Ilgametė patirtis
„Savo antrokui ieškau korepetitoriaus. Noriu, kad padėtų ruošti pamokas ir išgrynintų kitą pamokų metu gautą informaciją“, – instagrame pamačius vienos nuomonės formuotojos pagalbos šauksmą, susimąsčiau. Ar tikrai tokio amžiaus vaikui reikalingas korepetitorius? Matematikos mokytojas Laurynas abejones išsklaidė.
„Vaikystėje neturėjau žmogaus, kuris paskatintų, motyvuotų ir pakreiptų. Tiek pradinėje, tiek vėlesnėse klasėse mokytojai buvo geri, bet to tikrai neužteko“, – kalbėjo nuo 2013-ųjų samdomu mokytoju dirbantis vyras.
Per savo ilgametę patirtį Laurynui teko bendrauti ne tik su egzaminams besiruošiančiais abiturientais, bet ir su pradinukais. Vieniems jis padėjo įtvirtinti per pamokas gautas žinias, kitiems – pasikartoti kursą ir šalinti iš ankstesnių temų likusias spragas.
„Sutinku, kad atsiskaitymai svarbu. Vienaip ar kitaip jie parodo vaiko žinias. Net ir tada, kai atsakymas blogas, uždavinio sprendimas gali parodyti, kaip mokinys suprato temą. Visgi man svarbiausia, kad vaikas mokydamasis atrastų dalyko žavesį“, – Laurynas džiaugėsi mokiniais, kuriuos jo pamokos įkvėpė sukti tiksliųjų mokslų keliu ir vylėsi, kad ateityje jų tik daugės. Atrodo, tokiam scenarijui lemta pildytis, mat besikreipiančiųjų pagalbos nemažėja. Pradėję draugystę prieš metus ar kelerius, didžioji dalis Lauryno mokinių ją tęsia. Šiemet prie jų prisijungė dar keli vyresniųjų klasių mokiniai. Jei ir norėtų priimti daugiau, 39-erių korepetitorius fiziškai to nepajėgtų. Kaip sako jis pats, para turi 24 valandas.
„Gyvenimas juk susideda ne tik iš darbo. Ir taip jau išeinu iš laimingosios formulės „8-8-8“, kur miegui, poilsiui ir darbui paroje reikia rasti po aštuonias valandas“, – kalbėjo korepetitorius.
Pasirinkimas: vyresniųjų klasių moksleiviai nori nuotolinių pamokų, o štai jaunesniems labiau priimtinas gyvas kontaktas. / „Mano korepetitorius“ nuotr.
Yra laukiančiųjų eilė
Žinodami mokytojo požiūrį, dalis vyresniųjų klasių mokinių būsimų užsiėmimų laiką derina dar vasarą. Sunkiau tik tiems, kurie sportuoja, lanko muzikos mokyklas ar užsiima kita popamokine veikla.
„Jie turi sulaukti rudens ir visų tvarkaraščių, diktuojančių jų dienotvarkę. Tik tada galime ką nors derinti, tačiau išeitį beveik visada randame, – Laurynas neslėpė, kad mokiniams, su kuriais dirba jau ne pirmus metus, laiko kelis papildomus laikus, kaip tai daro medikai. – Pas juos juk visada atsiranda laisvas talonas, jei labai reikia. Turiu ir aš kelis vaikams, su kuriais draugystė tęsiasi ilgai.“
Likusios laisvos vietos dažniausiai užsipildo pirmosiomis rugsėjo savaitėmis. Taip įvyko ir šiemet, todėl naujų mokinių Laurynas nepriima. Tiesa, visuomet yra galimybė užsirašyti į laukiančiųjų eilę.
„Jei atsiranda vieta, o taip kartais būna, tuomet pranešu. Aišku, ne visi sulaukia“, – mokytojas pasakojo girdėjęs įvairių patirčių.
Kadangi privačių papildomų pamokų paklausa milžiniška, atsiranda vis daugiau vadinamųjų pseudokorepetitorių, todėl Laurynas ragina labai atsakinga rinktis mokytojus. Prieš užsakant paslaugą būtina pasidomėti specialisto kompetencija, patirtimi. Kaina? Anot Lauryno, šiuo atveju posakis „Mažiau reiškia daugiau“ – negalioja. Joks patyręs mokytojas savo žiniomis nesidalys ir laiko negaiš už 8 eurus.
Šiemet kainos nekėlė
Dažniausiai, anot Lauryno, rytais mokiniai nesinaudoja korepetitorių paslaugomis, todėl dauguma jų dirba kitus darbus, tarkime, mokykloje ar universitete. Kauniečiui pakanka to, ką gauna už privačias pamokas.
