-
Merginos IT srityje – misija įmanoma: KITM siūlo kūrybiškus mokymus
Specialybė lyties neturi
Nors IT specialybes dažniau renkasi vaikinai, tačiau šios profesijos puikiai tinka ir merginoms, nes darbdaviams nėra svarbi lytis, svarbu – sugebėjimai ir noras tobulėti. KITM siūlo atsikratyti stereotipų, rinktis norimą ir perspektyvią profesiją be jokių lyties apribojimų.
„Aš ir pati dėstau, ir merginų turiu, kurios puikiai mokosi dirbtinio intelekto subtilybių ir programuoja. Merginos ir moterys turi platesnį matymą, todėl jos puikiai įveikia joms patikėtas užduotis ir randa būdų, kaip galima patobulinti IT procesus“, – tikino Gimnazijos skyriaus vedėja Giedrė Juodelienė.
KITM siūlo mokytis įvairių programavimo kalbų (JavaScript, Java, .NET, PHP), programinės įrangos testuotojo ir multimedijos specialybes, kurios tinka ir merginoms, ir vaikinams.
„Programuotojų ieško tiek Lietuvos, tiek užsienio kompanijos. Darbą nesudėtinga rasti ir reklamos kūrėjams. Darbo rinkoje tikrai nėra svarbu, kas tą darbą atliks – vaikinas ar mergina. Šiose specialybėse lyties klausimas neegzistuoja. Svarbios yra žinios ir noras tobulėti“, – pridūrė IT mokytoja.
„Jei patinka iššūkiai, nagrinėti problemas ir ieškoti išeičių, nėra skirtumo ar vaikinas, ar mergina tai darys. Verta pažymėti, kad viena pirmųjų programuotojų buvo moteris, todėl tėra stereotipas, kad šie darbai esą skirti tik vyrams. IT sritis yra tuo graži, jog čia nėra svarbi lytis, amžius. Čia svarbu loginis mąstymas, kantrybė ir atidumas detalėms. Ši sritis suteikia laisvę dirbti nuotoliu, derinti grafikus“, – pažymėjo KITM programavimo mokytoja Jolita Kuncienė.
Kūrybos galia
Dar vienas stereotipas, kuriuo apipinta IT sritis – esą tai labai nuobodu, tačiau realybė kitokia. Tiek programavimo, tiek multimedijos srityse reikia labai daug kūrybos, tad merginos gali puikiai save realizuoti.
Kūryba: merginoms patinka IT mokymai, nes juose daug kūrybiškumo. (KITM nuotr.)
„KITM siūlo multimedijos ir programuotojų specialybes. Jose tikrai puikiai įsilieja ir merginos. Pavyzdžiui, multimedija apima montažą, fotografiją, garso dizainą, animaciją ir kitas sritis, kuriose tikrai kalbama meno kalba. Programuotojai kuria tinklalapius, jų dizainą ir pan. Tikrai norime laužyti stereotipus, nes šiose specialybėse merginos gali labai daug ką nuveikti ir sukurti labai gražių dalykų“, – kalbėjo G. Juodelienė.
„Per savo darbo praktiką pastebėjau, kad merginos turi meniškesnes sielas, gilesnę vaizduotę, todėl joms kartais net lengviau įsitvirtinti darbo rinkoje. Merginos sugeba matyti pasaulio grožį ir jį perteikti skaitmeniniu būdu, vizualizuoti, kaip viskas turi atrodyti. Multimedijos specialybėje šios savybės labai padeda“, – antrino KITM animaciją dėstantis Mantas Poška.
Tai yra ir kūryba, kur galima įgyvendinti savo idėjas.
J. Kuncienė pridūrė, kad programavime nėra vieno teisingo atsakymo. Tą patį rezultatą galima gauti bent keliais skirtingais būdais, todėl kūrybiškumas padeda ieškoti naujų kelių. „Labai įdomu stebėti skirtingą žmonių mąstymą ir kaip jie savitai sprendžia uždavinius. IT specialybės iš tiesų išlaisvina“, – tikino mokytoja.
