-
„Šiandienos filmai rytojui“ – filmų rinkinys apie empatiją, jautrumą ir žmones
„Kino pavasario“ programos ir pirkimų vadovė Dovilė Grigaliūnaitė sako, kad atrinkti filmai tvarumo tema apima platų spektrą klausimų – nuo ekologijos iki migracijos ir žmogaus teisių. „Šių šešių filmų pasakojamos istorijos, kino kalba ir magija techninėmis priemonėmis atvaizduoti daugiau, nei leidžia realybė, nukelia iš praeities į ateitį, stiprina mūsų empatiją ir jautrumą aplinkai, kitam ar kitokiam.“
Tvarumo tema „Kino pavasarį“ vienija su ją taip pat nuosekliai palaikančio festivalio partnerio ERGO vertybėmis. Įmonės vadovas Tadas Dovbyšas pasakoja jau ne pirmus metus festivalyje stebintis, kaip kino kūrėjai permąsto šių dienų politinę, ekonominę situaciją, gamtosaugos klausimus.
„Visai šalia mūsų ir visame pasaulyje vykstantys įvykiai, nerimo, grėsmės pojūtis vienus verčia piktintis, kitus – prisiimti atsakomybę ir veikti, bei tą daryti įvairiomis formomis. Džiaugiuosi, kad globojame filmų rinkinį, kuris pristato rimtus kino darbus, skatina kitaip, naujai vertinti situacijas ir žmonių sprendimus“, – dalijosi ERGO vadovas.
Vienas tokių pavyzdžių – kino kūrėjo Ryûsuke Hamaguchi dramos „Blogis (ne)egzistuoja“ (Evil Does Not Exist) veikėjai: sužinoję, jog šalia jų norima įrengti glampingo stovyklavietę, kurios statybos turės neigiamos įtakos ne tik vietos gyventojų gyvenimo būdui, vietos vandens tiekimui, bet ir plynaukštės ekologinei pusiausvyrai, jie nenuleidžia rankų.
Filmas „Žalia siena“. Organizatorių nuotr.
Žmogiškumo tema ryški režisierės A. Holland tikromis istorijomis paremtame, milžinišką ažiotažą Lenkijoje sukėlusiame filme „Žalia siena“ (Green Border). Kino kūrėja kelia klausimą, ar skirtingos barikadų pusės gali rasti bendrą kalbą, kai siena tampa sudužusių svajonių kapinynu ir apgaulingą viltį atsidurti saugesnėje Europoje keičia siaubas ir šiuolaikinė tragedija. Tuo tarpu Tuniso režisierė Kaouther Ben Hania dramoje „Olfos dukros“ (Four Daughters) trina ribą tarp dokumentinio ir vaidybinio kino. Kai prisijungusios prie ISIS dingsta dvi Olfos dukros, kino kūrėja pasikviečia aktores užimti jų vietą ir rekonstruoja jų istoriją, tyrinėdama atmintį, vaizduotę ir begalinę motinos stiprybę.
„Olfos dukros“. Organizatorių nuotr.
Tvarumą santykiuose, prieraišumo, meilės poreikį pasakoja Elene Naveriani filmas „Gervuogių skonis“ (Blackbird Blackbird Blackberry), kai niekada vyro nenorėjusi, savo laisvę kaip pyragus branginanti Etero įsimyli ir atsiduria kryžkelėje.
„Gervuogių skonis“. Organizatorių nuotr.
O režisierių Sam H. Freeman ir Ng Choon Ping moderniame erotiniame trileryje „Femme“ (Femme) smurtas virsta dviejų vyrų iš skirtingų pasaulių – katės ir pelės – žaidimu, kai neapykantos nusikaltimo auka, drag karalienė Džiulsas, vilioja savo užpuoliką neatskleisdamas tapatybės.
„Femme“. Organizatorių nuotr.
