-
Nacionalinį IT iššūkį jau priėmė virš 750 mokyklų: tūkstančiai vaikų mokosi programavimo pagrindų 1
Vos įpusėjus įgyvendinimui vienu didžiausių technologijų švietimo projektu jau vadinamas Nacionalinis IT iššūkis moksleiviams suteikia galimybę artimiau susipažinti su IT pasauliu, o virš 650 prisijungusių mokytojų – kelti savo kompetencijas ir praturtinti pamokų turinį įdomia bei naudinga medžiaga.
Prie iniciatyvos aktyviausiai jungiasi Tauragės, Alytaus ir Telšių apskritys, kuriose Nacionalinį IT iššūkį jau priėmė daugiau kaip pusė visų mokyklų. Aktyviai prie projekto jungiasi vaikai Kauno, Marijampolės bei Klaipėdos apskrityse.
„Aktyvus mokyklų, moksleivių ir mokytojų įsitraukimas į projektą tikrai džiugina ir rodo, kad IT srities žinios yra išties aktualios. Su šia sritimi jaunus žmones svarbu artimiau supažindinti dar mokyklos suole ir kuo anksčiau suteikti jiems technologinių bei programavimo pagrindų, užtikrinti, kad tokios žinios būtų prieinamos visiems moksleiviams, ypač regionuose. Jau dabar galime sakyti, kad tai – vienas didžiausių šalies istorijoje IT, programavimo ir technologijų edukacijos projektų, kuris tikiu įkvėps ne vieną sėkmingą karjerą šioje srityje“, – sako bendrovės „Telia Global Services Lithuania“ vadovas Marius Ivanauskas.
Nacionalinio IT iššūkio projektas yra orientuotas į 7-9 klasių moksleivius ir iki mokslo metų pabaigos vyks trimis etapais. Moksleiviai šiuo metu kaupia žinias specialistų parengtose bei vedamose nuotolinėse pamokose, kurių metu susipažįsta su IT sričių įvairove, reikalingomis kompetencijomis ir įgyja praktinių programavimo pagrindų. Geriausius rezultatus pademonstruosiantys moksleiviai turės galimybę su profesionalų pagalba įgyvendinti individualius internetinių puslapių kūrimo projektus ir laimėti galingus žaidimų kompiuterius ir kitus išmanius prizus.
Projektas – puiki proga ir IT srities mokytojams atnaujinti savo žinias bei kelti kompetencijas. Jų laukia nuotoliniai mokymai ir konsultacijos su IT specialistais.
„Visi, kurie dalyvauja šiame projekte – ir moksleiviai, ir mokytojai – jau ištraukė sėkmingą bilietą. Jūs mokysitės, darbuositės Lietuvos, mūsų valstybės ateičiai, tiesiogiai susietai su technologijų pažanga, – teigė projektą globojanti Lietuvos Respublikos Prezidentė D. Grybauskaitė. – Labai linkiu, kad jums būtų nepaprastai įdomu, o projekte įgytos žinios bei įgūdžiai atskleistų naujus moksleivių talentus ir gebėjimus, kurie bus be galo svarbūs kiekvienam, renkantis savo gyvenimo kelią ir tikslą“.
Daugiau informacijos apie projektą rasti ir jame užsiregistruoti galima svetainėje www.itissukis.lt
-
Tiksliųjų mokslų studijoms – aukso amžius: kaip pasiruošti IT karjerai dar mokykloje? 8
Lietuvos aukštųjų mokyklų asociacijos duomenimis, su informacinėmis ir ryšio technologijomis susijusių studijų pasirinkimas 2021 m. siekė 6,8 proc., pernai – 8,2 proc. Panašų augimą stebi ir šalies kolegijos.
Vilniaus universiteto studijų prorektoriaus dr. Valdo Jaskūno teigimu, pastaruosius trejetą metų moksleivių, besirenkančių tiksliuosius (t.y. fizinius, gyvybės, informatikos, inžinerijos, matematikos) mokslus universitete daugėja. 2020 m. jų buvo 23,44 proc., 2021 m. – 24,5 proc., 2022 m. – 26,3 proc. Tai lemia keli faktoriai.