Didelės perspektyvos
Kiekvienas programuotojas, animatorius ar kitas IT specialistas – labai vertinamas ir greitai suranda norimą darbą. Šiuose sektoriuose daugėja ir moterų.
„Work in Lithuania“ skelbė, kad IT sektoriuje moterys sudaro beveik 24 proc. Tai yra gerokai daugiau nei ES vidurkis. Ši tendencija kiekvienais metais gerėja ir vis daugiau moterų save atranda startuolių, finansinių technologijų (fintech) sektoriuose, kurie neatsiejami nuo inovatyvių IT sprendimų.
Apie tai, kad merginoms nesudėtinga rasti darbą, liudijo ir KITM absolventės. „Nusprendžiau, kad programuotojų visada reikės ir čia gerai mokės. Baigus mokslus įsidarbinau po kelių mėnesių. Moterims reikėtų tiesiog nebijoti“, – savo patirtimi pasidalijo Renata Norkienė, anksčiau įgytą chemikės specialybę iškeitusi į programavimą.
„Ateitį siesiu su programavimu ir vaizdo redagavimu. IT sritis nėra vien kodai ar sunkios techninės užduotys. Tai yra ir kūryba, kur galima įgyvendinti savo idėjas“, – tikino multimedijos specialybės abiturientė Emilija Jurčenko.
Priėmimas į KITM programas jau prasidėjo. Po 8 klasių priėmimas vykdomas KITM interneto svetainėje www.kitm.lt. Po 10, 12 klasių ir norintiems persikvalifikuoti – per www.lamabpo.lt.
-
KITM sprendžia IT įrangos specialistų trūkumą
Įvairios specialybės
Šiuolaikiniame pasaulyje įvairios kompiuterinės sistemos ar elektronikos įrenginiai padeda vos ne kiekviename žingsnyje, tad norisi, kad jie veiktų preciziškai. Tam reikalingi specialistai, kurie gebėtų sistemas sustyguoti ir išspręsti kylančias elektronikos problemas.
KITM siūlo mokytis net kelių specialybių – galės įgyti praktinių žinių, kaip palaikyti tinkamą kompiuterių ar tinklų veiklą.
„Kompiuterinių tinklų aptarnavimo technikas atsakingas už bendrą techninę įrangą ir ją prižiūri, sprendžia iškilusias kompiuterines bėdas, kai skambina vartotojai. Įgiję daugiau patirties šie specialistai tampa atsakingi už didelių įmonių tinklo, interneto infrastruktūrą. Jie tarsi tiesia elektroninio ryšio kelius“, – vieną specialybių pristatė KITM dėstytojas Andrius Zykas.
Šiuos specialistus vilioja ir vadinamieji galvų medžiotojai.
„Ši specialybė skirta tiems, kurie galbūt nelabai mėgsta programavimą, bet nori dirbti su IT įranga. Juk dabar populiarus daiktų internetas, prie kompiuterinių tinklų jungiasi milijonai vartotojų, tad nuolat reikia viską atnaujinti. Be to, juk kompiuterių tinklai jungia apsaugos sistemas, kameras, įvairius automatinius procesus ir pan. Visus šiuos darbus gali dirbti kompiuterinių tinklų administravimo technikas“, – antrino KITM dėstytojas Aidas Jasionis.
Minėtą specialybę papildo ir jaunesnysis sistemų administratorius. Jo pagrindiniai darbai susiję su serverių veikla ir jų operacinėmis sistemomis, „Cloud“ technologijomis ir pan.
„Tai naujai siūloma programa, orientuota į serverius, jų aptarnavimą, kompiuterizuotos darbo vietos paruošimą“, – kalbėjo KITM atstovai.
Elektroninės įrangos derintojai – dar viena specialybė, apimanti IT įrangų priežiūrą. Šie specialistai orientuoti į elektronikos remontą, atnaujinimą ir tinkamą jų veikimą.
„Specialybė labai paklausi, nes apima automobilių pramonę, telekomunikacijas, pastatų valdymą, išmaniųjų įrenginių remontą, medicinos įrangos paruošimą ir pan.“, – apie plačias perspektyvas kalbėjo šią specialybę dėstantis Edgaras Pangonis.
