-
Vilniuje ruošiamasi surengti pirmąją piliečių asamblėją 4
Piliečių asamblėja – tai konsultacijų su visuomene įrankis, kuris dažniausiai pasitelkiamas sprendžiant prieštaringus ir daug diskusijų sulaukiančius probleminius klausimus.
Tikimasi, kad ilgainiui piliečių asamblėjos taps įprasta praktika ir būdas įtraukti miestiečius į klausimų dėl miesto plėtros sprendimą.
Kaip rengiamos piliečių asamblėjos?
Piliečių asamblėjos įprastai trunka bent 5 dienas, kurios gali vykti ne iš eilės.
Dalyviai renkami atsitiktinės atrankos būdu taip, kad atstovautų įvairias visuomenės grupes: amžių, lytį, specialiuosius poreikius, užimtumą, išsilavinimą ir pan.
Piliečių asamblėjos prasideda nuo pažinties ir bendrų dalyvių vertybių paieškos. Vėliau dalyvius lanko ekspertai, kurie pateikia sprendimų priėmimui aktualią medžiagą ir analizes.
Po kelių dienų pristatymų dalyviai, padedami moderatorių, diskutuoja ir ieško bendrų sutarimų. Piliečių asamblėjos pabaigoje balsavimu priimtos rekomendacijos perduodamos vykdomosios valdžios atstovui.
Pavyzdžiui, 2023 m. Talinui esant Europos žaliąja sostine, miesto savivaldybė organizavo piliečių asamblėją tema: „Kaip sujungti miesto žaliąsias erdves į visumą?“ Asamblėja truko 5 dienas, joje dalyvavo 50 miestiečių. Priimti 39 pasiūlymai perduoti Talino miesto merui.
Piliečių asamblėjas, kaip patariamosios demokratijos įrankį, rekomenduoja Europos Komisija ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija. Šiandien asamblėjos rengiamos visame pasaulyje.
EPBO 2023 metų duomenimis populiariausios temos, kuriomis rengiamos asamblėjos: aplinkosauga, sveikatos apsauga ir miestų plėtra.
Kaip gyventojai įtraukiami į miesto plėtros procesus Vilniuje?
Kokybiškas gyventojų dalyvavimas miesto plėtroje – vienas iš Vilniaus miesto „Vilnius 2030“ strategijos tikslų. Šiuo metu Vilniuje taikomi dviejų tipų miestiečių įtraukimo į miesto plėtrą procesai: formalūs, kuriuos aprašo įstatymai ir neformalūs.
Teritorijų planavimo dokumentų ir statinių projektinių pasiūlymų viešinimai, vykdomi taip, kaip juos numato Aplinkos ministerijos įstatymai: Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatai, Želdynų įstatymas ir Statybos techninis reglamentas.
Taip pat nuo 2019 m. Vilniaus miesto administracijos direktoriaus įsakymu rengiant atskirųjų viešųjų želdynų projektus, pavyzdžiui, parkus ar skverus, su gyventojais konsultuojamasi du kartus.
Pirmas susitikimas organizuojamas rengiant užduotį projektuotojui. Šio susitikimo metu išklausomi gyventojų lūkesčiai erdvei, gyventojams pristatoma erdvės analizė ir galimybės.
Šio susitikimo rezultatus savivaldybės kraštovaizdžio architektūros skyrius įtraukia į užduotį projektuotojams. Antroji vieša konsultacija dėl rengiamo viešosios erdvės projekto organizuojama parengus projektinius pasiūlymus.
Nuorodos, kuriose galite rasti susitikimų datas dėl:
Teritorijų planavimo dokumentų: https://vilnius.lt/lt/savivaldybe/miesto-pletra/teritoriju-planavimo-viesumas/
Statinių projektavimo: https://vilnius.lt/lt/savivaldybe/miesto-pletra/numatomo-statiniu-projektavimo-viesumas/
Viešųjų erdvių (želdynų) įrengimo: https://vilnius.lt/lt/savivaldybe/miesto-pletra/zeldynai/naujai-irengiami-ir-tvarkomi-zeldynai/
Vilniaus miesto savivaldybės specialistai pastebi, kad įstatymuose aprašytų plėtros procesų viešinimų nepakanka rasti sutarimą dėl miesto raidos visoms suinteresuotosioms šalims: savivaldai, miesto vietos bendruomenei ir plėtotojams bei kitoms grupėms.