Į iraniečių gyvenimą jiems grumiantis su vyriausybės primesta socialine, kultūrine ir religine biurokratija leidžia pažvelgti režisierių Ali Asgari ir Alireza Khatami įspūdingų, dažnai tamsiai komiškų vinječių serija „Žemiškos eilės“ (Terrestrial Verses). Statiška kamera vaizduoja daugybę istorijų: pamesto šuns ieškančią moterį, valstybės cenzūrą patiriantį filmo kūrėją, tėvus, norinčius pavadinti savo naujagimį sūnų Deividu, ir daugelį kitų. Šios trumpos fikcijos piešia stiprų, žmogišką gyventojų, pavargusių nuo kasdienybę varžančios politikos, portretą.
„Žemiškos eilės“. Organizatorių nuotr.
Daugiau apie rinkinio filmus galite rasti čia. 29–asis Vilniaus miesto kino festivalis „Kino pavasaris“ vyksta iki kovo 27 d. Festivalį palaiko didieji partneriai „ERGO“ ir „Telia Play“, iš dalies finansuoja Lietuvos kino centras, Vilniaus miesto savivaldybė, „Kūrybiška Europa“ MEDIA.
-
„Arlekino“ salėje klaipėdiečių lauks net du kino filmų festivaliai!
„Lokys, liūtas ir šakelė“ – tai kino programa, kurioje bus rodomi filmai iš Venecijos kino festivalio, liepą įvykusio Kanų kino festivalio ir pavasarinės Berlinalės. Programos metu „Arlekino“ žiūrovams parodysime bene geriausias kino juostas, kurių negalite praleisti.
Iš sostinės į uostamiestį taip pat atkeliauja seniausias tarptautinis dokumentinio kino festivalis Baltijos šalyse – „Vilniaus dokumentinių filmų festivalis“. Jo programą sudaro kūrybinės dokumentikos darbai. „Arlekino“ žiūrovams pristatysime 5 šio festivalio filmus.
Išsirinkite, ką žiūrėti ir susitinkame prie ekrano!
Kino programos „Lokys, liūtas ir šakelė“ filmai:
„Paryžius. 13-asis rajonas“ – auksinė palmės šakelė, rež. Jacques Audiard
Juodai baltame ekrane stebima, kaip trys merginos ir vaikinas perrašo šiuolaikinės meilės apibrėžimą.
Žiūrėkite: spalio 5 d., 19 val. Bilietai: https://bit.ly/Paryzius13raj.
„Paskutiniai ir pirmi žmonės“. Rež. Jóhann Jóhannsson
Tildos Swinton skaitoma utopinė istorija, brutalios skulptūros iš buv. Jugoslavijos ir kino kompozitoriaus Jóhanno Jóhannssono muzika. Pristatytas 2020 m. Berlinalėje, pagaliau filmas sulaukė savo valandos didžiajame ekrane Lietuvoje.
Žiūrėkite: spalio 5 d. 21 val. Bilietai: https://bit.ly/paskutiniai_zmones.
„Titanė“ – auksinė palmės šakelė, rež. Julia Ducournau
Tik antrą kartą Kanų istorijoje pagrindinį prizą laimėjo moteris. „Titanė“ pasakoja jaunos merginos, kurios galvoje įmontuota titano plokštelė, istoriją. Įsivėlusi į nusikaltimus ji priversta slapstytis, o tai daro apsimetusi seniai dingusiu vaikinu.
Žiūrėkite: spalio 6 d. 20 val. Bilietai: https://bit.ly/Titane-Arlekinas.
„Lux Aeterna“. Rež. Gasparas Noé
Psichodelinė juosta, kurią užsakė mados namai „Saint Laurent“. Prancūzų aktorės Charlotte Gainsbourg ir Béatrice Dalle jame įkūnija pačios save.
Žiūrėkite: spalio 7 d. 19 val. Bilietai: https://bit.ly/lux-Aeterna.
„Drive my car“. Aukščiausias kritikų įvertinimas ir „Fipresci“ prizas bei „Auksinė šakelė“ už scenarijų Rež. Ryusuke Hamaguchi
Pagal lietuvių pamėgto autoriaus Haruki Murakami to paties pavadinimo apsakymą pastatytas filmas pasakoja apie teatro aktoriaus gyvenimą prieš ir po žmonos mirties.
Žiūrėkite: spalio 7 d. 20 val. Bilietai: https://bit.ly/Drive_My_car.