Pasaulinio lygio patirtis
KITM siūlo ne tik IT sistemų veikimo paslapčių mokytis iš savo srities profesionalų – mokiniai turi galimybę gauti tarptautinius pažymėjimus, patvirtinančius jų kompetencijas.
Čia veikia „Red Hat“ ir „Cisco“ akademijos, todėl KITM mokiniai gauna pasaulinio lygio kompanijų sukurtas mokymo programas.
„Mūsų mokiniai gauna naujausių žinių, paremtų pasaulinių lyderių patirtimi. Be to, moksleiviams galime suteikti ir šių akademijų sertifikatus, o tai didina galimybes įsidarbinti ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje“, – nurodė A. Jasionis.
Perspektyvu: IT įrangos specialistai įsidarbina iš karto po mokymų ar praktikos. (KITM nuotr.)
Darbo perspektyvos
KITM mokiniai įgyja praktinių žinių, jas pritaiko įmonėse. IT įrangos specialistų rinkoje trūksta, todėl dažnas KITM mokinys norimą darbą randa iš karto po mokymų ar praktikos.
„Šiuos specialistus vilioja ir vadinamieji galvų medžiotojai. Kadangi KITM mokiniai turi ir tarptautinius sertifikatus, jie labai paklausūs, nes IT sistemų derintojai reikalingi kone kiekvienoje kompanijoje. Tai pagrindas, ant kurio laikosi bendrovės siūlomos paslaugos, produktai, kuriamas turinys“, – kalbėjo A. Zykas.
Apie tai, kad įgytas žinias pritaiko praktiškai ir greitai pavyko įsidarbinti, patvirtino ir buvę KITM mokiniai.
„KITM įgijau mobiliosios elektronikos taisytojo specialybę, tad nemažai taisau įrenginius, turinčius garantiją. Mokymai patiks tiems, kuriems įdomu iš neveikiančio daikto padaryti veikiantį“, – kalbėjo Saulius Kasiulis ir pripažino, kad įgytos žinios padeda ir namų buityje. Be to, tai prisideda prie tvarumo, nes nereikia pirkti naujo prietaiso.
„Pagrindinės mano įgytos žinios siejasi su interneto sistemų inžinerija. Šie mokymai galėtų būti įdomūs tiems, kurie mėgsta dirbti su „Linux“ sistema, spręsti interneto problemas. Aš pats įsidarbinau dar net nebaigęs mokymų“, – KITM mokymus rekomendavo Gytis Oržekauskas.
KITM į kompiuterių tinklų aptarnavimo techniko specialybę kviečia mokytis baigusius 8, 10, 12 klasių ir norinčius persikvalifikuoti. Mokytis jaunesniojo sistemų administratoriaus ir elektroninės įrangos derintojų programų kviečiami pabaigę 12 klasių arba norintys keisti anksčiau įgytą specialybę.
Priėmimas vyks nuo birželio 1 d. Naujienas sekite www.kitm.lt.
-
Nacionalinį IT iššūkį jau priėmė virš 750 mokyklų: tūkstančiai vaikų mokosi programavimo pagrindų 1
Vos įpusėjus įgyvendinimui vienu didžiausių technologijų švietimo projektu jau vadinamas Nacionalinis IT iššūkis moksleiviams suteikia galimybę artimiau susipažinti su IT pasauliu, o virš 650 prisijungusių mokytojų – kelti savo kompetencijas ir praturtinti pamokų turinį įdomia bei naudinga medžiaga.
Prie iniciatyvos aktyviausiai jungiasi Tauragės, Alytaus ir Telšių apskritys, kuriose Nacionalinį IT iššūkį jau priėmė daugiau kaip pusė visų mokyklų. Aktyviai prie projekto jungiasi vaikai Kauno, Marijampolės bei Klaipėdos apskrityse.
