Automobilių savininkų laukia svarbus pokytis: po patikros į gatves galite ir nebeišvažiuoti Pereiti į pagrindinį turinį

Automobilių savininkų laukia svarbus pokytis: po patikros į gatves galite ir nebeišvažiuoti

2025-07-03 12:48

Jau kitą savaitę, atvykę į Techninių apžiūrų centrą, į gatves galite ir nebeišvažiuoti. Nuo liepos 8 dienos įsigalioja taisyklė, kad ridos klastojimas bus pripažintas kaip didelis automobilio trūkumas, ir eisme toliau dalyvauti nebegalėsite.

Automobilių savininkų laukia svarbus pokytis: po patikros į gatves galite ir nebeišvažiuoti
Automobilių savininkų laukia svarbus pokytis: po patikros į gatves galite ir nebeišvažiuoti / Freepik.com nuotr.

Europos Parlamentas dar svarsto ir naujus pakeitimus tiek dėl techninių apžiūrų seniems automobiliams kasmet, tiek dėl automobilių pardavimo naujų taisyklių.

Apie tai daugiau kalbėjo Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas.

– Mes tiksliai žinome tik tiek, kiek atvažiuoja į techninę apžiūrą. Čia galime šiek tiek pasidžiaugti, nes prieš du metus buvo diskusijų banga, ką daryti su šia problema, nes ji yra didelė. 2022 metais buvo užfiksuota, kad beveik 7 tūkt. automobilių, po metų – virš 3,6 tūkst., praeitais – 2,5 tūkst.. Kasmet mažėja gana ženkliai. Šiais metais iki birželio buvo 750 automobilių.

– Tie, kurie nespėjo, kas nutiks su jais kitą savaitę, jeigu jiems teks atvažiuoti į techninę apžiūrą? Kaip tada tam žmogui spręsti problemą?

– Čia labai sunkus klausimas, kadangi jokio aiškaus atsakymo neturime. Buvo diskusijų su Transporto saugos administracijos vadovais, Susisiekimo ministerijos, jie sako, kad svarbu, jog rida būtų šiek tiek didesnė, nei kad buvo paskutinį kartą užfiksuota. Kaip tą padaryti – sudėtingas klausimas. Bet koks ridos klastojimas yra, pagal Baudžiamąjį kodeksą, nusikaltimas. Servisai, kurių klausiau, kaip jie reaguos į tokį prašymą, pasitiko su tylos pauze, nes yra lindimas į automobilio „smegenis“... Čia laukia precedentas, pagal kurį bus sprendžiama. Pasiūlymas kol kas yra toks, kad reikia pasukti į priekį.

– Bet kokiu atveju, tai yra ridos klastojimas. Tačiau kalbame tik apie tuos automobilius, kurie Lietuvoje yra ilgą laiką. Taip pat yra kita medalio pusė – automobiliai, kurie perkami kitose Europos šalyse ir atvažiuoja į Lietuvą. Kaip čia yra dėl ridos klastojimo?

– Čia yra dar daugiau bėdų, nes tai, ką kalbėjome apie lietuvišką techninę apžiūrą, tą filtrą, kuris fiksuoja klastojimo atvejus, yra aisbergo viršūnė. Klausiau „CarVertical“ – vienos iš daugelio įmonių, kurios teikia automobilių istorijos patikros paslaugą. Jie praeitais buvo gavę 250 tūkst. užklausų, ir buvo 7 proc. automobilių, kurių rida suklastota dideliais kiekiais. 7 proc. nuo tokio kiekio yra 18 tūkst. Tai yra dideli skaičiai. Problema yra ta, kad ridos klastojimas yra įrankis papildomai uždirbti nesąžiningiems automobilių pardavėjams.

– Kodėl Europos Sąjungos šalys negali susitarti tarpusavyje? Apjungti šalių bazes, nes pirkėjai yra apgaudinėjami. Apgaudinėjimas – tai yra sukčiavimas, sukčiavimas – yra kriminalinis baudžiamasis nusikaltimas. Kodėl tokio susitarimo vis dar nėra?

