-
„Juodasis penktadienis“ – jau čia pat: specialistai pataria, kaip apsipirkti atsakingai
Pirmiausia, ką turėtumėte padaryti atradę norimą pirkinį – įdėmiai perskaityti akcijos sąlygas. Patikrinkite jos laikotarpį, palyginkite kitų pardavėjų siūlymus, atkreipkite dėmesį, ar pasiūlymas galioja fizinėje ar el. parduotuvėje. Įsitikinkite, kad skelbiamoje akcijoje nėra išimčių. Pavyzdžiui, „Nuolaidos iki 70 proc.“ arba „Nuolaidos viskam, išskyrus...“ reiškia, kad pasiūlymas turi papildomų sąlygų.
Jei žadėta nuolaida nebuvo pritaikyta arba pastebėjote klaidinančias akcijos sąlygas, kreipkitės į pardavėją. Tuo atveju, kai pardavėjas registruotas Lietuvoje, apie tai praneškite Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT).
„Jei perkate iš užsienio, apginti vartotojo teises, kai pardavėjas registruotas ne ES, gali būti sudėtinga. VVTAT nagrinėja vartojimo ginčus, kai vartotojas ir verslininkas registruoti Lietuvoje, o Europos vartotojų centras (EVC) teikia nemokamą pagalbą, jei kilo problemų su kitoje ES šalyje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje registruotu pardavėju“, – paaiškino EVC Lietuvoje vadovė dr. Raimonda Balnienė.
Apsisprendus pirkti, prekę svarbu ją apžiūrėti ne tik lankantis fizinėje parduotuvėje, bet ir atsiimant iš kurjerio. Pasirašę, kad gavote nepažeistą prekę jos neišpakavę, rizikuojate prisiimti pasekmes, jei pirkinys turėtų mechaninių pažeidimų. Apie tai plačiau skaitykite VVTAT pranešime šia tema.
Reiktų žinoti, kad pasinaudoti 14 dienų kokybiškos prekės keitimo bei grąžinimo galimybe galite net, jei ją pirkote per išpardavimą.
„Grąžinama prekė turi būti nenaudota ir nepraradusi prekinės išvaizdos, o jūs turite išsaugoti pirkimo dokumentą. Tiesa, yra prekių, kurios negrąžinamos. Tai kokybiška elektrotechnika, mobilieji įrenginiai, kosmetika, žaislai, apatinis trikotažas – visas sąrašas skelbiamas Mažmeninės prekybos taisyklėse.
Beje, perkantiems internetu prekių grąžinimo sąlygos palankesnės“, – atkreipė dėmesį EVC Lietuvoje vadovė dr. Raimonda Balnienė.
Jei nutiko taip, kad įsigytos prekės negavote, bet su pardavėju susisiekti nepavyksta, tais atvejais, kai už pirkinį atsiskaitėte kortele, galite kreiptis į savo banką ir prašyti pinigų susigrąžinimo (angl. charge back) procedūros. Prekių ir paslaugų pirkimas internetu mokant kredito kortele yra vienas saugiausių būdų atsiskaityti. Jei pardavėjas suteikia galimybę atsiskaityti už prekę jos pristatymo metu – rinkitės šį, – tai saugiausias būdas.
Turėkite omenyje ir tai, kad internetinėje erdvėje patiklių pirkėjų gali tykoti sukčiai. Todėl, prieš užsakydami prekę, atidžiai įvertinkite el. parduotuvę. Atkreipkite dėmesį, ar pardavėjas nurodo buveinės adresą, telefono numerį, el. pašto adresą. Jei pardavėjas nenurodo kontaktinių duomenų, kilus ginčui, gali būti sudėtinga jį surasti.
Artėjant didiesiems išpardavimams, EVC Lietuvoje kviečia žaisti žaidimą ir pasitikrinti, ar žinote, kaip saugiai apsipirkti internetu.
-
Internetu įsigytų prekių grąžinimas: kokios klaidos daromos dažniausiai?