„Aktyvus mokyklų, moksleivių ir mokytojų įsitraukimas į projektą tikrai džiugina ir rodo, kad IT srities žinios yra išties aktualios. Su šia sritimi jaunus žmones svarbu artimiau supažindinti dar mokyklos suole ir kuo anksčiau suteikti jiems technologinių bei programavimo pagrindų, užtikrinti, kad tokios žinios būtų prieinamos visiems moksleiviams, ypač regionuose. Jau dabar galime sakyti, kad tai – vienas didžiausių šalies istorijoje IT, programavimo ir technologijų edukacijos projektų, kuris tikiu įkvėps ne vieną sėkmingą karjerą šioje srityje“, – sako bendrovės „Telia Global Services Lithuania“ vadovas Marius Ivanauskas.
Nacionalinio IT iššūkio projektas yra orientuotas į 7-9 klasių moksleivius ir iki mokslo metų pabaigos vyks trimis etapais. Moksleiviai šiuo metu kaupia žinias specialistų parengtose bei vedamose nuotolinėse pamokose, kurių metu susipažįsta su IT sričių įvairove, reikalingomis kompetencijomis ir įgyja praktinių programavimo pagrindų. Geriausius rezultatus pademonstruosiantys moksleiviai turės galimybę su profesionalų pagalba įgyvendinti individualius internetinių puslapių kūrimo projektus ir laimėti galingus žaidimų kompiuterius ir kitus išmanius prizus.
Projektas – puiki proga ir IT srities mokytojams atnaujinti savo žinias bei kelti kompetencijas. Jų laukia nuotoliniai mokymai ir konsultacijos su IT specialistais.
„Visi, kurie dalyvauja šiame projekte – ir moksleiviai, ir mokytojai – jau ištraukė sėkmingą bilietą. Jūs mokysitės, darbuositės Lietuvos, mūsų valstybės ateičiai, tiesiogiai susietai su technologijų pažanga, – teigė projektą globojanti Lietuvos Respublikos Prezidentė D. Grybauskaitė. – Labai linkiu, kad jums būtų nepaprastai įdomu, o projekte įgytos žinios bei įgūdžiai atskleistų naujus moksleivių talentus ir gebėjimus, kurie bus be galo svarbūs kiekvienam, renkantis savo gyvenimo kelią ir tikslą“.
Daugiau informacijos apie projektą rasti ir jame užsiregistruoti galima svetainėje www.itissukis.lt
-
Tiksliųjų mokslų studijoms – aukso amžius: kaip pasiruošti IT karjerai dar mokykloje? 8
Lietuvos aukštųjų mokyklų asociacijos duomenimis, su informacinėmis ir ryšio technologijomis susijusių studijų pasirinkimas 2021 m. siekė 6,8 proc., pernai – 8,2 proc. Panašų augimą stebi ir šalies kolegijos.
Vilniaus universiteto studijų prorektoriaus dr. Valdo Jaskūno teigimu, pastaruosius trejetą metų moksleivių, besirenkančių tiksliuosius (t.y. fizinius, gyvybės, informatikos, inžinerijos, matematikos) mokslus universitete daugėja. 2020 m. jų buvo 23,44 proc., 2021 m. – 24,5 proc., 2022 m. – 26,3 proc. Tai lemia keli faktoriai.
„Tiksliųjų mokslų universitetuose populiarėjimą formuoja ne tik darbo rinkos tendencijos, bet ir valstybės politika, nes finansavimas tiksliųjų mokslų studijoms yra didinamas. Motyvuoja ir finansinės perspektyvos – statistika rodo, kad po tiksliųjų mokslų bakalauro studijų daugiausiai uždirba informacinių technologijų bei matematikos absolventai“, – sako dr. V. Jaskūnas.
Anot jo, siekiant dar labiau padidinti tiksliųjų mokslų populiarumą, sudominti moksleivius šiais dalykais reikėtų dar mokykloje. Mokinių domėjimąsi tiksliaisiais mokslais skatina besiplečiančios veiklos STEAM centruose. Tokio vaidmens imasi ir verslas.
