-
Artėjant spektaklio „Barbora Radvilaitė“ 50-mečiui, paroda apie režisierių J. Jurašą
Paroda skirta Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatui, teatro režisieriui J. Jurašui, šiais metais mininčiam garbingą 85-erių metų jubiliejų, ir kitų metų sukakčiai – J. Jurašo pastatytos Juozo Grušo dramos „Barbora Radvilaitė“ (1972), lėmusios režisieriaus likimą, penkiasdešimtmečiui.
Ekspozicijoje pirmą kartą taip išsamiai pristatomas J. Jurašo gyvenimas ir kūryba. Apžvelgiant daugiau kaip penkiasdešimt J. Jurašo spektaklių, pastatytų sovietmečio cenzūros laikais Lietuvoje ir Rusijoje, Vakarų pasaulio scenose (JAV, Kanadoje, Vokietijoje, Belgijoje, Japonijoje), nepriklausomybę atgavusioje Lietuvoje, skleidžiasi ryški kūrėjo asmenybė, jo darbų išskirtinumas ir svarba. Simboliška, kad per Lietuvą dvejus metus keliausianti paroda visų pirma atidaroma Nacionaliniame Kauno dramos teatre – išskirtinėje erdvėje, kur J. Jurašas patyrė svaiginamų kūrybos aukštumų, didžiulį tautos pripažinimą ir meilę, kur išgyveno tragiškų likimo momentų.
Tada, kai 1972-ųjų pavasarį Kauno dramos teatre J. Jurašas pastatė J. Grušo „Barborą Radvilaitę“ (dail. Janina Malinauskaitė), jis tapo Lietuvos kultūros legenda. Valdžia, susidorodama su „nepatogiu, per daug dvasingu ir nacionalistiniu“ režisieriumi, įsakė spektaklio finale atsisakyti Aušros Vartų Dievo Motinos paveikslo. Režisierius, protestuodamas prieš nuolat jo spektaklius darkiusią cenzūrą, parašė atvirą laišką tuometiniam LTSR kultūros ministrui. Tai buvo pirmas toks protesto laiškas sovietinio režimo metais Lietuvoje. J. Jurašas, išdrįsęs pasipriešinti sovietinei sistemai, buvo pašalintas iš Kauno dramos teatro vyriausiojo režisieriaus pareigų be teisės dirbti teatre, 1974 m. jį kartu su šeima KGB išprašė iš Tėvynės.
D. Stankevičiaus nuotr.
Paroda teatre atidaryta gruodžio 8-osios vakarą prieš režisieriaus J. Jurašo spektaklį „Balta drobulė“ pagal A. Škėmos to paties pavadinimo romaną, dalyvaujant pilnutėlei salei jaunimo, – šis kūrinys traukia abiturientus pamatyti spektaklį, o nuo šiol jie daugiau sužinos ir apie jo kūrėjo asmenybę. Parodą apžiūrėjo ir režisierius Gytis Padegimas, kurį režisūros kelią rinktis padrąsino būtent Jonas Jurašas. Įkurdinti parodą ne muziejuje, o teatre, pasak Lietuvos teatro, kino ir muzikos muziejaus direktorės Nidetos Jarockienės, buvo kartu iššūkis ir svajonė, kuri išsipildė.
Parodos kuratorė Liucija Armonaitė teigė: „Ir šiandien J. Jurašas kai kam nepatogus, nes vadovaujasi nekintančiomis pamatinėmis vertybėmis: visur ir visada – gyvenime ir kūryboje – elgtis pagal savo sąžinę. Laisvo žmogaus sąžinę. Dėl to verti dėmesio J. Jurašo gyvenimas ir darbai, skatinantys mąstyti apie menininko kūrybą, jo vietą visuomenėje. Džiugu matyti tiek daug jaunų ir šviesių veidų, kurie, manau, žiūrėdami parodą pajaus ir asmenybę, ir laikmetį.“ Teatro generalinis direktorius Egidijus Stancikas akcentavo, kad paroda – neeilinė, nes ne kiekvienas kūrėjas sulaukia, įvykio, kuomet bandome aprėpti kūrėjo gyvenimą ir suvokti kūrybos būties kainą.
Parodos architektai Saulius Valius ir Ona Vėliūtė, dizainerės Ona Vėliūtė ir Jūratė Šatūnė.
Paroda nemokama, veiks iki teatrinio sezono pabaigos, kitų metų gegužės 22-osios. Ekspozicija atvira prieš spektaklius, atėjus su bilietu arba teatro tinklalapyje užsiregistravus į ekskursiją su gidu. Artimiausios trys ekskursijos po parodą vyks 2021 m. gruodžio 16 d. (ketvirtadienį), registracija vyksta internetu.
-
Žinoma ir vis dar nepažinta B. Radvilaitė 1
Istorikų žvilgsniu
Didikės gyvenimas apipintas mitais ir legendomis. Žygimanto Augusto ir Barboros Radvilaitės meilės istorija bei vedybos – ypatingas atvejis XVI a. vidurio istorijoje. Valdovas, nesilaikydamas viduramžių Europos papročių, nugalėjęs tėvų, didikų ir visuomenės pasipriešinimą, iš meilės vedė nekarališkos giminės atstovę. Šios charizmatiškos asmenybės neilgą gyvenimą ir mirties aplinkybes tyrinėjo istorikai, likimą aprašė rašytojai ir poetai, drobėse įamžino dailininkai, iki šiol apie ją statomos pjesės, kuriami miuziklai.
Geriau pažinti vieną žymiausių senosios Lietuvos moterų ir papildyti Lietuvos istorijos žinias padės įvairių žanrų literatūra.