„Tiksliųjų mokslų universitetuose populiarėjimą formuoja ne tik darbo rinkos tendencijos, bet ir valstybės politika, nes finansavimas tiksliųjų mokslų studijoms yra didinamas. Motyvuoja ir finansinės perspektyvos – statistika rodo, kad po tiksliųjų mokslų bakalauro studijų daugiausiai uždirba informacinių technologijų bei matematikos absolventai“, – sako dr. V. Jaskūnas.
Anot jo, siekiant dar labiau padidinti tiksliųjų mokslų populiarumą, sudominti moksleivius šiais dalykais reikėtų dar mokykloje. Mokinių domėjimąsi tiksliaisiais mokslais skatina besiplečiančios veiklos STEAM centruose. Tokio vaidmens imasi ir verslas.
Šių metų pradžioje visoje šalyje startavo kompetencijų centro „Telia Global Services Lithuania“ iniciatyva „Nacionalinis IT iššūkis“, globojama Prezidentės Dalios Grybauskaitės. Prie jos prisijungę 7-9 kl. moksleiviai kaups žinias specialistų nuotolinėse pamokose, kurios supažindins su IT sričių įvairove, darbui IT srityje reikalingomis kompetencijomis, leis įgyti praktinių programavimo pagrindų.
„Įkvėpti vaikus ateičiai su technologijomis būtina dar mokyklos suole, prieš jiems pasirenkant tolimesnę studijavimo kryptį. Ankščiau perdėtai sunkia ir matematika bei formulėmis grįsta laikytą technologijų sritį norime parodyti iš tikrosios pusės, kurioje gausu kūrybos, saviraiškos, nuolatinio tobulėjimo ir komandinio darbo. Tai, kad moksleiviai ir mokytojai vertina tokią galimybę, rodo ir didelis dalyvių įsitraukimas – prie projekto jau prisijungė daugiau nei 750 mokyklų ir 5000 mokinių“, – pasakoja „Telia Global Services Lithuania“ komunikacijos vadovas Dominykas Maisiejus.
-
Moksleivių polinkis į IT: kaip jį pastebėti ir puoselėti?
Šiemet pirmą kartą visoje Lietuvoje įgyvendinamame moksleivių „Nacionalinio IT iššūkio“ projekte dalyvaujančios Molėtų progimnazijos IT mokytoja Jurgita Kniaziukienė išskiria tris pagrindinius ženklus, atskleidžiančius vaiko polinkį į technologijų ir kompiuterijos mokslus, ir pataria, kaip padėti ugdyti bei stiprinti IT specialybėms reikalingas vaiko savybes.
Polinkis konstruoti ir kurti sekas
Viena iš pagrindinių užuominų, kad vaikui yra artima IT sritis, anot J. Kniaziukienės, gali būti jo polinkis konstruoti, dėlioti, kurti įvairias struktūras – pavyzdžiui, žaidžiant konstruktoriais. Šį pomėgį dažnai lydi dėmesys nuoseklioms sekoms, įvykių eiliškumui, logiškam sprendimų pagrindimui ir argumentacijai.
„Tokiomis savybėmis pasižyminčiam moksleiviui ateityje gali būti artimos programavimo, algoritmų projektavimo, IT sistemų architektūros kūrimo užduotys. Dėl to minėtus vaiko pomėgius reikėtų palaikyti ir skatinti. Pavyzdžiui, renkant vaikui gimtadienio dovaną verta pamąstyti apie problemų sprendimo įgūdžius, kūrybiškumą, loginį mąstymą, gebėjimą pastebėti priežastinius ryšius ugdyti padedančius žaidimus ar dėliones“, – patarė J. Kniaziukienė.
Pomėgis eksperimentuoti ir ieškoti originalių sprendimų
Kitas vaikų pomėgis, į kurį J. Kniaziukienė tėvams ir mokytojams pataria nenumoti ranka, yra bandymas kurti įvairių daiktų prototipus, eksperimentavimas, domėjimasis elektronika ir technologijomis. Anot IT mokytojos, ypač ryškus signalas, kad vaikui yra artima technologijų sritis – siekis automatizuoti sprendimus, panaudoti įvairius jutiklius, savarankiški bandymai programuoti.