Šių metų pradžioje visoje šalyje startavo kompetencijų centro „Telia Global Services Lithuania“ iniciatyva „Nacionalinis IT iššūkis“, globojama Prezidentės Dalios Grybauskaitės. Prie jos prisijungę 7-9 kl. moksleiviai kaups žinias specialistų nuotolinėse pamokose, kurios supažindins su IT sričių įvairove, darbui IT srityje reikalingomis kompetencijomis, leis įgyti praktinių programavimo pagrindų.
„Įkvėpti vaikus ateičiai su technologijomis būtina dar mokyklos suole, prieš jiems pasirenkant tolimesnę studijavimo kryptį. Ankščiau perdėtai sunkia ir matematika bei formulėmis grįsta laikytą technologijų sritį norime parodyti iš tikrosios pusės, kurioje gausu kūrybos, saviraiškos, nuolatinio tobulėjimo ir komandinio darbo. Tai, kad moksleiviai ir mokytojai vertina tokią galimybę, rodo ir didelis dalyvių įsitraukimas – prie projekto jau prisijungė daugiau nei 750 mokyklų ir 5000 mokinių“, – pasakoja „Telia Global Services Lithuania“ komunikacijos vadovas Dominykas Maisiejus.
-
Moksleivių polinkis į IT: kaip jį pastebėti ir puoselėti?
Šiemet pirmą kartą visoje Lietuvoje įgyvendinamame moksleivių „Nacionalinio IT iššūkio“ projekte dalyvaujančios Molėtų progimnazijos IT mokytoja Jurgita Kniaziukienė išskiria tris pagrindinius ženklus, atskleidžiančius vaiko polinkį į technologijų ir kompiuterijos mokslus, ir pataria, kaip padėti ugdyti bei stiprinti IT specialybėms reikalingas vaiko savybes.
Polinkis konstruoti ir kurti sekas
Viena iš pagrindinių užuominų, kad vaikui yra artima IT sritis, anot J. Kniaziukienės, gali būti jo polinkis konstruoti, dėlioti, kurti įvairias struktūras – pavyzdžiui, žaidžiant konstruktoriais. Šį pomėgį dažnai lydi dėmesys nuoseklioms sekoms, įvykių eiliškumui, logiškam sprendimų pagrindimui ir argumentacijai.
„Tokiomis savybėmis pasižyminčiam moksleiviui ateityje gali būti artimos programavimo, algoritmų projektavimo, IT sistemų architektūros kūrimo užduotys. Dėl to minėtus vaiko pomėgius reikėtų palaikyti ir skatinti. Pavyzdžiui, renkant vaikui gimtadienio dovaną verta pamąstyti apie problemų sprendimo įgūdžius, kūrybiškumą, loginį mąstymą, gebėjimą pastebėti priežastinius ryšius ugdyti padedančius žaidimus ar dėliones“, – patarė J. Kniaziukienė.
Pomėgis eksperimentuoti ir ieškoti originalių sprendimų
Kitas vaikų pomėgis, į kurį J. Kniaziukienė tėvams ir mokytojams pataria nenumoti ranka, yra bandymas kurti įvairių daiktų prototipus, eksperimentavimas, domėjimasis elektronika ir technologijomis. Anot IT mokytojos, ypač ryškus signalas, kad vaikui yra artima technologijų sritis – siekis automatizuoti sprendimus, panaudoti įvairius jutiklius, savarankiški bandymai programuoti.
„Tokiu atveju verta pagalvoti apie techninės kūrybos, robotikos, programavimo būrelius, kurie padės ugdyti ir puoselėti vaiko talentus, ankstyvame amžiuje paklos pamatus sėkmingai karjerai technologijų srityje. Be to, tokie būreliai suteiks vaikui prasmingą užsiėmimą ir padės nukreipti jo energiją naudinga linkme“, – pažymėjo J. Kniaziukienė.
Noras pasinerti į logines užduotis
Moksleivio polinkį IT sričiai taip pat, anot pedagogės, gali išduoti ir noras pasinerti į matematines bei logines užduotis, visuomet kelti klausimus, ieškoti naujų būdų rezultatui pasiekti. Jei be viso to vaikas taip pat dar domisi mokslo naujienomis, seka technologijų raidą, nemaža tikimybė, kad IT srityje jis jausis, kaip žuvis vandenyje.