„Charlotte apie Jane“. Rež. Charlotte Gainsbourg
Šiltoje ir jautrioje dokumentikoje , Charlotte atgręžia kamerą į savo garsiąją mamą, prancūzų muzikos atlikėją Jane Birkin, pakviesdama ją, o kartu ir žiūrovus, leistis į intymią kelionę, kurioje dvi talentingos moterys atsiveria ne tik publikai, bet ir viena kitai.
Žiūrėkite: spalio 9 d. 16 val. Bilietai: https://bit.ly/Charlotte-apie-Jane.
„Viskas praėjo gerai“. Rež. François Ozonas
Įspūdingas aktorės Sophie Marceau vaidmuo – ji vaidina dukrą, kuriai tėvas po insulto paveda pasirūpinti eutanazijos procedūra Šveicarijoje.
Žiūrėkite: spalio 10 d. 16 val. Bilietai: https://bit.ly/viskas-praejo-gerai.
VILNIAUS DOKUMENTINIŲ FILMŲ FESTIVALIO filmai:
„Raganos iš rytų“. Rež. Julien Faraut
„Šis filmas galėtų būti šių metų festivalio vizitinė kortelė“ – taip sako viena iš VDFF festivalio programos sudarytojų V. Levickaitė. Tai įtraukiantis, estetinis, intelektualinis ir emocijas teikiantis filmas apie herojišką medvilnės fabriko darbuotojų gyvenimo kelionę – nuo sporto būrelio po darbo iki olimpinės šlovės.
Žiūrėkite: spalio 8 d. 19 val. Bilietai: https://bit.ly/raganos_is_rytu.
„Tranzistorių seserys“. Rež. Lisa Rovner
Tai pasakojimas apie elektroninės muzikos vėliavnešes: Delia Derbyshire, Daphne Oram, Bebe Barron, Pauline Oliveros ir lietuvių kilmės Clara Rockmore. Jos tikros maištininkės ir atradėjos, tačiau filmas atskleidžia sudėtingą moterų emancipacijos kovą Vakarų kultūroje.
Žiūrėkite: spalio 9 d. 18 val. Bilietai: https://bit.ly/tranzistoriu_seserys.
„Kruvina nosis, vėjas kišenėse“. Rež.Billas ir Turneris Rossai
Juostoje filmuojamas baras Las Vegaso užkampyje, kuris skaičiuoja paskutines dienas. Tai filmas apie besikeičiančią realybę ir nenorinčius su tuo susitaikyti. Apie žmonių ryšius ir draugystę. Net jeigu iš pirmo žvilgsnio ir atrodo, kad tuos žmones sieja tik alkoholis.
Žiūrėkite: spalio 9 d. 20 val. Bilietai: https://bit.ly/kruvina_nosis.
„Nostalgija šviesai“. Rež. Patricio Guzmánas
Čia iškalbingai susilieja dvi istorijos. Apie astronomus, kurie Atakamos dykumoje stebi dangų ir bando įminti žmonijos atsiradimo mįsles, bei apie moteris, kurios observatorijos papėdėje, bekraštėse dykumos platybėse, ieško mylimų žmonių, diktatoriaus Pinocheto valdymo laikais nužudytų netoliese veikusiame kalėjime, palaikų. Kas bendro tarp šių žmonių ir istorijų? Sužinokite patys.
Žiūrėkite: spalio 10 d. 18 val. Bilietai: https://bit.ly/Nostalgija_Sviesai.
„Lošimai, dievai ir LSD“. Rež. Peteris Mettleris.
Tai sapniška kelionė po Kanadą, Šveicariją ir Indiją. Jos metu režisierius fiksuoja laimės paieškas ir apraiškas (nuo lošimų ir sekso iki religijos ir narkotikų).
Žiūrėkite: spalio 10 d. 20 val. Bilietai: https://bit.ly/losimai_dievai_ir_LSD.
Nepraleiskite galimybės pažiūrėti kokybiškus, aukštais reitingais vertinamus filmus. Susitinkame „Arlekine“!
Daugiau informacijos: https://kinasarlekinas.lt/klaipeda/ arba telefonu: +370 600 9302.
