-
Susidėvėję amortizatoriai – ne tik pavojingos atliekos
Amortizatoriai yra vieni svarbiausių automobilio pakabos elementų, nes sugeria spyruoklių svyravimą ir sustabdo jų perdavimą į kėbulą. Amortizatoriams užtikrinant ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžiant pakabos spyruoklėms laisvai judėti, vairuotojai turi ne tik patogumą vairuojant, bet ir saugumą. Dėl susidėvėjusių amortizatorių stabdymo kelias, atsižvelgiant į tokius veiksnius kaip greitį ar kelio dangą, gali padidėti net penktadaliu. Maža to, sugedę amortizatoriai tiesiogiai kenkia ir kitiems automobilio pakabos elementams – vairo traukėms, stabilizatoriams ar šarnyrams.
„Kai amortizatoriai yra netinkami naudojimui, automobilis tampa nestabilus arba labai kietas važiavimui ir tik patikrinimo metu gali pamatyti, ar amortizatorius yra šlapias ir, ar iš jo išbėgęs tepalas“, – sako automobilių remonto ir priežiūros paslaugų įmonės „Autodiena“ meistras Stanislovas Konickis.
Pasak jo, dėl šalčių amortizatoriai gali užšalti, todėl pastebimai išauga jų keitimas autoservisuose. „Šaltasis sezonas gali turėti įtakos ir kuro filtrams, ypač esantiems dyzeliu varomose transporto priemonėse. Mūsų rekomendacija vairuotojams – amortizatorius patikrinti ir kuro filtrus pakeisti dar prieš šalčius, tačiau dauguma vairuotojų juos keičia tik tuomet, kai automobilio neužveda. Tiesa, procentas iš anksto keičiančiųjų šias automobilio dalis auga“, – teigia „Autodienos“ meistras.
S. Konickis taip pat pažymi, kad vairuotojai amortizatorius dažniausiai keičia autoservisuose, nes kai kuriuose automobiliuose, ypač naujesniuose modeliuose, tam reikia specialios įrangos ir sąlygų.
Pavojingos atliekos
Automobilių amortizatoriuose, kaip ir tepalų filtruose, yra tepalo ir dėl to jie priskiriami pavojingoms atliekoms, kurias būtina tinkamai sutvarkyti.
„Remonto metu šias atliekas rūšiuojame, o susikaupus didesniam kiekiui juos priduodame atliekų tvarkytojams. Meistru dirbu jau beveik 12 metų ir turiu pastebėti, kad palyginti su ankstesniais metais, dabar kur kas daugiau perduodame amortizatorių ir kitų automobilinių atliekų jų tvarkytojams. Ir pačių atliekų surinkimas vyksta daug sklandžiau“, – sako autoserviso atstovas.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl seni automobilių amortizatoriai ir vidaus degimo variklių tepalų filtrai turi patekti pas pavojingų atliekų tvarkymo licenciją turinčias bendroves. Tačiau rinkoje dar yra nemažai autoservisų, kurie nesilaiko teisės aktų ir priduoda senus amortizatorius į metalo laužą.
„Ne tik amortizatoriai, bet ir tepalo filtruose esanti filtruojanti medžiaga irgi yra prisotinta alyvos. Filtrai yra susmulkinami automobilinėms atliekoms perdirbti specializuotoje įrangoje, tuomet atskiriami metalai, plastikas, iš filtruojančios medžiagos pašalinamos alyvos atliekos ir visa tai panaudojama dar kartą“, – kaip perdirbamos atliekos pasakoja bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.
Amortizatorių ir filtrų, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų (akumuliatorių, alyvos, plastiko, stiklo, padangų ir kitų) surinkimą ir tvarkymą finansuoja šių gaminių gamintojai ir importuotojai. Pagal Lietuvos teisės aktus per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką atskirai patiektų amortizatorių, filtrų ir padangų. Baterijoms ir akumuliatoriams galioja 45 proc. užduotis.
