-
G. Nausėda apie gyvenimo įgūdžių programą: kartais pritrūkstame sveiko požiūrio 7
„Šiek tiek manipuliatyvi diskusija, kolegos manipuliuoja emocijomis, nesupratimu, nežinojimu, nes aš nesu tikra, kiek žmonių išties paskaitė programą ir toje programoje rado kažką netinkamo. Reiktų atsisėsti, perskaityti programą, ir ten tikrai nieko nei baisaus, nei pavojingo nėra“, – ketvirtadienį žurnalistams Seime sakė premjerė.
I. Šimonytė pažymėjo, kad gyvenimo įgūdžių programa pradėta ruošti 2020 metais, kartu su visų bendrojo ugdymo programų atnaujinimu, ir į vieną programą sutrauktos temos, kurios buvo išmėtytos skirtinguose dalykuose, mokytojai pradėti rengti būtent tokios programos mokymui.
„Dabar siūloma dalį iškelti į etikos ir tikybos pamokas, panašiai taip ir buvo, tos dalys buvo sudėtos į nuoseklią programą, mokytojai turi nuoseklų mokymą, kaip to mokyti, ir kodėl dabar vieną gabalą išimti ir padėti į (kito dalyko – BNS) programą mokytojams, kurie nėra apmokyti to mokyti, aš nelabai žinau“, – sakė Vyriausybės vadovė.
Ji taip pat teigė, kad kaskart paaiškėjus pedofilijos atvejams keliami klausimai, kaip vaikus išmokti atpažinti nederamą elgesį, ir dėl tu sutaria tiek kairės, tiek dešinės politikai, o būtent to irgi būtų mokoma per gyvenimo įgūdžių pamokos.
Aš tik noriu priminti, kad kai kyla koks nors skandalas, susijęs su pedofilija, yra klausimas, kaip vaikams paaiškinti, kaip vaikus išmokyti, kaip padėti suprasti, koks suaugusio elgesys yra netinkamas.
„Aš tik noriu priminti, kad kai kyla koks nors skandalas, susijęs su pedofilija, yra klausimas, kaip vaikams paaiškinti, kaip vaikus išmokyti, kaip padėti suprasti, koks suaugusio elgesys yra netinkamas. Ir tada visi, ir pozicija, ir opozicija, sutinka, kad tai labai svarbu ir tai reikia daryti, dabar staiga, kai tas mokykloje pradėta daryti, kažkam atrodo, kad tai neatitinka jų religinių ar etinių įsitikinimų“, – kalbėjo premjerė.
Ketvirtadienį prie Seimo kelios dešimtys žmonių reikalavo stabdyti nuo rugsėjo mokyklose startavusią gyvenimo įgūdžių programą, argumentuodami, kad ja diegiamas tėvams nepriimtinas požiūris į lytiškumą.
Seimui ketvirtadienį opozicinės darbotvarkės metu planuojama pateikti pataisas, kad lytiškumo ugdymo temos būtų integruotos į tikybos ar etikos pamokas.
Švietimo įstatymo pataisa nustatytų, kad „į dorinio ugdymo (tikybos ir etikos) programas integruojamas socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymo komponentas, susijęs su moksleivio lytiškumo ugdymu“.
Pasak iniciatorių, gyvenimo įgūdžių ugdymo programa liktų, tik iš jos būtų išimtas lytiškumo ugdymo komponentas, kuris taptų dorinio ugdymo dalimi.
Nuo šių mokslo metų mokyklose įdiegta gyvenimo įgūdžių programa sulaukė kritikos iš dalies politikų, tėvų organizacijų. Jie kaltina Švietimo, mokslo ir sporto ministeriją, kad per pamokas bus skleidžiama LGBTIQ propaganda, vaikai bus mokomi apie kontracepciją, o ne susilaikymą nuo lytinių santykių.
Gyvenimo įgūdžiai 5 ir 7 klasėse dėstomi po vieną pamoką per savaitę, o 9 klasėje – po vieną pamoką kas dvi savaites. Palaipsniui nuo 1 iki 10 klasės šiam dalykui bus skiriama po vieną savaitinę pamoką.