„Svarbu, kad tokių vaiko polinkių pro akis nepraleistų ir mokytojai, o pagal moksleivių poreikius gebėtų pasiūlyti sudėtingesnių, įdomesnių, naujų iššūkių keliančių užduočių. Taip pat verta paskatinti vaikus, kuriems ši sritis artima, dalyvauti įvairiuose edukaciniuose konkursuose ir projektuose, ne tik mokyklos, bet ir universitetų ar verslo įmonių organizuojamuose renginiuose, kurie padėtų artimiau susipažinti su IT sritimi, jos specifika ir specialybėmis“, – sakė J. Kniaziukienė.
Svarbu išsivaduoti iš stereotipų: IT – ne tik berniukams
J. Kniaziukienė pabrėžė, kad siekiant pastebėti vaikų talentus technologijų srityje labai svarbu išsivaduoti iš stereotipų. Tėvai ir mokytojai dar neretai yra linkę šioje srityje labiau pastebėti berniukų, o ne mergaičių, gebėjimus.
„Merginos išties griauna nusistovėjusius stereotipus, kad IT pasaulis yra tik vaikinams. Matome, kad jos kuo puikiausiai atlieka IT užduotis, tyrinėja, vadovauja projektų komandoms ir turi reikiamų savybių sėkmingai karjerai šioje srityje“, – sakė J. Kniaziukienė.
Pedagogė pridūrė, kad, nors šiuolaikiniai moksleiviai puikiai nardo žaidimų pasaulyje, yra pasitikintys savimi, aktyviai veikia įvairiose socialinių tinklų platformose ir programėlėse, tačiau programuoti ir konstruoti jiems dažnai dar yra iššūkis, nes tam reikia kruopštumo, užsispyrimo, daug kartų bandyti, kol viskas veiks taip, kaip reikia. Dėl to, anot mokytojos, moksleivius IT pamokose svarbu sudominti, palaikyti ir paskatinti.
Mokyklos priėmė „Nacionalinį IT iššūkį“
Vos prieš mėnesį startavusio technologijų švietimo projekto „Nacionalinis IT iššūkis“ rezultatai patvirtina mokytojos žodžius – daugiau nei 650 mokyklų ir 5000 mokinių iš visos Lietuvos įsitraukė į projektą. „Telia Global Services Lithuania“ organizuojamo ir prezidentės Dalios Grybauskaitės globojamo projekto tikslas – ne tik suteiki moksleiviams naudingų žinių, bet ir sudominti IT specialybėmis.
„Nacionalinio IT iššūkio“ projekto vadovas Dominykas Maisiejus sakė, kad dažnai moksleiviams domėtis IT sritimi sutrukdo tai, kad apie ją ir jos suteikiamas galimybes per mažai žino.
„Prieiga prie šiandienos poreikius atitinkančių technologijų žinių yra labai svarbi ugdant jaunųjų kartų raštingumą. Svarbu, kad tokios žinios būtų prieinamos ne tik didžiųjų miestų, bet ir regionų moksleiviams. Tam reikalingas patrauklus mokymo turinys, o taip pat ir mokytojų įsitraukimas, atvirumas naujiems ugdymo metodams, nuolatinis jų pačių žinių atnaujinimas. Dėl to „Nacionalinis IT iššūkis“, nors pirmiausiai yra orientuotas į moksleivius, tačiau jų dėmesio siekia įtraukiant ir mokytojus“, – pasakojo D. Maisiejus.
Visos šalies moksleiviai iki mokslo metų pabaigos žinias kaups „Telia Global Services Lithuania“ ir projekto partnerių „Code Academy“ specialistų parengtose nuotolinėse pamokose, kurių metu susipažins su IT sričių įvairove, darbui IT srityje reikalingomis kompetencijomis, o – visų svarbiausia – įgis praktinių programavimo pagrindų.
Geriausius rezultatus demonstruojantys moksleiviai bus apdovanoti vertingais prizais ir individualiomis programavimo pamokomis, bei galės iš arti pamatyti kaip atrodo programuotojo darbo diena.