Svarbius Barboros Radvilaitės biografiją analizuojančius veikalus parengė Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) didikų Radvilų giminės istorijos tyrinėtoja Raimonda Ragauskienė. Monografijoje "Barbora Radvilaitė" autorė išsamiai aprašo Barboros Radvilaitės biografiją. Daugiausia dėmesio skiriama jos asmenybės ir gyvenimo visumai atskleisti, neapsiribojama tik Barboros ir Žygimanto Augusto meilės istorija. Autorė aptaria ir Barboros Radvilaitės įvaizdį lietuvių istorinėje sąmonėje, stengiasi atskleisti Barborą kaip gyvą žmogų, o ne kaip ant pjedestalo stovinčią istorinę asmenybę.
Neilgą gyvenimą ir mirties aplinkybes tyrinėjo istorikai, likimą aprašė rašytojai ir poetai, drobėse įamžino dailininkai, iki šiol apie ją statomos pjesės, kuriami miuziklai.
"Barboros Radvilaitės laiškai Žygimantui Augustui ir kitiems" – tai studija apie XVI a. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės moterų korespondenciją. Knygoje platesniame XVI a. LDK kontekste analizuojami Barboros Radvilaitės laiškai vyrui Žygimantui Augustui, broliui Mikalojui Rudajam ir kitiems artimiems giminaičiams. Ši kūrinį galima skaityti ir portale www.epaveldas.lt.
Asmenybės spalvos
Knygoje "Kunigaikštytės Barboros auka" lietuvių istorikė Ona Matusevičiūtė į Barborą Radvilaitę pažvelgia netradiciškai, pabrėždama jos nuolankumą ir pasiaukojimą. Leidinys skirtas LDK kunigaikštienės karūnavimo 450 metų sukakčiai paminėti.
Išsamiai ir savitai šios moters gyvenimą knygoje "Barbora Radvilaitė" aprašė lenkų istorikas Zbigniewas Kuchowiczius. Eseisto Juliaus Pastarnoko kūrinyje "Karūna – erškėtrožių vainikas" Barbora Radvilaitė pateikiama kaip viena garsiausių ir patraukliausių istorinių asmenybių, simbolizuojančių grožį, laimę, meilę, tragediją ir gyvenimo trapumą.
Žinoma meno istorikė Marija Matušakaitė, kurios studijų ir domėjimosi spektras labai platus – nuo Lietuvos skulptūrinių antkapių, aprangos, XVI–XVIII a. portreto Lietuvoje, senosios medžio skulptūros ir dekoratyvinės drožybos iki procesijų altorėlių Lietuvoje, parengė knygą "Karalienė Barbora ir jos atvaizdai". Autorė gyvai nušviečia istorinį foną, aptaria to laikotarpio asmenybes, įamžintas meno kūriniuose, pristato seniausius Barboros portretus (XVI a.) ir vėlesnius jų variantus, analizuoja portreto tapybos Lietuvoje ir Europoje ypatybes, aptaria XIX a. atvaizdus ir kūrinius, nepagrįstai siejamus su Barbora Radvilaite.
Gausiai iliustruotoje literatūrologės Viktorijos Daujotytės-Pakerienės filologinėje studijoje "Arčiau Lietuvos" pateikiami visi žinomi Barboros Radvilaitės atvaizdai. Pusę knygos sudaro V.Daujotytės tekstas, kuriuo autorė primena trumpą ir trapią Barboros Radvilaitės gyvenimo liniją, pasitelkdama garsiųjų Lietuvos istorikų veikalus ir juose pateiktus faktus. Savo mintis autorė apipina poetų Juditos Vaičiūnaitės, Marcelijaus Martinaičio eilėraščiais, ištraukomis iš Juozo Grušo dramos "Barbora Radvilaitė" monologų, primenamas ir legendinis Jono Jurašo 1972 m. spektaklis Kauno dramos teatre su karališkosios poros vaidmenis atlikusiais Rūta Staliliūnaite ir Kęstučiu Geniu.
Įkvėpimo šaltinis
Pažintį su šia įstabia moterimi galima pratęsti skaitant grožinės literatūros kūrinius. Juozo Grušo pjesė "Barbora Radvilaitė" – tai jausmų drama, kurioje, nors ir vaizduojami XVI a. Lietuvos ir Lenkijos istoriniai įvykiai bei asmenys, pagrindinis dėmesys sutelktas į dviejų žmonių meilės išgyvenimus. Pagrindiniai herojai tiki, kad žmoniškumo ir valdžios santarvė gali ir turi viešpatauti žemėje. Kūrinį galite skaityti ir portale www.epaveldas.lt.
"Romanas apie karalienę Barborą, kuri mylėjo ir buvo beprotiškai mylima. Gal ir jūs pajusite tokį malonų svaigulį skaitydami, kokį jutau rašydamas", – mintimis apie istorinį romaną "Karalienė Barbora" dalijasi autorius Edmundas Malūkas.
Renatos Šerelytės romane "Raganos širdis" pasakojama paslaptinga Barboros Radvilaitės ir jos patikėtinės Magdalenos istorija, kurioje susipina ištikimybė ir išdavystė, klasta ir meilė, garbė ir nuopuolis, nuodai ir špagos. Autorė atskleidžia šios neeilinės moters gyvenimo istoriją, jos asmenybės žavesį ir trumpai patirtą karūnacijos triumfą. El. knygą skaitykite portale ibiblioteka.lt.
Apie Barborą Radvilaitę rašoma knygoje "Aukso amžiaus damos", leidinuke "Barboros", biografiniuose žinynuose "Vilniaus vardai", "Vilniaus atminimo knyga", "100 iškiliausių Lietuvos žmonių".