Gyvenimo įgūdžių bendroji programa integruoja daug temų: socialinį ir emocinį ugdymą, sveikatos ugdymą, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevenciją, patyčių ir smurto prevenciją, žmogaus saugą, saugų eismą, pirmąją pagalbą, lytiškumo ugdymą, psichinės sveikatos stiprinimą, lyčių lygybę, pagarbių santykių kūrimą, žmogaus teises ir kitas.
Ministerija teigia, kad apie gyvenimo įgūdžių programą viešoje erdvėje skelbiama klaidinanti informacija, o pedagogai šioms pamokoms yra pasirengę bei dar galės tobulintis.
G. Nausėda: gyvenimo įgūdžių programos tikslas iš esmės geras, bet nėra jai pasirengta
Diskusijų sukėlusios gyvenimo įgūdžių programos tikslai iš esmės yra geri, tačiau jai nebuvo tinkamai pasirengta, sako prezidentas Gitanas Nausėda, taip pat pasigendantis šeimos temos joje.
Man atrodo, kad mes kartais pritrūkstame sveiko požiūrio į dalykus ir kartais darome daugiau dėl paukščiuko.
„Man atrodo, kad mes kartais pritrūkstame sveiko požiūrio į dalykus ir kartais darome daugiau dėl paukščiuko negu kad dėl to, kad realiai mūsų žmonės, mūsų vaikai būtų geriau pasirengę pradėti savo savarankišką gyvenimą, – žurnalistams ketvirtadienį sakė prezidentas. – Juk šių įgūdžių ugdymo programa yra ne tik apie lytiškumo ugdymą, nors ir ten aš turėčiau tam tikrų pastabų ir pasigendu programos turinyje tokios labai paprastos ir visiems suprantamos sąvokos kaip šeima.“
Ketvirtadienį prie Seimo kelios dešimtys žmonių reikalavo stabdyti nuo rugsėjo mokyklose startavusią gyvenimo įgūdžių programą, argumentuodami, kad ja diegiamas tėvams nepriimtinas požiūris į lytiškumą.
„Taip pat mane neramina tai, kad kažkodėl mokytojų parengsime nuo 2026 metų pakankamai, o ką darysime iki tol? Versimės per galvą, kažkokius naudosime aplinkinius būdus ir galbūt siųsime, taip sakant, į frontą mokytojus, kurie yra tam nepasirengę?“, – svarstė šalies vadovas.
„Nuo to kentės mūsų vaikai, tai galbūt reikėtų tinkamai pasirengti ir tiktai tada pradėti šį iš esmės teisingą darbą: mūsų vaikai turi žinoti daugiau apie juos supantį pasaulį ir žinoti apie tai, kas tame pasaulyje jų laukia“, – sakė jis.
-
Gyvenimo įgūdžių programa arba kaip užmauti prezervatyvą 10
Ne viską reikia neigti. Internete skelbta, kad programa mokys pagal išties radikalias Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) rekomendacijas. Jų dar reikės palaukti. Bet ta kryptimi judame ir šeimų įvairovę bei ankstyvą lytinį gyvenimą skatinančio švietimo nenorintys tėvai turi ko sunerimti.
Vienas pirmųjų siekių įvesti privalomąjį lytinį švietimą mokyklose buvo socialdemokratų iniciatyva 2014 metais. Tuomet siūlyta programą rengti remiantis būtent Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) rekomendacijomis. Jose numatyta, kad vaikai iki 4 metų turi būti mokomi apie „ankstyvosios vaikystės masturbaciją”, 4-6 metų vaikai turėtų būti mokomi apie „tos pačios lyties santykius“, o 6-9 metų susipažinti su seksu ne vien kaip vaikų atsiradimo, bet ir malonumo šaltiniu bei reiškiniu medijose, kontracepcija ir šeimos planavimu, skirtingais būdais pastoti ir t.t. Galiausiai 9-12 m. vaikai turėtų išmanyti kontracepcijos rūšis ir jos naudojimą, nesaugaus sekso rizikas, taip pat suvokti ir priimti kaip normą seksualinių orientacijų ir tapatybių įvairovę. Radikalūs socialdemokratų siūlymai palaikymo nesulaukė, nes visuomenė po neseno skandalo Europos Parlamente buvo girdėjusi, kas tuose PSO standartuose rašoma. Nuo tada lytinio švietimo programas pakeisti bandoma tyliai.