„Man nereikia plėšytis. Pirmoje dienos pusėje turiu studentų ir eksternų, kurie baigę mokyklą dar nestudijuoja, bet nori perlaikyti egzaminą. Antra pamaina prasideda per pietus. Kai kurie korepetitoriai ar agentūros skelbiasi dirbantys nuo 8 iki 22 val. Aš paskutinį mokinį į savo namus priimu 19.30 val.“, – atviravo matematikos mokytojas.
Kiek gauna už valandos trukmės pamoką, samdomas mokytojas nenorėjo atskleisti, tačiau pastebėjo, kad rinkoje korepetitorių kainos vyrauja nuo 10 iki 50 eurų už valandą. Suma priklauso nuo mokytojo kvalifikacijos, mokomo dalyko ir pamokos formos. Nuotolinės, grupinės pamokos pigesnės, kontaktinės, individualios – brangesnės. Kaina dar labiau išauga, jei ne mokinys vyksta pas mokytoją, o atvirkščiai. Tuomet į paslaugos kainą įtraukiamos ir kelionės išlaidos.
Matematikos korepetitorius per savaitę praveda apie 30 matematikos užsiėmimų. Paskaičiuoti, kiek per mėnesį uždirba Laurynas, nėra sunku. Suma pakankama, kad dirbti mokykloje vyras nė nesvarsto.
Yra ypatingų pedagogų, kurie geba įžiebti meilę mokomam dalykui ir pakeisti ankstesnę nuomonę.
„Pamenu, kai pradėjau dirbti, ėmiau minimalią sumą. Vėliau baigiau magistrą, įgijau patirties, todėl kainas ėmiau kelti. Šiemet jos liks nepakitusios, nebent matysiu, kad ir kiti kelia. Dauguma korepetitorių, matyt, taip daro – orientuojasi į kitus. Nors, žinoma, būna išimčių, kai sumos nekeičiu. Tiesiog matau kaip vaikas domisi, kaip jis keičiasi. Atsiranda ryšys ne kaip su mokiniu, o kaip su bičiuliu, su kuriuo įdomu diskutuoti“, – kalbėjo korepetitorius.
Nepakanka konsultacijų
Apie ekonomikos arba verslo vadybos studijas galvojantis dvyliktokas Povilas korepetitorių paslaugomis dar nesinaudojo, tačiau artimiausiu metu žada tai daryti.
„Svarstau apie papildomas matematikos ir anglų kalbos pamokas. Dar neišsirinkau mokytojų, bet kelis kontaktus jau turiu užsirašęs. Radau internete, draugai pasidalijo rekomendacijomis. Svarbiausia suderinti laikus, nes žinau, kad tai nelengva“, – aštuoniolikmetis tikino į specialistus norintis kreiptis tam, kad užkamšytų savo žinių spragas ir tinkamai pasiruoštų abitūros egzaminams.
Kritikuoti mokytojų ir vertinti jų darbo Povilas nesiėmė, tačiau pabrėžė, kad vienoje klasėje mokantis kartu su 20 ir daugiau bendraamžių, įsisavinti informaciją kartais būna sudėtinga. Asmeninėms konsultacijoms po pamokų mokytojai nepriima. Pusvalandinių užsiėmimų, kurie vyksta ryte prieš pamokas, taip pat nepakanka.
„Mūsų direktorius kasmet primena apie konsultacijas, kurios vyksta mokykloje. Sako, nereik jokių korepetitorių, per akis pakanka to, ką gauname gimnazijoje. Tačiau, atrodo, taip galvoja tik direktorius. Ne vienas bendraklasis naudojasi korepetitorių paslaugomis“, – atvirai rėžė moksleivis.
Draugystę su korepetitore jau trečius metus iš eilės tęs devintokė Julija. Tris kartus per savaitę, vakarais, po treniruočių, paauglė sėda prie kompiuterio ir jungiasi į nuotolines konsultacijas. Nors labai norėtų kontaktinių pamokų, laiko tam esą nepakanka.
„Dukra pasidaro namų darbus ir išsiaiškina tai, ko galbūt nesuprato per pamokas. Dukra ne visada noriai jungiasi, bet užtai man ramu“, – Julijos mama Viltė neslėpė pamiršusi mokykloje įgytas žinias, todėl padėti savo dukrai negali.
Ramybės kaina – 15 eurų už valandą. Per mėnesį korepetitorės paslaugos atsieina beveik 200 eurų.
Nuomonė: A. Mikelionytė įsitikinusi, kad individualios pamokos su korepetitoriumi duoda labai daug naudos. / „Mano korepetitorius“ nuotr.
Atsisakė specialistės
Aštuntokė Jorūnė šiemet bando apsieiti tik su mokykloje vykstančiomis konsultacijomis. Pamokos su korepetitore nuvylė moksleivę ir jos šeimą. Tikėdamiesi, kad mokymosi rezultatai gerės, tėvai pastebėjo krentančią kreivę.