-
„Kino pavasaryje“ – pasaulio kino festivalių favoritai
Svarbu paminėti unikalią izraeliečio Yarono Shani meilės trilogiją, kurią sudaro trys vaidybiniai filmai: „Meilės trilogija. Nuogumas“ (Stripped), „Meilės trilogija. Mano akys“ (Chained) ir „Meilės trilogija. Atgimimas“ (Reborn). Pirmojo filmo premjera įvyko 2018 metų Venecijos kino festivalyje, antrojo – pernai Berlyne, o trečiojo – pagrindiniame Azijos kino festivalyje Busane, ten buvo parodyti visi trys filmai.
„Kino pavasario“ žiūrovai pamatys visas tris dalis, kuriose kritiškai kalbama apie įvairius Izraelio visuomenės reiškinius. Jas galima žiūrėti kaip atskirus filmus, tačiau visiškai režisieriaus sumanymas atsiskleis išvydus visus tris filmus. Artima dokumentikai forma, neprofesionalūs aktoriai ir tikros jų istorijos bei atviras realizmas stipriai sukrečia“, – pasakoja „Kino pavasario“ programos sudarytoja Aistė Račaitytė.
Toronto ir Venecijos hitai
Ryškus praėjusių metų festivalių favoritas – istorinė drama „Martinas Idenas“ (Martin Eden). Vienas originaliausių naujosios kartos Italijos režisierių Pietro Marcello dekonstruoja garsųjį Jacko Londono romaną, jį perkeldamas iš Amerikos į Europą, iš XIX amžiaus į XX-ąjį. Tai eilinio jūreivio Martino Ideno svajonės tapti rašytoju ir neišsipildžiusios meilės istorija. Toronto kino festivalyje „Martinas Idenas“ pripažintas geriausiu filmu, o Venecijos festivalio žiuri italui Luca Marinelli skyrė prizą kaip geriausiam aktoriui.
Toronte netilo kalbos ir apie romantinį epą „Bangos“ (Waves), pasakojantį apie vienos šeimos emocinę kelionę, kurioje persipina tragizmas ir viltis. JAV režisieriaus Trey Edwardo Shultso drama jau spėjo surinkti kelias dešimtis apdovanojimų ir nominacijų. Kino kritikai vienbalsiai sako, kad galingąsias „Bangas“ būtina išvysti didžiajame ekrane – dėl nuostabaus operatoriaus darbo, filmo energijos ir įspūdingo garso takelio, kuriame skamba nuo „Animal Collective“, „Radiohead“, „Tame Impala“ iki Amy Winehouse ir Kanye Westo.
Tibeto režisieriaus Pema Tsedeno drama „Balionas“ (Ballon) skaičiuoja dešimtis įvairių apdovanojimų, tarp kurių ir Venecijos kino festivalio „Horizontai“ specialusis prizas. Režisierius nukelia į Tibeto stepėse tradiciškai gyvenančio avių piemens šeimą. Ši, prisitaikydama prie Kinijos vieno vaiko įstatymo, droviai ima naudotis prezervatyvais. Kartą jų sūnus vieną tokį palaiko balionu – šis šeimai užtraukia neregėtą gėdą ir atskleidžia, kokia susidvejinusi yra jų tapatybė.
Įvertinta prikaustanti dokumentika
Du prizais įvertinti dokumentiniai filmai atkeliavo iš Ciuricho ir Roterdamo festivalių. Roterdamo festivalio žiuri pagrindinį prizą skyrė filmui „Present. Perfect“. Kinų režisierė Shengze Zhu verčia susimąstyti apie mus jungiančią ar skiriančią virtualiąją realybę bei bendravimo ir saviraiškos formas moderniame pasaulyje. Šis kūrinys – iš daugiau nei 800 valandų Kinijos virtualiuosiuose pokalbių kambariuose nufilmuotų transliacijų. Jas pasauliui siunčia fabriko darbuotoja, paralyžiuota mergina, transvestitas.