Netinkami naudojimui amortizatoriai, akumuliatoriai, metalai yra teigiamą rinkos vertę turinčios atliekos. Pavyzdžiui, atliekų tvarkytojai už toną senų amortizatorių moka iki 50 eurų.
Šiuo metu daugiau kaip 450 autoservisų dalyvauja Gamintojų ir importuotojų asociacijos aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise“ aktyviajame etape, kuris vyksta iki gegužės mėnesio. Servisai ne tik gali laimėti prizų, bet ir pasinaudoti nemokamu atliekų išvežimu, mokėti mažiau už priduotas neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pagaliau uždirbti dvigubai daugiau už priduotas atliekas. Daugiau informacijos apie šį projektą galima rasti www.mesrusiuojam.lt arba „Facebook“ paskyroje „MesRūšiuojam“, o apie visų atliekų rūšiavimą ir pridavimą – www.atliekos.lt.
Netinkamai tvarkomos, nerūšiuojamos ir bet kur numestos atliekos teršia aplinką ir gali sukelti pavojų žmonių sveikatai. Pavyzdžiui, naudota alyva gali patekti į gruntą ir užteršti vandenis. Alyvos atliekos yra itin pavojingos dėl jų deginimo metu (jei deginama tam nepritaikytose krosnyse) išsiskiriančių sunkiųjų metalų dalelių, nusėdančių ant žemės paviršiaus.
-
Kelionės be techninės apžiūros gali baigtis papildomomis išlaidomis 2
Ši žinia svarbi dėl dviejų priežasčių. Visų pirma būtent toks veiklos algoritmas leidžia vairuotojams maksimaliai efektyviai planuoti savo pačių dienotvarkę, rinktis patogiausią laiką ir išvengti lūkuriavimo eilėse. Antra – būtent tai leidžia išvengti koronaviruso pandemijos metu rizikos užsikrėsti, nes kontaktai tiek su kitais automobilininkais, tiek su TA stočių kontrolieriais taip yra apribojami iki minimumo.
Apibendrinta 2020-ųjų veiklos statistika liudija, kad TA stotis galima laikyti sektinu pavyzdžiu, kaip reikia dirbti pandemijos sąlygomis. Preciziškai tiksliai įgyvendinus rekomendacijas dėl elgsenos – visiems TA stočių darbuotojams naudojant respiratorius arba apsaugines kaukes ir pirštines, dažnai dezinfekciniu skysčius plaunant rankas ir iki minimumo apribojus kontaktus su automobilių savininkais/valdytojais – nė viena TA stotis netapo koronaviruso židiniu. T. y. jos buvo ir yra pasirengusios saugiau atlikti savo pagrindinę misiją – „išvalyti“ gatves ir kelius nuo automobilių, kurių techniniai trūkumai turi tiesioginės įtakos eismo saugumui.
Kad tai gyvybiškai svarbu, tvirtina ir Vakarų Europos šalių mokslininkai. Išnagrinėję transporto parko techninės būklės įtaką avarijose žūstančiųjų skaičiui jie konstatavo, kad grynai dėl techninių priežasčių vairuotojų ar jų keleivių mirtimi baigiasi maždaug 3-4 proc. incidentų keliuose. Tačiau Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) ataskaitos duomenimis, vidutinis lengvųjų automobilių amžius ES yra 10,8 metų, o Lietuvoje – beveik 15 metų.
„Transkonos“ nuotr.
„Lietuvos transporto parkas atnaujinamas itin lėtai, o fiksuojamų „didelių“ ir „pavojingų“ techninių trūkumų skaičius nemažėja. Klaipėda nėra išimtis. Pernai patikrinus daugiau nei 72 tūkst. lengvųjų (M1 klasės) transporto priemonių, iš jų tik 49 proc. buvo įvertintos kaip neturinčios jokių didelių trūkumų. Svarbu ir tai, kad nemaža dalis vairuotojų apie jų automobilių technines problemas arba nieko nenutuokia, arba tiesiog į jas nekreipia dėmesio, todėl automobilius remontuoja tik po apsilankymų TA stotyse ir sulaukę atitinkamų čia dirbančių kontrolierių pastabų“, – pastebi Klaipėdos TA centro „Transkona“ vadovas Paulius Pleskovas.