– Žinau, kad yra ruošiamas eskizas Europos Komisijos, yra sutarta dėl duomenų kaitos platformos. Tikėtina, kad ten bus tas esminis įrankis, kuris padės užkirsti. Dabar taip pat yra duomenų bazių, mūsų „Regitra“ lyg ir turi prieigą prie jos ir galėtų dalį problemų išspręsti, bet kol nėra priimta politinių sprendimų, kas ir kaip turi tą daryti, tol tie dalykai nevyksta savaime. Tai yra didelė problema, nes tas apgaudinėjimas apima didelius mastus. Vien Lietuvoje suskaičiuojama, kad per metus 46 mln. pinigų yra permokama sukčiams.

– Europos Komisija teikia Europos Parlamentui vis naujus pasiūlymus reguliavimui. Vienas tokių, kad pardavėjas, parduodamas automobilį, būtų pasirūpinęs technine apžiūra, išimtis būtų taikoma prekybai tarp fizinių asmenų. Ar tai kaip nors galėtų prisidėti prie automobilių pirkėjų saugumo tam, kad jie nebūtų apgauti?

– Tikėtina, kad taip. Čia yra spėlionių ir retorinių klausimų erdvė – kas būtų, jeigu būtų. Visada akcentuojama, kad techninė apžiūra yra ta vieta, kur niekas nieko neparduoda, neremontuoja. Jie tik tikrina ir fiksuoja automobilio mazgus, detales, kurios gali kelti pavojų.

Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:

– Dar kitas, kiek senesnis pasiūlymas, dėl kurio turėtų balsuoti ir Europos Parlamentas – tai, kad senesni nei 10 metų automobiliai techninę apžiūrą turėtų įveikti kasmet. Kaip Lietuvai tektų tvarkytis dėl to, kai tokių automobilių turime daugiau nei 70 proc.? Tikriausiai dar svarbesnis klausimas – ar atlaikytų jūsų centrai?

– Neatlaikytų. Šią akimirką – neatlaikytų. Yra netgi 77,6 proc. automobilių, senesnių nei 10 metų. Jeigu būtų priimtas toks sprendimas, apkrova padidėtų daugiau nei 70 proc. Faktas, kad su dabartinių įmonių tinklu, darbuotojų skaičiumi, kontrolierių, kuriuos paruošti užtrunka ne vienerius metus, būtų komplikuota. Pastatyti naujas stotis taip pat užtrunka ne vienerius metus. Kita vertus, nebuvo nei vieno Europos biurokratų priimto sprendimo liečiančio techninę apžiūrą, kuris būtų dabar. Yra numatomi ilgi pasirengimo laikotarpiai. Visus kartus iki šiol tie uždaviniai buvo išsprendžiami.

– Galbūt taip galėtų būti ir šį kartą. Lygiagrečiai yra diskutuojama ir apie techninių apžiūrų liberalizavimą, kad tokią paslaugą esą galėtų teikti autorizuoti gamintojų centrai, gal net ir paprasti autoservisai. Jums pajamų būtų mažiau, bet galbūt gyventojams būtų paprasčiau ir jūs tada viską suspėtumėte? Čia tikriausiai irgi sudėtingas klausimas.

– Žinote, sudėtingas klausimas, nes tie autorizuoti servisai, gamintojų atstovai, kurie susipažįsta su žaidimo taisyklėmis, kurias reikia įgyvendinti norint atlikti techninę apžiūrą, įsigilino į tas taisykles ir sakė: gal tiek to, gal užsiimsime tais dalykais, kuriuos gerai išmanome.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
sūduvis

Jei pirkau automobilį prieš 10 metų iš pardavėjo parvežusį iš Vokietijos, su prieš pora dienų praėjusią tech. apžiūrą jokių pastabų iš TECH APŽIŪROS nebuvo tai aš galiu atskyti tik už tą ridą kurią pats pravažiavau, o iš kur man žinoti kas su rida buvo daryta iki tol? Tai kaip bus ponai POLITIKIERIAI??????
2
0
Visi komentarai (1)