Alexanderis Nanau filme „Kolektyvinis“ (Colectiv) narplioja Rumunijos korupcijos skandalą. Po daugybę gyvybių nusinešusio gaisro Bukarešto klube ligoninėse vienas po kito mirė žmonės, nors jų nudegimų žaizdos net nebuvo pavojingos gyvybei. Žurnalistams kilo įtarimas. „Neabejotinai vienas stipriausių pastarųjų metų dokumentinių filmų prikausto prie ekrano labiau nei įtempčiausias detektyvas. Po filmo premjeros, kuri įvyko Venecijoje, norėjosi patylėti, salė buvo nuščiuvusi“, – įspūdžiais dalijosi A. Račaitytė.
Apdovanojimai už meistrišką vaidybą
Marta Nieto fantastiškai įkūnijo prieš daugelį metų dingusio sūnaus tebeieškančią motiną jautrioje ispano Rodrigo Sorogoyeno dramoje „Mama“ (Madre). Už šį vaidmenį ji pripažinta geriausia aktore Venecijos „Horizontų“ programoje ir Sevilijos kino festivalyje.
Geriausia Geteborgo festivalio aktore išrinkta Henriette Steenstrup, o filmas „Atsargiai – vaikai“ (Beware of Children) ⎯ geriausiu Šiaurės šalių filmu. Norvegų režisierius Dagas Johanas Haugerudas žiūrovą įsuka į įtemptą dramą. Po apsistumdymo mokykloje miršta 13-metis berniukas – dešiniųjų pažiūrų politiko sūnus. Jį pastūmusi mergaitė – oponuojančio politiko dukra. Mokytojas kaltina save. Emocijų lavina neišvengiama.
Braziliškame trileryje „Karštis“ (The Fever) sužibėjo kine debiutuojantis Regis Myrupu. Už Justino vaidmenį jis pripažintas geriausiu aktoriumi Lokarno kino festivalyje. Ten pat Mayos Da-Rin filmas laimėjo kritikų asociacijos FIPRESCI prizą. Dramoje susipina Amazonės džiunglės ir civilizacija, prietarai ir Vakarų medicina, tikrovė ir sapnai.
Į Gvatemalą ir Belgiją iškeliavę prizai
Drama „Virpesiai“ (Tremors) lietuvių labai mėgstamame San Sebastiano kino festivalyje išrinkta geriausiu Lotynų Amerikos šalių filmu. Režisierius iš Gvatemalos Jayro Bustamante supažindina su 40-mečiu Pablo, dviejų vaikų tėvu, kuris įsimyli liberalųjį Franciską. Radikaliai religinga Pablo šeima homoseksualumą laiko liga ir imasi visų priemonių, kad išgydytų vyrą.
Kanų paralelinėje programoje „Dvi režisierių savaitės“ pristatyta belgų drama „Atogrąžų vaiduoklis“ (Ghost Tropic) laimėjo Kairo kino festivalyje. Pagrindinė filmo veikėja – 50-metė Khadija – po sunkios darbo dienos užsnūdusi metro prabunda paskutinėje maršruto stotelėje. Ji važiavo paskutiniu reisu, o pinigų taksi neturi. Tai talentingo režisieriaus Baso Devoso išskirtinio ritmo naktinė odisėja po miegantį Briuselį.
Geriausi Europos trumpametražiai
Iš septynių trumpametražių filmų ypatingo dėmesio verti 2019 metų Europos kino apdovanojimų (EFA) nominantai. Tai daugybę festivalių aplankęs filmas „Nuostabieji akmeninės merginos nutikimai“ (The Marvelous Misadventures of the Stone Lady) apie iš Luvro pabėgusios statulos nuotykius naktiniame Paryžiuje. Režisierius Gabrielis Abrantesas „Kino pavasario“ žiūrovams pažįstamas iš pernykščio ekscentriško debiuto „Diamantino“. Antrasis – premjerą Venecijoje šventęs talentingos portugalų jaunosios kartos režisierės Leonoros Teles kūrinys „Šunys, lojantys ant paukščių“ (Dogs Barking at Birds), pasakojantis apie pagrindinio herojaus santykį su sparčiai besikeičiančiu Porto miestu.
Visą „Festivalių favoritai“ programą galite rasti čia.
2020 metų festivalio repertuaras – čia.