Nerimą kelia dar vienas dalykas: šių metų sausį Klaipėdos regiono TA stotyse apsilankė maždaug 10-14 proc. mažiau automobilių nei tuo pat metu pernai, nors eismo intensyvumas gatvėse ir keliuose nesumažėjo.
„Tai leidžia daryti prielaidą, kad dalis vairuotojų tiesiog ignoruoja privalomąją techninę apžiūrą. Nesinori pamokslauti, bet toks elgesys tiesiog neracionalus: TA stotyse įdiegus išankstinės registracijos sistemą, kiekvieną dieną galima rinktis iš 130 siūlomų patikros laikų ir gauti kontrolierių įvertinimą greičiau nei per pusvalandį, negaištant eilėse. Kadangi mūsų darbe istoriškai susiklostę tam tikri sezoniniai klientų srautų bangavimai (pavasarį ir vasarą TA stotis aplanko maždaug trečdaliu daugiau transporto priemonių nei rudenį ir žiemą), vėliau pasirinkimo galimybės tiesiog bus gerokai mažesnės. Be to, laiku pasirūpinant technine apžiūra išsklaidomos abejonės dėl automobilio „sveikatos“, gaunamos rekomendacijos, kokiems agregatams ar detalėms reiktų skirti daugiau dėmesio, bet ir išvengiama galimų policijos sankcijų. Bauda už ar važinėjimą be techninės apžiūros siekia 30-40 eurų“, – akcentuoja „Transkonos“ vadovas.
P. Pleskovas primena, kad patikrai užregistruoti iš anksto internetu yra itin paprasta. Tereikia techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ tinklalapyje www.vta.lt atitinkamuose el. paslaugų svetainės laukeliuose įrašyti automobilio valstybinį numerį, registracijos liudijimo numerį ir kontaktinius duomenis (el. paštą ar mob. tel. numerį) bei pasirinkti TA stotį ir laiką. Pateikus šiuos duomenis, užsakovą SMS žinute ar el. paštu pasiekia aktyvavimo kodas. Šį kodą įvedus į rezervacijos sistemą patvirtinamas pasirinktas apžiūros laikas. Likus parai iki numatytos apžiūros, nurodytu kontaktu išsiunčiamas priminimas apie pasirinktą apžiūros vietą ir laiką.
Privalomajai techninei apžiūrai iš anksto užsiregistruoti galima ne vien „Transkonos“ Klaipėdos techninės apžiūros stotyje, bet ir Kretingoje, Gargžduose, Šilutėje bei Šilalėje.
Jei jūsų automobilio TA galiojimas pasibaigė, prieš keliaujant į patikrą reikėtų pasirūpinti vienkartiniu skaitmeniniu leidimu. Jis užsakomas prisijungus prie „Transekstos“ interneto el. paslaugų svetainės, nurodžius transporto priemonės valstybinį numerį, registracijos liudijimo numerį, leidimo galiojimo datą, techninės apžiūros įmonę ir stotį, į kurią turi būti pristatyta transporto priemonė. Tuomet tereikia suformuotą leidimą atsispausdinti. Leidimas galioja vienai transporto priemonei ir tik Lietuvoje. Vienos dienos leidimas išduodamas tik Lietuvoje registruotai transporto priemonei. Užsisakydamas leidimą transporto priemonės savininkas arba valdytojas įsipareigojimą saugiai nuvykti į techninės apžiūros įmonę privalo patvirtinti savo parašu, nurodydamas vardą, pavardę. Naudojantis šia galimybe privalu užtikrinti, kad transporto priemonė nesukeltų pavojaus eismo saugumui, žmonių sveikatai, aplinkai.