„Turėjome pokalbį su korepetitoriumi. Bandėme ieškoti priežasčių, kodėl pažymys nekilo, nors to tikėjomės. Galiausiai supratome, kad skyrėsi dalyko dėstymas. Korepetitorius aiškino vienaip, matematikos mokytojas mokykloje – kitaip. Buvo per daug informacijos ir vaikas pasimetė. Trumpai tariant, padarėme meškos paslaugą“, – kalbėjo Jorūnės mama Vilma.
Planavusi palikti bent vieną susitikimą per savaitę, kad dukra kartu pasidarytų namų darbus, galiausiai Vilma visiškai atsisakė korepetitoriaus paslaugų.
„Kaip ten sako? Neprivalgęs – neprilaižysi. Bandysime apsieiti be korepetitorių, nors žinau, kad šie metai ypač sunkūs“, – aštuntokės mama neslėpė, kad įtakos tokiam jos sprendimui turėjo ne tik nepasiteisinę rezultatai, bet ir pokalbis su šeimos drauge šiuo metu pensijoje esančia mokytoja.
Nors nemažai mokinių ir tėvų korepetitorius vertina teigiamai, buvusi lituanistė įsitikinusių, kad tokia sistema iš esmės yra ydinga. Ji ne tik atskleidžia sistemos spragas, bet ir priverčia mokinius būti priklausomus nuo pagalbos.
„Žinote, ką man pasakė ta buvusi pedagogė? Spragas, kurias turi, moksleiviai gali užpildyti patys. Svarbiausia norėti ir dirbti. Korepetitorius nėra stebukladarys, jis neįdės į galvą žinių, jei mokinys pats nerodys entuziazmo“, – šeimos draugės žodžius citavo Vilma.
Populiariausi – matematikai
Korepetitorių komandos „Mano korepetitorius“ įkūrėja ir vadovė Augustė Mikelionytė samdomų mokytojų stebukladariais nevadina, tačiau neneigia, kad jie turi labai daug galių. Individualus darbas, pašnekovės įsitikinimu, atneša geresnių rezultatų. Mokykloje jų pasiekti sunkiau. Vieniems susikaupti trukdo aplinka, kitiems akademinės valandos per mažai naujai medžiagai įsisavinti.
„Natūralu, ne vis užaugę turi būti mokslininkais. Yra gabesnių sportui, menams. Visgi, nuo mokytojo labai daug priklauso. Yra ypatingų pedagogų, kurie geba įžiebti meilę mokomam dalykui ir pakeisti ankstesnę nuomonę“, – A. Mikelionytė pabrėžė, kad korepetitoriai neretu atveju randa priėjimą ir geba priversti atsiskleisti tuos vaikus, kuriuos vidurinių mokyklų mokytojai nurašo kaip negabius, neimlius. Santykiui kurti jie pasitelkia ne tik patirtį, bet ir empatiją, įsiklausymą, o jei reikia – žaidimus. Pastarieji padeda dirbant su jaunesniais moksleiviais.
Anot korepetitorių komandos vadovės, jų paslaugos paklausios ištisus metus. Didžiausi mokinių srautai pasiskirsto į du laikotarpius: rugsėjo–spalio mėnesiais, kai žinomi pirmųjų kontrolinių įvertinimai, ir pavasarį, kai jau būna aiškūs pirmojo pusmečio rezultatai, artėja standartizuoti testai, egzaminai.
„Būna, tada kai kurie mokiniai iškart ima po dvi pamokas“, – tiesa, tokie atvejai, anot A. Mikelionytės, nėra dažni.
Šiemet itin aktyvūs vienuoliktokai ir dvyliktokai. Jų skaičius išaugo dvigubai, o aštuntokų – dar daugiau. Tikėtina, kad tam įtakos turėjo atnaujinta matematikos programa be vadovėlių. Be to, šiųmečiai aštuntokai bus pirmoji laida, kuriai po dešimtos klasės teks laikyti Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą, kurio rezultatai lems kėlimą į vienuoliktą klasę.
Dvyliktokams taip pat teks mokytis antrus metus be vadovėlių, be to, gerokai pasikeitė valstybinis brandos egzaminas. Kalbėdama apie korepetitorių reikalingumą, pašnekovė pabrėžė, kad ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje paklausiausi vis dar yra matematikos mokytojai. „Mano korepetitorius“ komandoje, kurią sudaro netoli 20 korepetitorių, pusė jų yra matematikai. Paklausa ypač šoktelėjo po nepasisekusių brandos egzaminų, kurie korepetitoriams pasitarnavo kaip gera reklama ir po pirmųjų tarpinių atsiskaitymų. Antroje vietoje pagal populiarumą – gimtoji kalba. Toliau rikiuojasi biologija, chemija, anglų kalba, istorija.