Nuo 2016 m. galiojo nuosaiki Sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programa (SLURŠ), kurią šiemet pakeitė GĮP. 2016 m. SLURŠ programoje lytiškumo ugdymo siekis buvo ugdyti asmenybę, gebančią užmegzti brandžius, darnius, atsakomybe grįstus tarpasmeninius santykius, kurie garantuotų šeimos, kaip valstybės ir visuomenės pagrindo, stabilumą. Nepaisant gilėjančios demografinės krizės ir nacionalinio saugumo intereso ją suvaldyti, GĮP lytiškumo ugdymas buvo atsietas nuo rengimo šeimai ir įgijo lytinio švietimo bruožų, kai esmė – kontracepcija ir „saugus seksas“, o ne darnių santykių kūrimas (plačiau apie lytiškumo ugdymo ir lytinio švietimo skirtumus čia). Iš ugdomosios programos ji tapo prevencinė. Programa yra neutrali lyčiai ir šeimai, nekalba apie lyčių skirtingumą ir papildomumą, vyriškumą ir moteriškumą, tėvystę ir motinystę.
Kaip informuoja procesą stebėjusios organizacijos, programos pokyčiai įvyko su ideologiškai angažuotų organizacijų įtaka ir Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) politinės vadovybės žinia bei palaikymu. Rengiant šią programą, į tėvų ir šeimų organizacijų ne kartą pateiktas pastabas reaguota nebuvo. Programą lydinčiose įgyvendinimo rekomendacijose gausu nuorodų į LGBT organizacijoms aktualiomis temomis dirbančių NVO leidinius (pvz. VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namai“, čia, čia, čia). Tokios tendencijos verčia visuomenę pro padidinamąjį stiklą stebėti programos įgyvendinimo ir turinio detales.
Rengiant šią programą, į tėvų ir šeimų organizacijų ne kartą pateiktas pastabas reaguota nebuvo.
Esminis įgyvendinimo skirtumas tarp buvusios ir naujosios programos - pirmoji buvo integruota į kitas pamokas, tačiau išdėstyti tam tikras temas buvo galima kviestis lektorius iš išorės. Žinomas ne vienas atvejis, kuomet mokyklose be tėvų žinios ir sutikimo paskaitas skaitė progresyvių VšĮ atstovai. Naujojoje programoje numatytas tikslinis finansavimas, integruotai bus dėstoma pradinėse klasėse, o nuo 5 klasės dalykas bus dėstomas atskira pamoka. Parengtos plačios temos: nuo saugaus elgesio gatvėje, sveiko gyvenimo įgūdžių ugdymo, žalingų medžiagų vartojimo prevencijos iki tarpusavio santykių kūrimo, ir pan. Tiesiogiai su lytiškumo ugdymu susijusios temos programos privalomoje dalyje sudaro iki 8 proc. viso turinio (arba 1–2 pamokos iš 26). 30 proc. turinio bus laisvai pasirenkama paties mokytojo. Dėstys ne kviestiniai lektoriai, o mokyklos pedagogai.
Šiuo metu nėra specialiai parengtų GĮP mokytojų, tad pedagogams teks per vienerius metus nuo programos mokymo pradžios išklausyti kvalifikacijos tobulinimo programą. Kas šiuo metu yra atsakingas už mokytojų kvalifikacijos kėlimą lytiškumo ugdymo srityje – nėra visiškai aišku. Privačios iniciatyvos VšĮ „Ugdymo meistrai“ parengtuose mokymuose GĮP pedagogams paskaitą apie lytiškumo ugdymą mokykloje dėstys lektorė Lina Januškevičiūtė. Ji dirba ir vienoje iš aktyviausių pro-genderistinių idėjų sklaidos organizacijų VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namai“.