„Tokiu atveju verta pagalvoti apie techninės kūrybos, robotikos, programavimo būrelius, kurie padės ugdyti ir puoselėti vaiko talentus, ankstyvame amžiuje paklos pamatus sėkmingai karjerai technologijų srityje. Be to, tokie būreliai suteiks vaikui prasmingą užsiėmimą ir padės nukreipti jo energiją naudinga linkme“, – pažymėjo J. Kniaziukienė.
Noras pasinerti į logines užduotis
Moksleivio polinkį IT sričiai taip pat, anot pedagogės, gali išduoti ir noras pasinerti į matematines bei logines užduotis, visuomet kelti klausimus, ieškoti naujų būdų rezultatui pasiekti. Jei be viso to vaikas taip pat dar domisi mokslo naujienomis, seka technologijų raidą, nemaža tikimybė, kad IT srityje jis jausis, kaip žuvis vandenyje.
„Svarbu, kad tokių vaiko polinkių pro akis nepraleistų ir mokytojai, o pagal moksleivių poreikius gebėtų pasiūlyti sudėtingesnių, įdomesnių, naujų iššūkių keliančių užduočių. Taip pat verta paskatinti vaikus, kuriems ši sritis artima, dalyvauti įvairiuose edukaciniuose konkursuose ir projektuose, ne tik mokyklos, bet ir universitetų ar verslo įmonių organizuojamuose renginiuose, kurie padėtų artimiau susipažinti su IT sritimi, jos specifika ir specialybėmis“, – sakė J. Kniaziukienė.
Svarbu išsivaduoti iš stereotipų: IT – ne tik berniukams
J. Kniaziukienė pabrėžė, kad siekiant pastebėti vaikų talentus technologijų srityje labai svarbu išsivaduoti iš stereotipų. Tėvai ir mokytojai dar neretai yra linkę šioje srityje labiau pastebėti berniukų, o ne mergaičių, gebėjimus.
„Merginos išties griauna nusistovėjusius stereotipus, kad IT pasaulis yra tik vaikinams. Matome, kad jos kuo puikiausiai atlieka IT užduotis, tyrinėja, vadovauja projektų komandoms ir turi reikiamų savybių sėkmingai karjerai šioje srityje“, – sakė J. Kniaziukienė.
Pedagogė pridūrė, kad, nors šiuolaikiniai moksleiviai puikiai nardo žaidimų pasaulyje, yra pasitikintys savimi, aktyviai veikia įvairiose socialinių tinklų platformose ir programėlėse, tačiau programuoti ir konstruoti jiems dažnai dar yra iššūkis, nes tam reikia kruopštumo, užsispyrimo, daug kartų bandyti, kol viskas veiks taip, kaip reikia. Dėl to, anot mokytojos, moksleivius IT pamokose svarbu sudominti, palaikyti ir paskatinti.
Mokyklos priėmė „Nacionalinį IT iššūkį“
Vos prieš mėnesį startavusio technologijų švietimo projekto „Nacionalinis IT iššūkis“ rezultatai patvirtina mokytojos žodžius – daugiau nei 650 mokyklų ir 5000 mokinių iš visos Lietuvos įsitraukė į projektą. „Telia Global Services Lithuania“ organizuojamo ir prezidentės Dalios Grybauskaitės globojamo projekto tikslas – ne tik suteiki moksleiviams naudingų žinių, bet ir sudominti IT specialybėmis.
„Nacionalinio IT iššūkio“ projekto vadovas Dominykas Maisiejus sakė, kad dažnai moksleiviams domėtis IT sritimi sutrukdo tai, kad apie ją ir jos suteikiamas galimybes per mažai žino.
„Prieiga prie šiandienos poreikius atitinkančių technologijų žinių yra labai svarbi ugdant jaunųjų kartų raštingumą. Svarbu, kad tokios žinios būtų prieinamos ne tik didžiųjų miestų, bet ir regionų moksleiviams. Tam reikalingas patrauklus mokymo turinys, o taip pat ir mokytojų įsitraukimas, atvirumas naujiems ugdymo metodams, nuolatinis jų pačių žinių atnaujinimas. Dėl to „Nacionalinis IT iššūkis“, nors pirmiausiai yra orientuotas į moksleivius, tačiau jų dėmesio siekia įtraukiant ir mokytojus“, – pasakojo D. Maisiejus.