Teisė grąžinti kokybišką prekę
Pirkdamas internetu ar kitomis ryšio priemonėmis vartotojas negali prekės tinkamai apžiūrėti, todėl vartotojui suteikiama teisė per 14 dienų nuo prekės gavimo ją grąžinti. Grąžinama prekė turi būti nenaudota ir nepraradusi prekinės išvaizdos, t. y. apžiūrėta tik tiek, kiek tai galima padaryti fizinėje parduotuvėje. Kartu svarbu pateikti prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą. Pageidaudamas pasinaudoti minėta teise vartotojas privalo aiškiai ir nedviprasmiškai informuoti pardavėją.
Įdomu tai, kad siekdami pasinaudoti 14 dienų grąžinimo teise kartais vartotojai nurodo, jog prekė yra nekokybiška, netinkamai veikia ar neatitinka aprašymo. Nenustatęs prekės trūkumų pardavėjas turi teisę atmesti Jūsų prašymą, todėl raginame atsakingai vertinti prekės grąžinimo motyvus ir nenurodyti nebūtų trūkumų.
Pažymėtina, kad 14 dienų grąžinimo teisė nėra absoliuti, todėl patikrinkite, ar konkreti prekė nepatenka į Civilinio kodekso 6.22810 straipsnyje numatytas išimtis. Negrąžinamos greitai gendančios prekės (pvz., greitai gendantys maisto produktai), pagal individualų užsakymą pagamintos prekės (pvz., pagal Jūsų išmatavimus pasiūtos užuolaidos), dėl higienos priežasčių negrąžinamos prekės, išpakuota kosmetika, leidiniai, taip pat supakuoti vaizdo ar garso įrašai arba supakuota programinė įranga, kurie buvo išpakuoti po pristatymo ir pan.
Teisė kreiptis dėl nekokybiškos prekės
Jeigu jūsų netenkina prekės kokybė, vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, jūs turite teisę savo pasirinkimu pareikšti vieną iš šių reikalavimų:
1) pašalinti prekės trūkumus;
2) pakeisti nekokybišką prekę;
3) sumažinti prekės kainą;
4) sugrąžinti sumokėtą kainą (negalioja mažareikšmiams trūkumams).
Šiuo atveju kreipdamiesi į pardavėją privalote aiškiai nurodyti, dėl kokių prekės trūkumų kreipiatės ir kokį reikalavimą keliate. Kartu su prašymu pardavėjui svarbu pridėti prekės pirkimą patvirtinantį dokumentą. Pasinaudoti minėta teise vartotojas gali per dvejų metų laikotarpį (garantija pagal įstatymą), jei pardavėjas nenustatė ilgesnio garantinio termino.
Jei kreipėtės į pardavėją raštu, tačiau ginčo išspręsti nepavyko, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka jūs turite teisę kreiptis į VVTAT.
Jei prekę įsigijote iš užsienio
Vis dažniau Lietuvos vartotojai apsiperka užsienio šalyse registruotose internetinėse parduotuvėse. Tokiais atvejais žinotina, jog aukščiau apibūdintos teisės yra saugomos Europos Sąjungos (ES) teisės. Tai reiškia, jog pirkdami iš internetinės parduotuvės, registruotos vienoje iš ES šalių (taip pat Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje) dėl savo pirkinio galėsite jaustis kur kas saugiau, nei pirkdami iš kitų šalių.
Jeigu siekdami pasinaudoti šiomis teisėmis susiduriate su pardavėjo nenoru bendradarbiauti ar kitomis problemomis, nemokamos pagalbos galite kreiptis į Europos vartotojų centrą (EVC). EVC Lietuvoje teikia nemokamas konsultacijas vartotojams ir, bendradarbiaudamas su kitų ES šalių Europos vartotojų centrais, padeda taikiu būdu spręsti problemas, kylančias perkant iš kitose ES šalyse, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje bei Norvegijoje registruotų pardavėjų arba paslaugų teikėjų.
EVC skatina vartotojus sekti centro svetainėje teikiamus saugaus apsipirkimo patarimus. Taip pat kviečiame išbandyti savo žinias naujame saugaus apsipirkimo internete žaidime.