministras tikisi, kad tokią sistemą Lietuvai pavyks įsidiegti bent už pusantrų metų.
(be temos)
(be temos)