Visos šalies moksleiviai iki mokslo metų pabaigos žinias kaups „Telia Global Services Lithuania“ ir projekto partnerių „Code Academy“ specialistų parengtose nuotolinėse pamokose, kurių metu susipažins su IT sričių įvairove, darbui IT srityje reikalingomis kompetencijomis, o – visų svarbiausia – įgis praktinių programavimo pagrindų.
Geriausius rezultatus demonstruojantys moksleiviai bus apdovanoti vertingais prizais ir individualiomis programavimo pamokomis, bei galės iš arti pamatyti kaip atrodo programuotojo darbo diena.
-
Startuoja pirmasis šalyje Nacionalinis IT iššūkis: įgyti žinių kvies šalies moksleivius ir mokytojus 2
Pirmajame projekto etape mokymų kursą sudarys 12 teminių pamokų, į kurių nemokamą turinį moksleiviai galės gilintis tiek informacinių technologijų pamokose, tiek savarankiškai namuose. Projekto tikslai – sudominti moksleivius ateityje rinktis tiksliuosius mokslus, papildyti mokymų programą naujausiomis žiniomis ir suvienodinti prieigą prie IT žinių didžiųjų miestų ir regionų mokiniams.
„Vienydami daugiau nei 1 tūkst. technologijų specialistų esame vienas didžiausių IT darbdavių šalyje, kasmet įdarbinantis virš 250 šios srities profesionalų. Sukaupę didžiulę patirtį vystant IT projektus matome prasmę pasidalinti ja su jaunąją karta ir įkvėpti ateičiai su technologijomis“, – sakė projekto organizatorės „Telia Global Services Lithuania“ vadovas Marius Ivanauskas.
„Tikimės, kad ši iniciatyva prisidės prie žinių prieinamumo ir atskirties tarp regionų bei didžiųjų miestų. Taip pat, žvelgiant į prognozes, 50 proc. ir daugiau populiariausių specialybių jau 2030-iais bus technologinės – duomenų analitika, programinės įrangos kūrimas, procesų automatizavimas. Norime, kad moksleiviai ateityje rinktųsi studijas, kurios atvers daugiausiai galimybių“, – tęsė vadovas.
Moksleiviai kaups žinias „Telia Global Services Lithuania“ ir projekto partnerių „Code Academy“ specialistų parengtose bei vedamose nuotolinėse pamokose, kurių metu susipažins su IT sričių įvairove, darbui IT srityje reikalingomis kompetencijomis, o – visų svarbiausia – įgis praktinių programavimo pagrindų.
Visi, kurie dalyvauja šiame projekte – ir moksleiviai, ir mokytojai – jau ištraukė sėkmingą bilietą.
Kurso pabaigoje lauks žinių patikrinimo testas, kuris padės išrinkti pažangiausias mokyklas ir 20 moksleivių, kurie tęs iššūkį antrajame – praktiniame – projekto etape. Šie moksleiviai su IT profesionalų pagalba vystys ir įgyvendins savo individualius internetinių puslapių projektus. Iš jų bus išrinkti trijų geriausių internetinių svetainių autoriai. Jie bus apdovanoti pagrindiniais projekto prizais – nešiojamais kompiuteriais ir galimybe praleisti dieną su IT specialistais bei pamatyti iš arti, kaip atrodo jų darbas.
„Visi, kurie dalyvauja šiame projekte – ir moksleiviai, ir mokytojai – jau ištraukė sėkmingą bilietą. Jūs mokysitės, darbuositės Lietuvos, mūsų valstybės ateičiai, tiesiogiai susietai su technologijų pažanga“, – teigė projektą globojanti Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė ir pridūrė: „Labai linkiu, kad jums būtų nepaprastai įdomu, o projekte įgytos žinios bei įgūdžiai atskleistų naujus moksleivių talentus ir gebėjimus, kurie bus be galo svarbūs kiekvienam, renkantis savo gyvenimo kelią ir tikslą.“
Jos teigimu, tai – neeilinė galimybė ir įgauti vertingų praktinių žinių ir IT mokytojams. Jie projekto metu bus kviečiami dalyvauti nuotoliniuose mokymuose su patyrusiais IT specialistais, kurie dalinsis patarimais, kaip įkvėpti ir sudominti mokinius technologijų sritimi.
Daugiau informacijos apie projektą rasti ir jame užsiregistruoti galima svetainėje https://www.itissukis.lt/.