Akivaizdu, jog visi GĮP rengimo, turinio bei mokytojų kvalifikacijos kėlimo etapai tradicinių pažiūrų visuomenę verčia nerimauti. Ar tikrai nebus peržengtos mokyklos kompetencijų ir atsakomybių ribos, liečiančios lytiškumo klausimus? Ar tikrai vaikai nebus mokomi to, kas prieštarauja tėvų įsitikinimams? Nerimas kyla dėl valdančiosios Laisvės partijos ir jos koalicijos partnerių TS-LKD bei Liberalų sąjūdžio jau porą metų nuosekliai vykdomų bandymų į mūsų teisinę sistemą įnešti įvairias naujas iniciatyvas (Stambulo konvencija su lyties tapatybe, socialine lytimi, smurtas lyties pagrindu; lyties keitimas, vienos lyties asmenų partnerystė bei įsivaikinimas ir pan.), neturinčias didžiosios visuomenės dalies pritarimo. Veikiama pasitelkus ir finansinius resursus. Yra atvejų, kuomet ministerijų lygiu dėl akivaizdžiai nurodomų ideologinių priežasčių negauna finansavimo ilgus metus konservatyvias vertybes ginančios nevyriausybinės organizacijos. Tuo tarpu finansavimas skiriamas išskirtinai LGBT organizacijų interesus vykdančioms NVO.
Ar tikrai nebus peržengtos mokyklos kompetencijų ir atsakomybių ribos, liečiančios lytiškumo klausimus?
Tą matanti visuomenė dabar įsiaudrinusi, socialiniuose tinkluose sklando įvairi lietuviškai parengta pro-genderistinė metodinė medžiaga (pavydžiui, tokia), atsisakymo leisti vaikus į GĮP pamokas forma, pasirodė netikras su programa susijęs dokumentas, pamokos turiniui priskyręs aukščiau minėtas PSO gaires. Atsakant į tai ŠMSM išplatino paneigimą, pasirodė straipsnių, kuriuose advokataujama programos lytiškumo daliai. Tačiau vargu ar tai nuramins tėvus, kadangi straipsnio autorė pati darbuojasi Lietuvos žmogaus teisių centre, pasisakančiame už LGBT reikalavimų išpildymą.
Kaip akcentuoja procesus stebinčios Rengimo šeimai asociacijos vadovas Ramūnas Aušrotas, „programos įgyvendinimą labiau lems ne jos turinys, o mokytojas. Geras mokytojas sugebės išdėstyti ir blogą programą, blogas mokytojas sugadins net ir gerą. Ideologiškai angažuotas mokytojas sugebės net į iš pažiūros vertybiškai neutralaus dalyko (lietuvių kalbos, istorijos) turinį įdėti ideologinių žinučių“. Jeigu tėvai nerimauja dėl naujosios programos, asociacija rekomenduoja sužinoti, koks mokytojas dėstys jūsų vaikui GĮP. Mokyklos administracija privalo suteikti šią informaciją. Rekomenduojama susitikti ir pasikalbėti su mokytoju, išsiaiškinti jo pasaulėžiūrines nuostatas (ypatingai lytiškumo ugdymo srityje). Prieš prasidedant mokslo metams ar jiems jau prasidėjus, paprašyti dalyko mokytojo, kad jus supažindintų su ilgalaikiu planu, jame numatytomis pamokų temomis ir jų turiniu. Ir, žinoma, aktyviai ir nuolat stebėti ir spausti valdžią, kad naujoji programa nevirstų baisiosiomis PSO gairėmis. Noro tam valdžioje akivaizdžiai yra.
Tai, kad reikalinga nuolatinė stebėsena ir aktyvus reagavimas, patvirtina nauja Laisvės partijos iniciatyva: partijos deleguotos ministrės Ewelinos Dobrowolskos vadovaujama Teisingumo ministerija inicijuoja pataisas dėl nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos viešosios informacijos poveikio panaikinimo. Pagal dabartinę nuostatą, draudžiama niekinti šeimos vertybes ir skatinti kitokią, nei LR Konstitucijoje ir LR Civiliniame kodekse įtvirtinta santuokos sudarymo ir šeimos kūrimo samprata. Kitaip tariant, siūlomomis naujomis pataisomis siekiama, kad informacija apie tos pačios lyties porų santykius nebebūtų laikoma žalinga nepilnamečiams ir būtų panaikintas jos ribojimas šiai amžiaus kategorijai. Nuostatos panaikinimas neabejotinai padidintų ir taip jau šiuo metu visuomenėje tvyrantį nerimą, nepasitikėjimą valdžios institucijomis bei neabejotinai paliestų ir vaikų švietimą. Tiesiamas kelias indoktrinavimui?