Geroji užsienio šalių praktika rodo, kad diskusijos su visuomene turi vykti projektų pradžioje. Taip pat, organizuojant susitikimus svarbu taikyti bendrakūros ir įtraukių procesų principus.
Tokią visuomenės dalyvavimo metodiką aprašo ir Lietuvoje ratifikuotos Orhuso konvencijos Mastrichto rekomendacijos bei Europos kraštovaizdžio konvencija.
Tačiau ir Vilniuje vis dažniau pradedama ne nuo konkrečių projektų, bet nuo platesnių teritorijų vizijų ar galimybių studijų, į kurių rengimą aktyviai įtraukiama vietos bendruomenė.
Taikomi įvairūs dialogo ir gyventojų poreikių išgryninimo įrankiai: gyvos ir internetinės apklausos, pasivaikščiojimai su gyventojais nagrinėjamoje teritorijoje, kūrybinės dirbtuvės, pop-up diskusijos nagrinėjamoje teritorijoje ir kiti.
Apie vykstančias tokio tipo diskusijas gyventojai informuojami Vilniaus miesto savivaldybės naujienų skiltyje, informacija pasidalinama su seniūnais ir seniūnaičiais, taip pat elektroniniu paštu išsiunčiama žinia apie galimybes įsitraukti į diskusijas vietos bendruomeninėms organizacijoms ir ugdymo įstaigoms.
-
Kam Kataras išleido milijardus? 5
Taps žinomesnis
Remiantis statistikos tinklalapio Statista.com duomenimis, brangiausiomis FIFA istorijoje vadinamos planetos futbolo pirmenybės Kataro valdžiai turėjo kainuoti 220 mlrd. JAV dolerių.
Palyginkime: 2018 m. Rusijoje vykusiam pasaulio futbolo čempionatui vietos valdžia atseikėjo 11,6 mlrd. dolerių, o septynios planetos pirmenybės nuo 1994-ųjų iki 2018-ųjų iš viso kainavo 44,3 mlrd. dolerių.
Tai rodo, kad pasaulio futbolo čempionatas Katare yra ne tik brangiausias istorijoje, bet savo kaina beveik penkis kartus lenkia septynias prieš tai vykusias planetos pirmenybes kartu sudėjus.
Dažniausiai tokius renginius organizuoti siekia šalys, norinčios sužibėti politinėje arenoje.
Akivaizdu, kad, net ir labai norėdamas finansinės naudos, Kataras jos negaus, tačiau tuomet kyla klausimas – kodėl organizuojamos tokio lygio varžybos?
„Pasaulio futbolo čempionato išlaidos Katare didžiulės dėl to, kad nebuvo normalios futbolo infrastruktūros. Skaičiuojama, kad iš bilietų organizatoriams sugrįš apie 17 mlrd. dolerių. Vadinasi, patiriamas daugiau nei 200 mlrd. dolerių nuostolis, kad Kataras būtų žinomesnis ir ateityje galėtų orientuotis į turizmą“, – kalbėjo Lietuvos sporto universiteto (LSU) profesorius Edmundas Jasinskas.
Tikrai neuždirbs
Dideli pinigai atveria didelių galimybių. Siekdama bet kokia kaina pasaulio čempionato organizavimo teises perduoti Katarui, FIFA priėmė istorinių ir kartais sunkiai suprantamų sprendimų.
Tradiciškai vasarą vykstančios planetos pirmenybės šiemet dėl karšto klimato buvo perkeltos į lapkričio ir gruodžio mėnesius, kai oras Katare tampa šiek tiek pakenčiamesnis. Dėl šios priežasties įvyko klubinio sezono pertrauka, o futbolininkai, nerungtyniaujantys pasaulio čempionate, buvo priversti išeiti privalomų atostogų.
Kodėl tokiai organizacijai kaip FIFA naudinga keisti įsigalėjusias tradicijas ir kelti futbolo sirgalių nepasitenkinimą vien tam, kad pasaulio čempionatas įvyktų Katare?
