Stambūs prekybos centrai sužlugdė nemenką būrį smulkiųjų prekybininkų, tačiau kai kurios nedidelės parduotuvės surado būdą išgyventi milžinų pašonėje.
Smulkieji speičiami į kampą
Bendrovės "Aibės mažmena" direktorius Audrius Leščinskas sako, kad šiandien smulkiajam verslui išsilaikyti yra labai sudėtinga.
"Didelė konkurencija ir verslo koncentracija speičia į kampą daugelį smulkiųjų prekybininkų, nedidelį verslą turintiesiems dabar labai sunku", – konkurencinę aplinką apibūdino A.Leščinskas.
Tik susivieniję ir centralizuotai gaudami nuolaidas, paslaugas bei rekomendacijas verslui nedidelių rajonų parduotuvių šeimininkai sumažina kaštus, gali nesunkiai konkuruoti su didžiaisiais tinklais. Jo teigimu, stambiųjų prekybos centrų plėtra verčia smulkiuosius ieškoti naujų nišų, neatsilikti nei prekių asortimentu, nei paslaugų kokybe.
A.Leščinskas įsitikinęs, kad kol kas ne visos prekybos sektoriaus nišos yra užpildytos mūsų šalyje – mažų parduotuvių paklausa kol kas išlieka didelė, jų ypač trūksta regionuose.
Galvosūkis, kurį išsprendė
Daugelyje valstybių pasiteisinusios "patogios parduotuvės" pritraukia daugiau pirkėjų, jie mielai eina apsipirkti į netoli namų esančias jaukias ir klientus maloniai sutinkančias parduotuves.
"Mūsų tikslas – užimti kol kas neužpildytą nedidelių parduotuvių nišą rinkoje. Tokia niša – dar laisva, o mes esame pasirengę ją užimti", – teigė A.Leščinskas. Šiuo metu "Aibės mažmena" vienija 900 nedidelių parduotuvių Lietuvoje ir Latvijoje.
Pradėjus sparčiai vystytis prekybos sektoriui, visų prekybininkų taikinys buvo didieji šalies miestai, tuo tarpu "Aibė" pasuko kita kryptimi – į regionus. Tinklui priklausančios parduotuvės su UAB "Aibės mažmena" dirba bendradarbiavimo pagrindais, todėl yra visiškai savarankiški juridiniai vienetai. Tarp jų yra ir individualių įmonių, ir uždarųjų akcinių bendrovių, ir kooperatyvų.
Visi tinklo nariai pagal poreikius naudojasi "Aibės mažmenos" teikiamomis paslaugomis: dalyvauja mokymuose, rengia bendrus verslo skatinimo planus, užtikrina nuolatines verslo konsultacijas, centralizuotą produktų tiekimą, IT sistemų diegimą ir tobulinimą. Kaštus sumažina ne tik gaunamos didelės nuolaidos iš tiekėjų, bet ir "Aibės logistika", pristatanti prekes į prekybos vietą.
Kaime apsipirkti pigiau
Kita smulkias parduotuves vienijanti prekybos organizacija – Lietuvos kooperatyvų sąjunga (KOOPS) – taip pat bando surasti išlikimo receptą.
"Ekonomikos augimo lėtėjimas turi nemenkos įtakos prekių apyvartai. Menkiausiai mūsų lūkesčius pateisino specializuotos statybinių medžiagų parduotuvės", – sakė KOOPS generalinis direktorius Jonas Nekrošius.
Jis pabrėžė, kad kaimo vietovėse esančiose parduotuvėse maisto produktų galima įsigyti pigiau negu kitose parduotuvėse. Tai esą ypač svarbu skurstantiems kaimo gyventojams.
Kooperacijos parduotuvės dėl mažesnių logistikos, sandėliavimo ir kitų sąnaudų turi galimybių vartotojui parduoti prekes mažesnėmis kainomis.
"Kainų augimą stengiamės stabdyti tardamiesi su gamintojais dėl prekių, pažymėtų Lietkoopsąjungos prekių ženklais, gamybos, pirkdami daugiau prekių iš gamintojų, rengdami įvairias akcijas", – priemones nurodė J.Nekrošius.
Specialios tiekimo sistemos
Viena pagrindinių KOOPS prekybos sistemos prekių tiekėjų yra Lietkoopsąjungos įsteigta bendrovė "Kauno kooperacijos didmeninė prekyba". Ši bendrovė aptarnauja visas kooperatyvams priklausančias parduotuves, esančias rajonų centruose ir pačiose atokiausiose kaimo vietovėse.
"Padidinome sandėlių plotą, pertvarkėme vadybą, įsigijome daugiau transporto priemonių ir išplėtėme prekių asortimentą", – apie investicijas kalbėjo J.Nekrošius.
Sėkminga prekių tiekimo politika džiaugiasi ir "Aibės mažmena". Šio tinklo nariai prekes "Aibės mažmenoje" užsako internetu – sutaupo laiko ir finansinių resursų. Bendrovės logistikos padaliniai vykdo centralizuotą prekių tiekimą.
Nuo veiklos pradžios, 1999 m., iki šių metų "Aibės" apyvarta Lietuvoje išaugo 5 kartus ir pasiekė 1,3 mlrd. litų.
Naujausi komentarai