Visų pirma, būtina atskirti tris pagrindinius FIFA uždarbio šaltinius: televizijos transliacijas, bilietų pardavimą ir rinkodaros pajamas. Žinoma, organizacija irgi prisideda organizuojant renginį ir skiria lėšų turnyro operacijoms užtikrinti.
Vis dėlto, vertinant dabar vykstantį pasaulio čempionatą, galima drąsiai teigti, kad, nepaisant išlaidų, uždirbama labai daug.
FIFA į planetos pirmenybes Katare investavo 1,7 mlrd. JAV dolerių, į šią sumą įtraukus net 440 mln. JAV dolerių, kuriuos FIFA skyrė priziniam fondui. Skirtingų šaltinių duomenimis, planuojama, kad šis pasaulio čempionatas FIFA organizacijai atneš 4,7 mlrd. JAV dolerių pajamų. Kitaip tariant, suraskite bet kokį vadovą, kuris nenorėtų uždirbti tokių pinigų.
Vis dėlto tai tėra FIFA uždarbis. LSU profesoriaus E. Jasinsko teigimu, Katarui uždirbti iš šio pasaulio čempionato neįmanoma nei teoriškai, nei praktiškai.
„Bet kokia didžiausių pasaulio sporto įvykių logika sako, kad dažniausiai olimpinių žaidynių ir pasaulio futbolo čempionatų organizatoriai nesiekia uždirbti. Natūralu, kad kuo daugiau infrastruktūros sukurti reikia, tuo mažesnė renginių atsiperkamumo tikimybė. Dažniausiai tokius renginius organizuoti siekia šalys, norinčios sužibėti politinėje arenoje. Ne išimtis ir Kataras ar anksčiau pasaulio pirmenybes organizavusi Rusija.
Reikia įvertinti faktą, kad jei stadionams statyti išleidžiami daug pinigų, jų nelieka kažkam kitam – galbūt socialinėms paslaugoms, kariuomenei, o gal ir studentų stipendijoms. Vadinasi, mažiau pinigų turinčioms valstybėms didelių sporto renginių organizavimas gali kainuoti daug brangiau, nei tai atrodo teoriškai“, – pabrėžė profesorius E. Jasinskas.
Stadionų nereikia
Sporto vadybos eksperto teigimu, masiniams sporto renginiams sukurtos infrastruktūros reikšmė ir panaudojimas turėtų paaiškėti tik pasibaigus renginiui. Tiesa, po pasaulio čempionatų ar olimpinių žaidynių sporto statiniai ne itin dažnai sėkmingai panaudojami.
Kaip vieną iš nesėkmingų pavyzdžių būtų galima įvardyti 72 tūkst. sirgalių talpinantį „Estadio Mane Garrincha“ stadioną Brazilijoje, kurį pastatyti kainavo beveik 1 mlrd. JAV dolerių. Po 2014-ųjų pasaulio futbolo čempionato gigantiškas statinys tapo autobusų laikymo aikštele, o vietos gyventojai išėjo į gatves prašydami paaiškinti, kodėl pinigai nebuvo išleisti socialinėms problemoms spręsti.
„Visuomet reikia vertinti ne tik tai, kas vyksta čempionato metu, bet ir koks bus palikimas. Darnaus vystymosi metodikos nurodo, jog tokiais atvejais reikėtų įtraukti kuo daugiau visuomenės, kad ji tartų savo žodį ir nuspręstų, kokia infrastruktūra reikalinga.
Bene naujausiu tokiu pavyzdžiu laikomos Londono olimpinės žaidynės, kuriose buvo daug modalinių arenų – jos galėjo būti išardomos ir perkeliamos į kitą vietą. Nelabai norėčiau tikėti, kad po pasaulio futbolo čempionato Kataras tikrai išnaudos susikurtą infrastruktūrą ir ji nebus apleista“, – spėliojo E. Jasinskas.
Estafetės lazdelę organizuojant būsimą pasaulio futbolo čempionatą perims trys valstybės. 2026-aisiais planetos pirmenybės vyks Šiaurės Amerikoje – JAV, Kanadoje ir Meksikoje.